2008-08-15, 05:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Förresten, du snuddar på området att man bör ifrågasätta och reflektera över sanningar som finns i bibeln - detta är det ärliga och rätta tillvägagångssättet, och då undrar jag vad du har ifrågasatt? Vad tvekar du om..

Jag har inte tvekat, mer har jag ifrågasatt p g a okunskap och vetgirighet. Eftersträvan att testa hållbarheten i sanningen i o m att jag är en ärligt lagd person, och inte vill befatta mig med lögner och svek.
2008-08-15, 05:56
Medlem
Varför jag ifrågasätter dina motiv? Bästa du skrivit idag. Det är precis det här det handlar om, hade du varit som min gode vän - vars utövar JV på heltid - så hade du gått obemärkt förbi. Men, du är inte som min vän - ödmjuk, håller på sin egen tro och respekterar i sin tur min tro till fullo. Du å andra sida, sitter i ett flertal trådar och antyder att du själv är en godtagbar källa, medan en annan inte är det. Du säger att vi är ett gäng som ska öppna ögonen om din tro, men du är fullärd och behöver inte få läras om något annat. Osv osv.

Grova, återkommande, narcissistiska drag - vilket är varför jag ifrågasätter dina motiv.

Jag frågade konkret vad du har tvekat och reflekterat över i jv boken men du ger som vanligt ett raljerande svar som är fullständigt utanför kontext. Ska jag ställa frågan igen? Du säger att du har ifrågasatt saker och ting, du säger inte minst i ett tiotals trådar att vi ska ifrågasätta det mesta vi tror och tycker här i livet - då frågar jag dig _igen_, vad har du ifrågasatt?
2008-08-15, 06:01
Medlem
Sen, i oräknebart många trådar så bland dina självhyllningar så är ett återkommande tema - att du STUDERAR bibeln.

Handen på hjärtat, jag förstår ju att du tillhör begåvningsreserven - men är det verkligen någonting att stoltsera med? Hur mycket finns det att studera..
Jag förstår att du går på gymnasiet i och med att du "studerar religionskunskap" och den 50-100p kursen innefattar samtliga religioner...

Man kanske inte kan kalla allting "studerar" bara för att man läser, reflekterar och stämmer in på lite text? Vad är det du "studerar", egentligen?
2008-08-15, 06:09
Bannlyst
Citat:
Varför jag ifrågasätter dina motiv? Bästa du skrivit idag. Det är precis det här det handlar om, hade du varit som min gode vän - vars utövar JV på heltid - så hade du gått obemärkt förbi. Men, du är inte som min vän - ödmjuk, håller på sin egen tro och respekterar i sin tur min tro till fullo. Du å andra sida, sitter i ett flertal trådar och antyder att du själv är en godtagbar källa, medan en annan inte är det. Du säger att vi är ett gäng som ska öppna ögonen om din tro, men du är fullärd och behöver inte få läras om något annat. Osv osv.

Grova, återkommande, narcissistiska drag - vilket är varför jag ifrågasätter dina motiv.

Jag frågade konkret vad du har tvekat och reflekterat över i jv boken men du ger som vanligt ett raljerande svar som är fullständigt utanför kontext. Ska jag ställa frågan igen? Du säger att du har ifrågasatt saker och ting, du säger inte minst i ett tiotals trådar att vi ska ifrågasätta det mesta vi tror och tycker här i livet - då frågar jag dig _igen_, vad har du ifrågasatt?

Inte ödmjuk? ...deras påståenden strider ju emot Guds ord. Ska jag då sitta och hålla med om det, istället för att, på ett ödmjukt sätt försöka förklara hur det egentligen ligger till enligt min tro? Att man brister ibland och tappar besinningen är av den enkla anledningen att man i det här forumet blir hårt ansatt och anklagad, grundat på lögner om min tro. Då är det svårt att bibehålla sitt lugn. Jag är inte fullärd men tillräckligt för att kunna avgöra vad som är sant och inte. "JV-boken"? Det går bra att kalla den för Bibeln alternativt Nya Världens översättning av den Heliga Skrift. "Ifrågasatt din tro", "narcisstiska drag"? Vad i hela fridens namn är det du anklagar mig för? Du har rätt till din åsikt, självklart.

