2008-10-23, 23:37
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Toppenbra översatt....
Har du något bättre förslag?
2008-10-24, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Har du något bättre förslag?

Släng in originaltexten i stället, den där översättningen var faktiskt inte den bästa. Ingen kritik till dig, jag vet att det blir hur konstigt som helst när man översätter med den metoden.
2008-10-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är just det som är haken i det hela. Det finns inget sätt att lämna JV utan att det drabbar familjens sammanhållning. Vänner har jag även utanför JV, men min familj är alla JV. Jag överväger om jag ska våga/orka ta steget att berätta om mina åsikter till mina föräldrar och syskon efter den vanliga familjeträffen i sommar då alla träffas hos föräldrarna och har några trevliga dagar tillsammans. Av någon anledning känns det som att jag vill uppleva det en sista gång. För jag vet att det blir den sista gången jag får vara med och umgås med dem alla på ett avslappnat sätt. Därefter kommer sannolikt familjeträffarna att fortsätta som förut men utan att jag längre är välkommen. Det är ett smärtsamt och svårt beslut.

Detta var ett tag sen nu.
Skulle så gärna vilja veta hur det gått för dig.....
2008-10-24, 12:57
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Släng in originaltexten i stället, den där översättningen var faktiskt inte den bästa. Ingen kritik till dig, jag vet att det blir hur konstigt som helst när man översätter med den metoden.

Du har rätt, här kommer originalet;

Vakttornet 1 april 1972

IDENTIFYING THE “PROPHET”

Citat:
However, Jehovah did not let the people of Christendom, as led by the clergy, go without being warned that the League was a counterfeit substitute for the real kingdom of God. He had a “prophet” to warn them. This “prophet” was not one man, but was a body of men and women. It was the small group of footstep followers of Jesus Christ, known at that time as International Bible Students. Today they are known as Jehovah’s Christian witnesses. They are still proclaiming a warning, and have been joined and assisted in their commissioned work by hundreds of thousands of persons who have listened to their message with belief.

Lägg märke till;
"Today they are known as Jehovah’s Christian witnesses."
2008-10-27, 13:57
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta var ett tag sen nu.
Skulle så gärna vilja veta hur det gått för dig.....
Har du läst samvetskris ännu? Vad tycker du?
2008-10-27, 21:59
Medlem
Citat:
Har du läst samvetskris ännu? Vad tycker du?

Har hoppat mig igenom den...har inte orkat sträckläsa den. Är väl i stort sett klar.

Vad jag tycker?
Hm.
Jag vet inte hur jag ska ta det som sägs där, om jag ska ta det som absolut sanning eller om det finns en "andra sida" att oxå lyssna på.
Visst kan jag väl hålla med om vissa känslor och tankar som han har. Men jag antar det inte är svart eller vitt.

Min tro på Gud har inte ändrats, men jag tycker det är viktigt att hitta sin egen tro i detta och tro på det man själv kan se är rätt och riktigt och det man själv kan tro är sant.
Jag har nog från början här på FB visat att jag haft egna tankar om olika saker. Tex påle eller kors.

Jag tycker det är lite underligt att man ska bli "förbjuden" att läsa vissa publikationer. En sanning förblir ju sanning även om den blir motsagd. Och en sanning torde hålla att bli sedd på från olika vinklar.
Därför har jag läst boken, även om det inte är ngt jag skyltar med bland de i församlingen....
2008-10-27, 22:37
Medlem
schabo-labos avatar
Japp det blev klart och tydligt idag när jag pratade med ett vittne angående det här med att läsa förbjudet material. JV håller som du säkert vet på att sprida ett traktat några veckor framöver. Jag erbjöd mig att skriva ut lite icke-jv material från internet, men det kunde han inte läsa eftersom källan till materialet ej var accepterat av samfundet.

Naturligtvis finns det två sidor om Samvetskris - men tyvärr får vi nog aldrig höra det, för ingen får ju läsa en sådan bok, således kommer de som vet mer om saker och ting, inte kunna kommentera och replikera till de saker som tas upp.
2008-10-27, 22:40
Medlem
Citat:

Naturligtvis finns det två sidor om Samvetskris - men tyvärr får vi nog aldrig höra det, för ingen får ju läsa en sådan bok, således kommer de som vet mer om saker och ting, inte kunna kommentera och replikera till de saker som tas upp.

Och det är ju ruskigt trist. Skulle va så intressant att prata om detta med ngn.
2008-10-28, 01:41
Medlem
mx_s avatar
Har många vänner inom JV, studerar ibland och har vart på en del möten.
Något som stör mig är hur otrevliga majoriteten av de som får hembesök är.
Varför ska det vara så svårt att på ett vänligt sätt säga "Nej tack, jag är inte intresserad" ?

Ibland skäms jag över att vara svensk/skandinavisk.
2008-10-28, 14:13
Medlem
schabo-labos avatar
Organisationen ---> Jehova?

Vakttornet 15 december.
Artiklarna heter "Varför skall vi vara ostraffliga" och " Kommer du att hålla fast vid din ostrafflighet".

"Hur reagerar dom som bevarar sin ostrafflighet på organisatoriska förändringar och läromässiga förbättringar? Vi kan också vara ostraffliga genom att inte kritisera och leta efter fel. Det här innebär naturligtvis att vi är lojala mot Jehova. Han välsignar nu sitt folk mer än någonsin. Den rena tillbedjan har aldrig tidigare varit så upphöjd. När det görs en justering av förståelsen av något bibelställe eller det ges nya anvisningar är vi glada när ljuset lyser allt klarare. Om vi har svårt att förstå en förändring ber vi till Jehova och fortsätter att vara lydiga och bevarar vår ostrafflighet."

Detta betyder alltså att organisationen = Jehova enligt sällskapet.
2008-10-31, 07:07
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Det är väl klart att "några" läst boken, men med tanke på hur pigga Brooklyn
vanligtsvis är att stämma folk / tidningar som kommer med osanningar, så har
jag en stilla undran varför de ALDRIG stämde Franz?

Om det vore osanningar i hans bok.... torde de kunna bevisa motsatsen, och
förtrösta på Jehova att stämmningen skulle ge organisationen rättvisa?
2008-10-31, 07:11
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Det är väl klart att "några" läst boken, men med tanke på hur pigga Brooklyn
vanligtsvis är att stämma folk / tidningar som kommer med osanningar, så har
jag en stilla undran varför de ALDRIG stämde Franz?

Om det vore osanningar i hans bok.... torde de kunna bevisa motsatsen, och
förtrösta på Jehova att stämmningen skulle ge organisationen rättvisa?

Speciellt med tanke på hur viktigt det är för Jehova att rentvå sitt namn...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in