2007-11-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Inget krig har någonsin haft mer effekt på mänskligheten, än första världskriget. Vi ser effekterna än idag.

1.Depressionen
2.Andra världskriget

mm mm

Var bara några av effekterna av det.

Och allt pga av ett enda pistolskott?

Detta håller inte.

Kolla historieböckerna.

Tidigare krig hade lika många, i vissa fall flera dödsoffer.
Och farsoter som var värre än spanska sjukan som följd.
Och minst lika stor hungersnöd som de två världskrigen på 1900-talet.

Och första Världskriget var dessutom en följd av tidigare krig!

Alltså var effekterna av tidigare krig lika stora, ja större än de två krig du talar om.
2007-11-23, 12:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
"Det började med 1:a och 2:a världskriget och sen har det bara accelererat."

Är JV helt okunniga när det gäller världshistoria?

Tex:
30-åriga kriget,
Djingis Khan,
100-årskriget på 1300-talet, med världssvält och världspest som följd, Taiping upproret i Kina på 1800-talet med 40 miljoner döda!

För att bara nämna några tillfällern från historien.

Man sållar helt enkelt bort sådant som inte passar in i sina "profetior" så enkelt är det. Att första världkriget till 95% var ett lokalt europeiskt krig som missvisande kallas världskrig struntar man i. Krig, sjukdomar, svält har alltid funnits i mänsklighetens historia och alla påståenden om att det skulle blivit värre är ju struntprat. Med tanke på hur många vi är idag så har det ju blivit bättre egentligen. Men vi ska ha klart för oss att domedagsprofeter alltid har sysslat med idiotiska påståenden som inte stämmer.
2007-11-23, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Borde sådana medlemmar inte se snett på alla de möter? Min fråga ställde jag, eftersom jag professionellt kunnat iaktta vilka problem som kan uppstå för avfällingen - har faktiskt likheter med det asociala beteende som möter muslimska avfällningar. Mina erferenheter av avprogrammering, av religiösa sektmedlemmer som avsnörts från sin familj, visar på att ren känslomässig grymhet kan komma in i bilden.

Såklart de ser "snett" på alla de möter, men mer på de som har valt att gå ur. Jag tror man försöker straffa dem. Men det är bara min gissning. Men hur menar du med känslomässig grymhet? Förstår inte riktigt.
2007-11-23, 12:34
Bannlyst
Citat:
Detta håller inte.

Kolla historieböckerna.

Alltså var effekterna av tidigare krig lika stora, ja större än de två krig du talar om.

Skall vi slå vad?
2007-11-23, 12:38
Bannlyst
Citat:
Detta håller inte.

Kolla historieböckerna.

Exakt. Man brukar faktiskt säga att det första världskriget var Sjuårskriget, eftersom det var världsomspännande. Och sedan kom franska revolutionen, vilket gjorde att fransmännen blev förbannade på tyskarna. Startade ett krig år 1870, (Fransk-tyska kriget), sedan blev fransoserna ännu mer revanchsugna, så det blev första världskriget. Man får se krigen som en naturlig följd, alltså de kommer hela tiden. Antingen av illvilja eller av girighet.
2007-11-23, 12:38
Bannlyst
Första världkriget orsakade extrema effekter som depressionen, andra världskriget, kalla kriget osv osv

Vi känner av sviterna av det än idag.

Visst hade det byggts upp ett flertal allianser, och det fanns spänningar, men det som tände igång allt var det där skottet i Sarajevo. Sedan dess har aldrig världen varit sig lik. Den industriella revolutionen och tekniska utvecklingen snabbades upp oerhört den också.
2007-11-23, 12:41
Medlem
Napoleonkrigen

Citat:
Inget krig har någonsin haft mer effekt på mänskligheten, än första världskriget. Vi ser effekterna än idag.

1.Depressionen
2.Andra världskriget

mm mm

Var bara några av effekterna av det.

Och allt pga av ett enda pistolskott?

Detta är stora ord som måste bero på JV-påverkan. Sättet att resonera är inte bra. Franska revolutionen och Napoleonkrigen, det längsta världskriget i historien, har haft större effekt på mänskligheten och ligger som en orsak bl a till efterföljande krig, t ex. det fransk-tyska kriget 1870 som i sin tur låg i orsakskedjan till det som felaktigt kallas första världskriget.

