2008-08-03, 22:25
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tuzz, du tar stora ord i din mun när du påstår att MÅNGA JV blir uteslutna utan orsak, trots ÄKTA ånger! Du kan inte veta alla detaljer i alla enskilda fall! Hur kan du säga dig kunna göra det? Har du suttit med på kommitemötena? Har du hört vad som sagts?? Du har inte med nånting av det som handlar om andra att göra, alla har sina privata liv som du inte har en aning om.
Du beter dig som en skvallertant nu som inte har ngt bättre för dig.

Och vem är du att döma ut IsgrimnuRs kunskaper?? H*n hade ju studerat sen -92 om jag inte missuppfattat det. Ett ärligt hjärta som söker efter sanning och efter Gud, varför skulle det inte kunna hitta kunskap på mindre än din "livsstid" som JV??
Man ska inte jämföra sig med varandra, det vet du väl.
Du har dina erfarenheter och IsgrimnuR har sina! Likaväl har jag mina.
...som jag många ggr försökt få dig att förstå...

Hur VET du att de inte har gjort eller gör en massa fel då Leviticus? Tror du
att de får Jehovas heliga andes kraft att ta rätt beslut att utesluta folk?

Du är ju för Gullig som tycker jag beter mig som en Skvallertant... hehehe
När det blir lite jobbigt som vanligt för herr Leveticus så måste man vara elak....

Så som stolt skvallertant kan jag säga att det finns ett ofantligt stort antal
XJV som blivit uteslutna för att de inte tror på JVs tolkning av Bibeln, helt
utan synd mot Gud....

Å vem är han/hon (IsgrimnuRs) att dömma mina kunskaper? Liksom du?
Det var snarare han som ifrågasatte mina kunskaper att jag inte har fördjupat
mig i att skaffa kunskap om JV och deras trosfrågor.. Jag skrev vad jag ansåg..
Har jag rätt till min åsikt då?

Jag erkännde en sak å den har både DU och IsgrimnuRs också erkännt att
ni inte kan svara på...

Enligt dig söker han med ett ärligt hjärta efter sanning och efter Gud, å
det gör inte jag???? Just ja, jag är kritisk till organisationen...
2008-08-03, 22:34
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Man kan läsa i förordet: Den här översättningen av Bibeln till svenska bygger på den reviderade engelska utgåvan av New World Translation of the Holy Scriptures av år 1984 (som utgetts av Sällskapet Vakttornet) och utgör en revision av den svenska utgåvan av år 1992.

Den gjordes till JV av JV's huvudorgan, det har jag förstått ja....

Citat:
Originalbibeln? Det finns ingen "originalbibel" som du tror.

det jag menar är varför de var tvunga att göra en till översättning av en bibel som måste vart komplett över alla år bibeln översatts. Isf är NV bara en uppdatering av en bok till att passa ett visst ändamål. Dvs JV's bibelstudier. De som översatt den kristna bibeln gör ingen hemlighet vilka de är och de är tagna från många ställen för att utesluta "personliga" åsikter. Samma sak kan inte sägas om NV.

Citat:
Varför? Jo, jag säger det igen. Dom har en sån stor respekt för Gud och hans namn att dom ville ha en bibel med hans namn återinfört i Skrifterna som sig bör.

Vem säger att JHWE ska stå i bibeln?

Citat:
Varför läser du inte vad jag skrev förut? Jag ska inte behöva repetera mig när mina inlägg är klarare än kristall.

det är runt 4000 inlägg i den här tråden och att läsa alla kommer ta lika mycket tid som att sjunga psalmboken. Så därför frågar jag mina frågor... Och för övrigt verkar JV vara bra på att repetera saker...
2008-08-03, 22:35
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta svar är så likt det som jag har fått av dig.

Och det där om att du verkar bitter är så likt det jag skrivit till dig tidigare och SOM DU HÅLLIT MED OM ATT DU KAN KALLAS ATT VARA!!

