2008-06-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Hejsan vännen! =) Kan inte du svara mig på den frågan som jag ställde till dig igårkväll, ang. Den heliga Anden som person?

Jo jag ska, måste bara få ett tillfälle när jag inte bara rusar förbi datorn...
2008-06-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
En sjuk sekt behöver inte dissekeras in absurdum.

Jehovas är ett gissel och cancer för mänskligheten.
Indoktrinerade och förledda stackare bär farsoten
vidare.

Varför är du här och läser om det nu stör dig så groteskt?
2008-06-03, 17:33
Medlem
Citat:

Och jag håller med dig, Jesus är inte Fadern! Jesus är Sonen och Fadern är Fadern, och den heliga Anden är Den heliga Anden.

Jag tror att Fadern, Sonen och Den heliga Anden tillsammans är en enda Gud = JHWH!

Jag tror att Gud ropade världen till sig, genom att låta sin älskade son dö på korset

Jag FÖRSTÅR IIINTEEE.......alls. Inte ett dugg. Absolut naaada. Fullständigt borta, helt bortkollrad....
2008-06-03, 17:38
Medlem
Citat:
Alla synder, vad jag vet! Okey, förutom synden att häda den heliga Anden, enligt Jesus fanns det ingen förlåtelse för hädelsen mot helig Ande.

Men man kan synda mot Gud och Jesus, eller hur. Och bli förlåten. Men inte mot Anden? "Han" e alltså störst?

Förresten så kan ju inte Gud vara en egen person om treenigheten ska stämma...han är ju bara ett hop-plock av tre...de tre ÄR Gud...så Gud blir Gud först när alla tre är i samma rum. Annars är Gud ingenting....? Gud är ju liksom samlingsnamnet på nåt vänster...

Tro mig, jag försöker verkligen fatta detta.
2008-06-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
På vilket sätt dog han för våra synder?
Det finns gott om människor i denna värld som fullständigt drunkar i sina synder.
Är det för att Jesus dog eller för att du bekänner dina synder som du blir förlåten?
Jag skulle tippa på det sistnämnda.
Om vi bekänner och vänder om från våra eländen ska våra synder förlåtas.
Men om vi lever kvar i våra synder så skall ingen förlåtelse äga rum. Varesig vi tror eller inte.

Håller med dig.
2008-06-03, 17:42
Medlem
Citat:
Mjoo men innan Jesus blev människa, så tillhörde ju Jesus sin faders gestalt och var jämlik honom. Han sade även "Jag har utgått ifrån Fadern" på samma sätt som Sonen utgick ifrån Fadern, utgår den heliga Anden ifrån Fadern! Eftersom de utgick ifrån Fadern båda två, och den heliga Anden gör detta än idag! =)

På morgonen när jag åker till jobbet, så utgår jag från mitt hus...jag och huset är INTE ett, jag lovar. Skulle märka det när jag försöker ta mig in i bilen...

???
2008-06-03, 17:47
Medlem
Citat:
Nu är jag personligen ingen grekisk översättare, men enligt en forskare vid namn Dr Craig Blomberg så har Jesus ordagrant sagt "Jag är" i både Markusevangeliet och Matteusevangeliet!

Jag citerar ifrån Boken - Fallet Jesus med Lee Strobel!

Först ställer författaren Lee Strobel frågan till Craig Blomberg: Kan du hitta gudomlighetstemat hos synoptikerna? Ja det kan jag, sa han. "Det är mer underförstått där, men det finns. Tänk på berättelsen om när Jesus gick på vattnet som står i Matteus 14:22-33 och Markus 6:45-52. NT-81 döljer vad som står i grekiskan genom att säga: "Lugn, det är jag. Var inte rädda" I själva verket står det på Grekiskan ordagrant: Var inte rädda, Jag är"

Så i den grekiska grundtexten skall alltså Jesus ha sagt "Jag är" i både Markusevangeliet och Matteusevangeliet, enligt Dr Craig Blomberg! =)

Detta går hand i hand med johannesevangeliet då Jesus sade "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Det jag undrar över är: Varför tror du Judarna ville stena Jesus? För enligt vakttornets lära så gör väl inte Jesus anspråk på Guds namn "Jag är" ? Varför ville dem stena honom?

"Jag är" OCH jag var innan Abraham.....

Tydligt!!! Jesus sa: JHWH O C H jag var innan.... =Gud och Jesus var innan....

Eftersom Jesus var den första skapade var han naturligtvis med Gud innan.....

Säger du nu då??
2008-06-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men man kan synda mot Gud och Jesus, eller hur. Och bli förlåten. Men inte mot Anden? "Han" e alltså störst?

Förresten så kan ju inte Gud vara en egen person om treenigheten ska stämma...han är ju bara ett hop-plock av tre...de tre ÄR Gud...så Gud blir Gud först när alla tre är i samma rum. Annars är Gud ingenting....? Gud är ju liksom samlingsnamnet på nåt vänster...

Tro mig, jag försöker verkligen fatta detta.

Innan Ordet blev människa så var Ordet Guds ord. Jesus var alltså Guds ord som bär upp allt med kraften i sitt ord. Jesus sade "Jag är början på Guds skapelse" Himmlen är gjord genom Herrens ord och all dess här genom hans muns anda (Psaltaren 33:6) Ty han sade, och det blev, han befallde och det stog där. (Psaltaren 33:9) Ja, de må lova Herrens namn, Ty han befallde och de blev skapade.(Psaltaren 148:5)

Detta är Ordet - som sedan blev människa - i Jesus Kristus - Guds ord! Guds ord tillhör Gud, lika mycket som mina ord som jag säger kommer ifrån mig! Men Gud är ju Levande. Han kallas för den levande Guden i Bibeln, alltså är även hans ord levande. Jag tror såhär!

