2008-06-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
När jag tänker på Jesus tänker jag inte på Fadern. När jag tänker på Jesus så tänker jag på den som bevittnade det han sett hos Fadern, den Fader som är Gud.
Jesus är Guds son.

Samma sak är det här, för dem är fortfarande tre personer i en Gud, Fader, Sonen och den heliga Anden.

Tänk dig en treklöver, ingen utav bladen är mer treklöver än den andra. Alla tre är lika mycket treklöver men fortfarande tre blad. Tre blad = en treklöver. Fadern, sonen och den heliga Anden - en Gud!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-03 kl. 00:44.
2008-06-03, 00:43
Medlem
Citat:
Menar du då att allt är okej idag?
Finns det idag då ingen synd kvar?

Jesus är vägen, sanningen och livet. När vi tar emot Jesus som våran Herre och Frälsare och bekänner våra Synder i Jesu namn, så blir vi förlåtna för dem synder vi begått. Jesus dog för våra synder, det enda vi behöver göra är att tro på Jesus och bekänna våra synder och be om syndernas förlåtelse, och vi är förlåtna!
2008-06-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Samma sak är det här, för dem är fortfarande tre personer i en Gud, Fader, Son och den heliga Anden.

Tänk dig en treklöver, ingen utav bladen är mer treklöver än den andra. Alla tre är lika mycket treklöver men fortfarande tre blad. Tre blad = en treklöver. Fadern, sonen och den heliga Anden - en Gud!
Jesus uttryckte sig tydligt när han sade:

...och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud.

Om översättingen stämmer betyder detta att Fadern är Jesus Gud. Likväl som Fadern är våran Gud.
2008-06-03, 00:51
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Jesus sade till henne: Rör icke vid mig; jag har ju ännu icke farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder, och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud.
Joh 20:17

Jesus är Sonen. Han är inte Fadern.
-----
Detta får treenighetsläran att verka vara ännu "knepigare"...

Citat:
"Fader, om du vill, ta då den här bägaren ifrån mig. Men låt ändå inte min vilja ske, utan din" Luk. 22:42

...för att inte tala om hans sista ord...

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig"

i rest my case.
2008-06-03, 00:51
Medlem
Citat:
Jesus är vägen, sanningen och livet. När vi tar emot Jesus som våran Herre och Frälsare och bekänner våra Synder i Jesu namn, så blir vi förlåtna för dem synder vi begått. Jesus dog för våra synder, det enda vi behöver göra är att tro på Jesus och bekänna våra synder och be om syndernas förlåtelse, och vi är förlåtna!
På vilket sätt dog han för våra synder?
Det finns gott om människor i denna värld som fullständigt drunkar i sina synder.
Är det för att Jesus dog eller för att du bekänner dina synder som du blir förlåten?
Jag skulle tippa på det sistnämnda.
Om vi bekänner och vänder om från våra eländen ska våra synder förlåtas.
Men om vi lever kvar i våra synder så skall ingen förlåtelse äga rum. Varesig vi tror eller inte.
2008-06-03, 00:52
Medlem
Citat:
Jesus uttryckte sig tydligt när han sade:

...och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud.

Om översättingen stämmer betyder detta att Fadern är Jesus Gud. Likväl som Fadern är våran Gud.

Mjoo men innan Jesus blev människa, så tillhörde ju Jesus sin faders gestalt och var jämlik honom. Han sade även "Jag har utgått ifrån Fadern" på samma sätt som Sonen utgick ifrån Fadern, utgår den heliga Anden ifrån Fadern! Eftersom de utgick ifrån Fadern båda två, och den heliga Anden gör detta än idag! =)
2008-06-03, 00:58
Medlem
Citat:
Mjoo men innan Jesus blev människa, så tillhörde ju Jesus sin faders gestalt och var jämlik honom. Han sade även "Jag har utgått ifrån Fadern" på samma sätt som Sonen utgick ifrån Fadern, utgår den heliga Anden ifrån Fadern! Eftersom de utgick ifrån Fadern båda två, och den heliga Anden gör detta än idag! =)
Absolut!
Men det betyder ju dock inte att Jesus är Gud. Inte sant?
Att han fått erfara vad den levande Guden sagt och gjort råder det dock inga tvivel ifrån min sida.

Citat:
Eftersom de utgick ifrån Fadern båda två, och den heliga Anden gör detta än idag! =)
Ja, vad skulle vi göra utan Hjälparen?
Prisa Gud!
2008-06-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----
Detta får treenighetsläran att verka vara ännu "knepigare"...

