2008-03-26, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har redan sagt vad jag sedan länge uppfattat om detta med kors/påle och jag ser ingen mening i att dra det en gång till. Jag hade denna uppfattning innan jag läste det som skrivits här.
Jag har ingen plan på att läsa "Samvetskris". Har du läst "En vandring i tro"?

Vad du tror att Jehova ställer sig bakom eller inte får stå för dig, men jag anser inte att du har svaret på vad han anser. Mkt av det som kommer fram om vittnena är osanningar, halvsanningar och en del sant, men jag tror inte att saker görs av illvilja. De är människor som alla andra.

Mitt ärliga svar är det jag nu skrivit, och att jag pga vistelsen på detta forum fått en del frågor, mest sånt som jag redan tidigare funderat över men oxå en del nya. Men jag söker svaren på annat håll, inte genom att lyssna på hörsägen. Alla måste ju få bilda sin egen uppfattning, helst då grundat på fakta, inte på skitsnack eller på enskilda människors uppfattningar. Jag har ju MINA uppfattningar, varför skulle jag tumma på dem? Jag kan göra det om FAKTA visar annat, FAKTA som visar annat från alla håll. Om hela tron ska falera pga en eller ett par missöden eller missförstånd gjorda av människor så är det ju inget att ha. Skulle israeliterna övergett Gud bara för att Mose begick ett sådant misstag att han till och med blev hindrad av Gud att gå in i det utlovade landet? Tron är så mkt mer än människor. Tron måste vara ens egen, grundat på vad man själv kan leva med. Vad andra väljer att göra eller tro eller inte tro är upp till dem -vare sig det gäller personer inom eller utanför JV. MITT liv och MIN tro ska baseras på vad jag kan tro på...inte vad du eller ngn annan tycker är rätt och riktigt. Grejen är ju oxå att vi kan babbla om detta tills vi blir slut, men sanningen finns där ute -hur mkt vi än tycker och hur mkt vi än försöker övertyga varann till olika saker...vi får helt enkelt vänta och se vad framtiden för med sig...

Jag har ingående läst "En Vandring i Tro", både den svenska och engelska upplagan. Boken är inte en helt öppenhjärtig skildrig. Bland annat ljuger Macmillan en hel del om händelserna 1917, när Rutherford tillvällade sig makten på ett otillbörligt sätt. Macmillan själv var insyltad i dess händelser på ett föga smickrande sätt. Enligt Sällskapets lagligen inregistrerade stadgar - de har publicerats i The Watch Tower - skulle styrelsen bestämma, inte presidenten. När styrelsen beslöt sig för att stadgarna skulle följas blev majoriteten utsparkad i strid med lagen. Redan vid Russells begravning hotade Macmillan dessa styrelsemedlemmar med att de skulle sparkas ut om de inte självmant sade upp sig. Men de fyra som sparkades ut var lagliga styrelseledamöter, valda på exakt det sätt som föreskrevs i de stadgar som myndigheterna godkänt. Och de hade haft Russells fulla förtroende. Hade de velat gå till domstol skulle Sällskapets historia sett helt annorlunda ut. Åtskilliga jurister uttalade sig om detta den gången, och det ventilerades också under rättegången 1918, som ledde till att Rutherford och andra dömdes till fängelse.

Skumraskhanteringen av detta pekar på att det var den vinnande falangen som var boven. Den ville inte böja sig för stadgarna eller Russells intentioner. Så om Jesus skulle utvälja någon 1919 skulle det inte kunna bli Rutherford-Macmillan-falangen. Senare har Sällskapet ljugit rent astronomiskt om denna episod, vilket lätt kan bevisas. Macmillan-falangen spelade också efteråt bort alla chanser att bli utvald genom att genomföra den världsvida förkunnelsen om att miljoner som levde då inte skulle dö, eftersom riket skulle vara i fuill kraft på jorden 1925. Det var en fullständigt falsk förkunnelse.

