Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
--------------------------------------------------
Nej, JV är inte de enda som inte äter av det som i bibeln symboliserar livet och som inte skall ätas, d.v.s. blodet, så gör även judarna. Och att de har gått ett steg högre genom att inte vilja ta emot blodtransfusioner skapar självklart moraliska konflikter med omvärlden som kan vara stigmatiserande för dem. Personligen anser jag att vuxna ska ha rätten att själva avgöra att inte ta emot blodtransfusioner och därmed även riskera livet. Däremot ska inte barn drabbas av detta högst personliga beslut, lika lite som jag anser att spädbarn skall döpas. Eller att minderåriga på andra sätt tvingas in i religiösa handlingar de inte är medvetna om eller om de helt enkelt är äldre som inte bär på den inre mognaden som krävs för att avgöra sådana eller andra religiösa beslut.
Jag behöver nog inte kolla i tråden för att hitta brister i deras religion. Däremot har jag, som jag tidigare så klart utryckt det hela… helt enkelt velat förklara att de helhetsmässigt knappast är sämre än andra kristna samfund. Men att på många punkter dessutom, ligger närmare bibelns a-o än de övriga. Förutom de Akilles häl som blottar deras tro och sätter stora frågetecken för deras värderingar.
Ps, vad är det för fel med att genomgå förändringar som eventuellt leder till förbättringar?
Var det detta som skrämde dig mest och som fick dig att hoppa av?Eller.
Inga julklappar? Aldrig mer Midsommarfirande?
Nej, JV är inte de enda som inte äter av det som i bibeln symboliserar livet och som inte skall ätas, d.v.s. blodet, så gör även judarna. Och att de har gått ett steg högre genom att inte vilja ta emot blodtransfusioner skapar självklart moraliska konflikter med omvärlden som kan vara stigmatiserande för dem. Personligen anser jag att vuxna ska ha rätten att själva avgöra att inte ta emot blodtransfusioner och därmed även riskera livet. Däremot ska inte barn drabbas av detta högst personliga beslut, lika lite som jag anser att spädbarn skall döpas. Eller att minderåriga på andra sätt tvingas in i religiösa handlingar de inte är medvetna om eller om de helt enkelt är äldre som inte bär på den inre mognaden som krävs för att avgöra sådana eller andra religiösa beslut.
Jag behöver nog inte kolla i tråden för att hitta brister i deras religion. Däremot har jag, som jag tidigare så klart utryckt det hela… helt enkelt velat förklara att de helhetsmässigt knappast är sämre än andra kristna samfund. Men att på många punkter dessutom, ligger närmare bibelns a-o än de övriga. Förutom de Akilles häl som blottar deras tro och sätter stora frågetecken för deras värderingar.
Ps, vad är det för fel med att genomgå förändringar som eventuellt leder till förbättringar?
Var det detta som skrämde dig mest och som fick dig att hoppa av?Eller.
Inga julklappar? Aldrig mer Midsommarfirande?
Nej, jag kan leva utan att fira jul eller Midsommar. Däremot kan jag inte leva om min lever blir förstörd och jag inte får ta emot en ny genom transplantation.
Detta är en av de förändringar jag nämnde, en av de förändringar som jag inte kan se som något positivt. Först var det nämligen tillåtet att ta emot organ från andra människor, sedan förbjöds det och numera är det en "samvetsfråga".
Frågan är ju om det verkligen är Gud som velar i denna fråga eller om det är människor som inte kan bestämma sig för hur de ska tolka Guds ord?
En annan sak som gjorde att jag lämnade JV var att de inte står för sina feltolkningar av Bibeln. Du kanske har sett våra diskussioner om 1975 i tråden. 1975 skulle Harmageddon komma, detta predikades från podiet och talarstolarna i Rikets sal. Helst skulle man sälja sitt hus och säga upp sig från sitt arbete för att kunna ägna all den "återstående tiden" åt att predika på full tid.
Det fanns de som gjorde detta. 1975 kom och gick utan att något hände (precis som alla andra årtal som JV förutspått). När vissa vittnen uttryckte sin besvikelse och ansåg att ledningen hade vilselett dem, kom ledningen med förklaringen att de minsann inte hade sagt något, det var bara ett fåtal vittnen som hade "förivrat sig"!
Just detta att JV vid många tillfällen har sagt att Harmageddon ska komma ett visst årtal är också ett bevis för att JV inte följer Bibeln. Enligt Bibeln ska man inte försöka räkna ut när slutet ska komma, det ska komma "som en tjuv om natten". JV själva varnar för falska profeter, skulle en annan religiös rörelse komma med såna uttalanden som JV gjort skulle JV genast kalla den en falsk religion. Men tydligen går det alldeles utmärkt att själva förutsäga årtal...
Nu har JV slutat med det dock, och det är ju bra.
Senast redigerad av LadyDoOrDie 2008-02-17 kl. 10:20.
Senast redigerad av LadyDoOrDie 2008-02-17 kl. 10:20.