2008-02-17, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
--------------------------------------------------

Nej, JV är inte de enda som inte äter av det som i bibeln symboliserar livet och som inte skall ätas, d.v.s. blodet, så gör även judarna. Och att de har gått ett steg högre genom att inte vilja ta emot blodtransfusioner skapar självklart moraliska konflikter med omvärlden som kan vara stigmatiserande för dem. Personligen anser jag att vuxna ska ha rätten att själva avgöra att inte ta emot blodtransfusioner och därmed även riskera livet. Däremot ska inte barn drabbas av detta högst personliga beslut, lika lite som jag anser att spädbarn skall döpas. Eller att minderåriga på andra sätt tvingas in i religiösa handlingar de inte är medvetna om eller om de helt enkelt är äldre som inte bär på den inre mognaden som krävs för att avgöra sådana eller andra religiösa beslut.

Jag behöver nog inte kolla i tråden för att hitta brister i deras religion. Däremot har jag, som jag tidigare så klart utryckt det hela… helt enkelt velat förklara att de helhetsmässigt knappast är sämre än andra kristna samfund. Men att på många punkter dessutom, ligger närmare bibelns a-o än de övriga. Förutom de Akilles häl som blottar deras tro och sätter stora frågetecken för deras värderingar.

Ps, vad är det för fel med att genomgå förändringar som eventuellt leder till förbättringar?

Var det detta som skrämde dig mest och som fick dig att hoppa av?Eller.

Inga julklappar? Aldrig mer Midsommarfirande?

Nej, jag kan leva utan att fira jul eller Midsommar. Däremot kan jag inte leva om min lever blir förstörd och jag inte får ta emot en ny genom transplantation.
Detta är en av de förändringar jag nämnde, en av de förändringar som jag inte kan se som något positivt. Först var det nämligen tillåtet att ta emot organ från andra människor, sedan förbjöds det och numera är det en "samvetsfråga".

Frågan är ju om det verkligen är Gud som velar i denna fråga eller om det är människor som inte kan bestämma sig för hur de ska tolka Guds ord?

En annan sak som gjorde att jag lämnade JV var att de inte står för sina feltolkningar av Bibeln. Du kanske har sett våra diskussioner om 1975 i tråden. 1975 skulle Harmageddon komma, detta predikades från podiet och talarstolarna i Rikets sal. Helst skulle man sälja sitt hus och säga upp sig från sitt arbete för att kunna ägna all den "återstående tiden" åt att predika på full tid.

Det fanns de som gjorde detta. 1975 kom och gick utan att något hände (precis som alla andra årtal som JV förutspått). När vissa vittnen uttryckte sin besvikelse och ansåg att ledningen hade vilselett dem, kom ledningen med förklaringen att de minsann inte hade sagt något, det var bara ett fåtal vittnen som hade "förivrat sig"!

Just detta att JV vid många tillfällen har sagt att Harmageddon ska komma ett visst årtal är också ett bevis för att JV inte följer Bibeln. Enligt Bibeln ska man inte försöka räkna ut när slutet ska komma, det ska komma "som en tjuv om natten". JV själva varnar för falska profeter, skulle en annan religiös rörelse komma med såna uttalanden som JV gjort skulle JV genast kalla den en falsk religion. Men tydligen går det alldeles utmärkt att själva förutsäga årtal...

Nu har JV slutat med det dock, och det är ju bra.
Senast redigerad av LadyDoOrDie 2008-02-17 kl. 10:20.
2008-02-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Första fetstilen:
Var detta sanktionerat av ledningen bland JV? Alltså uttryckligen satt som en agenda i predikandet och meddelat till de lokala huvudkontoren att detta skulle predikas?
Frågan kommer eftersom du säger att det var "ett huvudbudskap"

Andra fetstilen:
JV har aldrig förnekat att det år 1975 gått 6000 år sedan Adam skapades.
Men var visade man att tusenårsriket skulle inledas år 1975? I vilka tabeller finner du detta? Och hur? Källa?
Nyfiken...

