Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Jadu Carro. En mycket bra fråga du ställer.
Jag måste dock lita på det Jesus sagt. Jag tänker inte bedöma soldaternas handlande även om du gör anspråk på något väldigt intressant!
Nu är jag personligen ingen grekisk översättare, men enligt en forskare vid namn Dr Craig Blomberg så har Jesus ordagrant sagt "Jag är" i både Markusevangeliet och Matteusevangeliet!
Jag citerar ifrån Boken - Fallet Jesus med Lee Strobel!
Först ställer författaren Lee Strobel frågan till Craig Blomberg: Kan du hitta gudomlighetstemat hos synoptikerna? Ja det kan jag, sa han. "Det är mer underförstått där, men det finns. Tänk på berättelsen om när Jesus gick på vattnet som står i Matteus 14:22-33 och Markus 6:45-52. NT-81 döljer vad som står i grekiskan genom att säga: "Lugn, det är jag. Var inte rädda" I själva verket står det på Grekiskan ordagrant: Var inte rädda, Jag är"
Så i den grekiska grundtexten skall alltså Jesus ha sagt "Jag är" i både Markusevangeliet och Matteusevangeliet, enligt Dr Craig Blomberg! =)
Detta går hand i hand med johannesevangeliet då Jesus sade "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Det jag undrar över är: Varför tror du Judarna ville stena Jesus? För enligt vakttornets lära så gör väl inte Jesus anspråk på Guds namn "Jag är" ? Varför ville dem stena honom?