2008-05-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Varför? för att jag läste Vakna/Vakttornet.. Det stod OFTA hur hemsk
Katolicismen var. HUR kan du låssas som ingenting? Däremot inte sagt
att de stör sig på andra religioner också, men Kotolikerna och deras
"avgudadyrkan" och "pråliga präster" togs ALLTID upp som "varnande
exempel"...

Ofta kommer du med halv sanningar, är det kanske det som kallas för
teokratisk krigföring? Jehova skulle säkert uppskatta det. (ironi)

Vad menar du med att jag kommer med halvsanningar?
Är allt som inte stämmer med dina tankar och påståenden mindre sanna?
Det kanske är så att jag inte upplever saker på det bittra sätt du gör. Du kanske ska tänka så istället.
2008-05-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Kankse är det så att du inte ser hela sanningen?

http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1295.asp

Finns oerhört många som är MEDVETNA om Jehovas Vittnens syn på Katolska
Kyrkan, och hur de ständigt angrep dem i sin litteratur... Men visst kanske de
har tonat ner det lite nu...

Jag har iaf inte blivit påverkad till att tänka så. Alla får tro på det som passar dem för mig.
2008-05-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
"Varför skulle jag göra det?"

Därför att ledningen framställer sina anklagelser mot andra med oerhört stor säkerhet och självbelåtenhet. Om andra som t ex. jag gör samma sak så gnäller du.

Men ledningen har tydligen rätt att göra så utan att du gnäller på den. Och det är inte småsaker som sägs i Jvs litteratur med en överlägsen självbelåtenhet. Det är alltså ett privilegium som bara Jvs ledning har. Och det visste vi redan från samtal med många andra Jv. Återigen har vi en måttstock för Jv och dess ledning och en helt annan, strängare, för andra.

Du tycks blunda för att Jvs ledning om och om igen i sina publikationer pösigt påstår att den blivit upphöjd över alla Jersu tillhörigheter år 1919 och att den därför bör åtlydas om man vill vinna livet.

"Om du menar att ledningen sätter sig själva högt så kanske du inte borde göra likadant."

Det märks att du är ett hjärntvättat Jv. Jag har aldrig gjort anspråk på att ha blivit satt över alla Jesu tillhörigheter, så att alla måste lyda mina anvisningar. Det tror att jag att alla här utom Jv håller fullständigt med om.

Däremot kommer jag med mycket fakta om Jv och även om Bibeln, och ännu har inget Jv kunnat rucka på vad jag framfört. De tycker däremot inte om mina fakta och därför gnäller de på det sätt jag framlägger dem. Fakta vill man inte ta till sig så det går alltid att försöka hitta fel på budbäraren.

Oj oj oj vad du yttrar mkt som du inte har ngt som helst grepp om. Jag har inte yttrat att JAG vet saker och ting på det sätt som du gör. Det är mig du kommunicerar med här och inte den sk "ledningen". Suck.
2008-05-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
“en är” = Rom, som var världsmakt när Johannes skrev Uppenbarelseboken
“och en har ännu inte kommit” = Anglo-Amerika
“och när han kommer får han bli kvar en liten tid” = (Det Anglo-Amerikanska världsväldet om det skulle vara det 7:e väldet skulle då enl Bibeln härska en liten tid. Enl Sällskapet uppstod det världsväldet 1763, efter Sjuårskriget då England blev mäktigast i världen. Alltså har det tills nu funnits i 245 år, det är en längre tid än Assyrien, Babylon, Medo-Persien o Grekland skulle ha varit världsvälden. Varför preciserar då Bibeln att just det 7:e väldet skulle härska en liten tid när det har varat längre än flertalet av de andra väldena?

Det är vilddjuret i Upp 17 är den som förintar "skökan", enl JV all religion utom JV. Det vilddjuret har alltså funnits i flera 1000 år. Hur kan det då ha fått makt först efter 1914?

I Guds ögon är en tid som är lång för människan, kort.
Varför har du fastnat i 1914? Du förstod inte vad jag skrev?
2008-05-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus jag tror inte att någon är här för att kritisera enskilda vittnen utan det vi angriper är den självförhärligande och självgoda attityd som er ledning har. Man påstår alltså att skaparen av Jv, (Russel som om han levt idag med största säkerhet hamnat på mentalsjukhus) skulle blivit kontaktad av universums skapare för att sprida läran. Du får faktiskt ursäkta men hur godtrogna får man vara? Har du läst vilka läror denna man predikade? Och även om ni slängt det mesta av galenskaperna han predikade så borde ni väl ändå inse att något är fel, väldigt fel?

