2008-06-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Japp.

Hejsan vännen! =) Kan inte du svara mig på den frågan som jag ställde till dig igårkväll, ang. Den heliga Anden som person?
2008-06-02, 23:35
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Just precis! Gud Fadern var större än Jesus, eftersom Jesus till sitt yttre var människa och på såvis begränsad. Jesus kunde säga "Vem rörde mig?" eftersom han inte hade ögon i nacken, men Gud såg och hörde allt, vilket inte Jesus kunde göra! Till sitt yttre så var Jesus en vanlig människa, detta förnekar inte jag, men till sitt inre så var Jesus Gud. Folk kunde ta på Jesus och kraften ifrån hans inre kunde bota människor bara genom att de rörde vid honom. Detta nämns nånstanns i Bibeln, kommer dock inte ihåg vart det står, men jag vet att jag har läst det! jag tror alltså att Jesus var Sann Gud, Sann människa! =)
-------

Endast en tolkning min vän, starkt präglad av vad som bestämdes 300 år efter Jesus död. Men enligt mitt sätt att se det hela så strider treenigheten,som dessutom har ett hedniskt ursprung,mot den monoteistiske guden som den gode juden Jesus själv bekände sig till.
2008-06-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-------

Endast en tolkning min vän, starkt präglad av vad som bestämdes 300 år efter Jesus död. Men enligt mitt sätt att se det hela så strider treenigheten,som dessutom har ett hedniskt ursprung,mot den monoteistiske guden som den gode juden Jesus själv bekände sig till.

Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.

Där kan man läsa om inkarnationen - då Gud blev människa! Jesus var jämlik med Gud, Jesus ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud. Det finns endast en enda Gud, ellerhur? Om Jesus var jämlik med Gud och ägde Guds gestalt, så måste han också ha utgått ifrån Gud, vilket Jesus också säger "Jag har utgått ifrån Gud och kommer ifrån honom" På samma sätt som Sonen utgick ifrån Fadern, utgår Anden ifrån Fadern.

När Jesus hade uppstått så sade han "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden, gå därför ut och gör alla folk till lärljungar. Döp dem i Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn"

Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Levis eller vad han nickade. Om den heliga Anden endast är en kraft, varför säger då inte Jesus endast - Döp dem i Faderns och Sonens namn? Varför skall man be i den heliga Andens namn - kraft om han endast är en kraft och inte en person?

Jesus sade i Johannesevangeliet 14:16 "Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall stanna hos er för alltid" i vers 26 säger Jesus "Men Hjälparen, den heliga Anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er"

Frågorna jag har till dig vännen är detta: Var Jesus en person? Om Jesus sade "En annan hjälpare" vad är då Anden? Kan en kraft lära oss saker? Kan en kraft påminna oss om saker?
2008-06-03, 00:02
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Jehovas vittnen

En sjuk sekt behöver inte dissekeras in absurdum.

Jehovas är ett gissel och cancer för mänskligheten.
Indoktrinerade och förledda stackare bär farsoten
vidare.
2008-06-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
En sjuk sekt behöver inte dissekeras in absurdum.

Jehovas är ett gissel och cancer för mänskligheten.
Indoktrinerade och förledda stackare bär farsoten
vidare.

Även Jehovas vittnen har känslor, och är människor. Och dem förtjänar respekt och vänlighet.
2008-06-03, 00:08
Medlem
Jesus sade till henne: Rör icke vid mig; jag har ju ännu icke farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder, och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud.
Joh 20:17

Jesus är Sonen. Han är inte Fadern.
2008-06-03, 00:11
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.

Där kan man läsa om inkarnationen - då Gud blev människa! Jesus var jämlik med Gud, Jesus ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud. Det finns endast en enda Gud, ellerhur? Om Jesus var jämlik med Gud och ägde Guds gestalt, så måste han också ha utgått ifrån Gud, vilket Jesus också säger "Jag har utgått ifrån Gud och kommer ifrån honom" På samma sätt som Sonen utgick ifrån Fadern, utgår Anden ifrån Fadern.

