2008-01-27, 19:54
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet att det inte var riktat till mig, jag bara jämförde hur man kan yttra sig här, beroende på vad man står för.

Apropå det du skriver om att tron är skadlig...
Om en människa som säger sig följa bibeln har ihjäl en annan människa, är det bibelns fel då? Om en människa har sex med den ena efter den andra och drar på sig hiv, är det bibelns fel då? Om en människa väljer att behandla sina familjemedlemmar elakt, är det bibelns fel då?

Jag kan inte se det på ngt annat sätt att även du i så fall sitter i en bubbla. En bubbla som innehåller det du tror på.
Det finns människor som råkat riktigt illa ut genom att ha kontakt med "andra sidan" eller andar.
Vilken verklighet ser du klart? Att du kan kommunicera med de som dött? Det finns säkerligen många som menar att det inte är att se klart.

Du sitter i en liknande båt som jag och alla andra som har nån slags tro på nånting.(Även evolutionister.)

Om bibeln säger att du har rätt att döda en människa av någon orsak är det naturligtvis bibelns fel OCH människans fel likaså som ordagrannt gör det som står i bibeln. JV säger tex att: De som är skyldiga till jordens klimatförändringar och förstörelse ska kastas i fördärvet på den yttersta dagen. Där är ett av många konstiga tolkningar. Gud är kärlek! Han kastar ingen i fördärvet.
Den stora skillanden mellan JV-s bubbla och min är att JV i sina regler ska ta avstånd från andra religioner, uppfattningar osv. Inte får använda medialitet mm. Det gör ju naturligtvis att det blir en avskärmning. Mest skrämmade är att barn uppfostras i detta och ska undanhållas från andra åsikter, religioner osv och enbart ska se JV-s läror. Min "bubbla" är betydligt större för den omfattar en öppenhet till ALLT! Jag kan och vill ta lärdom av vad alla religioner och medium, filosofer osv kan förmedla och jag därmed få överblick, förståelse. lärdom och därefter bilda min uppfattning om vad som är en bra tro. (Och det är en mänsklig rättighet att barnen ska själva få ta ställning till vad de vill tro på!) Efter att under 40 år kunnat lära mig om olika religioner och trosriktningar, lärt mig om den sk New Age-rörelsen, lyssnat och läst om de som säger sig ha kontakt med "andra sidan", nära döden upplevelser mm, anser jag mig ha ett enormt mycket bredare underlag och kunskap om vad som är rätt och fel inom de olika religionerna och uppfattningarna än JV. När jag sedan själv har en god fungerande kommunikation med andevärlden så ser jag ju tydlighet och självklarhet hur felinriktat och trångsynt JV-s visioner - och många andra trosriktiningar - är. En kommunikation med andevärlden är att få större kunskaper eftersom de som "dött" och änglarna och andra andeväsen i olika grad innehar en betydligt större kunskap än vad vi jordelevande själar har.
2008-01-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Om bibeln säger att du har rätt att döda en människa av någon orsak är det naturligtvis bibelns fel OCH människans fel likaså som ordagrannt gör det som står i bibeln. JV säger tex att: De som är skyldiga till jordens klimatförändringar och förstörelse ska kastas i fördärvet på den yttersta dagen. Där är ett av många konstiga tolkningar. Gud är kärlek! Han kastar ingen i fördärvet.
Den stora skillanden mellan JV-s bubbla och min är att JV i sina regler ska ta avstånd från andra religioner, uppfattningar osv. Inte får använda medialitet mm. Det gör ju naturligtvis att det blir en avskärmning. Mest skrämmade är att barn uppfostras i detta och ska undanhållas från andra åsikter, religioner osv och enbart ska se JV-s läror. Min "bubbla" är betydligt större för den omfattar en öppenhet till ALLT! Jag kan och vill ta lärdom av vad alla religioner och medium, filosofer osv kan förmedla och jag därmed få överblick, förståelse. lärdom och därefter bilda min uppfattning om vad som är en bra tro. (Och det är en mänsklig rättighet att barnen ska själva få ta ställning till vad de vill tro på!) Efter att under 40 år kunnat lära mig om olika religioner och trosriktningar, lärt mig om den sk New Age-rörelsen, lyssnat och läst om de som säger sig ha kontakt med "andra sidan", nära döden upplevelser mm, anser jag mig ha ett enormt mycket bredare underlag och kunskap om vad som är rätt och fel inom de olika religionerna och uppfattningarna än JV. När jag sedan själv har en god fungerande kommunikation med andevärlden så ser jag ju tydlighet och självklarhet hur felinriktat och trångsynt JV-s visioner - och många andra trosriktiningar - är. En kommunikation med andevärlden är att få större kunskaper eftersom de som "dött" och änglarna och andra andeväsen i olika grad innehar en betydligt större kunskap än vad vi jordelevande själar har.