Det jag skriver om är inte osanningar eller halvsanningar. Jag har dokumentation och gedigen sådan. Men det är sant att en del människor sprider osanningar, tex att Russell var frimurare och att Sällskapets verkliga drivkraft är pengar. Så illa är det ändå inte. Men det är fruktansvärt illa att alla felsteg som gjorts i Jvs organisation bara betraktas som ofullkomlighet av människor - fastän rörelsen säger sig vara ledd av Gud - medan en så tolerant inställning aldrig finns när andra rörelser skall bedömas. Så Jv är de dubbla måttstockarnas religion.
2008-03-26, 08:33
Medlem
Timelords avatar
Jesus valde inte Cellskapet 1919

Det var bra Eberhard!

Eftersom Sällskapet hävdar att Jesus valde dom 1919 endast pga av att just de satte fram rätt mat i rätt tid (guds tusenåriga rike har kommit nära sid 350) så är det ju lätt att kontrollera.

Hade dom rätt mat 1919?
Skulle Jesus valt dom om han kom 1919?

Här har jag några ytterligare exempel som visar att Jesus inte skulle valt Sällskapet år 1919:

§1
Jesu närvaro
Vakttornet förkunnade att Jesus parrousia började redan 1874. Det ändrade de först 1943 till 1914! Alltså trodde de detta i hela 24 år efter 1919.
Om Jesus kom 1914 så visste varken Russel eller Rutherford om det för båda var döda 1943.
Detta betyder också att sällskapet var bland de enda som inte var vakna och väntade på herren enligt luk 12:37 - han hade ju redan kommit 1874!

Rätt mat i rätt tid? NEJ

§2
Russel - slaven

Ända tills 1927 så lärde man att det var Russel som var den trogne slaven
(se tex förordet till den fullbordade hemligheten). Om Jesus kom och frågade "vem är i själva verket den gode slaven?" så hade sällskapet sagt: "Det är inte vi, det var Russel!" Jesus hade helt enkelt få ge sig till tåls tills
sällskapet var redo och ändrade sin uppfattning 1927.

Rätt mat i rätt tid? NEJ

Eftesom inte Jesus valde sälskapet 1919 så blev de ju aldrig hans folk oavsett hur mycket de själva tror och hävdar motsatsen. Även om de skulle få rätt senare i en eller annan trosfråga så påverkar det inte Jesus om han gjorde sitt val 1919.
Senast redigerad av Timelord 2008-03-26 kl. 09:19.
2008-03-26, 08:48
Bannlyst
Wow

läste ett par sidor med inlägg, aldrig sett så vilsna uttalanden!
de "indoktrinerar" inte sina barn! själv växt upp med men är inte sådan själv!
o inte heller är någon hjärntvättad där! Allt där är av fri vilja! Det är helt vanliga människor som gör sitt bästa bara! De som felar o absolut inte visar ånger, sålänge det inte handlar om något att de gjort ngt olagligt, vid dessa händelser så utesluts denna medlem då den inte är värd att vara ett vittne. Det är även då fel att dra alla över en linje! Vi är alla ofullkomliga! Det har ju hänt någon gång att till exempel någon polis deltagit och varit medverkande till något olagligt, till exempel rån, inte gör väl den händelsen och den personen så att hela sveriges poliskår blir rånare och ska kallas,behandlas som det efter en sådan händelse? Nej, då har ju den vid ett sådant tillfälle blivit av med jobbet eller dylikt.. ville bara säga som det är!

