2007-05-04, 23:47
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ok i evighet va??Namnlös har du tänkt på att vår sol slocknar om ca 4.5 miljarder år?? Först kommer den att bli en röd jätte som blåser bort allt som finns på jorden och sedan krympa till en vit dvärg. Ska din gud klara av att förhindra detta?? Han fixar ju varken en trilskande farao och än mindre att hålla koll på sitt "utvalda" folk som hela tiden gör avsteg från läran.

Det är inte Guds plikt att styra människans fria vilja. Att vi gör fel bevisar ju att Gud låter oss välja om vi skall göra rätt eller fel. Den som skapade solen skall också förnya den.
2007-05-04, 23:53
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Det är inte Guds plikt att styra människans fria vilja. Att vi gör fel bevisar ju att Gud låter oss välja om vi skall göra rätt eller fel. Den som skapade solen skall också förnya den.

Det där är ju inget svar? Uppenbart är det så att israels gud är en lokal despot med mycket begränsad makt om man ska tro vad som står i bibeln!
2007-05-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
vad anser Jehovas vittnet om Mellanösternkonflikten? Dom är ju eskatologer (tror på Harmageddon), då borde dom väl vara insatta i oroligheterna i Jesu födelstad?

Jo jag har läst en del saker om att där, i mellanöstern, ska "det" ske. Men egentligen så säger bibeln ingeting om mellanösterns roll i harmageddon. Harmageddon är inte en bokstavlig plats, det är ett tillstånd eller en situation som -alla- i världen påverkar, inte endast invånvarna i mellanöstern. Judarna är inte längre Guds nation på jorden efter det som hände år 70 v.t. Då blev de konkret uppvisat att Gud inte längre valde judarna som sitt folk. Så nej, vi behöver inte vara insatta i mellanösternkonflikten pga harmageddon. Jesu födelsestad är inget heligt som så. Det var mer eller mindre platsen där han föddes, som det var profeterat om tidigare.

Citat:
Ok i evighet va??Namnlös har du tänkt på att vår sol slocknar om ca 4.5 miljarder år?? Först kommer den att bli en röd jätte som blåser bort allt som finns på jorden och sedan krympa till en vit dvärg. Ska din gud klara av att förhindra detta?? Han fixar ju varken en trilskande farao och än mindre att hålla koll på sitt "utvalda" folk som hela tiden gör avsteg från läran.
Detta argument bygger inte på sann fakta, inte bara om denna sol-försvinnadet utan också ditt bibliska kommentar. Jag kan bara ge ett bra svar om du verkligen har förstått hela denna Farao/Egypten + Guds folk Israel för att sen ställa såna påståenden. Men jag ska svara kort: Gud fixade ju Farao till slut, med röda havet. Gud vet att även hans nation på jorden var ofullkomliga, men Gud hanterade allt i rätt ordning.
Du har inte förstått hela bilden så om du vill verkligen få svar så får du ta och studerar om Guds folk och sen bilda en uppfattning om saken. Det är mycket bättre att man förstår sammanhanget, det är bara så onödigt att slänga ut halvsanna påståenden, blir så rörigt att svara tydligt annars.

Citat:
Det är inte födelsedagsfirandet i sig som Bibeln talar illa om. Det sker negativa saker vid födelsedagarna. Även om födelsedagen i sig kanske var en trevlig tillställning. Och angående kostym så visst trevligt att höra att klädstilen varierar över jorden. Men ännu fastslår Jesus egna ord (kom som du är). Man är mest naturlig i sina egna kläder.
Jo jag förstår vad du menar, men jag nämde också att man ska ta reda på -ursprunget- till födelsedagsfirandet. För om man tänker så här, som kristen:
VIlken poäng är det att fira sin födelse, om det var tänkt från början att människorna skulle leva för -evigt-? Gud skapade Adam och Eva, dem skulle uppfylla jorden och leva för evigt. Och om man nu skulle leva för evigt, är det då inte meningslöst att fira födelsedag? Varje år, år efter år, etc... Eller tänk så här: Man firar dagen, som ingen människa kommer ihåg. Men det som vi har att tänka på nu är vilket ursprung den kommer ifrån.
Och med Jesu ord: kom som du är, är det ett citat? Var i bibeln står det så här? Jag har nån likande vers i huvet, men det handlar inte om val om kläder, utan mera ett andligt synsätt.
2007-05-05, 00:18
Medlem
Billows avatar
Citat:
Det där är ju inget svar? Uppenbart är det så att israels gud är en lokal despot med mycket begränsad makt om man ska tro vad som står i bibeln!
Vi kan inte spekulera så mycket om Guds makt. Vi vet inte mycket om Gud vi människor.
2007-05-05, 00:36
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnlös
Jo jag förstår vad du menar, men jag nämde också att man ska ta reda på -ursprunget- till födelsedagsfirandet. För om man tänker så här, som kristen:
VIlken poäng är det att fira sin födelse, om det var tänkt från början att människorna skulle leva för -evigt-? Gud skapade Adam och Eva, dem skulle uppfylla jorden och leva för evigt. Och om man nu skulle leva för evigt, är det då inte meningslöst att fira födelsedag? Varje år, år efter år, etc... Eller tänk så här: Man firar dagen, som ingen människa kommer ihåg. Men det som vi har att tänka på nu är vilket ursprung den kommer ifrån.
Och med Jesu ord: kom som du är, är det ett citat? Var i bibeln står det så här? Jag har nån likande vers i huvet, men det handlar inte om val om kläder, utan mera ett andligt synsätt.