...för att inte tala om hans sista ord...

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig"

i rest my case.

När Jesus hängde på korset så bar han mänsklighetens straff på sina axlar, Jesus hängde på korset, lärljungarna hade skingrats, och där hängde Jesus helt ensamen! Jesus var också människa, han var rädd, full i smärtor, Jesus var mänsklig, därför var det hans mänskliga sida som utropade "Min Gud, Min Gud, varför har du övergivit mig?" Men sedan uppstog han på den tredje dagen, och Jesus sade till sina lärljungar "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden"
2008-06-03, 01:03
Medlem
Citat:
Absolut!
Men det betyder ju dock inte att Jesus är Gud. Inte sant?
Att han fått erfara vad den levande Guden sagt och gjort råder det dock inga tvivel ifrån min sida.

Ja, vad skulle vi göra utan Hjälparen?
Prisa Gud!

Jesus sade i Johannesevangeliet "Förhärliga nu mig hos dig Fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen blev till"

Sedan har jag även en annan fråga till dig!

Joh 18:4-6
Då nu Jesus visste om allt som skulle komma över honom, gick han fram och sade till dem: "Vem söker ni?" De svarade honom: "Jesus, nasarén." Han sade till dem: "Det är jag." Nu stod också Judas, hans förrädare, där med dem.
Men när han sade till dem: "Det är jag", drog de sig tillbaka och föll till marken.

Jag undrar: varför i hela friden ramlar soldaterna till marken? Vad är enligt dig mest troligt? Att de gör det för Jesus säger "Jag är" (och anspelar på Gud, vilket borde vara kraftfullt), eller för att han säger "Det är jag"? Vad tror du Danne?
2008-06-03, 01:17
Medlem
Citat:
Jag undrar: varför i hela friden ramlar soldaterna till marken? Vad är enligt dig mest troligt? Att de gör det för Jesus säger "Jag är" (och anspelar på Gud, vilket borde vara kraftfullt), eller för att han säger "Det är jag"? Vad tror du Danne?
Jadu Carro. En mycket bra fråga du ställer.
Jag måste dock lita på det Jesus sagt. Jag tänker inte bedöma soldaternas handlande även om du gör anspråk på något väldigt intressant!
2008-06-03, 01:22
Medlem
Citat:
Jadu Carro. En mycket bra fråga du ställer.
Jag måste dock lita på det Jesus sagt. Jag tänker inte bedöma soldaternas handlande även om du gör anspråk på något väldigt intressant!

Nu är jag personligen ingen grekisk översättare, men enligt en forskare vid namn Dr Craig Blomberg så har Jesus ordagrant sagt "Jag är" i både Markusevangeliet och Matteusevangeliet!

Jag citerar ifrån Boken - Fallet Jesus med Lee Strobel!

Först ställer författaren Lee Strobel frågan till Craig Blomberg: Kan du hitta gudomlighetstemat hos synoptikerna? Ja det kan jag, sa han. "Det är mer underförstått där, men det finns. Tänk på berättelsen om när Jesus gick på vattnet som står i Matteus 14:22-33 och Markus 6:45-52. NT-81 döljer vad som står i grekiskan genom att säga: "Lugn, det är jag. Var inte rädda" I själva verket står det på Grekiskan ordagrant: Var inte rädda, Jag är"

Så i den grekiska grundtexten skall alltså Jesus ha sagt "Jag är" i både Markusevangeliet och Matteusevangeliet, enligt Dr Craig Blomberg! =)

Detta går hand i hand med johannesevangeliet då Jesus sade "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Det jag undrar över är: Varför tror du Judarna ville stena Jesus? För enligt vakttornets lära så gör väl inte Jesus anspråk på Guds namn "Jag är" ? Varför ville dem stena honom?
2008-06-03, 01:49
Medlem
Citat:
Detta går hand i hand med johannesevangeliet då Jesus sade "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Det jag undrar över är: Varför tror du Judarna ville stena Jesus? För enligt vakttornets lära så gör väl inte Jesus anspråk på Guds namn "Jag är" ? Varför ville dem stena honom?
Jesus säger också.

Jag och Fadern äro ett

Det gör det svårt för mitt trånga sinne att förstå i och med att Jesus själv säger "...till min Gud och eder Gud."
Jag måste få tid att suga på denna karamell.
Känner att jag mest sitter och yrar för tillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in