Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Javisst fanns Jesus innan världen skapades. Inte så konstigt eftersom han var den "förstfödde av all skapelse"..."Guds skaparverks början".
Varför behövde Jesus hjälp av Fadern om han ÄR fadern???
Jesus är Sonen, och inte Fadern!
Gud Fadern
Gud Sonen
Gud Den heliga Anden
Tillsammans är den JHWH!
En fråga läs dessa bibelställen
1 mosebok 41:50 "Och åt Josef föddes två söner, innan något hungerår kom. De föddes åt honom av Asenat, dotter till Poti-Fera, prästen i On. Och Josef gav åt den förstföde namnet Manasse, "Ty" sade han, "Gud har låtit mig glömma all min olycka och hela min faders hus" och åt den andre gav han namnet Efraim"
Jeremia 31:9 "Under gråt skall de komma, men jag skall leda dem, där de går bedjande fram. jag skall föra dem till vattenbäckar, på en jämn väg, där de ej skall stappla. Ty jag har blivit en fader för Israel, och Efraim är min förstfödde son"
Här kan man lägga märke till en sak. Förstfödd behöver inte alltid betyda förstfödd. Annars skulle detta betyda att både Efraim och Manesse är förstfödda! Visserligen så är de förstfödda båda två, men inte på samma sätt! Manasse är biologiskt den förstfödde, Men Efraim blev förstfödd eftersom Gud hade en stor plan för Efraim som han följde! Nu är inte jag så bra på gamla testamentet, men nånting gjorde Efraim för sitt judiska släkte "om jag inte har misstagit mig helt" som gjorde att han blev kallad som den förstfödde. Så den förstfödde behöver absolut inte betyda förstfödd på ett biologiskt sätt!