Jag har ifrågasatt: varför världen ser ut som den gör, vad bibeln säger om tatueringar, blodet, vem Gud är, vad vill han, vad heter han, var är alla dinosaurer, hur kan evolutionsteorin inte stämma, varför får vi inte komma till himlen, var är paradiset i så fall, varför ska Gud bestämma över mig, är det inte mitt liv att bestämma över mig själv, hur kan ni bevisa att profetiorna verkligen ägt rum och att dom inte är skrivna i efterhand för att nämna några aspekter.

Du är muslim va?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-15 kl. 06:22.
2008-08-15, 06:13
Bannlyst
Citat:
Sen, i oräknebart många trådar så bland dina självhyllningar så är ett återkommande tema - att du STUDERAR bibeln.

Handen på hjärtat, jag förstår ju att du tillhör begåvningsreserven - men är det verkligen någonting att stoltsera med? Hur mycket finns det att studera..
Jag förstår att du går på gymnasiet i och med att du "studerar religionskunskap" och den 50-100p kursen innefattar samtliga religioner...

Man kanske inte kan kalla allting "studerar" bara för att man läser, reflekterar och stämmer in på lite text? Vad är det du "studerar", egentligen?

Självhyllningar... begåvningsreserven... förstår att jag går på gymnasiet...
.......fel.......................fel.............. .....................fel.................

Jag studerar bibeln ingående varje dag och ber lika mycket (med egna ord, inte inövade böneramsor) , morgon, middag, kväll.
Jag läser religionskunskap för mitt eget höga nöjes skull på vuxenskola, för att få förståelse för 3 utav jordens största trosinriktningar; islam, judendomen och hinduism.

Du tror jag går på gymnasiet? Hur gammal är du själv?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-15 kl. 06:21.
2008-08-15, 06:27
Medlem
Vuxenskola är gymnasial nivå, duger bra för de som inte kan forska via ex. högskola, alltså teologi.

Jag är 21år, akademisk student och skrev ur mig ur gustav adolfskyrkan för 3år sedan då jag såg min första inkomstdeklaration : )

Jag upprepar alltså; Jag har kritiserat dig i afton eftersom du hyttar om vem som ska läsa vad, vem som vet vad, hur det ena ligger till med det andra, vem som är källa och vem som är inte osv.

Jag säger det igen, jag har fullständig respekt och finner det imponerande när folk har en hobby, religion eller uppfattning om saker och ting - men respekterar och låter ens åsikter vara i fred. Du har tagit dig an många skribenter på forumet, tror jag, eftersom du besitter en elitisk attityd - allt detta plus att man med 5min research kan hitta dig med egna ord för bara ett par veckor sen hylla narkotika, alkohol, döda katter, piratkopierad mjukvara osv.

Jag känner till JV så pass väl, genom en av mina närmsta vänner, att någon som för bara 3-4 veckor sen sitter på flashback och gör drogrekomendationer, triprapporter, poesi och hyllningstrådar om narkotika och i nästan två års dokumenterad tid(med hjälp av fb) har du tagit sinnesvridande substanser - inte låter vara kvar som medlem. Antingen sitter du här och ljuger om att ditt jv medlemsskap och att du varit öppen till församlingen om ditt narkotikamissbruk - alltså du är medlem men ljuger om dina syndiga vanor. Då förstår jag att du mår så dåligt som du har berättat i tiotals trådar..att du behöver supa och ta droger. Eller så är du helt enkelt _inte_ med i kyrkan för jag vet att ett sådant beteende aldrig hade passerat obemärkt förbi!

Alltså, skiten går inte ihop - du framstår som en jävla pajas. De är så jävla lustigt att se dig för några veckor sen beklaga dig om att du mår så dåligt, behöver knark och alkohol - för att nu i denna tråd hylla dig som den mest påläste och införstådda lirarna i religionens AB. Du ger också ut en vibb av måbra samt att du hyllar dig själv hela tiden me understryka dina egna påhittade attribut som "är jämt ärlig, snäll, öppen för saker, påläst" bla bla.