Gud Fadern - Gud ville skapa himmel och jord.
Gud Sonen - Gud sade
Gud Den heliga Anden - Och Gud skapade!

Samtidigt så utgår den heliga Anden ifrån Gud Fadern som en källa med levande vatten! Idag så vittnar den heliga Anden om Sonen - eftersom det är Gud Faderns vilja! Förstår du? jag hoppas att du gjorde det iaf!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-03 kl. 17:53.
2008-06-03, 17:51
Medlem
Citat:
Mjoo, Saken är den att Gud Fadern är ju Gud till Gud Sonen. Men lägg märke till dessa texter, som finns i eran egna bibel! Nu skall du få nånting att suga på Danne!

Detta är en psalm riktad till JHWH! Gud skapade väl himmel och jord? Jag vill svara JA på den frågan och antar att även du tror på Att Gud skapade!

Psaltaren 102:25-27
25 För länge sedan lade du jordens grund,
och himlen är dina händers verk.
26 De skall förgås, men du består;
som en klädnad skall de alla slitas ut.
Du skall byta ut dem som kläder, och de skall försvinna.
27 Men du är densamme, och dina år tar inte slut.

NU skall du få läsa vad Gud Fadern, sade till Sonen!

Hebreerbrevet 1:10-12
10 Och: ”Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna är dina händers verk.
11 De skall förgås, men du förblir; och de skall alla åldras som en ytterklädnad,
12 och du skall rulla ihop dem som en mantel, som en ytterklädnad; och de skall bytas ut, men du är densamme, och dina år skall aldrig löpa ut.”

I min bibel säger Gud Fadern såhär innan den versen som jag nyss kopierade "Om Sonen däremot: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina likar"

Jämför nu Psaltaren 102:25-27 och Hebreerbrevet 1:10-12, ser du någon likhet? Jesus skapade himmel och jord, Fadern skapade himmel och jord. I första mosebok kan vi läsa "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord"

I Jesaja 44:24 säger Gud " Så säger HERREN, din förlossare, han som danade dig redan i moderlivet: Jag, HERREN, är den som för allt, den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden"

Här säger Gud att han ensamen skapade himmel och jord! Gud har ensamen skapat allt, Gud har utan någons hjälp utbrett himmelen. Fadern kallar Sonen för Gud, Fadern säger att Sonen har lagt jordens grund, och himlarna är Sonens verk, på samma sätt har Fadern lagt jordens grund och himlarna är faderns verk. Både Fadern och Sonen är densamme och åren kommer aldrig ta slut för någon utav dem!

Uppenbarelseboken 22:6 "Och han sade till mig: Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren som är en Gud för profeternas* andar har sänt sin ängel* för att visa sina tjänare vad som snart skall ske"

Uppenbarelseboken 22:16 "Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna* om detta i församlingarna*"

Så här kallar Ängeln Jesus för Gud! En Gud för profeternas andar till och med! =) Enligt mig är det uppenbart att Jesus är Gud Sonen alltså! =)

Om man läser HELA Hebr kap 1 och ser versen i sitt sammanhang blir inte slutsatsen att Jesus är Gud. Och jag som inte har tid just nu att citera!!! Ahhh, får återkomma senare ikväll!!!
Det står iaf att änglarna är Jesu bröder bl a.
2008-06-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Men om apostlarna är i himlen varför behövde de veta vilka tecknen var när slutet kommer?

De var nyfikna?

Och det gällde även tecknen innan Jerusalems förstörelse. Det är en profetia med flera...två?...uppfyllelser.
2008-06-03, 18:01
Medlem
Citat:
Om man läser HELA Hebr kap 1 och ser versen i sitt sammanhang blir inte slutsatsen att Jesus är Gud. Och jag som inte har tid just nu att citera!!! Ahhh, får återkomma senare ikväll!!!
Det står iaf att änglarna är Jesu bröder bl a.

Jaså? Vart i hebreerbrevet står det det då?

Hebreerbrevet 1:8 "Om Sonen däremot: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar. Och Du Herre, lade i tidens början jordens grund. Och himlarna är dina händers verk. De skall förgå men du förblir. De skall alla nötas ut som en mantel. Du skall rulla ihop dem som en klädnad, ja som en mantel skall de bytas ut. Men du är densamme och dina år har inget slut.

Psaltaren 102:26 "I urtiden lade du jordens grund, och himlarna är dina händers verk: de skall förgås, men du förblir, de skall alla nötas ut som en klädnad. Du skall förvandla dem som man byter om sin dräkt, och de försvinner. Men du är densamme, och dina år skall inte ha något slut"

Faktum är att Gud Fadern kallar Sonen för Gud och Herre. Fadern säger att Sonen har skapat allting, och det är ju Gud som har skapat allt, ellerhur? Om Gud har skapat allting, vad blir då Jesus?
2008-06-03, 19:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
De var nyfikna?

Och det gällde även tecknen innan Jerusalems förstörelse. Det är en profetia med flera...två?...uppfyllelser.
Tycker inte du den förklaringen är aningen långsökt?
Att apostlarna frågade om tecken och att svaret egentligen handlade om händelser tvåtusen år framåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in