2007-05-28, 19:59
Medlem
BlackBeavers avatar
[quote=honken80]sanningen brukar ligga någonstans i mitten.
Vet ej hur det ligger till, men om nu jehovas vittne driver sina "inkomstkällor" som företag och utgifterna som församling så måste de bolag som finns göra årsbokslut etc. dessa kan beställas av alla från bolagsverket. Då kan man ju se hur det ser ut med den svenska delen iaf. Inga bolag får frångå god redovisningssed, jehovas eller inte. Om man säljer ett innehav som byggnaden i strängnäs måste denna vinst redovisas och man måste även redovisa om man gett någon utdelning eller fört ut pengar/gett vinstutdelning till andra koncerndelar eller ägare.
Blir väldigt nyfiken att beställa deras årsredovisningar och studera dem rent företagsekonomiskt. Vilka bolag har de i sverige, exakta juridiska namn?

Hmm får nog göra lite research angående detta. Har bara ont om tid så om det finns någon annan som vet mer så är ni välkomna att bidra. Finns en del att läsa på hjälpkällan men man vet ju inte hur mycket sanning det ligger i uteslutnas inlägg.
2007-05-28, 20:15
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Hmm får nog göra lite research angående detta. Har bara ont om tid så om det finns någon annan som vet mer så är ni välkomna att bidra. Finns en del att läsa på hjälpkällan men man vet ju inte hur mycket sanning det ligger i uteslutnas inlägg.

Nu kan man alltid leka lite med redovisning och man måste inte göra detaljerade redovisningar ner på enstaka fastigheter, men man kan alltid se hur saker och ting ligger till och hur stora vinster man har i företaget etc. Bör inte vara helt omöjligt att skapa sig en rätt bra bild om vad som skett i företaget om man nu följer svensk lagstiftning och de gängse rekomendationerna för god redovisningsed.
2007-05-28, 21:24
Medlem
Pamlors avatar
Vad är det här för flum om JVs ekonomiska misskötsamhet, kom med något konkret isåfall istället för massa flummiga konspirationsteorier (försälning av JVs sammanskomsthall i Strängnäs).
2007-05-29, 09:38
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Nu kan man alltid leka lite med redovisning och man måste inte göra detaljerade redovisningar ner på enstaka fastigheter, men man kan alltid se hur saker och ting ligger till och hur stora vinster man har i företaget etc. Bör inte vara helt omöjligt att skapa sig en rätt bra bild om vad som skett i företaget om man nu följer svensk lagstiftning och de gängse rekomendationerna för god redovisningsed.

Är du intresserad av att gräva i den Svenska bolagsstrukturen, så föreslår jag att du börjar med 556059-7758 Jehovas vittnens sammankomstresor AB.

Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Vad är det här för flum om JVs ekonomiska misskötsamhet, kom med något konkret isåfall istället för massa flummiga konspirationsteorier (försälning av JVs sammanskomsthall i Strängnäs).

Läs tidigare inlägg i den här tråden.

När det gäller Strängnäs så får du gärna förklara varför du tycker att JV:s medlemmar skulle bekosta kalaset, och inte få ut en krona vid försäljningen.
2007-05-29, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Är du intresserad av att gräva i den Svenska bolagsstrukturen, så föreslår jag att du börjar med 556059-7758 Jehovas vittnens sammankomstresor AB.

Läs tidigare inlägg i den här tråden.

När det gäller Strängnäs så får du gärna förklara varför du tycker att JV:s medlemmar skulle bekosta kalaset, och inte få ut en krona vid försäljningen.

Men notera att organisationen bygger på frivilliga bidrag, det är inte som en fond man investerar i. Pengarna som man skänker kan gå till många saker, till litteratur, nya rikets salar, osv.
2007-05-29, 11:37
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Men notera att organisationen bygger på frivilliga bidrag, det är inte som en fond man investerar i. Pengarna som man skänker kan gå till många saker, till litteratur, nya rikets salar, osv.

Visst skulle pengarna kunna gå till det du skriver, men finns det några som helst bevis för att så är fallet?

Däremot finns det gott om bevis för motsatsen, vakttornet har en lång historia av svindlerier och ekonomiska oegentligheter, som tidigare diskuterats i tråden. Och varför alla olika bolag i komplicerade strukturer, är man inte rädd för insyn så ser jag inga skäl till att driva sin verksamhet på det här sättet.