Jag tror du är med i kyrkan, och mår skitdåligt över ditt vardagliga, hemliga, leverne - tyvärr.
Senast redigerad av Jackie 2008-08-15 kl. 06:33.
2008-08-15, 06:41
Bannlyst
Citat:
Vuxenskola är gymnasial nivå, duger bra för de som inte kan forska via ex. högskola, alltså teologi.

Jag är 21år, akademisk student och skrev ur mig ur gustav adolfskyrkan för 3år sedan då jag såg min första inkomstdeklaration : )

Jag upprepar alltså; Jag har kritiserat dig i afton eftersom du hyttar om vem som ska läsa vad, vem som vet vad, hur det ena ligger till med det andra, vem som är källa och vem som är inte osv.

Jag säger det igen, jag har fullständig respekt och finner det imponerande när folk har en hobby, religion eller uppfattning om saker och ting - men respekterar och låter ens åsikter vara i fred. Du har tagit dig an många skribenter på forumet, tror jag, eftersom du besitter en elitisk attityd - allt detta plus att man med 5min research kan hitta dig med egna ord för bara ett par veckor sen hylla narkotika, alkohol, döda katter, piratkopierad mjukvara osv.

Jag känner till JV så pass väl, genom en av mina närmsta vänner, att någon som för bara 3-4 veckor sen sitter på flashback och gör drogrekomendationer, triprapporter, poesi och hyllningstrådar om narkotika och i nästan två års dokumenterad tid(med hjälp av fb) har du tagit sinnesvridande substanser. Antingen sitter du här och ljuger om att ditt jv medlemsskap och att du varit öppen till församlingen om ditt narkotikamissbruk - alltså du är medlem men ljuger om dina syndiga vanor. Då förstår jag att du mår så dåligt som du har berättat i tiotals trådar..att du behöver supa och ta droger. Eller så är du helt enkelt med i kyrkan för jag vet att ett sådant beteende aldrig hade passerat obemärkt förbi!

Jag tror du är med i kyrkan, och mår skitdåligt över ditt vardagliga, hemliga, leverne - tyvärr.

"Vuxenskola är gymnasial nivå, duger bra för de som inte kan forska via ex. högskola, alltså teologi." <<- Med det vill du ha sagt att jag inte är tillräckligt smart för att plugga uni.? Jag har inget behov av att hävda mig inför dig egentligen, men du verkar tro dig veta vem jag är.. har dock själv valt att plugga religionkunskap och fräscha upp mina språk- och psykologikunskaper på vux. för att det passar mig just nu, jag tänker ev. söka vidare, läsa beteendevetenskap och ta upp mina tidigare psykologistudier på universitetsnivå. Innan dess läste jag 3 år musikpedagogisk linje.. jag har utb. så det räcker (wassup?) men vill helst ägna mitt liv åt Gud och studera dom Heliga Skrifterna.

"Om vem som ska läsa vad"? Jag har inte gett några order om vad folk ska läsa. Jag har gett råd, aldrig påstått något annat. Det är stor skillnad där.

"Jag säger det igen, jag har fullständig respekt och finner det imponerande när folk har en hobby, religion eller uppfattning om saker och ting - men respekterar och låter ens åsikter vara i fred." Tråden heter Jehovas Vittnen, det vet du va? Folk kommer hit och frågar för att dom vill ha reda på saker och ting, en del kommer med felaktiga påståenden då är det på sin plats att man förklarar exakt hur det ligger till, eller hur?

btw, min tro är ingen "hobby", det är en livsstil, en identitet.

Att jag hållt på med droger, och annat crap är inget jag stuckit under stol med någonsin på FB. Det borde du också sett om du läst mina inlägg. Vem är det som anklagar vem nu? Om inte jag har rätt att anklaga någon så har väl inte heller du någon rätt att anklaga någon annan? Varför skulle jag vara mindre trovärdig p g a mitt tidigare liv?

"Jag tror du är med i kyrkan, och mår skitdåligt över ditt vardagliga, hemliga, leverne - tyvärr." <<- Då tror du fel. Igen. Tyvärr. Jag är inte med i Svenska Kyrkan och jag mår absolut inte dåligt!! Har aldrig varit lyckligare i hela mitt 35-åriga liv. "Hemliga leverne"

Mitt liv är sååå hemligt. SÅ hemligt att jag skrivit i tidigare inlägg i denna tråd att jag har haft drog- och alkoholproblem, men att jag är nykter sen över 18 veckor tillbaka, och snart varit utan både cigg, snus och cannabis. Du försöker underminera min trovärdighet, men det gick inte.

