2009-11-22, 10:07
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det har jag aldrig hört.
Vid ett bokstudie för några år sen pratade vi lite om honom, och äldsten som ledde studiet menade att vi inte kan veta huruvida han får uppstå eller inte, det är Guds beslut.

Jag anser inte att vi kan döma, varken honom eller ngn annan.

Bra svar. Det har jag också hört.
2009-11-22, 10:10
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Tänk att ni kan ägna er åt strunprat i denna viktiga tid?

Han ägnade sig inte åt struntprat.
Mer du som gör det och ignorerar inlägg. Och detta är en viktig tråd som sagt. Där man svarar på frågor och inte undviker att svara. Då kan man lika bra göra något annat tycker jag.
Eller erkänna att man inte vill svara på nånsomhelst kritik, eller frågor om nånsomhelst kritik.?
Senast redigerad av [complex] 2009-11-22 kl. 10:34.
2009-11-22, 10:28
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Jag kan väl som ni bli oseriös Ha ha ha ha
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

hahahaha.
OJ. Bli inte elak nu...
Kanske kommer regna stenar snart i harmaggedon som du blivit hjärntvättad med. *rädd*
http://www.qwotes.info/pictures.htm
http://www.qwotes.info/scans/1997_wt_sept_1_23_large.jpg

(Klicka på din E-G-N-A L-I-T-T-E-R-A-T-U-R O-C-H B-E-R-Ä-T-T-A V-A-D D-U T-Y-C-K-E-R, O-C-H-T-E-S-T-A S-V-A-R-A P-Å I-N-L-Ä-G-G. I dare you, I double dare you.)

http://www.youtube.com/watch?v=FL6STphK4fc <--Relaterat.

Men dom där bilderna är läskiga på riktigt. Hjärntvätt. skrämseltaktik!. Så dom får och har kontroll. Förstår inte att inte alla fattar det. Så sekter får makt. I många fall..KONTROLL/RÄDSLA. osv.

Du är inte oseriös, eller så är du jävligt oseriös. vette fan.
Men testa svara på hans inlägg istället. Är det verkligen så svårt? med egna och och med lite tanke bakom, istället för att bara länka till en bibelvers direkt som en zombie.

haha. Du måste va nån som driver med jehovas vittnen och ger dom i ett dåligt rykte?
Eller oseriös...
Ge dig nu.
Kolla ej på detta dock. Ej lämpligt. Grov komedi.
http://www.youtube.com/watch?v=Eiv0MOLSd_Q
http://www.youtube.com/watch?v=PFoEKcf01qs&feature=channel

...yay. ()
Senast redigerad av [complex] 2009-11-22 kl. 10:42.
2009-11-22, 10:31
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
vet inte om man ska skratta eller gråta.

Jag tycker inte om att dömma folk efter religion,utseende princip allt.

Min mor är ett JV och vart det stor del av hennes liv. Men Fan dett är ju helt jävla löjligt.

Hur fan kan man inte se den faktan som finns? även om man nu e s.k "hjärntvättad". Hur kan man inte se alla som har lagts fram på tex detta forum? är man blind eller? Typ som att man inte ser texten som folk skriver liksom..

så löjligt så det finns inte.

ÄR DU 10 ÅR OCH EN BARNRUMPA FLEXBÄRT? VÄX UPP FÖR FAN OCH SLUTA LEV I EN BUBBLA

å va jag lackar

Samma här. Fan skrämmande på riktigt. (???)
Inte bara jag som tycker det antar jag..shit va annoying.

Känns som man kastar "pärlor åt svin". *ett uttryck* Med energi man ej igentligen har..
Senast redigerad av [complex] 2009-11-22 kl. 10:49.
2009-11-22, 11:06
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Skulle evolutionen stämma, då skulle vi ju gå från gott till bättre!

Ser det ut som vi gör det?

Han påstår:
"Enligt vad jag har hört vissa ledande Jv säga, så är vissa undantagna från uppståndelsen, tex AH."

Ditt svar:
Skulle evolutionen stämma, då skulle vi ju gå från gott till bättre!

Ser det ut som vi gör det?

----
Försöker se nån relevans till hans fråga eller ett svar. Men du verkar inte läsa igenom och tänka innan du skriver flexbärt. Begrunda innan, tänk själv lite, sen svara..
Ett litet råd från lilla mig.
2009-11-22, 13:16
Medlem
Fler ställen än citat

Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
I nya världens översättning har JV bytt ut "Herren" mot Jehova på 237 ställen om jag inte minns fel.

Detta rättfärdigas på lite olika sätt och ett av sätten är att man hittat fragment av septuaginta som istället för "kyrios" innehåller tetragramet.

Nu har detta iofs liten betydelse eftersom grundtexterna till NT INTE använder sig av vare sig tetragramet, TROTS att det kan ha funnits GT översättningar som gjorde det.

Min fråga blir utifrån detta:

"Är det enbart i citat från septuaginta/GT som man infört namnet Jehova istället för Herren?"

Om man fört in namnet på fler ställen skulle jag uppskatta ett par exempel på detta.

Det är inte bara i citat från GT som Jvs Nya Världens översättning har infört "Jehova" i NT. Det förekommer på MÅNGA andra ställen förutom i citat.

EXEMPEL på sådana ställen där man infört "Jehova" fastän det inte finns något klart GT-sammanhang är Matt. 1:20,24; 2:13,19; Apg. 4:29; 5:9, 19; 7:60; 8:22,24,25,26,39; 1 Kor. 7:17; 11.32; Ef. 5:17; Jak. 1:12.

