2008-04-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Går du i skolan ska du be, kanske finns det bättre saker för dig att göra. Han säger att ska du gå på universitet så får du stå till svars till Jehova och att slaven uppmanar sina medlemmar att sätta kungarikets intressen först. Slaven uppmanar att inte gå i skolan. Gerrit Losch från styrande kretsen:
http://nz.youtube.com/watch?v=7R4f9ygxDbk

Hm.
Det sägs att skolgång inte är ngt dåligt, till den grad att man kan skaffa sig ett jobb för att försörja sig (vilket är bibelenligt).
Men att plugga ännu mer...kan anses vara onödigt. Och det kan man väl å ena sidan förstå, för är det nu faktiskt så att Harmageddon är nära så innebär det att all "onödig" utbildning är just ett slöseri med tid. Eller hur?
Men är det så att världen fortsätter som den gör utan ngt slut (av Gud i alla fall), då kan det vara av värde med mer utbildning och då kan tiden till det anses vara väl använd.
Men det är nog många som skippat ens lite utbildning och ångrat det senare. Detta med att gå på bara gymnasiet har ändrats med tiden, man ser det nödvändiga i att gå där för att ens komma i närheten av ett jobb idag.
2008-04-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jag har aldrig påstått att JV har fel i allt!

Men de kan omöjligt ha Guds välsignelse och kraft bakom sig. Jag vill och kan
inte vara en del av en organsiation som svart på vitt har utalat profetior som
inte slagit in, det enda skriftställe jag har att gå på att känna igen falsk
religion, är ju det som skriver om hur man känner igen en falsk profet.

Av Gudsfruktan vill jag inte vara med och bygga upp en organisaiton som
bygger på halv sanningar som kallas för "sanningen"....

Ok, du har gjort ditt val, baserat på hur du tycker att det funkat förr. Dåså. Jag har förstått vad du tycker. Jag kan oxå förstå hur du resonerar men vi ser lite olika på...hur mkt fullkomlighet man kan förvänta av en organisation av ofullkomliga människor och speciellt i början av JVs nutidshistoria.
Om Jehova bestämt att ha en jordisk organisation eller ett folk på jorden även i vår tid så är jag övertygad om att han vet att dessa personer inte är felfria.
Hans profeter förr och de som blev inspirerade att skriva bibeln var inte heller felfria. Ingen människa har någonsin varit felfri. Förutom Jesus då.
Nu liknar jag INTE JV vid Guds forntida profeter pga att JV idag inte är några inspirerade profeter. Den enda likheten står i att alla vill de tjäna bibelns Gud och alla är de människor. Vanliga människor.
2008-04-22, 11:08
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok, du har gjort ditt val, baserat på hur du tycker att det funkat förr. Dåså. Jag har förstått vad du tycker. Jag kan oxå förstå hur du resonerar men vi ser lite olika på...hur mkt fullkomlighet man kan förvänta av en organisation av ofullkomliga människor och speciellt i början av JVs nutidshistoria.
Om Jehova bestämt att ha en jordisk organisation eller ett folk på jorden även i vår tid så är jag övertygad om att han vet att dessa personer inte är felfria.
Hans profeter förr och de som blev inspirerade att skriva bibeln var inte heller felfria. Ingen människa har någonsin varit felfri. Förutom Jesus då.
Nu liknar jag INTE JV vid Guds forntida profeter pga att JV idag inte är några inspirerade profeter. Den enda likheten står i att alla vill de tjäna bibelns Gud och alla är de människor. Vanliga människor.

Jag förstår inte hur du tänker.. Funkat förr???

Senast i Söndags fick ni nytt ljus! Det fungerar exakt likadant fortfarande...

Att organisationen inte är felfri har jag förstått men när man utalar falska
"profetior" påverkar det människo LIV. JV:s trogne och omdömmesgille Slav
har blod på sina händer på grund av sina "ofullkomlighet" undrar jag vad en
kärleksfull Gud tycker om sådant? Har han överseende med det bara så där?
Jahova kan inte med sin godhet verka barkom en sådan organisation det är
helt och hållet emot hans principer.