Det jag menade i början var att när någon (i det här fallet ett JV) gör fel, mer eller mindre allvarligt, så är det så lätt att skylla på hela tron och därmed bibeln. Den kan däremot rentav fördöma det handlingssätt personen i fråga gjort sig skyldig till. Rötägg och personer med problem finns överallt.

Att följa det som står i bibeln är inte till skada för oss, tvärtom.
Man får ett harmoniskt liv där man inte behöver vara (överdrivet) bekymrad över saker som händer, varken i ens närhet eller globalt. Gud har i bibeln lovat att gripa in för sin skapelse. (Och med det säger jag inte att man ska sitta apatisk och rulla tummarna i väntan på Gud!)
Man behöver inte fundera över döden, meningen med livet, hur framtiden ska te sig för ens barn (som många är oroliga för idag).
Man får råd i hur man kan leva ett väldigt bra liv helt enkelt.
Det står i bibeln att "hela skriften är inspirerad av Gud och nyttig för oss". Vem skulle bättre kunna råda människan än människans skapare?
Därför känner jag inte alls igen mig i alla arga inlägg och jag tycker verkligen att det är synd att människor vill se det så. Ni vet ju ingenting om människorna som är med i JV, enda ev skillnaden mot er andra är att dom verkligen tror att bibeln är Guds ord och försöker följa den, så gott det går.
Jag, t ex, är ingen hjärntvättad galning som springer omkring och dunkar bibeln i huvudet på folk från morgon till kväll...Har alldeles för mkt annat att göra.

Apropå det du skrev om att Gud är kärlek...
Tror du att Gud inte reagerar på vad människor gör med hans skapelse?
Gud är kärlek, men tillåter han vad som helst?
Tror du att bibeln är inspirerad av Gud? Eller tänker du att han inte har ngt alls att göra med den?
Vad menar du med att JV måste ta avstånd från andra uppfattningar? Det kan jag inte hålla med om, jag tycker det är intressant att höra andra uppfattningar, så länge diskussionen förs utan påhopp och elaka kommentarer, för det är inte särskilt givande.

Det här med barn...lär inte alla föräldrar sina barn det dom verkligen tror är bäst? Alla barn, oavsett föräldrarnas tro eller icketro, blir ju påverkade åt det ena eller andra hållet. Till slut, när det blivit tillräckligt gammalt, ligger valet ändå hos barnet.
Du skrev att du vill kolla in många olika religioner etc för att kunna bilda dig en uppfattning om vad som är en bra tro...kan du inte förstå att människor som är med i JV oxå har gjort det? På olika vägar har var och en hittat det som dom anser är just en bra tro!