Å andra sidan har man fullständigt struntat i citatet från Ps. 34:9 som förekommer i 1 Petr. 2:3. Där står det bara "Herren" i Jvs översättning fastän citatet har JHWH i den hebreiska texten!!! Den verkliga anledningen, som man dock aldrig erkänner, är att Petrus här tillämpar JHWH på Kristus, och det är oacceptabelt för Jvs ledning!!! Därför använder denna bara "Herren" här, inte "Jehova"!!!

Ett så godtyckligt förfaringssätt som Jvs hantering av texterna i denna fråga kan bara klassas som sekteriskt och klåparaktigt. Det är inte värt respekt.

Sedan har du fullständigt rätt i att det saknar betydelse om vissa Septuagintatexter använde tetragrammaton. Det skulle aldrig fungera i texter avsedda att läsas av icke-judar och det finns inte på ens ett ynka litet ställe i de många handskrifter som utgör basen för vårt NT. Där står alltid bara "Herren" och "Gud".
2009-11-22, 13:34
Medlem
Njaää

Citat:
Varför skulle JV behöva dö innan de kan leva vidare??

De ska leva igenom Harmageddon, Gud kommer att se till att de skyddas medans alla andra dör.

Sen kommer de som dött tidigare (inte de som dör i Harmageddon då) att få uppstå. Och då gäller det ALLA som dött genom historien, varenda en.

De som det är totalkört för är alltså de som dör i Harmageddon.

Faktum är att Jv fortfarande lär att de flesta som levat, men INTE ALLA, skall uppstå under de framtida 1000 åren. Vissa avfällingar som t ex Judas Iskariot skall inte uppstå utan anses vara borta för alltid. Och så är det också med Sodoms och Gomorras invånare som omkom genom Guds dom. För att stödja en sådan selektiv uppståndelse hittade Jv i slutet av 30-talet på begreppet "minnesgrav" tolkat som "Guds minne", inte som fysiska gravar. Ordet används i uppståndelsetexten Joh. 5:28,29. Jvs tanke är att Gud väljer att inte "komma ihåg" vissa individer som anses ha gått till Gehenna direkt vid sin död. Hela denna föreställning är ohållbar, för mnemeion, som Jv översatt med "minnesgrav" syftar på bokstavliga gravar som människor byggt. Det "minne" som är associerat till dessa gravar är människors minne, inte Guds, fastän Gud självfallet inte har några problem att komma ihåg varenda kotte som levt. Man byggde inte "minnesgravar" för att hjälpa Gud att komma ihåg de döda, utan för att människorna själva skulle komma ihåg dem.

Det är förvisso så att Jv lär och tänker sig att ALLA som omkommer i det framtida, nära Harmageddon är borta för alltid och INTE skall uppstå. Detta leder ofrånkomligen till slutsatsen att det är bättre för den miljard kineser som inte hört Jvs budskap att begå självmord och därmed dö före Harmageddon i stället för att leva kvar och uppleva den eviga förintelsen. En föreställning som leder till en så grotesk konsekvens faller på sin egen orimlighet.
2009-11-22, 19:51
Medlem
Citat:
Tänk att ni kan ägna er åt strunprat i denna viktiga tid?

Flexbärt jag förstod inte vilka du menar ägnar sig åt struntprat...den äldste och vi som var på bokstudiet, eller Gittes inlägg och mitt svar...?
2009-11-22, 19:54
Medlem
Citat:
Jag kan väl som ni bli oseriös Ha ha ha ha
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Och du menar att detta har att göra med huruvida Hitler ska få uppstå...på vilket sätt?
2009-11-22, 19:56
Medlem
Citat:
Det drogs inte in utan fortsätter på Tikets sal.

Ett möte av de tre möten i veckan som fanns tidigare drogs in. Det är ett mölte mindre i veckan. Alltså har det dragits in.
2009-11-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
hahahaha.
OJ. Bli inte elak nu...
Kanske kommer regna stenar snart i harmaggedon som du blivit hjärntvättad med. *rädd*
http://www.qwotes.info/scans/1997_wt_sept_1_23_large.jpg

Dessa bilder va inte kul. Känner igen nästan alla. Va ett par av dem som innehöll tvillingtornen och flygplan....
2009-11-22, 22:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är förvisso så att Jv lär och tänker sig att ALLA som omkommer i det framtida, nära Harmageddon är borta för alltid och INTE skall uppstå. Detta leder ofrånkomligen till slutsatsen att det är bättre för den miljard kineser som inte hört Jvs budskap att begå självmord och därmed dö före Harmageddon i stället för att leva kvar och uppleva den eviga förintelsen. En föreställning som leder till en så grotesk konsekvens faller på sin egen orimlighet.
Jag misstänker att det där inte var vakttornets version.

Citat:
Varför skulle JV behöva dö innan de kan leva vidare??

De ska leva igenom Harmageddon, Gud kommer att se till att de skyddas medans alla andra dör.

Sen kommer de som dött tidigare (inte de som dör i Harmageddon då) att få uppstå. Och då gäller det ALLA som dött genom historien, varenda en.

De som det är totalkört för är alltså de som dör i Harmageddon.

Skulle inte du Leviticus, eller nån ann, kunna dra jvs version, lite kort bara, om vad harmageddon är.
Jag märker att jag tror fel om den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in