2008-05-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Kan du svara på min fråga för helvete "Leviticus" ...

Har inte hunnit fram till din fråga än!!! Men jag ska leta upp den nu.
2008-05-26, 23:42
Medlem
Citat:
Hej levi, kan du om du vill be till Jesus?

levi? Var det jag?? Ok....

Om jag vill? Om jag vill så gör jag väl som jag vill...Men nu vill jag inte det för det är till Gud man enligt bibeln ska frambära sina böner. Dock i Jesu namn.

Så...svarat!
2008-05-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Följdfråga:

Jehovas vittnen tror alltså på att det finns flera gudar än en (minst två, ordet och gud). Hur går det ihop med kristendomen som huvudtro, och ett av de tio budorden?

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig

Nej det finns bara en Gud.
Och en son, Jesus.
Jesus är ingen Gud.

De som tror på fler Gudar är de som pusslar ihop "tre i en". Typ resten av de kristna religionerna.
2008-05-26, 23:58
Medlem
Twinsen...hallå?

Har du läst mitt svar?

Kommentar?
2008-05-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
levi? Var det jag?? Ok....

Om jag vill? Om jag vill så gör jag väl som jag vill...Men nu vill jag inte det för det är till Gud man enligt bibeln ska frambära sina böner. Dock i Jesu namn.

Så...svarat!

Vad är det för strunt, du gör som du vill ,om du är ett JV så representera du JV.
Så kan du be till jesus i en bön? Det var min fråga levi ...

Var nu snäll och svara!
2008-05-27, 00:22
Medlem
Tack för att du frågar om vad jag tyckte ...

Jag har haft kontakt med jv men dessvärre tror ni på den globala översvämningen (för 4k år sedan( så jag kan inte vara ett jv av den anledningen, i och med att jv kräver att man predika, för mig måste det stämma med vetenskapen då.

Sedan har vi 1914 men det bryr jag mig inte om, men jag tycker jv är alldeles för linjära, tittar man på de kristna i USA, så har de olika människor som inrikta sig på vissa grupper, typ wicca, satanister, homosexuella, eller personer som inte tror på deras doktriner.

Ta en människa som har fått info från avfällingar, finns det ett jv som kan hjälpa honom, Nej därför att jv inte får lära sig hur de skall argumentera mot detta, för att skydda dem, men priset blir att ni försämra er sannolikhet att rädda den människan.
2008-05-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Ja du ser ju själv hur vakttornet har översatt deras nya Bibel! Ordet var en gud? The Kingdom Interlinear Translation bekräftade däremot i sin översättningsbok att Jesus Kristus är Jehova Gud till Gud faderns ära! Till detta säger jag AMEN! Du kan läsa om detta här! http://freegroups.net/library/The_Reading_Room/False_Teaching_n_Teachers_3/The_Kingdom_Interlinear_Transla.shtml

Jag vet att grundtexten gör översättningen i 'Nya Världens' omöjlig. Det hindrar ändå inte JV att översätta så. De flesta JV känner inte till att Kingdom Interlinear visar att den enga översättningen är felaktig.
2008-05-27, 01:15
Medlem
Citat:
Vad är det för strunt, du gör som du vill ,om du är ett JV så representera du JV.
Så kan du be till jesus i en bön? Det var min fråga levi ...

Var nu snäll och svara!

Nej ett JV kan inte be till Jesus. Det kallas avgudadyrkan om de gör så. Intressant är att fram till 50talet hade JV en motsatt uppfattning.
2008-05-27, 01:23
Medlem
Logoss avatar
http://www.flashback.info/newreply.php

Citat:
Ursprungligen postat av Croatia777
Varför kan inte Jehovas Vittnen gå bort från min trädgård när jag säger åt dom att jag inte vill ha någonting att göra med dom?
Gör något riktigt hemskt mot Dem (skrik, spotta, svär, kasta glåpord, flexa samtidigt som Du vevar med nävarna, uttala besvärjelser, frammana onda andar, förbanna Gud att dö, presentera Dig själv som "Legion", etc) så blir Du nog "svarlistad" (minns inte vad De brukade kalla det). De gör regelbundna (åter)besök/-försök hos De flesta, men inte alla. Du kan nog knappast bli svartlistad på trevlig väg, men vet att JV varken har eller är exorcister.

Magi och trolldom skrämmer vittnen mer än Du tror. Farfar min var Äldste och han och farmor var ytterst dogmatiska vittnen. De blev t.ex. vettskrämda en när jag en gång, på besök, började att läsa i en fantasybok, jag tagit med mig. Fick höra historier om hur vänner till Dem råkat i oändligt illa ut p g a fantasyböcker (något om att dessa skulle frammana Satan, i mitt fall David Eddings' böcker).

---

Oj, oj, Leviticus: kvadrupelpost - och Du kom undan med det!