Mentalsjukhus? Varför?

Jag bryr mig faktiskt inte alls om vad han sa på sin tid.
2008-05-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Exakt, JV påstår sig ha blivit utvalda av Jesus år 1919 som den enda religion som korrekt följde hans läror. Konstigt då att många av de lärorna inte gäller idag fast de de dög åt Jesus. Faktum är att om någon nu säger att jag tror på det som lärdes ut 1919 så skulle den personen omgående bli utesluten som en avfälling. Skulle Jesus kanske själv bli utesluten som avfälling av JV?

Va? Vadå utesluten för att tro på det som lärdes ut 1919?
2008-05-15, 20:53
Medlem
Citat:
Bra där, du har rätt i att Jesus skulle nog bli utesluten. Vittnena säger att de följer bibeln och Guds ord såpass att de inte följer den allmänna opinionen med homopräster och homoäktenskap. Nu när media gräver mer och mer i sekter så kommer det att sticka folk i ögonen med att JV inte tolererar homosexuella i den grad som folk vanligen gör.

Sen att de i många fall går för långt i sina tolkningar exempelvis i blodfrågan och synen på uteslutna köper jag inte alls.

Vad anser du att det rätta är ang homofrågan om man utgår från bibeln -som vi ju måste göra...?
2008-05-15, 20:55
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det är tokviktigt? Men att påstå att de ledande har det lika anspråkslöst som de "vanliga" på t.ex Betel visar att man inte vet vad man snackar om.

Just det, Mälarblick är till för de som pga av handikapp o annat har behov av att bo där. Varför går då de bästa och största rummen till höjdarna från Betel och områdestillsyningsmän och kretstillsyningsmän? Varför kan inte de bo på campingen t.ex?

Jag vet inte vad du har för belägg för att påstå det du påstår.
Jag kan tycka att det är du som inte vet vad du pratar om i detta.
2008-05-15, 20:58
Medlem
Citat:
Har du aldrig kollat JV:s litteratur genom tiderna? De verkar nästan som att de varit lite besatta av att hacka på Katolska kyrkan. Mest beklämmande har varit allt hackande om pedofilfallen i Katolska när det inte är ett dugg bättre hos JV.

Jaha. Men jag som då uppenbarligen har läst och hört detta på möten har inte blivit "hatisk" mot andra religioner och då speciellt katolska kyrkan...jag känner inte heller i detta igen mig i era åsikter.
2008-05-15, 20:58
Medlem
Citat:
JV liknar fariseerna så mycket att det blir otäckt. Fariseerna hade massor med regler om kläder och tofsar och Gud vet vad. JV har lika många regler om frisyrer, hårlängd, kjollängd, smycken, film, musik och massor med mer som jag inte ens orkar räkna upp. Jag tror att Jesus om han var på jorden idag skulle skälla ut JV på samma sätt som han skällde på fariseerna.

På senaste sammankomsten pratade områdestillsyningsmannen om kvinnornas urringningar, att det skulle vara typ knäppt upp till halsen. Urlöjligt! Det handlar ju om vuxna människor.

Var du på sammankomsten?

Kan väl hålla med om en del i övre stycket...
2008-05-15, 21:01
Medlem
Citat:
Gjorde han inte det? Det stämmer nog.. och om det nu är så viktigt så borde han sagt något om det. Det enda jag minns är att han sa att "heligat vare Ditt namn" eller nått om sin Far.

Det enda du minns att han sa....?
Var du där?
2008-05-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo så klart blir man väl miljöskadad av att födas in i sekten men jag känner faktiskt två som lämnat Jv som 18-åringar. Nu många år senare har dem anpassat sig och blivit helt vanliga Svenssons. Men visst har du rätt....

..."så klart blir man miljöskadad"...
Trist att du känner att du måste uttrycka dig på det där sättet.
Lite respekt för andra skulle väl inte ha ihjäl dig?
Alla människor blir väl lärda till det ena eller andra av sina föräldrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in