Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har redan sagt vad jag sedan länge uppfattat om detta med kors/påle och jag ser ingen mening i att dra det en gång till. Jag hade denna uppfattning innan jag läste det som skrivits här.
Jag har ingen plan på att läsa "Samvetskris". Har du läst "En vandring i tro"?
Vad du tror att Jehova ställer sig bakom eller inte får stå för dig, men jag anser inte att du har svaret på vad han anser. Mkt av det som kommer fram om vittnena är osanningar, halvsanningar och en del sant, men jag tror inte att saker görs av illvilja. De är människor som alla andra.
Mitt ärliga svar är det jag nu skrivit, och att jag pga vistelsen på detta forum fått en del frågor, mest sånt som jag redan tidigare funderat över men oxå en del nya. Men jag söker svaren på annat håll, inte genom att lyssna på hörsägen. Alla måste ju få bilda sin egen uppfattning, helst då grundat på fakta, inte på skitsnack eller på enskilda människors uppfattningar. Jag har ju MINA uppfattningar, varför skulle jag tumma på dem? Jag kan göra det om FAKTA visar annat, FAKTA som visar annat från alla håll. Om hela tron ska falera pga en eller ett par missöden eller missförstånd gjorda av människor så är det ju inget att ha. Skulle israeliterna övergett Gud bara för att Mose begick ett sådant misstag att han till och med blev hindrad av Gud att gå in i det utlovade landet? Tron är så mkt mer än människor. Tron måste vara ens egen, grundat på vad man själv kan leva med. Vad andra väljer att göra eller tro eller inte tro är upp till dem -vare sig det gäller personer inom eller utanför JV. MITT liv och MIN tro ska baseras på vad jag kan tro på...inte vad du eller ngn annan tycker är rätt och riktigt. Grejen är ju oxå att vi kan babbla om detta tills vi blir slut, men sanningen finns där ute -hur mkt vi än tycker och hur mkt vi än försöker övertyga varann till olika saker...vi får helt enkelt vänta och se vad framtiden för med sig...
Jag har ingen plan på att läsa "Samvetskris". Har du läst "En vandring i tro"?
Vad du tror att Jehova ställer sig bakom eller inte får stå för dig, men jag anser inte att du har svaret på vad han anser. Mkt av det som kommer fram om vittnena är osanningar, halvsanningar och en del sant, men jag tror inte att saker görs av illvilja. De är människor som alla andra.
Mitt ärliga svar är det jag nu skrivit, och att jag pga vistelsen på detta forum fått en del frågor, mest sånt som jag redan tidigare funderat över men oxå en del nya. Men jag söker svaren på annat håll, inte genom att lyssna på hörsägen. Alla måste ju få bilda sin egen uppfattning, helst då grundat på fakta, inte på skitsnack eller på enskilda människors uppfattningar. Jag har ju MINA uppfattningar, varför skulle jag tumma på dem? Jag kan göra det om FAKTA visar annat, FAKTA som visar annat från alla håll. Om hela tron ska falera pga en eller ett par missöden eller missförstånd gjorda av människor så är det ju inget att ha. Skulle israeliterna övergett Gud bara för att Mose begick ett sådant misstag att han till och med blev hindrad av Gud att gå in i det utlovade landet? Tron är så mkt mer än människor. Tron måste vara ens egen, grundat på vad man själv kan leva med. Vad andra väljer att göra eller tro eller inte tro är upp till dem -vare sig det gäller personer inom eller utanför JV. MITT liv och MIN tro ska baseras på vad jag kan tro på...inte vad du eller ngn annan tycker är rätt och riktigt. Grejen är ju oxå att vi kan babbla om detta tills vi blir slut, men sanningen finns där ute -hur mkt vi än tycker och hur mkt vi än försöker övertyga varann till olika saker...vi får helt enkelt vänta och se vad framtiden för med sig...
Jag har ingående läst "En Vandring i Tro", både den svenska och engelska upplagan. Boken är inte en helt öppenhjärtig skildrig. Bland annat ljuger Macmillan en hel del om händelserna 1917, när Rutherford tillvällade sig makten på ett otillbörligt sätt. Macmillan själv var insyltad i dess händelser på ett föga smickrande sätt. Enligt Sällskapets lagligen inregistrerade stadgar - de har publicerats i The Watch Tower - skulle styrelsen bestämma, inte presidenten. När styrelsen beslöt sig för att stadgarna skulle följas blev majoriteten utsparkad i strid med lagen. Redan vid Russells begravning hotade Macmillan dessa styrelsemedlemmar med att de skulle sparkas ut om de inte självmant sade upp sig. Men de fyra som sparkades ut var lagliga styrelseledamöter, valda på exakt det sätt som föreskrevs i de stadgar som myndigheterna godkänt. Och de hade haft Russells fulla förtroende. Hade de velat gå till domstol skulle Sällskapets historia sett helt annorlunda ut. Åtskilliga jurister uttalade sig om detta den gången, och det ventilerades också under rättegången 1918, som ledde till att Rutherford och andra dömdes till fängelse.
Skumraskhanteringen av detta pekar på att det var den vinnande falangen som var boven. Den ville inte böja sig för stadgarna eller Russells intentioner. Så om Jesus skulle utvälja någon 1919 skulle det inte kunna bli Rutherford-Macmillan-falangen. Senare har Sällskapet ljugit rent astronomiskt om denna episod, vilket lätt kan bevisas. Macmillan-falangen spelade också efteråt bort alla chanser att bli utvald genom att genomföra den världsvida förkunnelsen om att miljoner som levde då inte skulle dö, eftersom riket skulle vara i fuill kraft på jorden 1925. Det var en fullständigt falsk förkunnelse.
Det jag skriver om är inte osanningar eller halvsanningar. Jag har dokumentation och gedigen sådan. Men det är sant att en del människor sprider osanningar, tex att Russell var frimurare och att Sällskapets verkliga drivkraft är pengar. Så illa är det ändå inte. Men det är fruktansvärt illa att alla felsteg som gjorts i Jvs organisation bara betraktas som ofullkomlighet av människor - fastän rörelsen säger sig vara ledd av Gud - medan en så tolerant inställning aldrig finns när andra rörelser skall bedömas. Så Jv är de dubbla måttstockarnas religion.