När Jesus hade uppstått så sade han "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden, gå därför ut och gör alla folk till lärljungar. Döp dem i Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn"

Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Levis eller vad han nickade. Om den heliga Anden endast är en kraft, varför säger då inte Jesus endast - Döp dem i Faderns och Sonens namn? Varför skall man be i den heliga Andens namn - kraft om han endast är en kraft och inte en person?

Jesus sade i Johannesevangeliet 14:16 "Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall stanna hos er för alltid" i vers 26 säger Jesus "Men Hjälparen, den heliga Anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er"

Frågorna jag har till dig vännen är detta: Var Jesus en person? Om Jesus sade "En annan hjälpare" vad är då Anden? Kan en kraft lära oss saker? Kan en kraft påminna oss om saker?
----------------
Jesus var en person som nådde längre med sin andlighet än de flesta andra och ansåg sig därmed ha en gudomlig fullmakt. Kraften är kärleken.Krångligare än så är det nog inte.

Citat:
Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en” Mark. 12:29
2008-06-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Jesus sade till henne: Rör icke vid mig; jag har ju ännu icke farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder, och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud.
Joh 20:17

Jesus är Sonen. Han är inte Fadern.

Vet du vad problemet är? Det är att om jag skulle säga såhär "vilket jag också tror - Jesus är JHWH, så tänker du automatiskt på Fadern, ellerhur? Och jag håller med dig, Jesus är inte Fadern! Jesus är Sonen och Fadern är Fadern, och den heliga Anden är Den heliga Anden.

Jag tror att Fadern, Sonen och Den heliga Anden tillsammans är en enda Gud = JHWH! Jesus var och är Guds ord, Den heliga Anden ser till så att Faderns vilja sker. Dessa tre fullkomliga personer har verkat på tre olika sätt genom historien. Gud Talade till judarna genom profeterna. Gud talade till Israel genom sin son. Gud talar till världen, genom sin heliga Ande som vittnar om Sonen som dog för våra Synder och uppstog på den tredje dagen.

Jag tror att Gud ropade världen till sig, genom att låta sin älskade son dö på korset och sedan på den tredje dagen även besegra döden, som är den sista fienden! Gud älskar oss så mycket, denna underbara Kärlek, jag blir så varm i kroppen när jag tänker på det! Guds kärlek är fullkomlig och han älskar oss alla!
2008-06-03, 00:33
Medlem
Citat:
Jag tror att Gud ropade världen till sig, genom att låta sin älskade son dö på korset och sedan på den tredje dagen även besegra döden, som är den sista fienden! Gud älskar oss så mycket, denna underbara Kärlek, jag blir så varm i kroppen när jag tänker på det! Guds kärlek är fullkomlig och han älskar oss alla!
Måste bara få fråga dig.
Vilka synder dog Jesus för?
2008-06-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Måste bara få fråga dig.
Vilka synder dog Jesus för?

Alla synder, vad jag vet! Okey, förutom synden att häda den heliga Anden, enligt Jesus fanns det ingen förlåtelse för hädelsen mot helig Ande.
2008-06-03, 00:39
Medlem
Citat:
Vet du vad problemet är? Det är att om jag skulle säga såhär "vilket jag också tror - Jesus är JHWH, så tänker du automatiskt på Fadern, ellerhur? Och jag håller med dig, Jesus är inte Fadern! Jesus är Sonen och Fadern är Fadern, och den heliga Anden är Den heliga Anden.
När jag tänker på Jesus tänker jag inte på Fadern. När jag tänker på Jesus så tänker jag på den som bevittnade det han sett hos Fadern, den Fader som är Gud.
Jesus är Guds son.
2008-06-03, 00:39
Medlem
Citat:
Alla synder, vad jag vet! Okey, förutom synden att häda den heliga Anden!
Menar du då att allt är okej idag?
Finns det idag då ingen synd kvar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in