Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-------
Endast en tolkning min vän, starkt präglad av vad som bestämdes 300 år efter Jesus död. Men enligt mitt sätt att se det hela så strider treenigheten,som dessutom har ett hedniskt ursprung,mot den monoteistiske guden som den gode juden Jesus själv bekände sig till.
Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.
Där kan man läsa om inkarnationen - då Gud blev människa! Jesus var jämlik med Gud, Jesus ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud. Det finns endast en enda Gud, ellerhur? Om Jesus var jämlik med Gud och ägde Guds gestalt, så måste han också ha utgått ifrån Gud, vilket Jesus också säger "Jag har utgått ifrån Gud och kommer ifrån honom" På samma sätt som Sonen utgick ifrån Fadern, utgår Anden ifrån Fadern.
När Jesus hade uppstått så sade han "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden, gå därför ut och gör alla folk till lärljungar. Döp dem i Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn"
Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Levis eller vad han nickade. Om den heliga Anden endast är en kraft, varför säger då inte Jesus endast - Döp dem i Faderns och Sonens namn? Varför skall man be i den heliga Andens namn - kraft om han endast är en kraft och inte en person?
Jesus sade i Johannesevangeliet 14:16 "Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall stanna hos er för alltid" i vers 26 säger Jesus "Men Hjälparen, den heliga Anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er"
Frågorna jag har till dig vännen är detta: Var Jesus en person? Om Jesus sade "En annan hjälpare" vad är då Anden? Kan en kraft lära oss saker? Kan en kraft påminna oss om saker?