Jag kan, pga nya & bättre kunskaper (för min del), numera inte hänga med på dina åsikter om att det är bra och lärorikt att ta kontakt med andar, men innan jag fann bibelns logiska förklaring till vad som händer efter döden hade jag en dragning åt det hållet.
Det finns mycket som är väldigt intressant vad gäller människans sinne... Samma med djuren och den kontakt man kan få där.
Senast redigerad av Leviticus 2008-01-27 kl. 23:05.
2008-01-27, 23:59
Medlem
Streethouses avatar
Just det att bibeln talar om det man ska göra kan ju vara på både gott och ont. Det kan leda till att eget tänkade blir försämrat, vilket man ibland ser hos JV då de utan att tänka själva istället tar fram ett bibelcitat. JV måste ju för sin egen skull tänka på hur de uppfattas av omvärlden och att slänga alla dessa bibelcitat omkring är inte alltid ett trovärdigt framförande av sin tro.

"Hela skriften är inspirerad av Gud" står det säger du. De som skrivit bibeltexterna har alltså inte styrts av Gud utan enbart fått inspiration! Ok! Då har vi det svart på vitt att bibeln inte är fullkomlig och inte Guds ord genom profeterna.

Vi "vet inget om människorna som är med i JV" säger du. Vad får dig att tro att vi inte gör det? Tvärtom så har de flesta som debbaterar i detta ämne på något sätt information. Annars skulle det ju inte finnas några argument emot JV. För Jv kan väl ändå inte vara så naiva att tro att alla pratar nonsens och fantiserar ihop saker bara för att göra JV illa? Nej JV är inte en hemlig sekt utan det finns gott om info.

Jo naturligtvis reagerar Gud på vad som händer med hans skapelse. Men Gud är en förlåtande Gud, en kärlekens Gud. Det är ingen motsättning i det.
JV måste ta avstånd från andra läror. Det står så i JV regelverk. I era texter om vad ett JV bör eller ska följa.
I Sverige är det normala att vi som föräldrar ger våra barn en väldigt frihet när det gäller att välja tro. Viss påverkan naturligtvis av skolan och samhället eftersom vi lever i ett kristet land. I JV regler står det att vittnens barn ska medverka och lära sig JV budskap. Och i detta budskap ingår att inte lära sig eller se åt andra trosuppfattningar.
Bibelns logiska förklaring om vad som händer efter döden... Logisk för JV ja.
Att ha kontakt med andar kan, som du sa, vara farligt. Inte alla andar är goda och man måste därför veta hur man ska göra det på ett säkert sätt. Skaffar man sig en eller flera goda andekonstakter så är det oerhört lärorikt och värdefullt eftersom de besitter en långt större kunskap än den vi har. Det skrev jag tidigare.
2008-01-28, 14:23
Medlem
Citat:
Just det att bibeln talar om det man ska göra kan ju vara på både gott och ont. Det kan leda till att eget tänkade blir försämrat, vilket man ibland ser hos JV då de utan att tänka själva istället tar fram ett bibelcitat. JV måste ju för sin egen skull tänka på hur de uppfattas av omvärlden och att slänga alla dessa bibelcitat omkring är inte alltid ett trovärdigt framförande av sin tro.

"Hela skriften är inspirerad av Gud" står det säger du. De som skrivit bibeltexterna har alltså inte styrts av Gud utan enbart fått inspiration! Ok! Då har vi det svart på vitt att bibeln inte är fullkomlig och inte Guds ord genom profeterna.

Vi "vet inget om människorna som är med i JV" säger du. Vad får dig att tro att vi inte gör det? Tvärtom så har de flesta som debbaterar i detta ämne på något sätt information. Annars skulle det ju inte finnas några argument emot JV. För Jv kan väl ändå inte vara så naiva att tro att alla pratar nonsens och fantiserar ihop saker bara för att göra JV illa? Nej JV är inte en hemlig sekt utan det finns gott om info.

