2009-03-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Precis, jag har nämligen hört av Evolutionister just att den inte är tillförlitlig.

Min poäng var att man en gång trodde stenhårt på kol-14 men nu har man insett att den slår fel rätt ofta. Dvs man kan inte alltid vara så säker på sin sak!

Jag tror däremot att vi kan lita på bibeln till 100%. Men som sagt det är min tro, som ingen kan ta ifrån mig

Men eftersom kol-14 inte har någon betydelse i det här fallet, så gör inte heller ev tveksamhet om tillförlitligheten i den, din sak starkare i den här frågan.

Man baserar inte 586-587 f Kr på kol-14.

Att man kan lita bå Bibeln 100% ändras inte heller.
Bibeln säger inget om varken 607 eller de andra årtalen.
Så att acceptera den tid som alla andra är överens om ruckar verkligen inte på Bibelns tillförlitlighet, enbart på Sällskapets.
2009-03-12, 19:49
Medlem
Eberhard...
Nämner man nu till ett JV att det är 587 som är det rätta året så får man ju höra att profana bevis inte brytt sig om de 70 åren som det talas om i bibeln....

Hur kan man förstå att de 70 åren inte ska vara med i denna uträkning?

Har du lust kan du få ta det (en gång till?) men rätt kort. Så jag hänger med...

Tack
2009-03-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men eftersom kol-14 inte har någon betydelse i det här fallet, så gör inte heller ev tveksamhet om tillförlitligheten i den, din sak starkare i den här frågan.

Så att acceptera den tid som alla andra är överens om ruckar verkligen inte på Bibelns tillförlitlighet, enbart på Sällskapets.

Ja det är 1914 som ruckas rätt rejält.
2009-03-12, 20:01
Medlem
BattleBitch, det jag kan reagera på är att JV i många fall där vetenskap eller arkeologi/historia "stämmer" (eller på ngt sätt ser ut att stämma) med det man vill få fram som fakta i bibeln, då har man inga problem med att lita till just dessa världsliga kunskaper.
tar man till ev citat och siffror osv utan problem...är det tillförlitligt.

Men inte om det inte stämmer med den bild av sanningen man har satt upp.
, helt plötsligt, är bevisen otillförlitliga och osäkra.

Jag kan inte förstå varför.
Ena gången passar det och andra gången passar det inte.

Bibeln borde kunna tala för sig själv, och det man idag kan bekräfta eller inte ang hur den stämmer borde man ju kunna ta. Varför hänga upp tron på årtal och uträkningar?

Tror man på en Skapare spelar det ju ingen roll egentligen.

Eller vad tycker du...?
2009-03-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
BattleBitch, det jag kan reagera på är att JV i många fall där vetenskap eller arkeologi/historia "stämmer" (eller på ngt sätt ser ut att stämma) med det man vill få fram som fakta i bibeln, då har man inga problem med att lita till just dessa världsliga kunskaper.

Bibeln borde kunna tala för sig själv, och det man idag kan bekräfta eller inte ang hur den stämmer borde man ju kunna ta. Varför hänga upp tron på årtal och uträkningar?

Eller vad tycker du...?

Mycket bra, Leviticus!
2009-03-12, 20:31
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Eller vad tycker du...?

Jag tycker att det viktigaste är vad bibeln säger, när den inte räcker till får man ta hjälp utifrån.

Jag tror att skillnad på dig och mig kan vara att jag litar på att den trogne slaven är inspirerad av Jehova och att Sanningen finns här, även om det finns skavanker så ser jag att Jehova leder sin organisation.

Jag har sett så starka bevis, både naturliga och övernaturliga, så bara för att en vetenskapsman säger "bu eller bä" så faller inte sanningen. Den finns i hjärtat, i organisationen genom Jehova, tror jag
2009-03-12, 20:48
Medlem
Citat:
Jag tycker att det viktigaste är vad bibeln säger, när den inte räcker till får man ta hjälp utifrån.

Jag tror att skillnad på dig och mig kan vara att jag litar på att den trogne slaven är inspirerad av Jehova och att Sanningen finns här, även om det finns skavanker så ser jag att Jehova leder sin organisation.

Jag har sett så starka bevis, både naturliga och övernaturliga, så bara för att en vetenskapsman säger "bu eller bä" så faller inte sanningen. Den finns i hjärtat, i organisationen genom Jehova, tror jag

Hur menar du att slaven är inspirerad?

Nej sanningen faller inte. Men varför använda sig av världsliga kunskaper ibland och ibland inte?
2009-03-12, 20:54
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Inser du inte att de lovprisar sig själva? Du har väl läst vilka fina ord de skriver om sig själva i litteraturen? De är inte vägledda av Gud, de har ju fel precis hela tiden. Tror du att de är en del av den himmelska skaran 144 000 som är en symbolisk siffra?
2009-03-12, 20:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Ville visa på att vetenskapen har haft fel, pga att jag trodde att här stod något annat än vad där gjorde
Jag läste "det finns inga brister i vetenskapens slutsatser"

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
finns det inga brister i vetenskapens slutsatser. Den som säger det är antingen okunnig eller oärlig.
2009-03-12, 20:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Inser du inte att de lovprisar sig själva? Du har väl läst vilka fina ord de skriver om sig själva i litteraturen? De är inte vägledda av Gud, de har ju fel precis hela tiden. Tror du att de är en del av den himmelska skaran 144 000 som är en symbolisk siffra?

"Vi tar om det från början Herr Larsson" ...

Citat:

Det är min tro!
2009-03-12, 21:02
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo

Det tycker jag absolut inte, bröderna är fantastiskt ödmjuka och sliter med hela sitt liv för Jehova.

Tycker att du tar i när du skriver "fel precis hela tiden"... Då jag tycker tvärt om, "rätt hela tiden"!
2009-03-12, 21:03
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Hur menar du att slaven är inspirerad?

Nej sanningen faller inte. Men varför använda sig av världsliga kunskaper ibland och ibland inte?

Man vänder sig dit när man behöver den, eller hur, är inte det väldigt logiskt?

Den heliga anden och Jehova är med dom, så menar jag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in