Sedan kan det diskuteras hur frivilliga dom här bidragen egentligen är, antingen så lyder man eller blir utesluten. Och för ett Jehovas vittne är det som att välja mellan liv och död.
2007-05-29, 13:58
Medlem
Pamlors avatar
Citat:

Därför att det var frivilliga bidrag, jv är ingen finansiell organisation utan för dem går alt ut på att främja predikoverksamheten.
2007-05-29, 14:01
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Visst skulle pengarna kunna gå till det du skriver, men finns det några som helst bevis för att så är fallet?

Däremot finns det gott om bevis för motsatsen, vakttornet har en lång historia av svindlerier och ekonomiska oegentligheter, som tidigare diskuterats i tråden. Och varför alla olika bolag i komplicerade strukturer, är man inte rädd för insyn så ser jag inga skäl till att driva sin verksamhet på det här sättet.

Sedan kan det diskuteras hur frivilliga dom här bidragen egentligen är, antingen så lyder man eller blir utesluten. Och för ett Jehovas vittne är det som att välja mellan liv och död.

Det där om att "antingen så lyder man eller blir utesluten" är helt osant. Du inger verkligen ett oseriöst intryck. Vidare vore det lämpligt att du backa upp dina uttalanden med neutrala källor.
2007-05-29, 14:16
Bannlyst
de kom en tjej och knakade på hos mej i höstas och sa: har du någon gång hade undrat varför de bara blir mer och mer lidande i världen? jag blev lite ställd och försökte säga att de väll är bättre nu än för femti år sen men så var de tydligen inte alls sa hon. jag torde först att hon var från Amnesty eller nåt men när hon gav men en massa broschyrer som de stod snart är allt lidande slut osv in såg jag att hon var rubbad på riktigt. de värsta var att hon faktiskt var riktigt snygg.
2007-05-29, 14:45
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Därför att det var frivilliga bidrag, jv är ingen finansiell organisation utan för dem går alt ut på att främja predikoverksamheten.

Då får du gärna ge en "neutral" källa på att ditt uttalande stämmer. Själv anser jag att en religion som grundades av en ekonomisk brottsling kan ifrågasättas på goda grunder.

Så fram med lite fakta som visar att dom "frivilliga" bidragen verkligen går till att främja JV:s predikoverksamhet. Om nu vakttornet inte har något att dölja, så är det väl inga problem?

Citat:
Det där om att "antingen så lyder man eller blir utesluten" är helt osant. Du inger verkligen ett oseriöst intryck. Vidare vore det lämpligt att du backa upp dina uttalanden med neutrala källor.

Verkligen, menar du att ett Jehovas vittne tillåts att offentligt ha en åsikt som inte stämmer med vakttornet?

Förövrigt så finns det inget som helst utrymme för egna bibeltolkningar eller ifrågasättande av något man anser vara fel inom organisationen.

Sedan blir ditt resonemang om "neutrala" källor ganska löjligt. Anser du att något är felaktigt, så var specifik och posta gärna kritik uppbackat av källhänvisningar i tråden, så kan vi föra debatten framåt istället.
2007-05-29, 15:05
Medlem
Pamlors avatar
En wiki-artikel om kontroverser i JV. http://en.wikipedia.org/wiki/Controversies_regarding_Jehovah%27s_Witnesses

Här står inget om någon ekonomisk misskötsamhet
Citat:
Förövrigt så finns det inget som helst utrymme för egna bibeltolkningar eller ifrågasättande av något man anser vara fel inom organisationen.

Det får de hålla inom sig själv, så är det i de flesta relgionerna att man måste acceptera deras läror. Men det är sant att JV kanske ger sina medlemmar mindre utrymme ...

Citat:
Sedan blir ditt resonemang om "neutrala" källor ganska löjligt. Anser du att något är felaktigt, så var specifik och posta gärna kritik uppbackat av källhänvisningar i tråden, så kan vi föra debatten framåt istället.

Jag svara för vad jag säger och du får svara för vad du säger med uppbackning o.s.v.
2007-05-29, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Nej jag tror inte på gud. Och nej tror inte att det funnits en Jesus utan det fanns säkert många messiasfigurer och att Jesusgestalten utvecklades sen Paulus tog tag i saken. Det är väl den historiesyn som de flesta historiker idag anammar. Men som sagt det är inte det jag tror vi debatterar utan JV och deras läror och irrläror så håll dig till ämnet tack.. :
Dessutom så är den rätt skojig den här figuren...

ah okej. Jag tror iallafall på bibeln, och att jesus funnits. Och att allt har blivit skapat. Big bang är för ologiskt. Sen ang historiesyn så har historiker haft fel i mycket. Men jag ska ändå kolla upp det där du skrev innan..
Och kör vidare på din roliga figur

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in