Jo naturligtvis reagerar Gud på vad som händer med hans skapelse. Men Gud är en förlåtande Gud, en kärlekens Gud. Det är ingen motsättning i det.
JV måste ta avstånd från andra läror. Det står så i JV regelverk. I era texter om vad ett JV bör eller ska följa.
I Sverige är det normala att vi som föräldrar ger våra barn en väldigt frihet när det gäller att välja tro. Viss påverkan naturligtvis av skolan och samhället eftersom vi lever i ett kristet land. I JV regler står det att vittnens barn ska medverka och lära sig JV budskap. Och i detta budskap ingår att inte lära sig eller se åt andra trosuppfattningar.
Bibelns logiska förklaring om vad som händer efter döden... Logisk för JV ja.
Att ha kontakt med andar kan, som du sa, vara farligt. Inte alla andar är goda och man måste därför veta hur man ska göra det på ett säkert sätt. Skaffar man sig en eller flera goda andekonstakter så är det oerhört lärorikt och värdefullt eftersom de besitter en långt större kunskap än den vi har. Det skrev jag tidigare.

Jag kan nog anse mig själv lika tänkande som dig. Eller som vem som helst.
Skulle vi diskutera ett annat ämne skulle jag inte "slänga" fram bibelverser, det är ju så att om jag får frågor eller om ngn påstår nånting om min tro som kanske inte stämmer, eller om jag behöver stödja det jag sagt med att det faktiskt finns i bibeln...så måste jag ju få ta fram bibelverser...du tycker visst det är galet att göra så, men sen finns det dom som tycker det är galet om vi inte använder bibeln. Hur man än gör så är det alltid ngn som tycker det är fel.
Inte alltför sällan verkar det som att folk letar anledningar att reta upp sig.

Jag anser att det är trovärdigt att kunna visa att den tro man har, som man påstår följer bibeln, oxå kommer från bibeln. Annars kan man ju hitta på vad som helst...som t ex treenigheten, odödlig själ, himmel och helvete osv.

Jag antar att du helt enkelt inte tror på bibeln.
Jag tror på att denna bok...som överlevt ända tills idag, som innehåller råd och principer som fortfarande är aktuella för människor, som är spridd till nästan varje hem över jorden, som innehåller profetior som slagit in, profetior som är under uppfyllelse, som är vetenskapligt korrekt när den rör såna ämnen, som är historiskt korrekt osv...är Guds ord.
Jag är säker på att den Gud som klarat av att skapa universum klarar av att se till att det är hans ord som kommer ut och inte de människors som har skrivit det.

Om du blir påverkad av andar till att tänka och tycka på ett speciellt sätt, hur mkt tänker du själv då?
Jag anser att den bästa vägledningen kommer från den störste anden, Gud, som skapat även de andar du får vägledning ifrån.

Sen tycker jag det ska bli spännande att få höra historien om mitt liv från dig, eftersom du säger att du/ni vet massor, om inte till och med allt, om människorna i JV. Dina kontakter borde ju kunna stå till tjänst.

Den Gud du talar om hade en gång i tiden ett finger med i spelet vad gäller syndafloden...då förintades den tidens människor, utom Noa och hans familj. Även Jesus pratade om syndafloden, och Sodom & Gomorra. Han nämnde oxå om den "breda vägen som leder till tillintetgörelse och som många människor går på". Så resonemanget att Gud tillåter vad som helst håller inte.

Bibeln är inte otydlig när den tar upp döden. Det handlar väl om vad man blivit påverkad att tro...det här med himmel och helvete har ju funnits med länge nu. Men det är inte bibelns lära.
2008-01-28, 18:48
Medlem
Streethouses avatar
Jag håller med om att eftersom bibeln är så central för JV så är det naturligt att ni ofta ger hänvisningar dit. Problemet är att det blir för mycket. Det intryck JV ger är att ni själva inte har mycket tankekraft utan att allt ni säger hela tiden ska hämtas och verifieras ur bibeln. Det ger JV både kraft och svaghet.

Jodå jag tror på bibeln på så vis att det som skrivits där är så som de som skrev den uppfattade saker. Också att det mer eller mindre är inspirerat av Gud. I vilken grad kan ingen veta. Sen är det vansinne att tolka bibelns ord bokstavligt eftersom vi vet att vissa delar är symbolism och många delar vet vi helt enkelt inte om det är menat bokstavligt eller symboliskt. Därför finns det utrymme för många misstolkningar. Detta är något av kärnpunkten för varför JV hamnar så snett i sin tro.