Svarade på första delfrågan i inlägg 1327,
här kommer svar på andra delfrågan, som samtidigt också är svar på första.
I Vakna för 22 april 1969, artikeln "Vad sakll 1970-talet medföra?" har man först en uträkning som ser ut så här:

4026 f.v.t. till 1 f.v.t........4.025 år
1 f.v.t. till 1 v.t.....................1 år
1 v.t. till 1969 v.t............1.968 år
Summa till hösten 1969.....5.994 år

Sedan skriver man:
"Detta skulle betyda att det nu, våren 1969, bara återstår sex och ett halvt år innan 6.000 år av människans historia är till ända. Denna period kommer tydligen att upphöra hösten 1975"

Och artikeln har tidigare talat om att efter de 6000 åren skulle det komma en 1000-års period av sabbatsvila komma.

Ett par andra citat från artikeln:
"Hur lägligt skulle det inte vara för Gud att enligt detta tidsmönster göra slut på människans elände efter 6000 år av mänskligt styre?"
"Vi skulle sannerligen inte bli förvånade, om Jehova Gud under 1970-talet ingriper och gör slut på denna korrumperade värld"

På samma sida i Vakna har man även en tabell som är svår att återskapa här,
Men som visar att: 4026 f.v.t, året för människans skapelse, och sedan via en del årtal, bla 607 och 1914, kommer fram till 1975 som slutet på 6000 år.

Vakttornet 1 sept 1968 har ett helt uppslag som nästan helt och hållet upptas av en tabell:

"TABELL ÖVER ÅRTAL FRÅN MÄNNISKANS SKAPELSE TILL VÄRLDENS ÅR 7000"

"Årtal........Årtal världens år.........Händelse.........................Skrift hänvisning
f.v.t.................................Adams skapelse(tidigtpå hösten)......1 Mos. 2:7
4026
3896................................Sets födelse

osv 2 hela sidor i Vakttornet med olika årstal, och slutar med:

1975 6000 Slut på 6:e 1.000-årsdagen av människans existens (tidigt på hösten)

2975 7000 Slut på 7:e 1.000-årsdagen av människans existens.

I artikeln betonar man gång på gång att, den 7:e 1000-årsperioden skulle vara en sabbatsperiod, med Kristus som konung. Därför skriver man också, på samma uppslag som tabellen; "Därför blir de Kristna fulla av förväntan, när de av Guds tidtabell förstår att vi närmar oss slutet på 6.000 år av människans historia."

I boken "Evigt liv i Guds söners frihet" utgiven på svenska 1970, (engelska 1966), finns en nästan likadan tabell, som sträcker sig över 5 (fem) boksidor.

Så det är tydligt att det var viktigt att få ut detta budskap, både till JV, och till andra människor.

I boken "Sanningen som leder till Evigt liv" (svenska 1969, engelska 1968) som var den bok som framförallt användes i predikandet, och på bibelstudier med intresserade har man en liten tabell eller teckning i form av en uppslagen Bibel. På sidorna i Bibeln står tecknen på ändens tid.
Runt Bibeln har man gjort en stor pil i vilken det står "INOM EN GENERATION" Pilen börjar vid årstalet 1914 och slutar vid orden "Onda ordningens slut".
Inom en generation alltså.
Och denna användes väldigt mycket flitigt i tjänsten.
Så visst skulle detta budskap spridas.

Slutar med ett citat från Vakttornet 15 oktober 1969:
"Skulle inte då slutet av sex tusen år av mänsklighetens hårda slaveri under Satan, djävulen, vara en passande tid för Jehova Gud att införa ett sabbatsmillennium åt hela sin mänskliga skapelse? Jo sannerligen!"
2008-02-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det handlar inte om lagring, det handlar om ett slutet system där blodet forslas runt och direkt in i kroppen igen. Typ dialysmaskin. Blir som ett förlängt blodomlopp.