Jag har inte sett ngt aggressivt i det IsgrimnuR skrivit. Tvärtom har h*n försökt svara på frågor -PRECIS SOM JAG GJORT- men det räcker inte för dig.
Antagligen för att du inte vill ha svar utan du är här bara för att spy galla och hitta människor som kan tycka synd om dig i din situation som en stackars utesluten, lurad och hjälplös (i den meningen att du inte lyfter ett finger för att finna svar på dina frågor, mer än att skälla här) person.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen...VILL du ha svar, PÅ RIKTIGT, så tar du reda på saker på ett mer seriöst ställe än det här. Det finns Rikets Salar och det finns äldste du kan kontakta.

JA vad gör det om jag är bitter? Är jag en sämre människa än du då?

Jag har väl all rätt i världen att vara bitter... Om jag vill, egenterligen tycker
inte jag att jag är det, men men jag kan nog uppfattas så..

Så du tror att jag vill att folk skall tycka synd om mig? Nu kan jag inte låtabli
och små le, vet du en sak Herr Leveticus, du vet inget om mig.

Jag har många fördelar som växt upp som vittne, de flesta runt omkring anser
mig inte vara bitter, kanske är jag det här inne bakom tagentbordet, vad vet
jag. Det är din tolkning av mig och den kan jag acceptera...

Därför har jag sagt att så må vara... Men nu går du lite för långt som måste
skrika åt mig (stora versaler). Att jag är bitter, är det enda argument du har
säger mycket om din sanning...

Jag har kontaktat måååånga vittnen utanför Flashback, men ingen har svar på
Tolkningen av att Jesus börjat regera som konung 1914... Teorier som har vuxit
sig stark till en trosuppfattning!!!! Så snälla Leveticus, ta reda på det om
DU törs?

Jag vill ha bibliska stöd för teorin... Men får inte det..
2008-08-03, 22:38
Medlem
Citat:
På din tid är det mycket möjligt att dom gjorde det. Det var även vanligt med aga bland andra trossamfund än just JV. Jag fick smisk när jag var liten grabb på det glada 70-talet och varken jag eller någon i min släkt var med i något trossamfund.

Jag hänvisar nu till mina egna erfarenheter som sträcker sig 16 år tillbaka och jag har aldrig sett eller hört ett JV lyfta sin hand mot sitt barn, eller sett nåt gråtande barn komma tillbaka in som om det skulle fått stryk.

Men faktum kvarstår, fram till för 15-20 år sedan uppmuntrade JV föraldrar att aga sina barn.
Och "riset" eller "käppen" var bokstavliga, och skulle användas.

En fråga där JV har ändrat sig alltså!

Men den gamla tolkningen medförde stort lidande för många barn.

Det sjuka i sammanhanget var att agan i RS var nästan offentlig, eftersom hela församlingen visste vad som hände.

Vilken förnedring för ett barn som inte hade gjort något annat fel än att ha svårt att sitta stilla 2 timmar i sträck. (Vilket barn har inte det?)

Och jag upprepar, på den tiden ficck barn inte ha leksaker eller ritblock att roa sig med.

Har JV ändrat sig även där?
2008-08-03, 22:46
Medlem
Citat:
Det är mig tydligt att du inte inser vikten av att Skrifterna översätts på ett så korrekt sätt som möjligt. Det är alltså inte många ändringar som gjorts i NV, den största ändringen är endast att man har återinsatt Guds heliga namn i Bibeln där man i hebreiskan återgett Guds namn med tetragrammet [JHWH], vanligen tolkat och uttalat som Jehova. Förövrigt så är bibeln densamma, JV har inte lagt till eller tagit bort något från Bibeln. Jag förstår inte denna misstänksamhet mot djupt kristna människor som vördar Gud och vill ära hans namn i samma anda som Jesus påbjöd oss att ära Guds namn i mönsterbönen Matt. 6:9 "Så här skall ni alltså be: Vår Fader som är i himlarna, låt ditt namnbli helgat."

Du glömmer bort att man även har infört, inte återinsatt, Guds namn i NT.
Trots att Sällskapet själv erkänner att det inte finns i några tidiga handskrifter av NT.
Man har alltså i verkligheten "lagt till något" i Bibeln.

