Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
I nya världens översättning har JV bytt ut "Herren" mot Jehova på 237 ställen om jag inte minns fel.
Detta rättfärdigas på lite olika sätt och ett av sätten är att man hittat fragment av septuaginta som istället för "kyrios" innehåller tetragramet.
Nu har detta iofs liten betydelse eftersom grundtexterna till NT INTE använder sig av vare sig tetragramet, TROTS att det kan ha funnits GT översättningar som gjorde det.
Min fråga blir utifrån detta:
"Är det enbart i citat från septuaginta/GT som man infört namnet Jehova istället för Herren?"
Om man fört in namnet på fler ställen skulle jag uppskatta ett par exempel på detta.
Det är inte bara i citat från GT som Jvs Nya Världens översättning har infört "Jehova" i NT. Det förekommer på MÅNGA andra ställen förutom i citat.
EXEMPEL på sådana ställen där man infört "Jehova" fastän det inte finns något klart GT-sammanhang är Matt. 1:20,24; 2:13,19; Apg. 4:29; 5:9, 19; 7:60; 8:22,24,25,26,39; 1 Kor. 7:17; 11.32; Ef. 5:17; Jak. 1:12.
Å andra sidan har man fullständigt struntat i citatet från Ps. 34:9 som förekommer i 1 Petr. 2:3. Där står det bara "Herren" i Jvs översättning fastän citatet har JHWH i den hebreiska texten!!! Den verkliga anledningen, som man dock aldrig erkänner, är att Petrus här tillämpar JHWH på Kristus, och det är oacceptabelt för Jvs ledning!!! Därför använder denna bara "Herren" här, inte "Jehova"!!!
Ett så godtyckligt förfaringssätt som Jvs hantering av texterna i denna fråga kan bara klassas som sekteriskt och klåparaktigt. Det är inte värt respekt.
Sedan har du fullständigt rätt i att det saknar betydelse om vissa Septuagintatexter använde tetragrammaton. Det skulle aldrig fungera i texter avsedda att läsas av icke-judar och det finns inte på ens ett ynka litet ställe i de många handskrifter som utgör basen för vårt NT. Där står alltid bara "Herren" och "Gud".