Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet att det inte var riktat till mig, jag bara jämförde hur man kan yttra sig här, beroende på vad man står för.
Apropå det du skriver om att tron är skadlig...
Om en människa som säger sig följa bibeln har ihjäl en annan människa, är det bibelns fel då? Om en människa har sex med den ena efter den andra och drar på sig hiv, är det bibelns fel då? Om en människa väljer att behandla sina familjemedlemmar elakt, är det bibelns fel då?
Jag kan inte se det på ngt annat sätt att även du i så fall sitter i en bubbla. En bubbla som innehåller det du tror på.
Det finns människor som råkat riktigt illa ut genom att ha kontakt med "andra sidan" eller andar.
Vilken verklighet ser du klart? Att du kan kommunicera med de som dött? Det finns säkerligen många som menar att det inte är att se klart.
Du sitter i en liknande båt som jag och alla andra som har nån slags tro på nånting.(Även evolutionister.)
Apropå det du skriver om att tron är skadlig...
Om en människa som säger sig följa bibeln har ihjäl en annan människa, är det bibelns fel då? Om en människa har sex med den ena efter den andra och drar på sig hiv, är det bibelns fel då? Om en människa väljer att behandla sina familjemedlemmar elakt, är det bibelns fel då?
Jag kan inte se det på ngt annat sätt att även du i så fall sitter i en bubbla. En bubbla som innehåller det du tror på.
Det finns människor som råkat riktigt illa ut genom att ha kontakt med "andra sidan" eller andar.
Vilken verklighet ser du klart? Att du kan kommunicera med de som dött? Det finns säkerligen många som menar att det inte är att se klart.
Du sitter i en liknande båt som jag och alla andra som har nån slags tro på nånting.(Även evolutionister.)
Om bibeln säger att du har rätt att döda en människa av någon orsak är det naturligtvis bibelns fel OCH människans fel likaså som ordagrannt gör det som står i bibeln. JV säger tex att: De som är skyldiga till jordens klimatförändringar och förstörelse ska kastas i fördärvet på den yttersta dagen. Där är ett av många konstiga tolkningar. Gud är kärlek! Han kastar ingen i fördärvet.
Den stora skillanden mellan JV-s bubbla och min är att JV i sina regler ska ta avstånd från andra religioner, uppfattningar osv. Inte får använda medialitet mm. Det gör ju naturligtvis att det blir en avskärmning. Mest skrämmade är att barn uppfostras i detta och ska undanhållas från andra åsikter, religioner osv och enbart ska se JV-s läror. Min "bubbla" är betydligt större för den omfattar en öppenhet till ALLT! Jag kan och vill ta lärdom av vad alla religioner och medium, filosofer osv kan förmedla och jag därmed få överblick, förståelse. lärdom och därefter bilda min uppfattning om vad som är en bra tro. (Och det är en mänsklig rättighet att barnen ska själva få ta ställning till vad de vill tro på!) Efter att under 40 år kunnat lära mig om olika religioner och trosriktningar, lärt mig om den sk New Age-rörelsen, lyssnat och läst om de som säger sig ha kontakt med "andra sidan", nära döden upplevelser mm, anser jag mig ha ett enormt mycket bredare underlag och kunskap om vad som är rätt och fel inom de olika religionerna och uppfattningarna än JV. När jag sedan själv har en god fungerande kommunikation med andevärlden så ser jag ju tydlighet och självklarhet hur felinriktat och trångsynt JV-s visioner - och många andra trosriktiningar - är. En kommunikation med andevärlden är att få större kunskaper eftersom de som "dött" och änglarna och andra andeväsen i olika grad innehar en betydligt större kunskap än vad vi jordelevande själar har.