Citat:
Ursprungligen postat av a06
Det är möjligt att det kan vara så, men då borde kristna inte heller dricka då det är mkt mer beroendeframkallande. Jag förstår inte varför det inte skulle kunna vara en samvetsfråga som med tatueringar tex. Jag tror att man kan vara ett gott JV om man brukar cannabis.
Tycker detta skriftställe stödjer min sak hehe. Man kan ju äta canabis med
1 Mos 1:29
Gud sade: "Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd
med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta.
1 Mos 1:30
Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt
som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta." Och det blev så
-------------------------
Missade ditt svar...
Att vara kristen och dricka måttligt är väl en förutsättning för att kunna ge ett seriöst intryck.Dessutom var det vanligt under biblisk tid att man spädde ut vinet med vatten för att det inte skulle bli för starkt...
Vissa jämför/använder t.ex nattvarden ,Jesus förmåga att förvandla vatten till vin eller att Noa gjorde bort sig på fyllan ,som svepskäl till att det borde vara fritt fram att kröka eller händelsevis dra en joint då och då.Men det står tydligt i bibeln att man inte ska skada sin kropp och sinne med sekundära behov.Nattvarden bör ju också tolkas för dess symboliska värde och inte misstolkas som en fyllefest som handlar om att fira sista natten med gänget.
Att JV dricker måttligt och är emot andra så kallade stimulantia har också att göra med att vin inte är olagligt, såsom cannabis är.Och även om de vägrar att göra lumpen eller rösta så innebär det inte att de inte rättar sig efter de övriga lagar som gäller i samhället.Och hur skulle det se ut i längden om var och varannan kristen eller icke kristen gick om kring stenade och halv/hel psykosiga?
Men vem vet, om nattvarden hade bestått av cannabis och bröd så kanske kristna nu hade använt sig av det i ett religiöst ceremoniellt syfte,men eftersom det aldrig hände så det är det något som man lönlöst bara kan spekulera i.
Angående bibecitatet som du hänvisar till,och som egentligen handlar om mat som har avsikt att ge näring för människosläktet för att förbättra dess hälsotillstånd och garantera människans fortsatta överlevnad, så faller ju cannabis fett bort då den extremt näringsfattiga beska plantan duger egentligen inte ens som krydda i maten.(förutom i coffeeshops där den används i maten enbart för rusets skull)