---

Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
Jag tycker att tjänsten är väldigt rolig, men en del tycker nog att det är obehagligt och ser det som ett "tvång". Visst, det finns dagar då man inte har så stor lust, men när man väl är ute och träffar människor så känns det mer än värt att man kom iväg.
Jag tyckte inte att tjänsten var det minsta rolig när jag som barn tvingades att knacka dörr med äldre vittnen och "predika" och försöka övertyga folk om något jag inte själv visste om jag trodde på (kom senare, i tonåren, fram till att jag inte gjorde det öht, är idag agnostiker, tror inte på Gud, men vill inte för den skull vanhedra Gud utifall att, Gudsfruktan, läs Gudsrädslan, som dagligen tryckts in i mig som barn kommer nog aldrig att gå ur). Inte det minsta roligt när man var kostymklädd och ringde på hos någon familj och det var fullt av jämnåriga där inne som hade barnkalas.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
3. Varför ljuga? Alla har väl läst bibeln till viss del? Det är världens mest lästa bok. Att hon blev förvånad förstår jag inte. Är det något sorts knep?
JV har antagligen läst hela Bibeln. Flera gånger. I alla fall säger de det (och jag har enligt mina erfarenheter inga skäl att tro något annat). Och ja, JV övar sig regelbundet i säljteknik (även om De inte kallar det för det), på möten/sammankomster, i hemmet, kring fikabordet, ute på fältet, etc. Ofta kallar de det att "dela erfarenheter".

Då jag som barn aldrig fick ha t.ex. godis, mat, smaksatt dryck, penna/ritblock eller någon annan slags underhållning på mötena och sammankomsterna - annat än i pausen, dessa var f ö hemska, sitta still i 6-8 timmar och lyssna på propaganda, toalettbesök blev välsignelser -, var det inte ovanligt att jag av leda läste litet olika bibelböcker, förutom alla bibelställen som skulle slås upp och läsas hela tiden. Och jag var ändå ett av de minst intresserade barnen i församlingen (var bara där för att jag inte hade något val, hade jag fått välja hade jag inte gått igen efter första gången). De andra barnen läste Bibeln på fritiden och som kvällsläsning och framhöll detta (vilket, som sagts tidigare, naturligtvis föranledde ryggdunkningar)! (Detta utöver Vakna/VT och andra publikationer, såsom bibelstudielitteratur.)

Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
5. Vad fan ville hon ha sagt med bibeltexten? Den om något Freaks People Out. Alltså det står här i boken att gud är god så nu ska jag tro på det? Hur jävla icke övertygande kan man vara?
JV tar ofta Bibeln för den ocensurerade sanningen och förväntar sig att alla andra gör detsamma. Om någon ifrågasätter Guds existens framhåller de Bibeln som det yttersta oförnekliga beviset.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nej ett JV kan inte be till Jesus. Det kallas avgudadyrkan om de gör så. Intressant är att fram till 50talet hade JV en motsatt uppfattning.
Sant. Jag bad alltid till "käre Jehova" eller dyl, dock alltid "I Jesu Kristi namn, amen!".
2008-05-27, 08:13
Medlem
Citat:
Alltså...denna vers...hur får du till att ngn som "fanns HOS Gud" oxå är själva den Guden som han FANNS hos. ??

Att det står att "Ordet var Gud"...betyder det verkligen otvivelaktigt att han som fanns hos Gud oxå ÄR Gud? Kan det inte betyda att han är av gudomlig natur? En son av en Gud?
Det är för övrigt inte bara JVs översättning som inte har denna ordalydelse som du fört fram här.

Jovisst kan man tolka det så! Men då måste man också tolka bibeln att Den heliga Anden också är av gudomlig natur "utanför Guds gestalt", eftersom Jesus utgick från Gud på samma sätt som den heliga Anden utgår ifrån Gud.

Dessutom säger ju även Bibeln att Jesus ägde Guds gestalt innan han blev människa. Men Jesus vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. Då han till det yttre hade blivit människa! Så även i kolosserbrevet beskrivs det att Jesus är Gud! Eftersom 1. Jesus ägde Guds gestalt. 2. Jesus var jämlik med Gud´men vakade inte över sin jämlikhet med Gud. 3. Han blev en tjänare/människa! Frågan är hur man kan äga Guds gestalt utan att själv vara GUD? Förklaring, förklaring?:P
2008-05-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Hej Beecher!

Eftersom jag själv är Kristen och tror på Bibeln och framförallt Jesus och vår fader, så skulle jag vilja ställa några frågor till dig som handlar om Bibelns tolkning!

1. Vart i bibeln står det att Jesus och Mikael är samma person?
2. Hur förhåller du dig till dessa tre bibelcitat!

Joh 1:1-3 "I begynnelsen fanns ordet, ordet fanns hos Gud. Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till utav allt som finns till." vers 14 "Ordet blev människa, och levde här ibland oss"

Kol 1:16 "Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter*, allt är skapat genom honom och till honom."

