Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jaha?
Det som står i Mark och Matt står ju oxå i bibeln, precis som det som står i Joh.
Inte jag som hittat på det. Jag vet att han uppstod i en kropp. Det står där. Och att han i Mark hade en annan skepnad/gestalt och i Matt blev han igenkänd.
Inge mer med det.
Detta med treenigheten igen. Pratade med en icke troende om det och då kom förslaget om att Gud sände ner en form av hologram till jorden. Jesus, typ ett hologram? Men då var inte Jesus äkta. Utan bara en bild. Men det är ändå en förklaring som man kan förstå. Detta med att Gud sände iväg sig själv är svårt, fick även förslaget om att han delar sig som Barbapappa. Men det blir ju konstigt.
Ja därför att deras ögon var förblindade, så såg dem Jesus i en annan Skepnad!

Jesus hade exakt samma kropp som den han dog i, hur förklarar du annars den tomma graven, om Jesus inte hade samma kropp?
Då det kommer till Jesu gudomlighet, så tror jag att Guds levande Ord blev människa i Kristus! Har du tänkt på en sak? Jesus var och är allt det som finns i Gud!
Ta tex dessa saker!
Johannesevangeliet 1:4 I Ordet var Liv och Livet var människornas ljus. i Vers 9 står det: Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen*, Han var i världen och världen hade blivit till genom honom.
Johannesevangeliet 1:5 "Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och inget mörker finns i honom"
Johannesevangeliet 8:12 "Sedan talade Jesus till dem och sade: Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörker utan ha livets ljus"
Johannesbrevet 1:1 "Det som var till från begynnelsen, det vi har hört, det vi har sett med egna ögon, det vi har skådat och har tagit på med våra egna händer, det är vårt ärende: livets ord, ja, livet blev synligt, vi har sett det och vittnar om det, och vi förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och blev synligt för oss. Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus. Detta skriver vi för att vår glädje skall bli full komlig.
Jesus sade om sig själv - Jag är vägen, Sanningen och Livet! Jesus är det eviga livet som fanns hos Fadern! Jesus är Livets Ord, i Ordet var Liv och livet var människornas ljus - Jesus är världens ljus! =) Så med andra ord är Jesus det som Gud är! Vilket enligt mig bevisar att Jesus har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom! och detta sade Jesus själv "Om Gud är er fader, så skulle ni älska mig. Ty jag har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom" Joh 8:42
Då det kommer till treenigheten! Enligt Jesus så var ju Den heliga Anden en person, och den heliga Anden är även Guds högra arm! I matteusevangeliet säger Jesus "Gå därför ut och gör alla folk till lärljungar:döp dem i Faderns, Sonen och Den heliga Andens namn" Saken är den att ordet Namn är synonymt för Kraft! Om Den heliga Anden endast skulle vara en kraft och inte en person, varför skall vi då döpa i den heliga Andens namn/kraft om den heliga Anden ÄR en kraft? Jag frågar än en gång: Skall vi döpa i Kraftens kraft? Det låter ju helt otroligt!

Jesus sade även i Johannesevangeliet 14:16 "Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall vara hos er för alltid: Sanningens ande" Låt oss ställa frågan: Ansåg Jesus sig själv vara en person? Vad tror du Levitius? Om du svarar Ja på den frågan: Hur kan då Anden vara "En annan hjälpare" om han endast är en kraft och inte en person? Det är Jesus egna ord!

Vi skall döpa i Den heliga Andens Kraft och Jesus kallade honom för - en Annan Hjälpare! Jag tror att DHA är en person, och det är en viktig punkt inom treenigheten! =)