2007-11-01, 13:18
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver

Dem har ingen tolkning av helvetet för JV säger att det inte finns.

Ja, men det är väl ändå en tolkning, en tolkning som jag håller med JV om.
2007-11-01, 16:38
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Ja, men det är väl ändå en tolkning, en tolkning som jag håller med JV om.

Jo du har nog rätt. Kanske också det enda som stämmer i JV:s hela tro!
2007-11-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ingen behöver gå ut och predika idag vi har andra typer av kommunikation.

Okej, Så hur många procent tror du har Internet,telefon,mobiltelefon i bla följande länder: Uganda,Etiopien,Rwanda,Sydafrika osv osv osv.....

Likväl finns det många brödrar och systrar därnere. Hur tror du dom har nåtts av budskapet?? JO, genom att där finns någon som har gått från "dörr till dörr" och predikat budskapet.

Alla lever inte i rikedom inte ens i Sverige.
2007-11-01, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Okej, Så hur många procent tror du har Internet,telefon,mobiltelefon i bla följande länder: Uganda,Etiopien,Rwanda,Sydafrika osv osv osv.....

Likväl finns det många brödrar och systrar därnere. Hur tror du dom har nåtts av budskapet?? JO, genom att där finns någon som har gått från "dörr till dörr" och predikat budskapet.

En bra poäng!
2007-11-01, 22:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Du är alltså övertygad om att JV:s lära är värd att predika? Man kan väl se det så här. Om de fattiga där nere hade tillgång till t ex internet så kunde man få samma kunskap som vi i Sverige har om denna skojarsekt och då skulle man inte få nya medlemmar till JV.
2007-11-01, 22:59
Medlem
BlackBeavers avatar
Förresten Malmohenke du är JV va? Hur förklarar du att den yrande kretsen i Brooklyn får nytt ljus hela tiden? Varför får man felaktiga direktiv från guden som sen måste ändras?
Som ex kan man nämna blodtransfusioner. Många människor har ju dött i onödan i så fall för att man vägrat ta emot blod. Det finns många andra exempel. Sen hur kan ledningen för JV haft kontakter med FN i tio år i smyg när man anser att FN är djävulens organisation?
2007-11-02, 20:05
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nä, och det är just därför JV är emot barndop,du skall inte låta döpa dig innan du förstår konsekvenserna av dopet

De är emot dop av bebisar, men kanppast emot barndop. De flesta som döper sig som växer upp inom orginisationen är 14-17 år gamla, knappast mogna att ta ett sådant allvarligt beslut. Jesus själv var närmare 30 år. Mer lämplig ålder.

Konsekvenserna av att inte längre tro/leva som ett Jehovas vittne är att man är dödare än en död, eftersom de flesta som dör (dvs slutar att andas) kommer att få uppstå i ett paradis på jorden. Grymt öde för ett barn som inte vet något annat.

Det spelar ingen roll om du tror på 90% av det som de lär ut och inte tror på de sista 10% så är du en avfälling.
2007-11-02, 20:12
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
De har väl en del saker som verkar intressanta tycker jag, en del tolkningar av Bibeln till exempel.

Det är ganska självklart att de måste ha en del sunda tankar annars skulle de inte kunna existera, de har precis som de som säljer mjällschampoo lösningar på ett problem. Till ex. vad händer efter döden, när kommer jag slippa behöva lida, när kommer jag bli lycklig, en värld av kärlek i ett fantastiskt paradis och uppståndelse av de döda löser det mesta.

Har du problem med mjäll köp mjällshampoo...

De säljer in sin tro till människor som söker efter svar i svåra situationer. Smart koncept, helt enkelt...
2007-11-02, 20:16
Bannlyst
Sättet att gå ut och predika ser jag inget negativt i. Det var ju faktiskt vad Jesus sa i Bibeln. Sen finns det ju förstås andra sätt också.
2007-11-02, 20:25
Medlem
Tuzzs avatar
En sak som jag ofta tänker på är när det kom besök av den styrande kretsens äldrebörder eller resande tillsyningsmän som besökte församlingarna, städades, tvättades riketsalen, man skrev upp sig på namnlistor för att få "äran" att bjuda hem syster och broder Kretstillsyningsman. Dessa människor är flitiga läser ofta deras litteratur och besitter enorm kunskap och är i vittnernas ögon starka i tron och ödmjuka tjänare som offrar så mycket av sitt "normala" liv...

De applåder som de får efter deras tal och den uppvaktning de får och det välkommnande de får i varje församling de besöker är nästintill "avgudadyrkan".

Men längst bak i salen sitter ett Jehovas Vittne inte så flitig i att läsa litteratur, kanske inte så stark i tron men en djup kärlek till gud och deras "sanning". Hur blir han omfamnad? Kan man någon gång se honom bli hyllad som dessa äldremän (äldste)? Talar man om honom med samma beundran som man gör om de äldste?

Han kanske inte är så stark i sin tro, vad hade Jesus gjort? Jesus hade gjort allt för stärka tron hos denne mannen, han hade verkligen gett honom uppmärksammhet och kärlek. Men församlingens metoder är inte kärleksfulla de slutar att umgås med honom, risken finns ju att han kommer med dåligt inflytande.

Så småningom utesluts han och istället för att "älska mig som mest när jag förtjänar det som minst". Dödar man människan och ser på den med förakt!

Kärlekens Gud använder sitt folk till att trampa på de svaga tills de långsamt dör...
2007-11-02, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
En sak som jag ofta tänker på är när det kom besök av den styrande kretsens äldrebörder eller resande tillsyningsmän som besökte församlingarna, städades, tvättades riketsalen, man skrev upp sig på namnlistor för att få "äran" att bjuda hem syster och broder Kretstillsyningsman. Dessa människor är flitiga läser ofta deras litteratur och besitter enorm kunskap och är i vittnernas ögon starka i tron och ödmjuka tjänare som offrar så mycket av sitt "normala" liv...

De applåder som de får efter deras tal och den uppvaktning de får och det välkommnande de får i varje församling de besöker är nästintill "avgudadyrkan".

Men längst bak i salen sitter ett Jehovas Vittne inte så flitig i att läsa litteratur, kanske inte så stark i tron men en djup kärlek till gud och deras "sanning". Hur blir han omfamnad? Kan man någon gång se honom bli hyllad som dessa äldremän (äldste)? Talar man om honom med samma beundran som man gör om de äldste?

Han kanske inte är så stark i sin tro, vad hade Jesus gjort? Jesus hade gjort allt för stärka tron hos denne mannen, han hade verkligen gett honom uppmärksammhet och kärlek. Men församlingens metoder är inte kärleksfulla de slutar att umgås med honom, risken finns ju att han kommer med dåligt inflytande.

Så småningom utesluts han och istället för att "älska mig som mest när jag förtjänar det som minst". Dödar man människan och ser på den med förakt!

Kärlekens Gud använder sitt folk till att trampa på de svaga tills de långsamt dör...

Jesus behandlade alla med samma respekt och gjorde inte skillnad på folk och folk. Det spelade ingen som helst roll om de var rika eller fattiga, lärda eller brottslingar. Han sa, "kom som du är".
2007-11-02, 20:49
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jesus behandlade alla med samma respekt och gjorde inte skillnad på folk och folk. Det spelade ingen som helst roll om de var rika eller fattiga, lärda eller brottslingar. Han sa, "kom som du är".

Precis... Tack

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in