"...för bara ett par veckor sen hylla narkotika, alkohol, döda katter, piratkopierad mjukvara osv." <<- Ursäkta? Döda katter och piratkopierad mjukvara? Snälla upplys mig om dessa påståenden.

jag kan också fylla i, att jag inte började studera för 3 veckor sedan.
jag har hållt på till och från sen 1992, sen du var 5 år. Jag tröttnade på mitt meningslösa liv och sökte mig tillbaka till Gud och nu försöker du snacka skit om mitt förra liv? Är ditt liv bättre? Vem är det som är självgod här och tror att han vet vem jag är?! *asg*

Du svarade förresten inte på min fråga om du är muslim eller inte.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-15 kl. 06:54.
2008-08-15, 06:46
Bannlyst
Jehovas Vittnen deltar inte i politiska- och världsliga religiösa system, går inte ut i krig, eller spränger andra människor i luften som så många andra religioner gör.

Det visste du väl också?
2008-08-15, 06:53
Medlem
Är det ett skämt eller? Jag har påpekat att du raljerar från direkt frågeställning i flera trådar och du gör lyckas ännu värre den här gången, haha.

I allt mitt prat om JV och att jag i mitten använder ordet "kyrkan", då menar jag givetvis jv och inte en snabb övergång till svenska kyrkan - ledsen att jag gjorde dig förvirrad där. Men det var la skönt att du slapp svara på frågan så sett?

Återigen, jag har varit med i svenska kyrkan tills jag slog 19 år - jag försökte vitsa till det med att påpeka min utgång efter sett skattebeskedet. Förstår att det är en grov överkurs..så vi släpper det. (Jag har alltså inte blivit muslim efter min utgång ur svenska kyrkan)

Sen i all klarhet så menade jag _givetvis_ att du inte ljuger på FB - utan jag påstod att du rimligen inte har berättat om ditt tvååriga+ hyllande och brukande av narkotika till din JV församling.(Det vill säga, du lever inte livet du sprider i jv tråden - du lever i en lögn , och då drar jag min slutsats att du mår dåligt över det.)

Kan du ge mig en orsak över varför du beklagar dig i så många trådar om att du mår dåligt och behöver knark och alkohol? De är bara ett par veckor gamla så minnet borde vara färskt...

Fascinationen för JV kanske bara är ett par veckor också?

Att du har studerat Vuxenskola sen 1992, runt 16 år, är inget du behöver stoltsera med : ) Eller aha, du har studerat JV boken så länge? Då är det fan ett episkt failure att du har ingått, och hyllat, ett mångårigt narkotika och alkoholbeteende. Haha, då tror jag återigen du mår dåligt över att leva ett knarkliv, för att sen gå till er kyrka och underhålla ditt hemliga, riktiga, leverne för församlingen.

Var jag tydlig nu?
Senast redigerad av Jackie 2008-08-15 kl. 06:56.
2008-08-15, 07:04
Medlem
Jag har ju såklart ett samvete därför vill jag återigen förklara mig varför jag är så kritisk till dig och ditt beteende. Jag skiter i ett narkotikabruk, och jag har en nära vän som är JV och det påverkar inte mig nämnvärt. Det har intresserat mig ibland och det har underhållit vår vänskap att prata om hans jv erfarenheter - vilket enligt honom tycks vara goda och då glädjer det mig som vän till honom, för han ser inte ner på mig som icke aktivt troende.

Jag spände upp ögonen på dig _direkt_ för jag såg ett elitiskt, onödigt, beteende på ett debatt forum. Du säger åt diverse människor att de inte är pålästa, de ska öppna ögonen, du vet vad som är rätt, du som person är att likställas med källor i fysisk litteratur, andra personer säger du inte är godtagbara källor, du hyllar dig själv som alltid ärlig, du berömmer dina egna inlägg som jätte bra, att du mår så bra och är trygg för du är så himla upplyst som vi inte är, en snäll person som inte vill någon illa osv osv osv osv.