Med vilken rätt gör man detta???
2008-08-03, 23:05
Medlem
Zeimines avatar
Jehovas vittnen - Proclaimers of God's kingdom s.99 hävdar att "konventdeltagarna var glada att få veta att i denna nya översättning återställs den gudomliga namnet Jehovah 237 gånger i huvudtexten från Matteus till Uppenbarelseboken!" Den grundläggande brist i JV's Nya Världens Översättning av de heliga skrifterna (NV) version av Bibeln är här införandet av ordet Jehovah 237 gånger i Nya Testamentet. Det JV har gjort genom denna ändring att hävda att alla manuskript vi har hittills inte är riktiga. Detta är oerhört viktigt, för att en exakt sådan fordran undergräver Bibelns integritet. Om inte Gud kunde skydda sitt eget namn att tas bort från det Nya Testamentet var han oförmögen att förhindra att andra gör ändringar? Å andra sidan, om denna felaktiga förändring gör att JV's doktrin felaktig med;

* Skapa en falsk känsla av betydelse för användandet av ordet Jehovah
* Att ändra innebörden i viktiga Nya Testamentet passager

I Nya testamentet är en av de mest bestyrkta antika verk finns. The Journal of Biblical Literature Vol. 87 p.184 har förtecknat totalt 5255 kända Nya Testamentets grekiska fragment. Enligt det finns inte Tetragrammet i Nya Testamentet antingen som YHWH eller den grekiska transkriberats pipi, Yaw och Iabe i ett enda av dessa forntida Nya Testamentet manuskript. Detta trots "vissa papyrus fragment av de kristna grekiska skrifterna går tillbaka till mitten av andra århundradet".
2008-08-03, 23:43
Bannlyst
Zeimine och Gitte: Så här står det i tillägget på sidan 1768 i Nya Världens översättning:

"Jehova" [JHWH], Guds personliga namn, hans egennamn, förekommer första gången i 1 Mos. 2:4. Guds namn är ett verb, den kausativa (förorsakande) formen i imperfektum av det hebreiska verbet hawah, "bli". Därför betyder Guds namn ordagrannt "han som förorsakar att någon (något) blir". Detta uppenbarar Jehova som den som, i fortskridande handling, förorsakar eller gör så att han själv blir den som uppfyller löften, den som alltid förverkligar sina avsikter. "så skall det visa sig vara med mitt ord, som går ut från min mun. Det skall inte vända tillbaka till mig med oförrättat ärende, utan det skall utföra det som jag har funnit behag i och ha säker framgång i det som jag har sänt ut det till." (Jesaja 55:11)

Det är därför en grov skymf mot Gud, Bibelns författare, när nutida översättare avlägsnar eller döljer hans speciella egennamn. I själva verket förekommer Guds namn 6828 gånger i den hebreiska texten som JHWH eller JHVH, vanligen kallat tetragrammet eller tetragrammaton (av grek. tetra-, "fyra" och gramma, "bokstav"). Genom att använda "Jehova" har vi hållit oss nära grundtexten och har inte följt traditionen att byta ut Guds namn, tetragrammet, mot titlar, t ex "Herre", "Herren", "Adonaj" eller "Gud". Namnet "Jehova" förekommer 6973 gånger i Nya Världens översättning av de hebreiska skrifterna. Egentligen förekommer tetragrammet 6828 gånger i den hebreiska texten. Detta inbegriper tre sammansatta namn (1Mo 22:14; 2Mo 17:15; Dom 6:24) och sex ställen i överskrifterna till Psalmerna (7; 18 [3 gånger]; 36; 102). Vi har återgett tetragrammet med "Jehova" på alla de 6828 ställen där det förekommer, utom i Dom 19:18, där vi istället för Guds namn har valt läsarten "mitt", det personliga pronomenet i första person singular. Dessutom har vi med stöd av återingivandet i Septuaginta, återinfört tetragrammet i 5Mo 30:16; 2Sa 15:20 och 2Kr 3:1. Vi har också återinfört Guds namn i Jes. 34:16 och Sak 6:8 där man bör välja läsarten "Jehova" i stället för "min", det personliga pronomenet i första person singular. Vi har återinfört namnet på ytterligare 141 ställen, nämligen där soferim (judiska skrivare eller skriftlärda) ändrade Guds namn så att man läste 'Adhonaj eller 'Elohim.