Påverkad av andar? Nej. Relationen till andevärlden är inte sådan. Jag håller helt med om att det jag avser med andevärlden och de jag har kontakt med är skapade av Gud (eller en högre stående energi rättare sagt, men som inom kristendomen kallas Gud. Inom andra religioner kallas andra namn men som är densamme.).

Jag har aldrig påstått att jag vet varje JV-persons liv. Naturligtvis kan jag inte veta det. Det jag skrev var att jag och alla andra som intresserat sig för att ta reda på vad JV är, lätt kan hitta information från JV själva, de som varit medlemmar, närstående till JV osv. Man kan alltså lätt få information om JV-läror, tro, regler osv och även om hur ett liv inom JV-s ramar fungerar. Sen finns väldigt mycket myter och skitsnack om JV som man måste gallra bort för att få en rättvis bild.

När det gäller döden och andevärlden är det inte en tro jag har. Utan en verklighet. Inget jag blivit påverkad att tro utan ren sanning baserad på upplevelser, erfarenheter mm. Den har sen verifierats genom att andra upplevt samma saker, andevärlden själv verifierar sig. Så därom finns inga oklarheter. Sen har jag även en gudstro som en "påbyggnad" eftersom jag inte vet mer ett uns om andevärlden. JV skriver ofta: "Sanningen om..." det ena och det andra. Detta är väldigt olyckligt eftersom sanning kräver bevisföring vilket ni inte har. Era "sanningar" är er tro. Alltså det ni tror är sanningen! Sluta genast att skriva och säga att ni vet sanningen! Vad får er att tro att den lilla klick av religiöst troende som JV är, i relation till jordens alla religiöst troende, skulle inneha sanningen? Och att alla andra har fel i sin tro? Så kan man inte resonera helt enkelt om man inte har drabbats av nån form av kollektiv hybris.
2008-01-28, 19:36
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag håller med om att eftersom bibeln är så central för JV så är det naturligt att ni ofta ger hänvisningar dit. Problemet är att det blir för mycket. Det intryck JV ger är att ni själva inte har mycket tankekraft utan att allt ni säger hela tiden ska hämtas och verifieras ur bibeln. Det ger JV både kraft och svaghet.
Det är ganska logiskt för att de tror på att Bibeln är Guds ord. Ser du en präst på TV så läser de Aldrig något ur Bibeln, de kanske citerar typ: "Jesus är kärlek" osv, pga homo-präster och liknande. För att de vill tillåta homosexualitet osv.

Men till större delen tex treenigheten, onda andar, vad som händer efter döden osv, så har JV en acceptabel tolkning. Jag har då inte sett nån annan religös ledare/organisation som kan argumentera med JV på dem punkterna.

Citat:
När det gäller döden och andevärlden är det inte en tro jag har. Utan en verklighet. Inget jag blivit påverkad att tro utan ren sanning baserad på upplevelser, erfarenheter mm. Den har sen verifierats genom att andra upplevt samma saker, andevärlden själv verifierar sig. Så därom finns inga oklarheter. Sen har jag även en gudstro som en "påbyggnad" eftersom jag inte vet mer ett uns om andevärlden. JV skriver ofta: "Sanningen om..." det ena och det andra. Detta är väldigt olyckligt eftersom sanning kräver bevisföring vilket ni inte har. Era "sanningar" är er tro. Alltså det ni tror är sanningen! Sluta genast att skriva och säga att ni vet sanningen! Vad får er att tro att den lilla klick av religiöst troende som JV är, i relation till jordens alla religiöst troende, skulle inneha sanningen? Och att alla andra har fel i sin tro? Så kan man inte resonera helt enkelt om man inte har drabbats av nån form av kollektiv hybris.
JV tror ju att de andar som du har kontakt med är demoner. När Adam och Eva i paradiset skulle äta ur frukten av trädet: Sa ju ormen att de inte kommer att dö. Enligt bilbeln och dem bibelcitat jag har läst av JV så köper jag deras syn på att det inte finns ett liv efter döden.

