2008-06-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Om du backar några inlägg så kan du se att jag där skrev att jag vet det jag fått höra och du vet det du fått höra.

Har jag ändå inte erkänt att du vet ngt då????

Du fortsätter däremot att ifrågasätta det jag skriver i alla dina inlägg. Du kan lixom inte ge dig och inse att jag vet det jag fått höra! Du menar att de som pratat med mig lider av minnesförlust och har förträngt och har varit illojala. Du VET tydligen det.
Och då kan jag påstå att du menar att du vet allt i denna frågan (oxå).

En sak som ibland kan få JV att erkänna att de faktiskt trodde på 1975 är att påminna om vad de själva sade i speciella situationer.

Har tex släktingar som var övertygade om att deras barn aldrig skulle hinna börja skolan, eftersom det då skulle vara år 1975.
När det ändå var dags, ville de att barnet skulle vänta ett år, för då skulle ju Harmageddon ha kommit innan!
När jag senare påminde om detta, då kom faktiskt ett erkännande!

När jag fick barn, och fick i mina öron förskräckliga namnförslag, så svarade jag att det skulle bli synd om mitt stackars barn om det kom till skolan med ett sådant namn. Svaret jag fick var ett mycket förskräckt: "du tror väl ändå inte att h-n hinner börja skolan i denna gamla världen?"

Det här aktuella JVt säger alltid att h-n egentligen aldrig trodde på 1975, men när jag påminner om det här tillfället kommer ett erkännande att det nog var så i alla fall!
Men nästa gång vi pratar om det är det glömt igen!
2008-06-21, 20:43
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
En sak som ibland kan få JV att erkänna att de faktiskt trodde på 1975 är att påminna om vad de själva sade i speciella situationer.

Har tex släktingar som var övertygade om att deras barn aldrig skulle hinna börja skolan, eftersom det då skulle vara år 1975.
När det ändå var dags, ville de att barnet skulle vänta ett år, för då skulle ju Harmageddon ha kommit innan!

När jag fick barn, och fick i mina öron förskräckliga namnförslag, så svarade jag att det skulle bli synd om mitt stackars barn om det kom till skolan med ett sådant namn. Svaret jag fick var ett mycket förskräckt: "du tror väl ändå inte att h-n hinner börja skolan i denna gamla världen?"

Det här aktuella JVt säger alltid att h-n egentligen aldrig trodde på 1975, men när jag påminner om det här tillfället kommer ett erkännande att det nog var så i alla fall!

Jag har liknande erfarenheter.

Varenda JV hade ångest inför 1975, som blev ett antiklimax för hela rörelsen. Jag känner mycket väl till alla bortförklaringar som följde åren efter. Först så var tiden inte riktigt inne, men om några månader så....

Sedan följde den gamla vanliga propagandan att det var "enskilda" Jehovas vittnen, och inte sällskapet som haft förväntningar.

Det finns gott om fakta i den här tråden om vad JV har profeterat om 1975, och vad som står i deras egen litteratur går inte att bortförklara.
2008-06-21, 22:27
Medlem
Citat:
Fel, fel, fel!

Du vet det du fått höra, ja!

Jag däremot vet det jag hörde + dessutom vad jag upplevde på mötena och i umgänget med JV, vad jag såg som ögonvittne under den aktuella tiden, och vad jag läste i litteraturen under den aktuella tiden.

Jag var med under den tiden.
Är ett ögonvittne på hur det var.

Inse det.

Givetvis VET jag inte hur det är med dina JV-bekanta, de var kanske inte ens med då?

Men jag vet att mina JV-bekanta i allmännhet förnekar att man trodde på 1975.
Om jag pressar dem riktigt, och kommer med konkreta exempel på vade de sade vid ett speciellt tillfälle för så dä 35 år sedan kan jag ibland få dem att erkänna att de kanske trodde på det i alla fall!

För en kort stund, nästa gång vi pratar om det fortsätter förnekandet!