Nej, det handlar om att blodet varit helt utanför kroppen utan någon anslutning med rör eller slangar, alltså vad JV själva kallat "lagring".

Det du hänvisade till behandlades i stycket precis ovanför det jag citerade. Där talas det om att blodet "leds utanför kroppen". I stycket omedelbart efter detta i rutan talas det däremot om något helt annorlunda, nämligen att blodet "avlägsnades från kroppen" och "fördes tillbaka in i" den. Här var det tal om "en diagnostisk eller terapeutisk åtgärd". En sådan kan inte utföras på blod som "leds" ut i ett förlängt system med cirkulerande blod, eller blod som pumpas runt. Det måste tas ut och vara stilla, så att kollen kan göras.

Det handlar ofta om nyfödda och för tidigt födda spädbarn som naturligt nog har en mycket liten blodmängd i sina system. Relativt små mängder blod tas ut för kollen och enbart en mycket mindre del av detta blod förbrukas i sammanhanget och resten förs tillbaka. När samma test utförs på vuxna kan det uttagna blodet helt kasseras efter testen, eftersom en så liten blodförlust för en vuxen är fullt tolerabel och inte ens behöver åtgärdas med saltlösning eller Dextran. För det mycket lilla spädbarnet, däremot, är även denna lilla blodförslust bekymmersam, eftersom barnet relativt sett har så liten mängd blod. Därför förs det mesta av det avlägsnade blodet tillbaka igen.

Det finns ett brev som Sällskapet skrev den 29 juli 1985 om detta, och som jag har en kopia av. Det är skrivet till ett JV i Florida vars man var läkare och involverad i just sådana här prov.

Det avgörande för Sällskapet här var att det inte skulle handla om en "blodtransfusion", utan bara en test. Så man gav grönt ljus åt att föra blod ut ur och tillbaka in i kroppen på detta sätt. Skillnaden var inte något slutet system, utan att det handlade om en test.

I verkligheten blir emellertid lagring involverad i proceduren - man kan inte ens ta till nödlösningen med den förlängda cirkulationen här. I skriften BLODET, LÄKEKONSTEN OCH GUDS LAG, sv. 1963 framhöll JVs ledning vad som skulle gälla för JV i sammanhanget:

"De kommer inte heller att anse att en till synes ringa överträdelse, såsom att för några ögonblick lagra blodet i en handspruta, när det tas från en del av kroppen för att sprutas in i en annan del, är mindre anstötligt än att lagra det under en längre tidsperiod." (s. 15)

Så den uppfattning som kom till uttryck i brevet från 1985 och som blev en offentlig hållning år 2000 innebär att man har punkterat sin egen uppfattning om LAGRING. Varken mängden blod eller tidsfaktorn kan i verkligheten spela någon roll. Och inte heller orsaken, fastän ledningen vill göra en skillnad på transfusion och test. Bibeln gör ingen sådan skillnad. Ja, i själva verket har Bibeln inget att säga om lagring av blod för dessa ändamål. Den förbjuder bara lagring av slaktblod eftersom livet skall lämnas tillbaka till Gud. Och om man skulle kunna betrakta mekansik utrustning som förlängning av blodomloppet, så att det inte är "lagring", och detta även om det skulle bli ett avbrott i cirkulationen, så borde man självklart kunna betrakta även eget blod lagrat i en blodpåse för framtida tillbakaföring som en del av blodomloppet, som blod som inte slutgiltigt har lämnat kroppen.

Så JV borde inte ha några som helst problem med att lagra eget blod för tillbakaföring i samband med en operation. Man skulle t o m kunna fortsätta att upprätthålla sitt förbud mot blodtransfusioner i allmänhet och samtidigt godkänna egentransfusion. Men det är klart, förbudet skulle då naggas lite i kanten, och prestigen skulle få sig en knäck.
2008-02-17, 22:11
Medlem
Memphissens avatar
Jag orkar inte läsa hela tråden men jag har gått på möte och "typ" varit med i JV.