Om Jehova valt att ha en organisation på jorden tor jag inte att han skulle
använda sig av en som går ut med falska profetior som han varnade sitt folk
för. Det skulle vara att gå emot sig själv. Han skulle inte verka genom en
organisation som på samma sätt som fariseerna bara såg sin egen "sanning".
Han skulle verka genom en ödmjuk och kärleksfull organisation/religion.

Man skulle inte utala profetior i hans namn som senare visar sig att det inte
slår in och när det visar sig att det inte slår in säga att man fått "nytt ljus".

Jag tror inte att han ställer sig bakom en organsiation som grundar sig i
början på 1900 talet.. Vilka vekade han genom innan dess?
2008-04-22, 11:18
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur du tänker.. Funkat förr???

Senast i Söndags fick ni nytt ljus! Det fungerar exakt likadant fortfarande...

Att organisationen inte är felfri har jag förstått men när man utalar falska
"profetior" påverkar det människo LIV. JV:s trogne och omdömmesgille Slav
har blod på sina händer på grund av sina "ofullkomlighet" undrar jag vad en
kärleksfull Gud tycker om sådant? Har han överseende med det bara så där?
Jahova kan inte med sin godhet verka barkom en sådan organisation det är
helt och hållet emot hans principer.

Om Jehova valt att ha en organisation på jorden tor jag inte att han skulle
använda sig av en som går ut med falska profetior som han varnade sitt folk
för. Det skulle vara att gå emot sig själv. Han skulle inte verka genom en
organisation som på samma sätt som fariseerna bara såg sin egen "sanning".
Han skulle verka genom en ödmjuk och kärleksfull organisation/religion.

Man skulle inte utala profetior i hans namn som senare visar sig att det inte
slår in och när det visar sig att det inte slår in säga att man fått "nytt ljus".

Jag tror inte att han ställer sig bakom en organsiation som grundar sig i
början på 1900 talet.. Vilka vekade han genom innan dess?

Det sades inget, i söndags, om ngt nytt årtal för Harmageddon eller ngt annat som du/ni ständigt tjatar om. Det var bara en revidering ang ett skriftställe som man pga mer förståelse om verserna runt omkring fått en ny uppfattning om. Ingen stor sak, men dock intressant. Inget som ändrar någonting rent praktiskt. Det var ingen som ombads sluta jobba eller dylikt.

Nu upprepar du dig igen.

Ja du, vilka verkade Gud igenom på bibelns tid?
2008-04-22, 11:30
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Det sades inget, i söndags, om ngt nytt årtal för Harmageddon eller ngt annat som du/ni ständigt tjatar om. Det var bara en revidering ang ett skriftställe som man pga mer förståelse om verserna runt omkring fått en ny uppfattning om. Ingen stor sak, men dock intressant. Inget som ändrar någonting rent praktiskt. Det var ingen som ombads sluta jobba eller dylikt.

Nu upprepar du dig igen.

Jag har inget emot att upprepa mig, det fick jag lära mig som vittne att det
var något bra..

Men du påstod nyss att de lärt sig av sina misstag, det har de ju inte gjort.
Att du vill släta över det precis som de flesta andra religioner vill med sina
felaktiga utalanden/profetior/handlingar är ju inget som förvånar mig längre.

"Det var ingen som ombads att sluta jobba precis"... Suck

Har du ingen humanakänslor gentemot dina bröder och systrar som, hyste hopp
om att aldrig behöva dö eller bli gamla? Tänk dig vilket missmod de känner nu.
På grund av ofullkomlighet, ser inte en kärleksfull Gud bakom så många
ofullkomliga "misstag" och där han inte gör rätt för sitt namn heller.

Vilka verkade Gud igenom på bibelns tid? Det kan du ju svaret på...

Precis innan JV:s bibelforskare kom var min egenterliga fråga?
2008-04-22, 11:33
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Nu upprepar du dig igen.

En jätterevidering, en stor föränring som man packat in i bomull och släpper lite tyst för att bomben inte ska sprängas. Detta är nog en av deras största förändringar på länge men som sagt väl inlindat i bomull, men om du tänker på vad de egentligen säger så raserar de viktiga trosfundament som har med den sista/denna generationen att göra.