Om du bara lugnar ner dig och läser vad jag skrev en gång till så kanske det ljusnar för dig....
Jag skrev att du vet det du har hört. Ja, du hörde ju tal säger du. Eller?
Och jag skrev nog oxå tidigare att de JV jag pratat med var med då, jag var det dock inte. Av naturliga orsaker.
Varför blir du så upprörd? Det verkar som om du blir det iaf.
2008-06-21, 22:32
Medlem
Citat:

Det finns faktiskt även JV som blir förvånade (?) varje år när Harmageddon inte kommit. Att nån inte ska hinna bli 30...eller 40....
Du kan väl förstå att man längtar till paradiset? Är man övertygad att det kommer att bli en bättre värld där man t ex slutar åldras så vill man nog att det ska komma så fort som möjligt.
2008-06-21, 23:16
Medlem
Citat:
Om du bara lugnar ner dig och läser vad jag skrev en gång till så kanske det ljusnar för dig....
Jag skrev att du vet det du har hört. Ja, du hörde ju tal säger du. Eller?
Och jag skrev nog oxå tidigare att de JV jag pratat med var med då, jag var det dock inte. Av naturliga orsaker.
Varför blir du så upprörd? Det verkar som om du blir det iaf.

Visst har jag hört det jag har hört.

Men framförallt LEVDE jag i den tron, som var helt rådande bland JV, att slutet skulle komma 1975, ev tidigare.
Jag LEVDE mitt liv i den tron, det var den absoluta Sanningen.

Det var alltså inte lönt för mig, att få en utbildning, trots skolans påtryckningar. Liksom för många andra.
Vet många som grämer sig över att de aldrig fick någon utbildning.
Pga Sällskapet.
Man talade på sammankomster om att man inte skulle skaffa pensionsförsäkringar, det var inte lönt, riket skulle ju komma innom ett par år. Vet många äldre JV som har haft det svårt pga detta.
2008-06-21, 23:25
Medlem
Citat:
Det finns faktiskt även JV som blir förvånade (?) varje år när Harmageddon inte kommit. Att nån inte ska hinna bli 30...eller 40....
Du kan väl förstå att man längtar till paradiset? Är man övertygad att det kommer att bli en bättre värld där man t ex slutar åldras så vill man nog att det ska komma så fort som möjligt.

Att längta efter paradiset är en sak.
Att som organisation komma med årtal är en helt annan.

Stora delar av min släkthistoria skulle kunna sammanfattas i att människor levde i tron att de aldrig skulle bli gamla och dö, att deras barn aldrig skulle hinna börja skolan, sen skulle de inte hinna gå ut skolan, sen var det inte lönt att skaffa utbildning, utan de har dåligt betalda slitjobb!

Och den äldre generationen har dåliga pensioner.

Allt pga Organisationens fleslagna tidsberäkningar, som dessutom är helt i strid med Skriften!
2008-06-22, 00:27
Medlem
schabo-labos avatar
Sällskapets värsta fiende idag är vad de skrev igår

I litteraturen framhåller ofta Jehovas vittnen att man förutsåg händelserna 1914, och menar att det var Guds ande som gjorde att de kunde förutsäga något sådant. Ofta sa man att man inte förstod till fullo exakt vad som skulle hända men att något stort skulle hända det året var klart. Varför fann man aldrig några citat från tiden före 1914, där man talade om vad som skulle hända?

Allt detta är en historieförfalskning. I "studier i skriften - Tiden är nära" på sidan 74-76 sägs det var som skall hända 1914. Man radade upp sju händelser som skulle inträffa.

1) "Guds Rike...skall uppnå full världsomfattande kontroll, och att då det under den nya tidsperioden skall upprättas eller fast grundas på jorden på ruinerna av nuvarande institutioner."

- Upprättades Guds Rike på ruinerna av jordens institutioner?

2) "han vilkens rätt det är...krossar dem som lerkärl och i deras ställe upprättar sin egen rättfärdiga regering"

- Krossade Krisus jordens kungar som om de vore lerkärl?

3) "före slutet av år 1914 e.kr. kommer den siste medlemmen av den av Gud erkända Kristi församling att förhärligas med Kristus, ty varje medlem skall regera med Kristus.."

- Blev de smorda förhärligade med Kristus det året ?

4) Jerusalem (här menade man den bokstavliga staden) från den tiden och framåt inte längre skall vara förtrampad av hedningar

- Hände något speciellt med Jerusalem det året?

5) Israels blindhet skulle börja avvändas vid eller före den tiden

- Började judarna vända sig till Krisus då?

6) Den stora tid av nöd..kommer då att nå sin höjdpunkt i en värlsvid anarki.. och de nya himlarna och den nya jorden med sina fridfulla välsignelser skall börja att bli erkända av den av nöd slagna mänskligheten

- Blev det väldsvid anarki 1914 och började människorna erkänna Guds rike?

