2008-05-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^

Så även här ser man att Jesus är Gud och Herre, eftersom Gud fadern kallar honom för Gud och Herre! Psaltar versen hänvisas till Gud, och samma vers hänvisas senare på Jesus utan Gud själv. Jesus är Gud, detta är Bibeln klar på!

Matt 24:36 "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern.".....

...Jag tycker inte att bibeln alls är särskilt klar över att Jesus är densamma som Gud....
2008-05-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Detta svar var nästan lite kul Leveticus....

Men gör så då att du kommer hem till mig lite regelbundet, fika snacka, gå på
bio kanske eller så. Jag vill gärna prata om min kärlek till Gud och Jesus. Vi kan
väl bjuda in fler vittnen när vi umgås?

Kalten kanske kan börja umgås med mig och min familj? Vi kanske kan umgås
tillsammans med Malmoehenke också? Eller varför inte ni får träffa mig och min
familj, ju fler man är behöver man inte vara så orolig över att det spårar ut?

Kanske är du en betelit på uppdrag som använder dig av "teokratisk krigföring",
vad vet jag, men nog e det skillnad min vän... nog e det skillnad...

Dina övriga frågor förstår jag inte ens varför du ställer dem, har du läst mina
inlägg tidigare i debatten? Det var en förklaring till varför några få lockas av
JV. Å jag skulle gärna kela med ett lejon.

Jag menade här människor utanför JV, inte sådana som är uteslutna.
2008-05-29, 00:00
Medlem
Citat:
Har jag fel eller?

Postar det igen:

Fråga honom istället, om de predikar för att ge människor möjligheten att få
Evigt liv i ett paradis på jorden. Fråga sen om vad man måste eller bör göra
för att få evigt liv...

Jo det stämmer kommer han att svara, vi vill ge människor möjligheten till evigt
liv för att upplysa dem om möjligheten följer de Jesu befallning att "gå ut och
gör lärjungar". Vilket e en sak som du måste göra för att få evigt liv, du måste
ändra sinne, vilket innebär att du måste tro/tänka som ett JV och vips har du
fått svaret på frågan, de predikar för att du skall ändra ditt sinne...

Du måste väl ha fel eftersom det inte var så jag svarade.
2008-05-29, 00:02
Medlem
Citat:
Just precis! Gud Fadern var större än Jesus, eftersom Jesus till sitt yttre var människa och på såvis begränsad. Jesus kunde säga "Vem rörde mig?" eftersom han inte hade ögon i nacken, men Gud såg och hörde allt, vilket inte Jesus kunde göra! Till sitt yttre så var Jesus en vanlig människa, detta förnekar inte jag, men till sitt inre så var Jesus Gud. Folk kunde ta på Jesus och kraften ifrån hans inre kunde bota människor bara genom att de rörde vid honom. Detta nämns nånstanns i Bibeln, kommer dock inte ihåg vart det står, men jag vet att jag har läst det! jag tror alltså att Jesus var Sann Gud, Sann människa! =)

Jesus blev given denna kraft av Gud. Jesus hade ett gudomligt ursprung med tanke på att han var/är Guds son.
Detta du skriver betyder inte på ngt sätt att han är Gud.
2008-05-29, 00:05
Medlem
Citat:
jag tror alltså att Jesus var Sann Gud, Sann människa! =)

Hur kan detta stämma med det faktum att det lösenoffer som krävdes mot Adams synd skulle vara precis lika?

Hur kan ett offer av Gud själv motsvara Adam?
2008-05-29, 00:08
Medlem
Citat:

Dina övriga frågor förstår jag inte ens varför du ställer dem, har du läst mina
inlägg tidigare i debatten? Det var en förklaring till varför några få lockas av
JV. Å jag skulle gärna kela med ett lejon.

Du nämnde det på ett sätt som fick det att verka som om JV hittar på detta för att, som du menar, "locka" till sig människor. När det inte är så. Detta är saker som faktiskt står i bibeln. Löften från Gud.
Bara undrade om du missat det fullständigt.
2008-05-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hm...jag var faktiskt inte där alla dagarna.
Så det där har jag inte hört.

Hehe, ja då klarar du dig väl då. Du har i alla fall inte svarat ja på det.
Men om du kollar litteraturen lite så är det lika tydligt där.
Tro nu inte att jag vill ha bort dig härifrån. Det borde vara en ensak vad man gör.
2008-05-29, 00:39
Medlem
Citat:
Hur kan detta stämma med det faktum att det lösenoffer som krävdes mot Adams synd skulle vara precis lika?

Hur kan ett offer av Gud själv motsvara Adam?

Var står det att det skulle vara precis lika? Är ett offer av Guds son precis lika med en människa?
2008-05-29, 00:46
Medlem
Citat:
Matt 24:36 "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern.".....

...Jag tycker inte att bibeln alls är särskilt klar över att Jesus är densamma som Gud....

Men det är jag! För när man läser filipperbrevet så kan man läsa vad som har hänt. Fil 2:6 "Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan avstog ifrån allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden - döden på kors."

När Jesus levde här på jorden så visste han inte timmen, detta gör inte Jesus mindre mäktig, eftersom han idag har fått tillbaks all denna härlighet som han en gång hade. I kolosserbrevet så kan man läsa om vad som hände med Jesus efter hans uppståndelsen. Kol 2:9 "Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagits sin boning" När Jesus hade uppstått så sade Jesus till sina lärljungar "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden"

Dessutom har jag ett skriftställe till dig, som jag skulle vilja att du besvarar, detta skriftställe är uttaget ifrån Nya världens översättning!

