Citat:
Ursprungligen postat av cnash
vad anser Jehovas vittnet om Mellanösternkonflikten? Dom är ju eskatologer (tror på Harmageddon), då borde dom väl vara insatta i oroligheterna i Jesu födelstad?
Jo jag har läst en del saker om att där, i mellanöstern, ska "det" ske. Men egentligen så säger bibeln ingeting om mellanösterns roll i harmageddon. Harmageddon är inte en bokstavlig plats, det är ett tillstånd eller en situation som -alla- i världen påverkar, inte endast invånvarna i mellanöstern. Judarna är inte längre Guds nation på jorden efter det som hände år 70 v.t. Då blev de konkret uppvisat att Gud inte längre valde judarna som sitt folk. Så nej, vi behöver inte vara insatta i mellanösternkonflikten pga harmageddon. Jesu födelsestad är inget heligt som så. Det var mer eller mindre platsen där han föddes, som det var profeterat om tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ok i evighet va??Namnlös har du tänkt på att vår sol slocknar om ca 4.5 miljarder år?? Först kommer den att bli en röd jätte som blåser bort allt som finns på jorden och sedan krympa till en vit dvärg. Ska din gud klara av att förhindra detta?? Han fixar ju varken en trilskande farao och än mindre att hålla koll på sitt "utvalda" folk som hela tiden gör avsteg från läran.
Detta argument bygger inte på sann fakta, inte bara om denna sol-försvinnadet utan också ditt bibliska kommentar. Jag kan bara ge ett bra svar om du verkligen har förstått hela denna Farao/Egypten + Guds folk Israel för att sen ställa såna påståenden. Men jag ska svara kort: Gud fixade ju Farao till slut, med röda havet. Gud vet att även hans nation på jorden var ofullkomliga, men Gud hanterade allt i rätt ordning.
Du har inte förstått hela bilden så om du vill verkligen få svar så får du ta och studerar om Guds folk och sen bilda en uppfattning om saken. Det är mycket bättre att man förstår sammanhanget, det är bara så onödigt att slänga ut halvsanna påståenden, blir så rörigt att svara tydligt annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Det är inte födelsedagsfirandet i sig som Bibeln talar illa om. Det sker negativa saker vid födelsedagarna. Även om födelsedagen i sig kanske var en trevlig tillställning. Och angående kostym så visst trevligt att höra att klädstilen varierar över jorden. Men ännu fastslår Jesus egna ord (kom som du är). Man är mest naturlig i sina egna kläder.
Jo jag förstår vad du menar, men jag nämde också att man ska ta reda på -ursprunget- till födelsedagsfirandet. För om man tänker så här, som kristen:
VIlken poäng är det att fira sin födelse, om det var tänkt från början att människorna skulle leva för -evigt-? Gud skapade Adam och Eva, dem skulle uppfylla jorden och leva för evigt. Och om man nu skulle leva för evigt, är det då inte meningslöst att fira födelsedag? Varje år, år efter år, etc... Eller tänk så här: Man firar dagen, som ingen människa kommer ihåg. Men det som vi har att tänka på nu är vilket ursprung den kommer ifrån.
Och med Jesu ord: kom som du är, är det ett citat? Var i bibeln står det så här? Jag har nån likande vers i huvet, men det handlar inte om val om kläder, utan mera ett andligt synsätt.