Ingen som ombeds sluta jobba? Näe det är sant. Men några universitetsstudier är inte att rekommendera, det är ju som att skjuta sig i huvudet, det har ju en medlem ur styrande kretsen själv sagt.
2008-04-22, 11:41
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
En jätterevidering, en stor föränring som man packat in i bomull och släpper lite tyst för att bomben inte ska sprängas. Detta är nog en av deras största förändringar på länge men som sagt väl inlindat i bomull, men om du tänker på vad de egentligen säger så raserar de viktiga trosfundament som har med den sista/denna generationen att göra.

Ingen som ombeds sluta jobba? Näe det är sant. Men några universitetsstudier är inte att rekommendera, det är ju som att skjuta sig i huvudet, det har ju en medlem ur styrande kretsen själv sagt.

Ja hela idén om 1914 tappar ju sitt värde...
2008-04-22, 11:49
Medlem
Citat:
Jag har inget emot att upprepa mig, det fick jag lära mig som vittne att det
var något bra..

Men du påstod nyss att de lärt sig av sina misstag, det har de ju inte gjort.
Att du vill släta över det precis som de flesta andra religioner vill med sina
felaktiga utalanden/profetior/handlingar är ju inget som förvånar mig längre.

"Det var ingen som ombads att sluta jobba precis"... Suck

Har du ingen humanakänslor gentemot dina bröder och systrar som, hyste hopp
om att aldrig behöva dö eller bli gamla? Tänk dig vilket missmod de känner nu.
På grund av ofullkomlighet, ser inte en kärleksfull Gud bakom så många
ofullkomliga "misstag" och där han inte gör rätt för sitt namn heller.

Vilka verkade Gud igenom på bibelns tid? Det kan du ju svaret på...

Precis innan JV:s bibelforskare kom var min egenterliga fråga?

Exakt vad är det jag vill släta över? Det som sas i söndags har ju inget att göra med andra saker som påståtts ha påståtts tidigare! Du får väl ha lite urskillning i det du säger.
Nej det var ingen som ombads sluta sitt jobb. Har du inte vid ngt tillfälle själv skrivit just om det, att vittnen inte skulle fortsätta sina jobb pga att slutet var så nära?
Och det var ju tråkigt om vissa gjorde så, men ALLA gjorde inte det! Det finns de som inte ens kan dra sig till minnes att den tiden skulle ha pekats ut så speciellt som vissa andra tycks ha uppfattat det.
Om jag inte har humana känslor om vissa som trodde att de inte skulle dö....? Jaaaa du...vad vet du om hur jag själv tänkt ang det? Jag har kommit upp i årtal som jag inte tänkte komma till, inte några höga siffror än men dock mer än jag trodde. Saker som jag trott och önskat har inte heller blivit som jag trott. Men vems fel är det????? Ingen har lovat mig att slippa bli så och så gammal och det står definitivt inte i bibeln! Det är bara mina egna önskningar och förhoppningar! Det är precis samma sak med alla andra JV och deras egna privata förhoppningar! Det är bara att öppna bibeln och inse att det inte finns någon som kan säga ett ljud om när Harmageddon kommer. Vissa förstår det ändå och andra får lära sig det en tråkigare väg. Känner man missmod över det måste man fundera över var ens tro är. Det är ju inte meningen att vi ska tjäna Jehova enbart för att vi ska få överleva Harmageddon snart.

Hedningarnas tider har du kanske hört talas om.
2008-04-22, 11:53
Medlem
Citat:

Vad du säger att en medlem i styrande kretsen sagt eller inte sagt får stå för dig.
Vadå jätterevidering?? Förklara. En av deras största förändringar på länge?? Öh? Raserar viktiga trosfundament???
Ibland är det som att du ska vara precis tvärtemot om jag nämnt en sak.
2008-04-22, 11:59
Medlem
fotos avatar
Citat:
Om Jehova bestämt att ha en jordisk organisation eller ett folk på jorden även i vår tid så är jag övertygad om att han vet att dessa personer inte är felfria. Hans profeter förr och de som blev inspirerade att skriva bibeln var inte heller felfria. Ingen människa har någonsin varit felfri. Förutom Jesus då.

