2009-04-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Okey! Jag beklagar verkligen din situation. Du får be till Herren, att han hjälper dig. Skicka brev där du nämner det Bibelstället och ställer dem den frågan som du ställde här? Det kanske kan få dem att öppna ögonen?

Får kanske testa det. Det kan väl inte bli värre än att de bli ännu säkrare på att jag är farlig för dem och måste undvikas.
2009-04-10, 01:29
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Får kanske testa det. Det kan väl inte bli värre än att de bli ännu säkrare på att jag är farlig för dem och måste undvikas.

Detta är också fruktansvärt! Att de tror att alla som har hoppat av måste undvikas! De tror att de gör rätt, men ack så fel dem har! Från vilket bibelställe har de fått detta ifrån?
2009-04-10, 01:32
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

föresten, jag måste fråga en sak här! I Joh 17:11-12 står det såhär i Nya världens översättning:

"11 Därtill är jag inte längre i världen, men de är i världen och jag går nu till dig. Helige Fader, vaka över dem för ditt eget namns skull, som du har gett mig, för att de skall vara ett alldeles som vi är. 12 När jag var hos dem, vakade jag ständigt över dem för ditt eget namns skull, som du har gett mig; och jag har bevarat dem, och ingen av dem tillintetgörs utom tillintetgörelsens son, för att skriftstället skall uppfyllas. 13"

Menar översättaren att Fadern har gett Jesus namnet Jehova här?
2009-04-10, 09:18
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Direkt efter syndafloden?
Och dö för 8 pers?

Jo d e klart.

Gud ville ju ge mänskligheten den tillräckliga tiden att greja med sina egna styren, med sina egna vetenskapliga och medicinska upptäckter osv -för att de skulle få en äkta chans att göra det bättre än Gud själv.

Efter denna tid av människans tester så kommer den frågan aldrig mer att behöva tas upp.

Den är då avgjord en gång för alla.

1. Först Adam och Eva, de syndade och en massa människor föddes och alla var syndiga.

2. Där skulle Jesus kommit ner, men istället..

3. Syndafloden och 8 pers överlever

4. Sedan går massa tid och det föds massa syndiga människor

5. Jesus kommer ner och lösenoffer upprättas

6. Massa syndiga människor leveri i två tusen år..

7. Harmageddon kommer.

Varför löstes inte lösenoffret redan vid punkt två?
2009-04-10, 20:25
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Boken heter "Må ditt rike komma". Jag hänger inte heller med på uträkningen.

Ok, tack! I och med att uträkningen är förklarad på följande länk så borde den kung som du nämner finnas med där. Är han inte nämnd på sidan så är han väl isåfall inte nödvändig. Peka gärna ut honom på sidan:
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm

Återigen ger jag alla chansen att bevisa att uträkningen som hamnar på år 607 fvt är felaktig. Borde vara ganska enkelt i och med att det är allmänt vedertaget att år 587 fvt är det rätta årtalet.
2009-04-11, 13:13
Medlem
schabo-labos avatar
Kronologin börjar ju fel "625 – NebuChadnezzar begins his rule".
Han härskade ju 20år senare, från 605fKr ( (605-562 BC);

Länk till British museum

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ok, tack! I och med att uträkningen är förklarad på följande länk så borde den kung som du nämner finnas med där. Är han inte nämnd på sidan så är han väl isåfall inte nödvändig. Peka gärna ut honom på sidan:

Återigen ger jag alla chansen att bevisa att uträkningen som hamnar på år 607 fvt är felaktig. Borde vara ganska enkelt i och med att det är allmänt vedertaget att år 587 fvt är det rätta årtalet.
2009-04-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy

JV är överens med alla andra om att Babylon föll år 539 fkr. JV erkänner också den lista över kungarna i Babylon som historiker är överens om. Med den listan så kan man räkna fram Jerusalems fall till år 587. Därför påstod JV för ca 50 år sen att det måste finnas en till kung som har regerat i 20 år och som ännu inte är upptäckt. De sa då att forskningen snart skulle hitta den kungen. Det har fortfarande inte hänt.
De flesta ändrar sina uppfattningar efter kända fakta. JV ändra fakta efter sina uppfattningar.
Tabellen med uträkningen finns här: http://www.quotes-watchtower.co.uk/607_b_c_e.html
2009-04-11, 18:53
Medlem
Citat:
Det bibelställe som skakade om mig mest är Johannes 6:53,54 där Jesus säger att man måste ta del av emblemen om man ska få evigt liv. Sällskapet säger att erbjudandet då endast gällde lärjungarna men hur går det ihop med att Jesus sa det där till en hel folkskara som man ser av sammanhanget? Då måste ju erbjudandet gälla alla eller?
Det är därför jag inte längre personligen kan tänka mig att vara med på en Åminnelse hos JV. Att sitta där och inte ta del blir som att tacka nej till det eviga liv som Jesus erbjuder. Det blir som att förkasta hans lösenoffer.

Jag satt och tänkte på det under hela åminnelsen.
Kändes inte bra alls.
Kändes som att man hånade det när brödet och vinet passerade under näsan.
2009-04-11, 18:54
Medlem
Citat:
Problemet är bara hur jag ska kunna göra det. De undviker ju all kontakt för de tror att jag har sålt min själ till Satan.
Jag tror tyvärr inte att det finns några större förutsättningar att de alls skulle vilja lyssna.

Nej det är väl det som är meningen....suck.

Och säger jag ngt om det åker jag väl ut med huvudet före.

Men ifrågasätta lite kan jag nog göra...så får det bli.
2009-04-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det här är det absolut sorgligaste med Jehovas vittnen. Tänk vad många det är som har dött utan att ta nattvarden, bara för att de inte har känt sig värdiga att ta emot nattvarden! Men jag tror ändå och hoppas att Herren ser till deras hjärtan och förlåter dem ändå! Trots allt är ju Jesus rättfärdig, det säger Guds ord!

Hur ofta anser du och din tro att man ska "fira" nattvarden?
JV gör ju detta på årsdagen varje år.
2009-04-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
1. Först Adam och Eva, de syndade och en massa människor föddes och alla var syndiga.

2. Där skulle Jesus kommit ner, men istället..

3. Syndafloden och 8 pers överlever

4. Sedan går massa tid och det föds massa syndiga människor

5. Jesus kommer ner och lösenoffer upprättas

6. Massa syndiga människor leveri i två tusen år..

7. Harmageddon kommer.

Varför löstes inte lösenoffret redan vid punkt två?

För att mänskligheten skulle få sin tid på sig (som jag oxå skrev i inlägget du svarade på)?
2009-04-11, 19:15
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hur ofta anser du och din tro att man ska "fira" nattvarden?
JV gör ju detta på årsdagen varje år.

jadu, vad jag har förstått så gjorde väl de första kristna detta oerhört ofta? Kanske så ofta som en gång i veckan om inte mer? :P Vad anser du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in