Men att Satan försöker vilseleda oss med ett liv efter döden. Det var ju han som ursprungligen påstod att man inte dör - till Adam och Eva i paradiset. Det är enligt JV alltså hans demoner som gäckar människor.
2008-01-28, 19:48
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det är ganska logiskt för att de tror på att Bibeln är Guds ord. Ser du en präst på TV så läser de Aldrig något ur Bibeln, de kanske citerar typ: "Jesus är kärlek" osv, pga homo-präster och liknande. För att de vill tillåta homosexualitet osv.

Men till större delen tex treenigheten, onda andar, vad som händer efter döden osv, så har JV en acceptabel tolkning. Jag har då inte sett nån annan religös ledare/organisation som kan argumentera med JV på dem punkterna.

JV tror ju att de andar som du har kontakt med är demoner. När Adam och Eva i paradiset skulle äta ur frukten av trädet: Sa ju ormen att de inte kommer att dö. Enligt bilbeln och dem bibelcitat jag har läst av JV så köper jag deras syn på att det inte finns ett liv efter döden.

Men att Satan försöker vilseleda oss med ett liv efter döden. Det var ju han som ursprungligen påstod att man inte dör - till Adam och Eva i paradiset. Det är enligt JV alltså hans demoner som gäckar människor.

Förstår inte riktigt vad du menar med att JV har en acceptabel tolkning ang andar osv. Ser inte något acceptabelt i deras tolkning och det gör inte vare sig svenska kyrkan eller många andra religioner heller. Vi måste ha klart för oss att majoriteten av troende sedan urminnes tider har uppfattningen att själen lever vidare, andevärlden existerar, reinkarnation mm. De hade ofta en mycket nära och verklig kontakt - så som även jag och många med mig upplever det - på ett sätt som jag aldrig hört talas om att en kristen tex har med Gud. Det här med att Satan försöker vilseleda oss med ett liv efter döden är en misstolkning av bibeln, fel översättning, lögn i bibeln eller något annat. Jag har ingen aning var felet ligger men jag vet pga det jag tidigare förklarat att det är fel.
2008-01-28, 19:53
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar med att JV har en acceptabel tolkning ang andar osv. Ser inte något acceptabelt i deras tolkning och det gör inte vare sig svenska kyrkan eller många andra religioner heller. Vi måste ha klart för oss att majoriteten av troende sedan urminnes tider har uppfattningen att själen lever vidare, andevärlden existerar, reinkarnation mm. De hade ofta en mycket nära och verklig kontakt - så som även jag och många med mig upplever det - på ett sätt som jag aldrig hört talas om att en kristen tex har med Gud. Det här med att Satan försöker vilseleda oss med ett liv efter döden är en misstolkning av bibeln, fel översättning, lögn i bibeln eller något annat. Jag har ingen aning var felet ligger men jag vet pga det jag tidigare förklarat att det är fel.
Problemet är ju att du vill inte argumentera med bibelcitat, då blir liksom hela diskussionen poänglös. Jag hade velat se en präst med som kan lite mer om bibeln och se vilka stöd han har för tolkningen av liv efter döden kontra JVs syn.

På vilket sätt är tolkningen att Satan vilseleder oss en misstolkning, ge mig lite mer kött på benen. Gärna några konkreta exempel ur bibeln.
2008-01-28, 20:04
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Problemet är ju att du vill inte argumentera med bibelcitat, då blir liksom hela diskussionen poänglös. Jag hade velat se en präst med som kan lite mer om bibeln och se vilka stöd han har för tolkningen av liv efter döden kontra JVs syn.