Jesaja 44:24 "Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig i moderslivet: Jag Herren, är den som gör allt, den som ensam spänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Det som jag personligen tror, då jag tolkar skriften är att Jesus är Gud Sonen. Och dessa tre bibelställen skär sig rätt rejält "enligt mig" om det skulle vara att Jesus inte själv är Gud. Johannes säger att Ordet var Gud. Allting skapades genom Ordet, och utan Ordet så skulle ingenting kunna bli till, utav allt som finns till. Ordet blev människa = Jesus! Paulus säger i Kolosserbrevet att allting skapades genom Jesus och till Jesus. i Jesaja så säger Gud att han är den som gör allt. och som ensamen spänner ut himlen och utan någons hjälp breder ut jorden. Om Jesus är Gud "vilket jag ju tror" så kan man här se att de båda sammanstrålar tillsammans = Fadern och Sonen. Dem två är ett, eftersom Sonen har utgått ifrån Fadern. Men om Jesus är en annan varelse, tex. Ärkeängeln Mikael som du tror på, så kan inte alla dessa tre bibelställen ha rätt, vilket de måste ha, eftersom Bibeln är Guds ord.

Antingen så skapades allt genom Jesus eller "Mikael" men då har inte Gud ensamen skapat allting, och han fick hjälp genom Ärkeängeln Mikael, vilket Gud sade att han inte hade fått i Jesaja!

Det jag är nyfiken på, min vän, är detta: Hur får du som Jehovas vittne ihop detta? Vad är förklaringen?

Ha en trevlig kväll och Gud välsigne dig!

Hej min vän! Jag sätter mig och knåpar ihop ett PM angående dessa frågor till dig, då jag inte ser någon anledning eller har någon lust att skapa en offentlig debatt, man vet ju vad sådant har en tendens att eskaldera till

Kul att du frågade

Citat:
.

God morgon broder
2008-05-27, 08:45
Medlem
Tuzzs avatar
Hej Iujhu!

Citat:
Ursprungligen postat av iujhu
Baserades inte hela sekten från början sig på att Jorden skulle gå under runt 1914 och de som inte var jehovas vittnen skulle leva i ett slags helvete lr nått på jorden. Alla jehovas vittnen skulle däremot leva i ett paradis. stämmer detta? och om det gör det, hur kan man fortfarande få folk att gå med?

Så här svarar Leviticus å så skulle de flesta JV svara...
Det är för att JV inte är stolta över att vara Falska profeter..
Sakarja 13:4,5 ges en slående beskrivning av detta beteendemönster:

"Och det skall ske på den tiden att alla profeter skall skämmas för sina syner,
när de vill profetera, och för att inte bli avslöjade skall de inte mer klä sig i
mantel av hår. Och var och en av dem skall säga: Jag är ingen profet, en
åkerman är jag."

Citat:
Det där lät lite underligt...JV tror inte på ngt som helst helvete.
Nej troslärorna baseras inte på 1914. De baseras på bibeln och att bibeln bl a förutsagt att en period som kallas "de sista dagarna" skulle komma. Jesus nämnde oxå denna tid och att dess final skulle bli ett slut för den här världen. I Matt 24:14 t ex säger han att "dessa goda nyheter om riket ska bli predikat på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna och sedan ska slutet komma".
Något ska alltså få ett slut.

Sen finns det en hel massa annat som inbegrips i JVs tro, och allt baseras på bibeln.

De tror inte på Helvetet... Det stämmer...

1914 är en otroligt viktig del i JV-s Grundlära, de ändrade sig i och med att
Harmageddon inte kom 1914, till att Jesus kom till Jorden osynlig. Jesus har
alltså regerat över jorden i nästan 100 år nu, trots att bibeln talar om för oss
att han skall komma till oss med dunder och brak...

Bibeln säger också att vi inte skall lyssna på falska profeter som påstår att
Jesus är lite här och där, för när han kommer så kommer vi att märka det.

"Många falska profeter skall framträda och bedra många", "Om ni då får höra:
Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska
profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt
bedra också de utvalda. Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra:
Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det
inte. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det
vid Människosonens återkomst."Matt 24:11, 23-27

Så att deras trosuppfattningar grundar sig på bibeln stämmer inte riktigt heller,
ävenom Leviticus och de flesta JV tror det, så är det inte alls så, de har
dessutom en egen bibel översättning som de anser att deras tro baseras på.
Men man måste komma ihåg att JV är väldigt fokuserade på 1914, i och med
att Jesus kom tillbaka för att regera osynlig, desutom skulle inte den generationen
kring 1914 aldrig dö. Men de flesta är ju döda nu så...

Anledningen till att några få går med i JV är att de blir utlovade evigt liv i ett
paradis på jorden där de kommer att få kela med lejon och alla människor runt
omkring dem är kärleksfulla. JV är duktiga på att argumentera och bli regelbundet
tränade för att kunna bemöta frågor som kommer, oftast väldigt flummiga
svar men för dem logiska. Med en fast övertygelse som gör att de känns trovärdiga.

De läser inte upp det finstilta, att om du blir JV bör du avhålla dig från alla
utanför org. och om du inte följer deras rekommendationer eller någon gång
syndar, blir du betraktad som död. De är väldigt vänliga mot alla utanför,
de gör skillnad på dig och dem. osv osv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in