Sedan så är det BARA EN officiell hemsida som har Riktig information om Vittnen.
Vad olika personer med olika sorters hat lr förvridna,osanna fakta om vittnen lägger upp för något på hemkokade hemsidor har inget att göra med vad organisationen är! Denna sida ifall någon vill läsa: www.watchtower.org

2008-03-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latinpatoo
o inte heller är någon hjärntvättad där! Allt där är av fri vilja! Det är helt vanliga människor som gör sitt bästa bara! De som felar o absolut inte visar ånger, sålänge det inte handlar om något att de gjort ngt olagligt, vid dessa händelser så utesluts denna medlem då den inte är värd att vara ett vittne. Det är även då fel att dra alla över en linje! Vi är alla ofullkomliga! Det har ju hänt någon gång att till exempel någon polis deltagit och varit medverkande till något olagligt, till exempel rån, inte gör väl den händelsen och den personen så att hela sveriges poliskår blir rånare och ska kallas,behandlas som det efter en sådan händelse? Nej, då har ju den vid ett sådant tillfälle blivit av med jobbet eller dylikt.. ville bara säga som det är!

Sedan så är det BARA EN officiell hemsida som har Riktig information om Vittnen.
Vad olika personer med olika sorters hat lr förvridna,osanna fakta om vittnen lägger upp för något på hemkokade hemsidor har inget att göra med vad organisationen är! Denna sida ifall någon vill läsa: www.watchtower.org

Jvs officiella hemsida har sin givna plats när det gäller information, men den ger inte hela sanningen om Jv. Jvs officiella publikationer ger en propagandabild av Jvs organisation. Jag kan visa att de ljugit hur mycket som helst. Och även agerat fult så att det stänker om det. Men alla missgrepp och allt falskt skall enligt Jv bara sopas under mattan som "ofullkomlighet". När har någon annan rörelse som påstår sig vara kristen fått lov att vara bara "ofullkomlig". Och när har Jv hänvisat folk till andra religioners hemsidor och publikationer för att få information? Nej, den informationen vill man skall sökas bara i Jv-källor!
2008-03-26, 10:22
Medlem
Timelords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jag tillhör inget annat samfund idag. Det räcker inte för mig att sitta i min
kammare och tro. Jag är sökare idag.

Jag tillhör inte heller något samfund idag. Och kommer nog inte heller att göra det, för om historien har lärt o något så är det väl att man inte ska följa människor. Det går alltid snett för eller senare även om man har goda intentioner från början...

Däremot tror jag det är viktigt att ha vänner som man kan diskutera med om sådana här saker. Jag har några vänner (de flesta före detta jv) som jag brukar prata med sådana saker om, ett kristet nätverk kan man kalla det för. Vi träffas ibland och i höstas var 3 av oss nere i Tyskland och träffade andra i nätverket från USA. Vi har som en "Kristen gemenskap" även fast vi inte är en organisation eller något.
Du kan också va med om du vill, i vårt nätverk. Skicka ett privat meddelande så kan vi prata om det.

/Timelord
2008-03-26, 10:44
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Lite om hjärntvätt...
Sanningen är att alla som blir hjärntvättade blir det av egen "fri vilja".
Om man utsätter sig för det.

http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/sekt/destruktiv_sekt.html
"Informationen är hämtad från ett utbildningsmaterial som är framställt med
stöd från Skolverket och grundar sig på erfarenheter från sekter som Hare
Krishna, Scientelogi-rörelsen, Moon-rörelsen, The People´s Tempel (Jone´s
Kyrka), Livets Ord m fl. (Jehovas Vittnen nämns inte, men likheten är
slående)."

Tankekontroll

Satsa allt; tid, pengar och tillit =
möten , tjäst, studium
Den enda vägen till räddning =
paradis på jorden
De enda som har den absoluta sanningen =
Behöver jag säga mer?
Språket; speciella ord och begrepp =
teokratiskt språk
Svart- vitt tänkande (vi - de, ont - gott, djävulskt - andligt) =
"Vi har sanningen alla andra har fel"
Avskuren från yttervärlden och intellektuellt svältfödd =
avhållsamhet från världen
Förtränger sina egna logiska slutsatser =
litar på att all litteratur är inspirerad av gud, behöver aldrig ifrågasätta, för vem vill ifrågasätta gud?
Kritik och angrepp utifrån bevisar att man har den rätta läran =
dessa argument har man hört måga ggr
Om man känner tvivel, döljer man det inför gruppen, och man tror att ingen känner samma misstro =
kan vittnerna tala om sina tvivel på podiet?