För att inte överskrida de gränser som gäller för en översättare och komma in på bibeltolkningens område har vi försökt vara ytterst varsamma när det gällt att återge Guds namn i de kristna grekiska skrifterna. Vi har hela tiden tagit hänsyn till bakgrunden i de hebreiska skrifterna. Vi har sökt stöd för vår återgivning i hebreiska översättningar av de kristna grekiska skrifterna. Tetragrammet skrivet med hebreiska bokstäver användes både i den hebreiska texten och i den grekiska Septuaginta. Vare sig Jesus eller hans lärjungar läste Skrifterna på hebreiska eller grekiska, stötte de alltså på Guds namn. När Jesus reste sig i synagogan i Nasaret, tog emot Jesajas bok och läste 6:1, 2, där tetragrammet förekommer, uttalade han Guds namn, Detta stämde överens med hans föresats att göra Jehovas namn känt, något som framgår i hans bön till sin Fader: "Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. ... Jag har gjort ditt namn känt för dom som skall göra det känt." (Joh. 17:6, 26)

Vi har använt Guds namn på 237 ställen i huvudtexten i vår översättning av de kristna grekiska skrifterna. För vart och ett av dessa 237 ställen där Guds namn har återinförts i huvudtexten har vi funnit stöd i en eller flera hebreiska översättningar.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 23:51.
2008-08-03, 23:50
Bannlyst
Gitte: Du bör bruka urskillning. Jag kan inte svara på andra människors sätt att fostra sina barn, jag har skrivit ner mycket där du själv kan läsa utförliga svar från mig.

Du snöar in på vad individer i församlingen gör. Jag kan som sagt inte hålla reda på vad alla JV gör i världen. Jag skrev tidigare att det var vanligt att man daskade barn på din tid även i andra trossamfund och i icketroende familjer världen över. Jag förstår faktiskt inte varför det ska blåsas upp just för att även JV har daskat sina barn på rumpan. Nu börjar vi gå till ytterligheter tycker jag. Jag skrev också tidigare att det inte är allmän praxis att man slår barn inom JV, det kunde du läst i mina tidigare trådar, men tydligen så har du inte bemödat dig att läsa vad jag skrivit vilket är ytterst beklagligt. Jag orkar inte återge det jag redan tidigare skrivit för dig också.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-04 kl. 00:10.
2008-08-03, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men faktum kvarstår, fram till för 15-20 år sedan uppmuntrade JV föraldrar att aga sina barn.
Och "riset" eller "käppen" var bokstavliga, och skulle användas.

En fråga där JV har ändrat sig alltså!
Jaha? Jag har inte bestridit att man kan ha smiskat sitt barn förr. Det var inte ovanligt även i andra trossamfund och även icketroende familjer.

Citat:
Men den gamla tolkningen medförde stort lidande för många barn.
Det sjuka i sammanhanget var att agan i RS var nästan offentlig, eftersom hela församlingen visste vad som hände.

Vilken förnedring för ett barn som inte hade gjort något annat fel än att ha svårt att sitta stilla 2 timmar i sträck. (Vilket barn har inte det?)
Än en gång: jag kan inte svara för hur andra fostrade sina barn på 60-talet (över 40 år sedan).

Citat:
Och jag upprepar, på den tiden ficck barn inte ha leksaker eller ritblock att roa sig med.

Har JV ändrat sig även där?
Förmodligen. Vart vill du komma med det här? JV är inga fullkomliga människor som är 100% perfekta, dom är precis som vilka andra människor som helst. Vem har gett dig rätten att döma andra? Är det inte Guds uppgift?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-04 kl. 00:08.
2008-08-04, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Jehovas vittnen - Proclaimers of God's kingdom s.99 hävdar att "konventdeltagarna var glada att få veta att i denna nya översättning återställs den gudomliga namnet Jehovah 237 gånger i huvudtexten från Matteus till Uppenbarelseboken!" Den grundläggande brist i JV's Nya Världens Översättning av de heliga skrifterna (NV) version av Bibeln är här införandet av ordet Jehovah 237 gånger i Nya Testamentet. Det JV har gjort genom denna ändring att hävda att alla manuskript vi har hittills inte är riktiga. Detta är oerhört viktigt, för att en exakt sådan fordran undergräver Bibelns integritet. Om inte Gud kunde skydda sitt eget namn att tas bort från det Nya Testamentet var han oförmögen att förhindra att andra gör ändringar? Å andra sidan, om denna felaktiga förändring gör att JV's doktrin felaktig med;