Jesaja 6:1-3
I det år då kung Ussịa dog fick jag se Jehova sitta på en hög och upphöjd tron, och de nedersta delarna av hans klädnad uppfyllde templet.
2 Serạfer stod ovanför honom. Var och en av dem hade sex vingar. Med två höll de sitt ansikte täckt, och med två höll de sina fötter täckta, och med två flög de omkring.
3 Och de ropade till varandra och sade: ”Helig, helig, helig är härarnas Jehova. Hela jorden är full av hans härlighet.”

Frågan lyder: Vem ansåg Johannes att Jesaja såg?

Johannes 12:37-42
Detta sade Jesus och gick därifrån och gömde sig för dem.
Men fast han hade utfört så många tecken inför dem, satte de inte tro till honom,
38 så att det ord som profeten Jesaja sade blev uppfyllt: ”Jehova, vem har satt tro till det vi fick höra? Och för vem har Jehovas arm uppenbarats?”
39 Skälet till att de inte kunde tro är som Jesaja återigen sade: 40 ”Han har förblindat deras ögon, och han har gjort deras hjärtan hårda, för att de inte skulle se med sina ögon och fatta tanken med sina hjärtan och vända om och jag skulle läka dem.”
41 Jesaja sade detta, eftersom han såg hans härlighet, och han talade om honom.
42 Likväl var det många också av styresmännen som faktiskt satte tro till honom, men för fariséernas skull ville de inte öppet erkänna honom för att inte bli utstötta ur synagogan;"

Det jag personligen tror är detta! Jesus är Gud! Jesus är den Gud som bland annat Jesaja såg i kapitel 6. Eftersom texten handlar om Jesus, och Johannes skrev "Jesaja sade detta, eftersom han såg hans härlighet, och han talade om honom." Denna texten syftar på Jesus, då Jesaja såg Jesus.

Du förstår det finns ett stort problem med en annan tolkning, vill du veta varför? Fortsätt då och läs! =)

Det står i bibeln att vissa utav profeterna har sett Gud, men helt plötsligt så står det i Nya testamentet att ingen har sett Gud. Och då syftas det på fadern. Men Jesaja såg ju honom vid tronen, och änglarna sade "Helig, helig, helig är härarnas Jehova. Hela jorden är full av hans härlighet"

Vad sade Jesus om sig själv? Han sade: "Den som tror på mig, tror inte på mig utan på honom som har sänt mig. Den som ser mig, ser honom som har sänt mig" "Har ni sett mig, har ni sett Fadern", "Fadern och jag är ett" Genom dessa förklaringar utav Herren Jesus själv, så faller alla bitar på plats, enligt mig iaf. Det var Jesus innan sitt människoblivande som Jesaja såg på tronen, och detta förstog apostlarna i Johannesevangeliet, för vem är verserna annars hänvisad till? Jesus sade till sin fader i en bön "Förhärliga nu mig hos dig fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen blev till"

Sorry om detta blev långt, och det blev för mkt predikan! Men jag brinner verkligen för skriften, och speciellt då det kommer till att försvara Jesu Gudomlighet! =)
2008-05-29, 07:50
Medlem
Tuzzs avatar
[quote=Leviticus]Nu finns det ju faktiskt fler översättningar än bara den så kallade JV bibeln och den du läser ur. Alla använder inte exakt samma ord i verserna.
[quote]

Jag hänvisade till TVÅ olika översättningar. Kan dui komma med en annan som
stödjer din JV bibel?
2008-05-29, 07:54
Medlem
Tuzzs avatar
[quote=Tuzz][quote=Leviticus]Nu finns det ju faktiskt fler översättningar än bara den så kallade JV bibeln och den du läser ur. Alla använder inte exakt samma ord i verserna.
Citat:

Jag hänvisade till TVÅ olika översättningar. Kan dui komma med en annan som
stödjer din JV bibel?

Här är en tredje översättning:
När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom,
gick de fram till honom och frågade: "Säg oss: När skall detta ske, och vad
blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?"
2008-05-29, 08:06
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nu finns det ju faktiskt fler översättningar än bara den så kallade JV bibeln och den du läser ur. Alla använder inte exakt samma ord i verserna.

Så det Jesus nämner om krig, hungersnöd, farsoter, jordbävningar är inget att ta med i beräkningen?
Och inte heller att han i Matt 24:32 säger "Lär er nu följande genom en liknelse hämtad från fikonträdet; Så snart som dess gren blir mjuk och får löv att spricka fram, vet ni att sommaren är nära."

Den liknelsen talar inte om ngt som händer under dunder och brak utan ngt som kan observeras efter hand.

Matt 24:33 "Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna."

I 2 Tim 3:1- handlar det oxå om saker som skulle bli på ett visst sätt i de sista dagarna.

Där handlar det inte heller om ngt dunder och brak.

Hur kan du få ihop ditt "dunder och brak" med att ett tecken är att JV finns?

Tecknen på slutet har inget att göra med att Jesus regerar i himlen.
Har du läst hela kapitlet?

Matt 24:33 "Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna."

Olika översättningar:
"När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid
dörren."

"Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står
för dörren."

"På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför
dörren."

Detta skriftställe står EFTER tecknen och att han kommer med dunder och
brak. Så jag tycker mig se en väldigt knepig tolkning av det skriftstället. Vi
kommer att veta att Jesus återkomst är NÄRA när vi ser tecknen, svårare
än så är det inte.

Sen till 2 tim kapitel tre... Var står det att Jesus regerar i Himelen från 1914?

Läs matt 24:23-27 så förstår du varför jag ser att vi lever nära slutet och
sambandet med Jehovas Vittnen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in