När jag var 5-6 var min största dröm att få döpa mig, mitt sista möte var jag på i 14-års åldern och då enbart för att det var en het kille i samma bokstudiegrupp som jag satt och stirrade på.

Dom säger att dom går efter bibeln, men ett exempel på att dom inte gör det är bla i en "handbok" för ungdomar där det står
"Onani omnämns inte i bibeln men är sannerligen en oren vana" *suck* det finns ingen människa som klarar att behålla oskulden tills typ 20 års åldern och inte dra en runk eller pulla :P

Aja, om någon har frågor så kan jag också svara på en del.
2008-02-18, 05:06
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Svarade på första delfrågan i inlägg 1327,
här kommer svar på andra delfrågan, som samtidigt också är svar på första.
I Vakna för 22 april 1969, artikeln "Vad sakll 1970-talet medföra?" har man först en uträkning som ser ut så här:

4026 f.v.t. till 1 f.v.t........4.025 år
1 f.v.t. till 1 v.t.....................1 år
1 v.t. till 1969 v.t............1.968 år
Summa till hösten 1969.....5.994 år

Sedan skriver man:
"Detta skulle betyda att det nu, våren 1969, bara återstår sex och ett halvt år innan 6.000 år av människans historia är till ända. Denna period kommer tydligen att upphöra hösten 1975"

Och artikeln har tidigare talat om att efter de 6000 åren skulle det komma en 1000-års period av sabbatsvila komma.

Ett par andra citat från artikeln:
"Hur lägligt skulle det inte vara för Gud att enligt detta tidsmönster göra slut på människans elände efter 6000 år av mänskligt styre?"
"Vi skulle sannerligen inte bli förvånade, om Jehova Gud under 1970-talet ingriper och gör slut på denna korrumperade värld"

På samma sida i Vakna har man även en tabell som är svår att återskapa här,
Men som visar att: 4026 f.v.t, året för människans skapelse, och sedan via en del årtal, bla 607 och 1914, kommer fram till 1975 som slutet på 6000 år.

Vakttornet 1 sept 1968 har ett helt uppslag som nästan helt och hållet upptas av en tabell:

"TABELL ÖVER ÅRTAL FRÅN MÄNNISKANS SKAPELSE TILL VÄRLDENS ÅR 7000"

"Årtal........Årtal världens år.........Händelse.........................Skrift hänvisning
f.v.t.................................Adams skapelse(tidigtpå hösten)......1 Mos. 2:7
4026
3896................................Sets födelse

osv 2 hela sidor i Vakttornet med olika årstal, och slutar med:

1975 6000 Slut på 6:e 1.000-årsdagen av människans existens (tidigt på hösten)

2975 7000 Slut på 7:e 1.000-årsdagen av människans existens.

I artikeln betonar man gång på gång att, den 7:e 1000-årsperioden skulle vara en sabbatsperiod, med Kristus som konung. Därför skriver man också, på samma uppslag som tabellen; "Därför blir de Kristna fulla av förväntan, när de av Guds tidtabell förstår att vi närmar oss slutet på 6.000 år av människans historia."

I boken "Evigt liv i Guds söners frihet" utgiven på svenska 1970, (engelska 1966), finns en nästan likadan tabell, som sträcker sig över 5 (fem) boksidor.

Så det är tydligt att det var viktigt att få ut detta budskap, både till JV, och till andra människor.

I boken "Sanningen som leder till Evigt liv" (svenska 1969, engelska 1968) som var den bok som framförallt användes i predikandet, och på bibelstudier med intresserade har man en liten tabell eller teckning i form av en uppslagen Bibel. På sidorna i Bibeln står tecknen på ändens tid.
Runt Bibeln har man gjort en stor pil i vilken det står "INOM EN GENERATION" Pilen börjar vid årstalet 1914 och slutar vid orden "Onda ordningens slut".
Inom en generation alltså.
Och denna användes väldigt mycket flitigt i tjänsten.
Så visst skulle detta budskap spridas.

