2010-02-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Visst kan det leda till uteslutning, men inte för umgängets skull, utan för att om man umgås med fel människor så gör man förr eller senare ett felsteg.

Reste av det du skrev får stå för dig.

Märkligt!
Då blev tydligen Ray Franz orättvist utesluten, eftersom anledningen till hans uteslutning var att han åt ihop med en utesluten!
Att äta tillsamman ingår väl i ett normalt umgänge?
2010-02-03, 00:58
Medlem
Citat:
Nej det är ett val som var och en får göra själv, det råder fri vilja.
Du förstår visst inte att sanningen är inte förhandlingsbar!
."

och
"Visst kan det leda till uteslutning, men inte för umgängets skull, utan för att om man umgås med fel människor så gör man förr eller senare ett felsteg."

Frågan gäller alltså att umgås med uteslutna och avhoppare.
Och enligt vad Flexbärt envist upprepar så är det upp till enskilda JV om de vill umgås med sådana uteslutna.

Men vad säger litteraturen om detta?

I Tjänsten för Guds Kungarike, augusti 2002 tar man upp frågan i artikeln "Visa kristen lojalitet när en släkting är utesluten".

2. Hur man behandlar uteslutna: Guds ord befaller de kristna att inte vara i sällskap med en person som har blivit utesluten ur församlingen...

3. Detta betyder att lojala kristna inte har någon andlig gemenskap med någon som har blivit utesluten ur församlingen. Men saken är mera omfattande. Enligt vad det förklaras i Guds ord skall vi "inte ens äta med en sådan". Vi undviker följaktligen också sällskapligt umgänge med en utesluten person. Detta skulle utesluta att vi förenade oss med honom i en utflykt, en bjudning, ett bollspel, ett besök på köpcentret eller biografen eller att sitta ner till ett mål mat med honom vare sig hemma eller på en restaurang.

4. Hur förhåller det sig med att tala med en utesluten? ......... Detta kommenteras så här i Vakttornet för 15 december 1981, sidan 17: "Det lilla ordet 'Hej!' kan vara det första steget hänemot ett samtal och kanske även ett vänskapsförhållande. Skulle vi vilja ta detta första steg i fråga om en utesluten person?"

Här lämnas verkligen inte stort utrymme till något umgänge med uteslutna, vad Flexbärt än säger.

Artikeln jag citerar från är lång, och handlar mycket om hur man ska behandla familjemedlemmar som blivit uteslutna, nämligen ha minsta möjliga med dem att göra.
2010-02-03, 07:21
Medlem
Gitte: Har du varit med i JV? Eller är det bara släkt/vänner som var/är det?
(Passar på att tacka dig för alla jättebra och intressanta inlägg också!)

Tycker för övrigt att tråden är superintressant, och lärorik. (och skrämmande.. =/ )
Och förlåt att jag gick off topic nu..
2010-02-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
och [

Vår planet, jorden, rör sig varje år ett varv runt solen, som är vår närmaste stjärna, på exakt 365 dagar, 5 timmar, 48 minuter och 45,51 sekunder. Ja, det materiella universum är ytterst väl organiserat!

Varför är då inte det jordiska samhället exakt, det är på väg ner i gyttjan?
2010-02-03, 07:31
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Vår planet, jorden, rör sig varje år ett varv runt solen, som är vår närmaste stjärna, på exakt 365 dagar, 5 timmar, 48 minuter och 45,51 sekunder. Ja, det materiella universum är ytterst väl organiserat!

jag tvivlar på att du tillhör jehovas vittnen. Antingen det eller så är du sjukt okunnig och oinsatt i vad jv tror på.
2010-02-03, 07:53
Medlem
Citat:

Och på vilket sätt har detta med mitt inlägg att göra?

Hur skulle det vara att svara på sakfrågorna i stället?
2010-02-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
Gitte: Har du varit med i JV? Eller är det bara släkt/vänner som var/är det?
(Passar på att tacka dig för alla jättebra och intressanta inlägg också!)

Tycker för övrigt att tråden är superintressant, och lärorik. (och skrämmande.. =/ )
Och förlåt att jag gick off topic nu..

Tack MizzY.
Uppvuxen bland JV, det mesta av släkten JV, vilket betyder till att jag under stora delar av mitt liv har varit flitig mötes- och sammankomstbesökare, och i stort sett hade hela mitt umgänge bland JV.

Fortfarande är släkten JV, och några av mina vänner.
2010-02-03, 08:13
Medlem
Citat:
Tack MizzY.
Uppvuxen bland JV, det mesta av släkten JV, vilket betyder till att jag under stora delar av mitt liv har varit flitig mötes- och sammankomstbesökare, och i stort sett hade hela mitt umgänge bland JV.

Fortfarande är släkten JV, och några av mina vänner.

Okej. Du är alltså inte med nu? Hur är det isf för dig med kontakten till vännerna/släkten som fortfarande är med?
2010-02-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
Okej. Du är alltså inte med nu? Hur är det isf för dig med kontakten till vännerna/släkten som fortfarande är med?

Jag valde för länge sedan att jag inte ville vara ett JV.
Kontakten med släktingar och vänner som jag umgås med är god.
Men visst har jag släktingar som tycker att jag, som uppfostrats "i sanningen", har gjort ett felaktigt val.
2010-02-03, 14:13
Medlem
Citat:
Jag valde för länge sedan att jag inte ville vara ett JV.
Kontakten med släktingar och vänner som jag umgås med är god.
Men visst har jag släktingar som tycker att jag, som uppfostrats "i sanningen", har gjort ett felaktigt val.

Okej. Varför valde du att gå ur? Och var det svårt?
2010-02-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Ma tvingas inte bryta med släkt, men det är en av normerna. "Man är inte en del av den här världen". Givetvis har jag kontakt med mina föräldrar, men mina övriga släktingar (alla är JV) har jag ingen kontakt med.

Jag gick ur rörelsen därför att jag hade frågor de inte kunde besvara. Dessutom gillade jag inte den falska atmosfären som var, det var sjukt mycket skvaller och man kunde inte säga någonting, för om man gjorde det visste alla om det. Svårt att förklara, men jag tror du förstår. Sedan ville jag umgås med kompisar i klassen, men de tyckte att jag skulle umgås med andra JV. Jag är väl kristen idag, och funderar på att döpa mig, till katolik.

Hej,

Vad var det för frågor som du hade, som de inte kunde besvara?
2010-02-03, 17:20
Medlem
Citat:

Jaha det verkar ju vara exakt? Vad spelar det för roll för organisationsgraden i universum hur lång tid jorden tar på sig att cirkla ett varv runt solen??

Tur att vetenskapen utvecklat så exakta klockor så att vi kan mäta så exakt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in