På vilket sätt är tolkningen att Satan vilseleder oss en misstolkning, ge mig lite mer kött på benen. Gärna några konkreta exempel ur bibeln.

Nej det är såhär. I åratal har folk argumenterat och diskuterat bibelcitat fram och tillbaka och tolkningar osv. Vi MÅSTE förstå att DET är inte något som för oss vidare. Vi kan inte överbevisa JV eller de oss. Det leder till meningslösa diskussioner och tidsslöseri. Det har ju tiden bevisat för oss om och om igen. JV får tro på bibeln på sitt sätt och va andra tror på det vi vill. Så långt är allt frid och fröjd. Vi måste däremot reagera på de delar i JV och andr religioner och företeelser som är skadliga för individen. Vi ska inte sitta och slänga bibelcitat för att sen kunna säga: "Hurra jag vann debatten denna gången!" Det finns inte plats för sådan egoism. Och diskussion om klänning eller inte... *suck* Ska vi prata om sånt när tex uteslutna medlemmar ur JV blir strandsatta och utfrysta? När JV förespråkar att småbarn lär sig deras tro utan att själv få växa upp och ta ställning? När blod inte får ges och därmed dödar människor som kunde få leva? När barn i skolan blir mobbade pga att de inte är som de andra? Listan kan göras lång. Detta var bara några saker som kom upp i skallen. Jag anser att vi måste fokusera på det viktiga först.
2008-01-28, 20:08
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Nej det är såhär. I åratal har folk argumenterat och diskuterat bibelcitat fram och tillbaka och tolkningar osv. Vi MÅSTE förstå att DET är inte något som för oss vidare. Vi kan inte överbevisa JV eller de oss. Det leder till meningslösa diskussioner och tidsslöseri. Det har ju tiden bevisat för oss om och om igen. JV får tro på bibeln på sitt sätt och va andra tror på det vi vill. Så långt är allt frid och fröjd.
Det är ju det som är intressant. Jag hade gärna viljat lyssna på dessa argument.. var finns dem? Jag har hört mycket av JVs argument och är säkert vilseledd av dem. Men det är mycket av deras tro som jag inte köper och som jag ogillar, bland annat dem du nämner, med blod, utfrysning och vad det nu kan vara. Men det är ju trosfrågorna som är intressanta.
2008-01-28, 20:18
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Det är ju det som är intressant. Jag hade gärna viljat lyssna på dessa argument.. var finns dem? Jag har hört mycket av JVs argument och är säkert vilseledd av dem. Men det är mycket av deras tro som jag inte köper och som jag ogillar, bland annat dem du nämner, med blod, utfrysning och vad det nu kan vara. Men det är ju trosfrågorna som är intressanta.

Ok. Jag respekterar att du är intresserad och har den synen på det hela. Inget fel i det. För mig är trosfrågorna många gånger intressanta men att diskussionen inte leder till något konkret eller vesäntligt. Det blir ofta väldigt skevt eftersom de som diskuterar trosfrågor inom JV har mycket bra bibelkännedom, de har lärt sig hur de ska bemöta "tvivlare" mm. Vi "vanliga" människor har inte mycket chans i en diskussion med JV. Jag efterlyser liksom du kunniga personer, präster tex i debatten.
2008-01-28, 21:50
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ok. Jag respekterar att du är intresserad och har den synen på det hela. Inget fel i det. För mig är trosfrågorna många gånger intressanta men att diskussionen inte leder till något konkret eller vesäntligt. Det blir ofta väldigt skevt eftersom de som diskuterar trosfrågor inom JV har mycket bra bibelkännedom, de har lärt sig hur de ska bemöta "tvivlare" mm. Vi "vanliga" människor har inte mycket chans i en diskussion med JV. Jag efterlyser liksom du kunniga personer, präster tex i debatten.
Det där kan jag hålla med till 100%. Svårt att argumentera med dem, man får printa ut fakta från nätet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in