Fysisk kontroll

Idealet är ledarnas klädstil och yttre =
Kostym slips...
En ny andlig människa födddmjukhet = följa ledarna =
du blir som pånytt född
Visa vilken lycklig människa man är =
erfarenheter där du kan läsa om hur fatastiska alla vittnerna är mot
"värdsliga" och organisationen. När sanningen är den att det finns många
goda människor utanför.
Missionera =
predikoarbetet
Många samlingar, möten =
tre möten i veckan, tjänstemöten osv
Högt ställda prestationskrav =
bästa du kan bli är reguljär pioniär, gå mycket i tjänsten, håll föredrag,
teokratiska skolan.. I bibeln nämns Mose som en man som inte tyckte om att
tala inför publik, hans bror Aron tog över när nde talade med Farao. Men som
vittne måste du göra ansträgningar för att kunna klätta i hirearkin. Klarar du
inte detta ases man som mindre andlig.
Först och främst utveckla sitt "andliga jag" =
förändras till ett överandligt jag som få klarar
Skänka pengar = f
rivilliga bidrag
Hierarkisk uppbyggnad =
styrande kretsen, tillsyningsmän, äldste osv
Kvinnan står under mannen =
"kvinnan ska tiga i församligen"
Ledarna är självutnämnda och säger sig vara mer upplysta och kräver lydnad =
grudarna bakom organisationen var självutnämnda ledare, äldste är mer
upplysta, samt att organisationen kräver lydnad.
Medlemmens liv är mindre värt än gruppens rykte =
uteslutning, församlingen skall hållas ren..

Känslokontroll

Församlingen står för alla goda känslor, handlingar och idéer =
samman komster, möten och andra roliga tillställningar sker i församlingen.
Världen utanför är ond och oren
Skuldkänslor:
det är inte fel på läran, det är fel på mig
Skam:
är inte tillräckligt andlig, sexualitet, dåliga resultat, lever inte upp till min
förmåga
Rädsla för:
avhoppare, straff från ledarna, straff från Gud. Kritik = ondska
Angiveri -
ledarna håller sig väl informerade om medlemmarna
Allt utanför är farligt
Information utifrån är demonisk =
bjuder man någonsin in odöpta föredragshållare?
Förbjudet att tala med avhoppare =
kan bli utesluten för det
Arbetar aktivt för att övertyga andra =
predikoarbetet
Informationskontroll =
alla föredrag, möten måste följa vissa regler/ämen och punkter. Det viktiga är
att alla säger samma sak fast på olika sätt.

Bekännelse av synder =
3 äldste kommite anordning, synden borde vara en sak mellan mig och Gud.
Hitta dem som är oroliga eller kritiska. Korrigera deras tankar med "sanningen" =
använder sig av litteraturen istället för bibeln vid tillrättavisning.
Avskära kontakt med familj och vänner =
Vilket skrämmer många att lämna organisationen
Egen inre kontroll - allt utanför är farligt, djävulens angrepp =
behöver jag säga nåt mer?
Om medlemmen hör något kritiskt, reagerar han med att blockera sig för informationen =
Väljer att tolka allt man hör som lögn, för det räcker med att man har lärt sig
att det är lögn.. Så blockerade att man väljer att inte undersöka fakta. Att
man bestämmer sig för att det är lögn..
2008-03-26, 10:46
Medlem
Tuzzs avatar
kvinnan skall tiga i församlingen..