Vi vet inte det exakta ursprunget till födelsedagsfirandet. Varför skulle det vara meningslöst att fira sin födelsedag om man lever för evigt. Desto fler födelsedagar att fira. Dessutom uppmanar inte Bibeln till att vi inte skall fira födelsedag. Tänk om man fick gissa till sig allt i Bibeln. Att vi Israeliterna inte skulle äta gris stod klart och tydligt i Mose lag. Men inget om att de inte fick fira födelsedagen. Kom som du är brukar kristna och kyrkor ofta köra med. Synd bara att treenigheten tolkats så fel överallt. Där ligger Jehovas vittnen dock ett steg före. Gud och Jesus är INTE samma person.
2007-05-05, 00:39
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Vi kan inte spekulera så mycket om Guds makt. Vi vet inte mycket om Gud vi människor.

Nä uppenbarligen erkänner du indirekt att bibeln nog inte är en bra källa för att känna din gud eller hur? Kan det vara så att hela bibeln skrivits av människor med mycket begränsade insikter om allt till och med sin gud. Beskrivningen av guden vacklar från allsmäktig god gud till en lemlästande lokal despot!!
2007-05-05, 17:30
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Detta stämmer inte helt riktigt. Det finnas inga "måsten".....
Nä, bara "rekommendationer".. Jag svarade på ett inlägg du skrivit förut med massor av sakliga fakta och citat ur er egen litteratur. Men du har inte svarat något tillbaka? Skulle vara trevligt om du gjorde det
2007-05-05, 17:35
Medlem
Billows avatar
Citat:
Nä uppenbarligen erkänner du indirekt att bibeln nog inte är en bra källa för att känna din gud eller hur? Kan det vara så att hela bibeln skrivits av människor med mycket begränsade insikter om allt till och med sin gud. Beskrivningen av guden vacklar från allsmäktig god gud till en lemlästande lokal despot!!

Gud kan inte beskriva något som överskrider vårt förstånd. Då skulle vi inte ha nytta av Bibeln.
2007-05-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Nä, bara "rekommendationer".. Jag svarade på ett inlägg du skrivit förut med massor av sakliga fakta och citat ur er egen litteratur. Men du har inte svarat något tillbaka? Skulle vara trevligt om du gjorde det
Jag svarar gärna, men med tanke på vilka motiv du har, att smutskasta oss, så känns det meningslöst att svara. Varför ska jag leta fram svar, som du i vissa fall redan vet, när du ändå har valt själv att inte vilja se hela bilden?
2007-05-05, 22:16
Medlem
Billows avatar
Citat:
Jag svarar gärna, men med tanke på vilka motiv du har, att smutskasta oss, så känns det meningslöst att svara. Varför ska jag leta fram svar, som du i vissa fall redan vet, när du ändå har valt själv att inte vilja se hela bilden?

Är du själv ett Jehovas Vittne ?? Jag vet att ni är varnade att hellst inte beblanda er med folk på interner då det kan vara farligt för er typ av tro och teologi. Detta kan jag inte förstå då Jehovas Vittnen är en försammling som är känd för att vara bra på att prata med mycket information i ryggen. ÄR du ett Vittne ??
2007-05-05, 22:20
Medlem
Relays avatar
Citat:
Är du inte tillräcklgt stark i tron eftersom du är rädd att få en tvekan i din tro på grund av andras ifrågasättande?
2007-05-05, 22:20
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Varför säger du "smutskasta" när det handlar om kritiska synpunkter? Jag tycker att det låter som en dålig undanflykt. För mig känns det ganska självklart att när en organisation förbjuder sina medlemmar att granska den med kritiska ögon, beror det på att man har saker som man vill dölja. Och att hela tiden förirra sig i cirkelresonemang där man alltid får "rätt" på något sätt.. Ta t ex detta med födelsedagar, en löjlig grej kan man tycka. Och jag bryr mig inte det minsta om ifall någon väljer att inte fira.

Men när någon här kom med synpunkten att det faktiskt inte är förbjudet i Bibeln, svarade du bl a att "man vet inte exakt var det har sitt ursprung"... Jag menar, då kan det ju precis lika gärna vara tvärtom, inte sant? I en demokratisk organisation med individer som tillåts tänka och välja fritt skulle således en sådan fråga betraktas som en "samvetsfråga", inte sant?

Och förmodligen kommer det att göra det också i framtiden, som med det mesta annat: att rösta, ta emot blodsbeståndsdelar, vaccination etc. Det verkar som att JV utvecklas precis som resten av samhället, de gör det helt enkelt sisådär 50 år långsammare? Är jag helt ute och cyklar då?

Och med tanke på att det är så, kan man fråga sig vad syftet är med alla sådana regler, om inte helt enkelt att skapa gemenskap i gruppen och utanförskap gentemot resten av samhället? Vad tror du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in