2009-09-20, 12:04
Medlem
Yiddishs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5823250.ab

2009-09-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5823250.ab

dom är ju inte direkt först att ändra till skitarsle...
2009-09-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vi ringer och berättar att vi är Jehovas Vittnen och vill berätta vad bibelns säger om framtiden, så frågar vi om personen är intresserad och höra vad bibeln säger... Den man ringer bestämmer alltså själv om den vill höra vad bibeln säger

Nej, nej inte vad bibeln säger om framtiden utan vad sällskapet tror ska hända i framtiden!! Viss skillnad!
2009-09-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vi ringer och berättar att vi är Jehovas Vittnen och vill berätta vad bibelns säger om framtiden, så frågar vi om personen är intresserad och höra vad bibeln säger... Den man ringer bestämmer alltså själv om den vill höra vad bibeln säger

Ja vem skulle annars bestämma det?
Det är ju relativt enkelt att bara lägga på luren...
2009-09-20, 19:17
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Varför undviker ni "vittnen" det jag skrev tidigare?? För det är väl inte så att ni inte har svar?
Jag skulle kunna säga detsamma om dig...
2009-09-20, 21:13
Medlem
Yiddishs avatar
Hur kommer det sig att de flesta vittnen besvarar frågor vi ställer till dem med frågor? Den retoriken funkar ju uppenbarligen inte...
2009-09-20, 21:16
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej, nej inte vad bibeln säger om framtiden utan vad sällskapet tror ska hända i framtiden!! Viss skillnad!

precis. Det är det som är skillnaden.
2009-09-20, 21:50
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
precis. Det är det som är skillnaden.
Bibeln kan som allt annat tolkas in absurdum. Så vilken är den rätta tolkningen?

EDIT: Alt. vem sitter inne med/gör den korrekta tolkningen?
2009-09-21, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Hur förklarar du då detta?

The meaning of Elohim is further complicated by the fact that it is used to describe the spirit of the dead prophet Samuel, raised by Saul in 1 Samuel 28:13. The witch of Endor tells Saul that she sees 'gods' (elohim) coming up out of the earth; this seems to indicate that the term was indeed used simply to mean something like 'divine beings' in ancient Israel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim

EDIT: Sen blir det extra mycket humor om man ska översätta 'från Elohim' till änglar:

and·you-are-making-lack·him little from·Elohim

På svenska blir det:

och du gör honom fattandes lite änglar

Men du kanske har fler humoristiska förklaringar på g?

EDIT 2: Tycker personligen det här blir klart bättre...

Yet Thou hast made him but little lower than the angels

Ändå Du har gjort honom bara lite lägre än/från änglarna

http://www.mechon-mamre.org/e/et/et2608.htm

Du känner säkert till att ordet 'elohim' är en pluralform. Därför går det alldeles utmärkt att översätta enligt exemplet ovan( 1 Sam 28:13). Ett annat intressant exempel finner du i ps 82:6.
Men du måste försöka hantera tanken att det inte är ordet 'elohim' som översätts till 'änglar' i ps 8.

Det är ordet me´elohim. Jag har sagt det tusen gånger nu..

Alltså, i hebreiskan använder man sig av ett antal prefix, som förändrar ursprungsordets innebörd efter behov.
Det aktuella prefixet är מ (Mem), vilket betyder 'från'( exempel; från Egypten)*, och det går därför inte att omedelbart överföra till betydelsen 'än'.
Man talar således i psalmen om något som "kommer/är från Gud", och det är säkert därför man valt att översätta 'me´elohim' till 'änglar' i Septuaginta, eftersom änglar ofta beskrivs som Guds budbärare( melakh Elohim-notera att prefixet מ återfinns även här).

Det är i varje fall min förståelse av saken..

*http://en.wikipedia.org/wiki/Prefixes_in_Hebrew
Senast redigerad av Tubbo 2009-09-21 kl. 17:06. Anledning: Tillägg och formulering..
2009-09-21, 16:28
Avslutad
Citat:
Vilket gör att du menar på att Paulus hade noll koll och bara "copy-paste:ade" från septuaginta...

Jag tror att Paulus hade ganska bra koll och eftersom han själv antyder att han citerar så är det nog inte fel att påstå att han "copy-paste:ade" från septuaginta.

Citat:
Så det är helt ok att kalla änglarna för gudar?

Jag skulle vilja uttrycka mig så här:

Jag tycker det är helt ok att tolka Skrifternas berättelser om gudasöner, gudar och gudaväsen som att de handlar eller berättar om änglar.
Det kan naturligtvis även handla om legender eller myter från judarnas polyteistiska förflutna.

Personligen skulle jag inte kalla änglarna för gudar.

Citat:
Du kan ta reda på fakta också, men det är för jobbigt kanske?

Jag gör mitt bästa..
2009-09-21, 18:26
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att de flesta vittnen besvarar frågor vi ställer till dem med frågor? Den retoriken funkar ju uppenbarligen inte...

Svara mig....har jag missat att svara på ngt av det du skrivit? Jag har iaf försökt men du ignorerar det.
2009-09-21, 18:32
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Men du måste försöka hantera tanken att det inte är ordet 'elohim' som översätts till 'änglar' i ps 8.

Det är ordet me´elohim. Jag har sagt det tusen gånger nu..
Citat:
Som kaka på tårtan kan jag ju återigen citera NKJVs fotnot:

Ps 8:5
For You have made him a little lower than the angels*,
And You have crowned him with glory and honor.

* Psalm 8:5 Hebrew Elohim, God; Septuagint, Syriac, Targum, and Jewish tradition translate as angels.

Var står det att det skulle vara fråga om 'me'elohim'?
Alltså...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in