Skotten i Sarajevo var bara den tändande gnistan till det oundvikliga kriget, som statsmän och militärer visste skulle komma. Hade det inte blivit dessa skott, så hade det blivit något annat.

Det finns en ofta förbisedd men trist omständighet för JVs förklaringsmodell. Deras lära om "hedningarnas tider" innebär att det var i oktober 1914 som Riket upprättades i himmelen, med , som de säger, kriget i himmelen med Satan som följd. Väl nerkastad efter nederlaget i striden skall Satan, enligt förklaringsmodellen, ha orsakat exempellös ondska på jorden.

Nu är det bara det att "Första världskriget" var i gång redan INNAN den 1 oktober! Det är alltså något som inte stämmer!

Och JV lever i illusionen om att världen före 1914 var en idyll, som slogs sönder 1914. Men världen före 1914 var en minst lika stor jämmerdal som världen efter 1914. Den "gamla goda tiden" var FRUKTANSVÄRD.

Här vill jag bara nämna att det på 1840-talet mördades proportionellt sett fler människor i Sverige än det görs i dag. Det är kalla fakta och åtskilligt mer skulle kunna anföras.
2007-11-23, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är stora ord som måste bero på JV-påverkan. Sättet att resonera är inte bra. Franska revolutionen och Napoleonkrigen, det längsta världskriget i historien, har haft större effekt på mänskligheten och ligger som en orsak bl a till efterföljande krig, t ex. det fransk-tyska kriget 1870 som i sin tur låg i orsakskedjan till det som felaktigt kallas första världskriget.

Skotten i Sarajevo var bara den tändande gnistan till det oundvikliga kriget, som statsmän och militärer visste skulle komma. Hade det inte blivit dessa skott, så hade det blivit något annat.

Det finns en ofta förbisedd men trist omständighet för JVs förklaringsmodell. Deras lära om "hedningarnas tider" innebär att det var i oktober 1914 som Riket upprättades i himmelen, med , som de säger, kriget i himmelen med Satan som följd. Väl nerkastad efter nederlaget i striden skall Satan, enligt förklaringsmodellen, ha orsakat exempellös ondska på jorden.

Nu är det bara det att "Första världskriget" var i gång redan INNAN den 1 oktober! Det är alltså något som inte stämmer!

Och JV lever i illusionen om att världen före 1914 var en idyll, som slogs sönder 1914. Men världen före 1914 var en minst lika stor jämmerdal som världen efter 1914. Den "gamla goda tiden" var FRUKTANSVÄRD.

Här vill jag bara nämna att det på 1840-talet mördades proportionellt sett fler människor i Sverige än det görs i dag. Det är kalla fakta och åtskilligt mer skulle kunna anföras.

1.Jag är inte ett JV

2.Läs vad jag skrev

Första världkriget orsakade extrema effekter som depressionen, andra världskriget, kalla kriget osv osv

Visst hade det byggts upp ett flertal allianser, och det fanns spänningar, men det som tände igång allt var det där skottet i Sarajevo. Sedan dess har aldrig världen varit sig lik. Den industriella revolutionen och tekniska utvecklingen snabbades upp oerhört den också.
2007-11-23, 12:45
Bannlyst
Och du, man skulle kunna hoppa hur långt tillbaka som helst i orsakskedjan om man ville. Själv stannar jag vid första världskriget.
2007-11-23, 12:45
Bannlyst
Citat:

Visst orsakade första världskriget mycket, men du ser inte helheten. Om inte fransk-tyska kriget hade skett, hade heller inte första världskriget skett. Krigen är en naturlig del i människans historia, och med krig kommer också teknologiska framsteg.
2007-11-23, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Visst orsakade första världskriget mycket, men du ser inte helheten. Om inte fransk-tyska kriget hade skett, hade heller inte första världskriget skett. Krigen är en naturlig del i människans historia, och med krig kommer också teknologiska framsteg.

Då missade du inlägget efter.

Citerar mig själv.

Man skulle kunna hoppa hur långt tillbaka som helst i orsakskedjan om man ville. Själv stannar jag vid första världskriget.
2007-11-23, 12:52
Bannlyst
Citat:
Då missade du inlägget efter.

Citerar mig själv.

Man skulle kunna hoppa hur långt tillbaka som helst i orsakskedjan om man ville. Själv stannar jag vid första världskriget.

Själv stannar jag gärna vid Jesus födelse

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in