2008-04-21, 18:44
Medlem
schabo-labos avatar
Den här generationen. Ny tolkning

Vakttornet 15 feb 2008 om generationen:
Tre intressanta stycken ur nya vakttornet som studerades igår

Citat:
Jesus sade att det var hans lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande, som snart skulle kunna dra vissa slutledningar när de såg “allt detta” inträffa. Jesus måste därför ha syftat på lärjungarna när han sade: “Denna generation skall visst inte ... försvinna förrän allt detta inträffar.”
Mycket intressant.
Citat:
Som grupp betraktade utgör dessa smorda våra dagars “generation” av samtida som inte skall försvinna “förrän allt detta inträffar”.* Det här innebär att några av Kristi smorda bröder fortfarande kommer att vara vid liv på jorden när den förutsagda stora vedermödan börjar.
Spännande och nytänkande.
Citat:
"Det här innebär att några av Kristi smorda bröder fortfarande kommer att vara vid liv på jorden när den förutsagda stora vedermödan börjar."
Där ser man..
Usch, vill inte vara vittne när jag läser detta. Slutet kan ju dröja hur länge som helst eftersom det kan vara smorda på jorden hur länge som helst.
Senast redigerad av schabo-labo 2008-04-21 kl. 18:48. Anledning: ändring
2008-04-21, 18:57
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Spännande och nytänkande.
Där ser man..
Det är väl ingen ändring?
2008-04-21, 19:02
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Det är väl ingen ändring?
Jo man trodde generationen var de som föddes 1914 och att den generationen ej dör ut.
Generationen:
"Bibeln utpekar klart och tydligt den generation som levde år 1914 såsom den som också skall få bevittna hur Riket skall börja utöva ett herravälde som är fritt från inblandning från Satans sida." Sällskapet Vakttornet i boken ”Är detta livet allt vi kan vänta oss?”, utgiven 1974, sidan 162.
2008-04-21, 19:07
Medlem
Citat:
Jo man trodde generationen var de som föddes 1914 och att den generationen ej dör ut.
Generationen:
"Bibeln utpekar klart och tydligt den generation som levde år 1914 såsom den som också skall få bevittna hur Riket skall börja utöva ett herravälde som är fritt från inblandning från Satans sida." Sällskapet Vakttornet i boken ”Är detta livet allt vi kan vänta oss?”, utgiven 1974, sidan 162.

Yes de trodde det, jag undrar om det lever någon som blev smord innan 1914 förmodligen inte ...
2008-04-21, 19:11
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Generationen:
Ja, men det du citerar är redan sedan innan reviderat.

Märk väl att du citerar från -74

Det är allmänt bland vittnen nu godtagbart att generationen är de smorda som lever på jorden. Artikeln i VT ändrar inte på det, det har redan blivit ändrat sedan innan.

Det som står nu är inget nytt.
2008-04-21, 19:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Yes de trodde det, jag undrar om det lever någon som blev smord innan 1914 förmodligen inte ...
De tror att insamlandet påbörjades igen (första gången var förstå århundradet) år 1919 och tolkade från början att den skulle vara i 12 år eftersom Jesus nämnde något om 12 timmar. Men eftersom folk efter 30-talet kände sig dragna till himmlen fick de se om sin tolkning. De som får kallelsen numera kan ersätta sådana smorda som hoppat av.
Citat:
Ja, men det du citerar är redan sedan innan reviderat.

Märk väl att du citerar från -74

Det är allmänt bland vittnen nu godtagbart att generationen är de smorda som lever på jorden. Artikeln i VT ändrar inte på det, det har redan blivit ändrat sedan innan.

Det som står nu är inget nytt.
Den nya ändringen och synen kom den 15 februari i år, vilket man gick igenom i gårdagens vakt-tornsstudium. Det är nytt ljus.
2008-04-21, 19:22
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Den nya ändringen och synen kom den 15 februari i år, vilket man gick igenom i gårdagens vakt-tornsstudium. Det är nytt ljus.
Skitsnack ingen ändring what so ever på den punkten.

Orkar inte leta fram "bevis" just nu, men det är inte så.

Fråga: Menar du att fram till 15 feb så ska JV ha trott att vissa som upplevde 1914 inte skulle dött innan vedermödan?
Du menar att det ändrats den 15 feb?
Vill bara ha ditt statement nu inför framtida efterforskningar.