Slutar med ett citat från Vakttornet 15 oktober 1969:
"Skulle inte då slutet av sex tusen år av mänsklighetens hårda slaveri under Satan, djävulen, vara en passande tid för Jehova Gud att införa ett sabbatsmillennium åt hela sin mänskliga skapelse? Jo sannerligen!"

Se det i fetstil.
Som sagt har aldrig JV förnekat år 1975 som 6000 år sedan Adam skapades.

Men har aldrig direkt uttryckligen sagt att detta år är slutet.

Det som sagts är just det i fetstil, att det hade varit "passande" och att man inte skulle bli "förvånad" om så skedde.

JV var väl medvetna om texten i Matteus 24:36 att om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens änglarna eller sonen.
Alltså kan man dra slutsatsen att JV ville poängtera det faktum att det gått 6000 år av människans historia år 1975. Men att det inte automatiskt skulle betyda slutet, bara att det hade varit "passande" osv.
2008-02-18, 09:52
Bannlyst
Citat:
Se det i fetstil.

Det som sagts är just det i fetstil, att det hade varit "passande" och att man inte skulle bli "förvånad" om så skedde.

JV var väl medvetna om texten i Matteus 24:36 att om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens änglarna eller sonen.
Alltså kan man dra slutsatsen att JV ville poängtera det faktum att det gått 6000 år av människans historia år 1975. Men att det inte automatiskt skulle betyda slutet, bara att det hade varit "passande" osv.

Och genom att säga så går man emot Bibelns ord om att man inte ska försöka förutsäga när slutet ska komma=falska profeter.

För "det vanliga vittnet" är detta som att ledningen sagt att slutet ska komma, vittnena får inte ifrågasätta ledningens ord.
2008-02-18, 12:32
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Och genom att säga så går man emot Bibelns ord om att man inte ska försöka förutsäga när slutet ska komma=falska profeter.

För "det vanliga vittnet" är detta som att ledningen sagt att slutet ska komma, vittnena får inte ifrågasätta ledningens ord.
Läste du inte hela frågan och svaret på den frågan och sedan min synpunkt på svaret?
Hur kan du komma fram till att "det vanliga vittnet" skulle tro att slutet skulle komma 1975?
Förklara dej.

Visserligen håller jag med om att många tog detta som att slutet skulle komma år 1975.

Men som sagt har det aldrig sagts från ledningen att slutet SKULLE komma 1975. Det är en eftertolkning som, som vi ser här, fortfarande lever.

Kan du eller någon visa ett uttalande från ledningen som rakt av säger att slutet skulle komma år 1975?
NEJ det kan du inte!
Senast redigerad av Admiral Ganja 2008-02-18 kl. 12:42.
2008-02-18, 14:45
Medlem
Citat:
Se det i fetstil.

Kan du då möjligen förklara vad som var meningen med alla dessa artiklar med uträkningar som visade på år 1975?
Vad var syftet med dessa artiklar?
Och varför fortsatte man tideräkningen fram till 2975, som slutet på den sjunde dagen, samtidigt som man talade om tusenårsriket!

Och varför uppmuntrade man vännerna att sälja sina hus, och vara pionjärer den korta tid, som var kvar.
Och detta är 40 år sedan, visst en kort tid i människans historia, men verkligen inte för den enskilde.

Och om de aldrig har förnekat att det 1975 var 6000 år sedan Adam skapades, varför fortsätter de inte med artiklar om detta viktiga år?

Och eftersom man hade mage att tala om vad som var passande av Gud att göra 1975, är det inte lite märkligt att Gud inte kunde inse det passande i detta?

Du skriver
"JV var väl medvetna om texten i Matteus 24:36 att om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens änglarna eller sonen."

Ja, så medvetna att de hade mage att säga att det "nu inte är tid att jonglera med Jesus ord" om att ingen visst tiden.