* Skapa en falsk känsla av betydelse för användandet av ordet Jehovah
* Att ändra innebörden i viktiga Nya Testamentet passager

I Nya testamentet är en av de mest bestyrkta antika verk finns. The Journal of Biblical Literature Vol. 87 p.184 har förtecknat totalt 5255 kända Nya Testamentets grekiska fragment. Enligt det finns inte Tetragrammet i Nya Testamentet antingen som YHWH eller den grekiska transkriberats pipi, Yaw och Iabe i ett enda av dessa forntida Nya Testamentet manuskript. Detta trots "vissa papyrus fragment av de kristna grekiska skrifterna går tillbaka till mitten av andra århundradet".

Hur du än vrider och vänder på det så är JHWH, Guds namn (tetragrammet) som bör användas.

Vare sig Jesus eller hans lärjungar läste Skrifterna på hebreiska eller grekiska, stötte de alltså på Guds namn. När Jesus reste sig i synagogan i Nasaret, tog emot Jesajas bok och läste 6:1, 2, där tetragrammet förekommer, uttalade han Guds namn, Detta stämde överens med hans föresats att göra Jehovas namn känt, något som framgår i hans bön till sin Fader: "Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. ... Jag har gjort ditt namn känt för dom som skall göra det känt." (Joh. 17:6, 26)

Jesus säger vidare i Matt. 6:9 "Så här skall ni alltså be: Fader vår som är i himlarna låt ditt namn bli helgat"

Förstår du nu då? För jag är ärligt talat utpumpad efter att ha fått samma frågor ställda till mig igen trots att frågorna grundligen redan har besvarats.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-04 kl. 00:20.
2008-08-04, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz

Å vem är han/hon (IsgrimnuRs) att dömma mina kunskaper? Liksom du?
Det var snarare han som ifrågasatte mina kunskaper att jag inte har fördjupat
mig i att skaffa kunskap om JV och deras trosfrågor.. Jag skrev vad jag ansåg..
Har jag rätt till min åsikt då?

Jag har inte dömt dig, har jag? Lägg ner nu. Det här börjar likna sandlådenivå. Klart man ifrågasätter dina kunskaper när du (förmodligen) inte varit aktiv (dvs studerat bibeln dagligen och tillämpat dom andliga principer och normer som Gud påbjuder) på flera år. Det är faktiskt du och dina likar som gör detta till en stridsfråga, inte jag, och märk väl jag talar för mig själv, jag svarar inte för Leviticus. Du påvisar ju själv tydlig brist på biblisk kunskap, det är det enda du har bevisat här hittills, men självklart har du rätt till en åsikt. Jag förstår ärligt talat inte varför ni är så trätgiriga?!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-04 kl. 00:26.
2008-08-04, 00:38
Medlem
Några nya JV, mitt stora problem är egentligen inte JV, utan bibeln, den globala syndafloden ni tror den hände för ca 4k år sedan. Jag har studerat detta och funnit att det inte är möjligt.

Jag betvivla att ni kan ändra min åsikt det enda ni har att nämna är flera folk har historier om översvämningar i sin mytologi eller att man funnit vattendjur på höga berg.

Dock bevisen är stora mot det, t.ex. genetisk bottelneck, inget geologiskt bevis, det skär igenom människans historia.

Tja jag tror inte ni kan säga något som kan få mig att ändra min åsikt men kanske ni har den heliga anden i Er och VEM VET!

Tror du att t rex var en vegetarian?

Säger ej detta för att angripa er tro utan säger det för att det är mitt problem med kristendomen ...

Vänligen Twinsen ...
Senast redigerad av Twinsen 2008-08-04 kl. 00:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in