Läs gärna leviticus, vad tycker du?

http://web.telia.com/~u38010778/paulkvin.htm
"Problemet är att om vi ska vara konsekventa, så måste isåfall alla manliga
församlingsmedlemmar överallt vara tvungna att be med upplyfta händer

(1 Tim 2:8), alla gifta kristna män måste leva som om de inte hade någon
hustru
(1 Kor 7:29), manliga troende ska inte tillåtas ha långt hår och
kvinnliga att ha kort
(1 Kor 11:14-15), alla i församlingen ska vara förbjudna
att anlita juridisk expertis eller domstolar i eventuella tvister
(1 Kor 6:7), inga
kristna kvinnor ska tillåtas bära några guldsmycken eller köpa dyra
(1 Pet 3:3
och 1 Tim 2:9), alla församlingar måste utse församlingsänkor som inte får ha
varit gifta mer än en gång och som måste ha tvättat de övriga troendes
fötter samt hjälpt nödlidande
(1 Tim 5:10), bara den som är gift och har barn
ska kunna vara församlingsledare
(1 Tim 3:2-4), endast män med troende
barn ska få vara "äldste" i församlingen
(Titus 1:6), etc etc... "
Varför e dessa råd inte lika viktiga? Det enda ni är hårda på är att mannen inte får ha långt hår.
"Vi behöver inte bekymra oss om andras funktion i Kristi kropp - vi behöver
inte tala om för andra vilka uppgifter de bör eller inte bör ha - utan
koncentrera oss på vår egen roll i den uppgift Jesus gav till sina efterföljare."
2008-03-26, 18:27
Medlem
Har idag varit och kvitterat ut ett exemplar av "Samvetskris" på vårt eminenta stadsbibliotek.

Skall nästa vecka sätta mig ner i lugn och ro och läsa igenom den så får vi väl se om jag blir "skakad i ton" och lämnar jv i rädsla och skräck

Fast det är ingen större risk Min tro till Jehova är grundmurad och stark
2008-03-26, 19:05
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Lite om hjärntvätt...
Sanningen är att alla som blir hjärntvättade blir det av egen "fri vilja".
Om man utsätter sig för det.

http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/sekt/destruktiv_sekt.html
Bra där. Har för mig att du hade en jämförelse där man kollade på om en organisation/rörelse var upplyftade och uppmuntrande och gav fördelar och inte bryter ner? Var det du eller nån i denna tråd som hade en klockren punkt-för-punkt jämförelse.
2008-03-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Har idag varit och kvitterat ut ett exemplar av "Samvetskris" på vårt eminenta stadsbibliotek.

Skall nästa vecka sätta mig ner i lugn och ro och läsa igenom den så får vi väl se om jag blir "skakad i ton" och lämnar jv i rädsla och skräck

Fast det är ingen större risk Min tro till Jehova är grundmurad och stark

Det sista Ray Franz skulle önska är att du skulle "lämna Jehova". Han har själv fortsatt obruten tro på Gud och Kristus. Här handlar det i stället om information om hur rörelsen Jv fungerar. Självfallet har han åtskilligt att komma med som de flesta inte känner till.
2008-03-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jvs officiella hemsida har sin givna plats när det gäller information, men den ger inte hela sanningen om Jv. Jvs officiella publikationer ger en propagandabild av Jvs organisation. Jag kan visa att de ljugit hur mycket som helst. Och även agerat fult så att det stänker om det. Men alla missgrepp och allt falskt skall enligt Jv bara sopas under mattan som "ofullkomlighet". När har någon annan rörelse som påstår sig vara kristen fått lov att vara bara "ofullkomlig". Och när har Jv hänvisat folk till andra religioners hemsidor och publikationer för att få information? Nej, den informationen vill man skall sökas bara i Jv-källor!

Hur kan du påstå så mkt?
Har du varit vittne?
Senast redigerad av Leviticus 2008-03-26 kl. 19:46.
2008-03-26, 19:29
Medlem
Citat:

Hej!
Trevligt att se lite sånt här skrivet oxå. Har blivit lite enahanda negativt på sistone.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in