Visst ville de att vänner skulle tro på att slutet skulle komma 1975, om inte tidigare.
2008-02-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Som jag påpekade har det tagits upp många gånger i tråden, men jag kan ju nämna några: Blodfrågan (från totalt förbjudet till ett accepterande av "beståndsdelar") tobaksbruk, organtransplantationernas vara eller icke-vara, firande av jul och födelsedagar, militärtjänstgöring, vaccinationer och, icke att förglömma, alla profetior om Harmageddon.

Finns säkert flera andra exempel också.

Med tanke på att du tar upp annat än blodfrågan nu så måste jag bara reagera. Jag blir så trött.
Att man förändrar sig allt eftersom man ser klarare på vad bibeln säger borde inte vara fel. Men du tycker väl att det är bättre att köra på i gamla hjulspår vare sig det stämmer eller inte.
2008-02-18, 20:34
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Med tanke på att du tar upp annat än blodfrågan nu så måste jag bara reagera. Jag blir så trött.
Att man förändrar sig allt eftersom man ser klarare på vad bibeln säger borde inte vara fel. Men du tycker väl att det är bättre att köra på i gamla hjulspår vare sig det stämmer eller inte.

Ja när verkligheten gör sig påmind så måste man ju ändra! 1975 är ju t ex 33år sedan!
2008-02-18, 20:57
Bannlyst
Citat:

Jag har väl inte sagt att det är bättre att "köra på i gamla hjulspår", det jag säger är att JV genom åren genomfört förändringar som i flera fall lett till människors död! Att de dessutom ändrar vissa saker flera gånger, "hattar" fram och tillbaka, gör det ännu värre.

Och om vi ska diskutera de "mindre" förändringarna, de som inte lett till människors död, till exempel det här med firande av jul och födelsedagar. JV firade både jul och födelsedagar förut. (Det finns bilder från Betelhemmen där man ser julgranar osv)
Hur tänkte man där? Uppenbarligen var det okej för Gud att fira jul och födelsedagar ganska länge, men plötsligt var det stopp. Vad hände där? Ångrade sig Gud plötsligt?

Det var helt i sin ordning att röka, Gud hade inga problem emd det. Men plötsligt ändrades det. (Det är ju iofs ingen förändring som nödvändigtvis behöver vara dålig, rökning är skadligt, men ändå....)
Varför ändrade sig Gud plötsligt?

Och även i nutid finns det olika regler för olika vittnen. I Bulgarien, till exempel, fick ledningen för JV skriva på ett papper där de lovade att vittnen som tar emot blodtransfusioner inte får uteslutas. I teorin kan alltså ett bulgariskt vittne ta emot blod utan "repressalier", medan detta är otänkbart för ett svenskt vittne.

Hur har Gud tänkt där? "Hmmm....jag gillar inte det här med blodet, men okej, i Bulgarien får jag väl göra ett undantag"?

Alla förändringar genom åren har skett på grund av människor, inte Gud.
2008-02-18, 21:00
Bannlyst
Citat:
Läste du inte hela frågan och svaret på den frågan och sedan min synpunkt på svaret?
Hur kan du komma fram till att "det vanliga vittnet" skulle tro att slutet skulle komma 1975?
Förklara dej.

Visserligen håller jag med om att många tog detta som att slutet skulle komma år 1975.

Men som sagt har det aldrig sagts från ledningen att slutet SKULLE komma 1975. Det är en eftertolkning som, som vi ser här, fortfarande lever.

Kan du eller någon visa ett uttalande från ledningen som rakt av säger att slutet skulle komma år 1975?
NEJ det kan du inte!

Om ledningen säger till vittnena att de "inte ska bli nförvånade" om slutet kommer 1975 så är det i praktiken som att säga det rakt ut, "Slutet kommer 1975".

Många äldstebröder stod och predikade i mycket tydliga ordalag om att 1975 var året för Harmageddon. "Nu kan vi snart hänga upp bokväskorna, bröder" var ett uttalande som jag läst, minns inte vilken broder somk sade det men kan kolla upp det.

Varför uppmuntrades bröder och systrar att sälja sina hus, säga upp sig från sina jobb etc?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in