Men i allt detta i bakgrund till dina ett par veckor gamla trådar där du hyllar knark, du rekomenderar knarkdoser, du rekomenderar knarksidor, du säger att du mår jättedåligt och behöver supa för må bra, du talar om att döda katter - och allt detta i den långa fasen av minst 2 år.

Det är mina motiv!
2008-08-15, 07:06
Bannlyst
Citat:
Är det ett skämt eller? Jag har påpekat att du raljerar från direkt frågeställning i flera trådar och du gör lyckas ännu värre den här gången, haha.

I allt mitt prat om JV och att jag i mitten använder ordet "kyrkan", då menar jag givetvis jv och inte en snabb övergång till svenska kyrkan - ledsen att jag gjorde dig förvirrad där. Men det var la skönt att du slapp svara på frågan så sett?

Återigen, jag har varit med i svenska kyrkan tills jag slog 19 år - jag försökte vitsa till det med att påpeka min utgång efter sett skattebeskedet. Förstår att det är en grov överkurs..så vi släpper det. (Jag har alltså inte blivit muslim efter min utgång ur svenska kyrkan)

Sen i all klarhet så menade jag _givetvis_ att du inte ljuger på FB - utan jag påstod att du rimligen inte har berättat om ditt tvååriga+ hyllande och brukande av narkotika till din JV församling.(Det vill säga, du lever inte livet du sprider i jv tråden - du lever i en lögn , och då drar jag min slutsats att du mår dåligt över det.)

Kan du ge mig en orsak över varför du beklagar dig i så många trådar om att du mår dåligt och behöver knark och alkohol? De är bara ett par veckor gamla så minnet borde vara färskt...

Fascinationen för JV kanske bara är ett par veckor också?

Att du har studerat Vuxenskola sen 1992, runt 16 år, är inget du behöver stoltsera med : ) Eller aha, du har studerat JV boken så länge? Då är det fan ett episkt failure att du har ingått, och hyllat, ett mångårigt narkotika och alkoholbeteende. Haha, då tror jag återigen du mår dåligt över att leva ett knarkliv, för att sen gå till er kyrka och underhålla ditt leverne.

Var jag tydlig nu?

Nån gång måste jag väl sluta? Att det råkar vara över 3 veckor sedan jag slutade med nikotin och cannabis och till 100% hållt mig ifrån det spelar ingen roll? Har du någon susning om hur pass svårt det är att 100% sluta totalt med nikotin, alkohol eller cannabis? Jag misstänker att du inte har så mycket erfarenhet, ärligt talat.

Studerat vuxenskola i 16 år? "JV-boken"? Det går fortfarande bra att skriva Bibeln, du som "respekterar" andras tro. Jag trodde du sa att en av dina "bästa vänner" är JV? Konstigt.. i o m att JV inte har för vana att umgås så intensivt med folk som inte delar samma tro.

"jag påstod att du rimligen inte har berättat om ditt tvååriga+ hyllande och brukande av narkotika till din JV församling.(Det vill säga, du lever inte livet du sprider i jv tråden - du lever i en lögn , och då drar jag min slutsats att du mår dåligt över det.)" << Som sagt, jag har inte för vana att vare sig ljuga eller försöka dölja något. Sen jag började studera bibeln igen för 7 mån. sedan så har jag öppet erkänt att jag missbrukat både det ena och det andra. Tycker ärligt talat att du inte ska komma med lösryckta påståenden om vad du har för åsikter om mig när du inte har tillräckligt med "kött på benen".

"Då är det fan ett episkt failure att du har ingått, och hyllat, ett mångårigt narkotika och alkoholbeteende. Haha, då tror jag återigen du mår dåligt över att leva ett knarkliv, för att sen gå till er kyrka och underhålla ditt leverne." <<- Som tidigare nämnt: Tycker ärligt talat att du inte ska komma med lösryckta påståenden om vad du har för åsikter om mig när du inte har tillräckligt med "kött på benen". Du påstår att du känner till JV väl genom en av dina "närmsta vänner". Det lät luddigt och väldigt svävande.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-15 kl. 07:11.
2008-08-15, 07:11
Medlem
Vill du påstå eller fråga något om min vänskap till ett vittne? Eller vill du bara säga att min mening var luddig och _väldigt_ svävande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in