Jag är helt övertygad om att Gud inte använder falska profeter. Det här låter ju som Benny Hinn...."dom första tio gångerna kanske man profeterar fel, men till slut får man in den rätt."....sjukt....skulle Gud vilseleda människor så??
Prata om att missbruka Honom!

Vilka i Bibeln (som var sända av Gud) profeterade/skrev fel anser du?
2008-04-22, 12:07
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Exakt vad är det jag vill släta över? Det som sas i söndags har ju inget att göra med andra saker som påståtts ha påståtts tidigare! Du får väl ha lite urskillning i det du säger.
Nej det var ingen som ombads sluta sitt jobb. Har du inte vid ngt tillfälle själv skrivit just om det, att vittnen inte skulle fortsätta sina jobb pga att slutet var så nära?
Och det var ju tråkigt om vissa gjorde så, men ALLA gjorde inte det! Det finns de som inte ens kan dra sig till minnes att den tiden skulle ha pekats ut så speciellt som vissa andra tycks ha uppfattat det.
Om jag inte har humana känslor om vissa som trodde att de inte skulle dö....? Jaaaa du...vad vet du om hur jag själv tänkt ang det? Jag har kommit upp i årtal som jag inte tänkte komma till, inte några höga siffror än men dock mer än jag trodde. Saker som jag trott och önskat har inte heller blivit som jag trott. Men vems fel är det????? Ingen har lovat mig att slippa bli så och så gammal och det står definitivt inte i bibeln! Det är bara mina egna önskningar och förhoppningar! Det är precis samma sak med alla andra JV och deras egna privata förhoppningar! Det är bara att öppna bibeln och inse att det inte finns någon som kan säga ett ljud om när Harmageddon kommer. Vissa förstår det ändå och andra får lära sig det en tråkigare väg. Känner man missmod över det måste man fundera över var ens tro är. Det är ju inte meningen att vi ska tjäna Jehova enbart för att vi ska få överleva Harmageddon snart.

Hedningarnas tider har du kanske hört talas om.

När gud verkar genom något, som kallar sig för sanningen, så är det naturligt
att man tror på det som sägs och som kommer från den trogne och omdömmesgille
slaven. Att man senare skyller på människor och deras tro är skrämmande,om
man tror helt och full att styrande kretsen har guds helige ande bakom sig
varför då tvivla på det som de säger? Det blir ju som om att man tvivlar på
Gud och hans verksamma kraft!

Varför lägga skulden på de vittnen som lyssnar till den togne och omdömmesgille
Slaven? Det innebär ju att man kan ta allt de säger med en klack spark,
eftersom de kanske får nytt ljus i morgon.

Vilka grunder har ni då till er uteslutning om man inte skall lyssan på dem,
då de flesta blir uteslutna enligt andra sätt att se på saken än bibliska grunder!

Nej Jehova gråter nog över att ni tror att han står bakom era profetior/feltolkingar...
2008-04-22, 12:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Vad du säger att en medlem i styrande kretsen sagt eller inte sagt får stå för dig.
Vadå jätterevidering?? Förklara. En av deras största förändringar på länge?? Öh? Raserar viktiga trosfundament???
Ibland är det som att du ska vara precis tvärtemot om jag nämnt en sak.
Mr Losch från styrande kretsen:
Citat:
However, the Faithful and Discreet Slave has the responsibility to warn against spiritual dangers and to encourage to put Kingdom interest first. So, the Slave discourages from going to college fo a long period of time... Will you get a university education of not? You will be accountable to Jehovah for this. We would like to praise those in the audience who dropped out of college when they accepted the Truth. All those who after listening to this talk will make the same decision.
De kryper verkligen under skinnet på sina medlemmar. De till och med ger en skuldkänslor om man läser i skolan och säger att det blir skuld till Jehova.

Menar du att parollen om slutet är nära och den här generationen inte försvinner innan slutet kommer inte är ett grundläggande budskap från Jehovas Vittnen över hela världen? Detta har predikats under årtionden fram till helt nyligen. Tuzz hade en jättefin bild som illustrerar detta:
http://www.jwfacts.com/images/w84_1914_generation.JPG

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in