7) Före detta datum kommer Guds rike, organiserat i makt att vara på jorden och skall krossa den hedniska bildstoden samt fullständigt tillintetgöra dessa kungars makt

- Hände detta 1914?

Russel tillägger att om en enda förutsägelse inte inträffar så har Guds ande inte talat genom honom. Faktum är att inte en enda av de förutsägelser som gjordes inträffade. Ändå så försöker Vakttornet få det att se ut som om man profeterat rätt. Detta kallas historieförfalskning.
2008-06-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ja han uppstod till en kropp som de inte kände igen. Och?

Vet du varför dem inte kände igen honom?
2008-06-22, 00:31
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
JV har tro på en Allsmäktig Gud -JHWH och tro på att han har en Son Jesus, som inte är en Gud Allsmäktig utan Guds Son. En far och hans son. Inte svårt att förstå och jag tror att du fattar även fast du vill se ut att göra annat.
Det är en av några saker där jag tror JV resonerar på ett bra sätt och har en vettig teori. Treeighetsläran tror jag inte ett dyft på.
2008-06-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Vet du varför dem inte kände igen honom?

Minns inga detaljer nu men som sagt, han uppstod i en kropp som var en annan än den han hade innan han dog. Det var väl ungerfär det jag skrev i förra inlägget, på din förra fråga.
Vad vill du komma fram till?
2008-06-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
I litteraturen framhåller ofta Jehovas vittnen att man förutsåg händelserna 1914, och menar att det var Guds ande som gjorde att de kunde förutsäga något sådant. Ofta sa man att man inte förstod till fullo exakt vad som skulle hända men att något stort skulle hända det året var klart. Varför fann man aldrig några citat från tiden före 1914, där man talade om vad som skulle hända?

Allt detta är en historieförfalskning. I "studier i skriften - Tiden är nära" på sidan 74-76 sägs det var som skall hända 1914. Man radade upp sju händelser som skulle inträffa.

1) "Guds Rike...skall uppnå full världsomfattande kontroll, och att då det under den nya tidsperioden skall upprättas eller fast grundas på jorden på ruinerna av nuvarande institutioner."

- Upprättades Guds Rike på ruinerna av jordens institutioner?

2) "han vilkens rätt det är...krossar dem som lerkärl och i deras ställe upprättar sin egen rättfärdiga regering"

- Krossade Krisus jordens kungar som om de vore lerkärl?

3) "före slutet av år 1914 e.kr. kommer den siste medlemmen av den av Gud erkända Kristi församling att förhärligas med Kristus, ty varje medlem skall regera med Kristus.."

- Blev de smorda förhärligade med Kristus det året ?

4) Jerusalem (här menade man den bokstavliga staden) från den tiden och framåt inte längre skall vara förtrampad av hedningar

- Hände något speciellt med Jerusalem det året?

5) Israels blindhet skulle börja avvändas vid eller före den tiden

- Började judarna vända sig till Krisus då?

6) Den stora tid av nöd..kommer då att nå sin höjdpunkt i en värlsvid anarki.. och de nya himlarna och den nya jorden med sina fridfulla välsignelser skall börja att bli erkända av den av nöd slagna mänskligheten

- Blev det väldsvid anarki 1914 och började människorna erkänna Guds rike?

7) Före detta datum kommer Guds rike, organiserat i makt att vara på jorden och skall krossa den hedniska bildstoden samt fullständigt tillintetgöra dessa kungars makt

- Hände detta 1914?

Russel tillägger att om en enda förutsägelse inte inträffar så har Guds ande inte talat genom honom. Faktum är att inte en enda av de förutsägelser som gjordes inträffade. Ändå så försöker Vakttornet få det att se ut som om man profeterat rätt. Detta kallas historieförfalskning.

Du har jobbat hårt!
Det är klart det ligger ngt i det du menar med detta.
2008-06-22, 00:51
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det var alltså inte lönt för mig, att få en utbildning, trots skolans påtryckningar. Liksom för många andra.
Vet många som grämer sig över att de aldrig fick någon utbildning.
Pga Sällskapet.
Japp det är många som har hört det och får höra det fortfarande.
Citat:
Man talade på sammankomster om att man inte skulle skaffa pensionsförsäkringar, det var inte lönt, riket skulle ju komma innom ett par år. Vet många äldre JV som har haft det svårt pga detta.
Usch vad hemskt, det är brutalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in