MVH
-A G
2008-04-21, 19:31
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Skitsnack ingen ändring what so ever på den punkten.

Orkar inte leta fram "bevis" just nu, men det är inte så.

Fråga: Menar du att fram till 15 feb så ska JV ha trott att vissa som upplevde 1914 inte skulle dött innan vedermödan?
Du menar att det ändrats den 15 feb?
Vill bara ha ditt statement nu inför framtida efterforskningar.

MVH
-A G
Mitt statement är att Vt för 15 feb visar att när Jesus pratar om "denna generationen ej ska försvinna" innan slutet kommer menade han de smorda. Eftersom han talade till apostlarna - som var smorda. Det innebär att när insamlandet av den himmelska klassen fortgår i dagens datum så kommer det att finnas kvar smorda på jorden, eftersom Jesus sa att "denna generationen" alltså de smorda ej ska försvinna.

Det är alltså en ny syn de har på vad som menas med "denna generationen". Tidigare har man menat den generationen - smorda som icke smorda som föddes 1914 och numera lever.

Denna förändring betyder alltså att Jesus ord om att denna generationen ej försvinner betyder att "de sista dagarna" kan pågå i stort sett hur länge som helst - så länge det finns smorda kvar på jorden.
2008-04-21, 19:35
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Mitt statement är att Vt för 15 feb visar att när Jesus pratar om "denna generationen ej ska försvinna" innan slutet kommer menade han de smorda. Eftersom han talade till apostlarna - som var smorda. Det innebär att när insamlandet av den himmelska klassen fortgår i dagens datum så kommer det att finnas kvar smorda på jorden, eftersom Jesus sa att "denna generationen" alltså de smorda ej ska försvinna.

Det är alltså en ny syn de har på vad som menas med "denna generationen". Tidigare har man menat den generationen - smorda som icke smorda som föddes 1914 och numera lever.

Denna förändring betyder alltså att Jesus ord om att denna generationen ej försvinner betyder att "de sista dagarna" kan pågå i stort sett hur länge som helst - så länge det finns smorda kvar på jorden.
Det är som du säger, att det ska finnas smorda kvar på jorden när vedermödan börjar.
Men det är inget som för första gången sagts nu i 15 feb numret. Det är sagt innan, det är därför jag säger att det inte blivit ändrat.
2008-04-21, 19:46
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det är som du säger, att det ska finnas smorda kvar på jorden när vedermödan börjar.
Men det är inget som för första gången sagts nu i 15 feb numret. Det är sagt innan, det är därför jag säger att det inte blivit ändrat.
Jaha, det var helt nytt för mig. Men i mina ögon ändrar detta helt förhoppningarna om när slutet kommer, förut kunde man hålla tummarna att de som levde 1914 inte skulle dö innan slutet skulle komma. Eftersom förut trodde man att "denna generationen" gällde de som levde efter 1914 i "de sista dagarna". Numera är det inte intressant, utan att sålänge det finns smorda kvar på jorden så är det lugnt.
2008-04-21, 19:54
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Jaha, det var helt nytt för mig. Men i mina ögon ändrar detta helt förhoppningarna om när slutet kommer, förut kunde man hålla tummarna att de som levde 1914 inte skulle dö innan slutet skulle komma. Eftersom förut trodde man att "denna generationen" gällde de som levde efter 1914 i "de sista dagarna". Numera är det inte intressant, utan att sålänge det finns smorda kvar på jorden så är det lugnt.
Haha, ja det är ett sätt att se på saken..
Men grejen är ju att det ska finnas representanter för Guds rike kvar på jorden när vedermödan drar igång.
Tror inte det kommer att sitta en ensam torr gubbe på 97 år som rep. då.

Men det är ju enbart mina funderingar...
2008-04-21, 20:02
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Haha, ja det är ett sätt att se på saken..
Men grejen är ju att det ska finnas representanter för Guds rike kvar på jorden när vedermödan drar igång.
Tror inte det kommer att sitta en ensam torr gubbe på 97 år som rep. då.

Men det är ju enbart mina funderingar...
Tänker jag fel? Killarna i Brooklyn är nog nöjda med denna tolkning. Inga fler spekulationer om hur lång en generation är, hur många av olika ålderskategorier som var födda 1914 som lever fortfarande osv. Nej det enda man behöver se till är hur många som tar del av brödet och vinet. Men vem vet säkert hur många av dom är smorda "på riktigt"...kanske nåt räknefel här o där...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in