Citat:
Ursprungligen postat av serber
Det handlar om Zlatan ja men herregud är du 15bast eller försöker bara spela allan i det du skriver? Nu är jag inget Ljungberg fan men sorglig karriär? Du om någon är sorglig...
Jag försökte inte spela Allan. Jag är från Skåne. Min dryghet är genetiskt betvingad. Min tanke var att avsluta "Ljungbergsgnälleriet" med lite humor kombinerat med vad jag verkligen tycker. Synd att du missade det, men det var kul att du reagerade som du gjorde och droppade en oneliner om hur gammal du tror jag är.
Bra jobbat. Hög klass.
För att återgå till topic och diskussionen om Zlatans oförmåga att dunka in den där avgörande bollen i viktiga matcher mot klasslag så tar det emot lite att hålla med till viss del.
Det är inte direkt någon hemlighet att jag anser att Zlatan är en av världens absolut bästa spelare. Och om man bortser från en handfull nästan drömlika mål i omöjliga situationer så visst har han haft det svårare att leverera när det verkligen gäller. I champions league. Hans uteblivna succe i landslaget som många ylar om räknar jag inte ens med. I sina klubblag har han haft allt från bra till världspelare runt sig. I landslaget... nej. Just det. Där har ni det. I landslaget är den stackaren omringad av spelare av Allsvensk klass. Och alla som sett mer än en handfull Allsvenska matcher de senaste tio åren vet vilken nivå den ligger på rent internationellt. Tjongbollar från Mikael Nilsson mot en spelare som vill ha en smörpass längst marken. Jo jag tackar. Klart det är Zlatans fel.
Min alldeles egna tes om detta fenomen har lite med hans humör och medspelarnas klass att göra. Blir Zlatan lite kinkig och börjar slå ut med armarna så presterar han ofta mediokert. När han inte får de bollar och passningar han anser sig ha rätt till. Men. I samtliga lag han spelat i har han varit nummer ett. Den bästa spelaren. Mardrömmen för alla motståndarlag. Den mest studerade. Det leder oftast till att han har minst två backar klistrade på ryggen så fort han får bollen. Trots detta har han levererat mot det vissa av er kallar dåliga lag.
I Barcelona är han omgiven av spelare på sin egen nivå. På samtliga positioner. Detta kommer, enligt mig, att leda till att Barcelona kommer att vinna allt i sin väg så länge laget håller sin nuvarande klass. Varför? Hur? Om ni som jag sett samtliga matcher sen Zlatan kom till Barca så har ni säkerligen lagt märke till hur motståndarlagens backar springer fram och tillbaka mellan Henry, Messi och Zlatan var och varannan gång Barcelona anfaller. Dom vet helt enkelt inte vem dom ska prioritera. En klack här en chip där och helt plötsligt är en av dem helt fri. Detsamma gäller givetvis massor av andra lag med skickliga spelare men i mina ögon kan ingen matcha Barcelonas spel för nuvarande.
Jag får det antagligen att låta så enkelt men så är ju fotboll på papper, enkelt. Zlatan kommer att betyda otroligt mycket för Barcelona och deras spel. Uppmärksamheten han drar på sig öppnar upp ytor för andra. Och vise versa. Om han lämnas utan uppbackning gör han mål direkt.
Min gissning för årets La Liga och CL är att Barca vinner båda. Zlatan kommer att göra fler än 25 mål och stå för minst samma mängd målgivande passningar. Han kommer att hyllas, med all rätt. Men många här och på andra fotbollsforum kommer fortfarande att ifrågasätta hans skicklighet. Precis som någon skrev innan mig. Det spelar ingen roll om han så gör ett hattrick i CL finalen eller i VM kvarten. Den bittra massan som redan bestämt sig för att ogilla honom kommer att fortsätta med det. Om det sen har med hans personlighet, ursprung eller påstådda oförmåga att göra spelar mindre roll.
Skulle mina gissningar och förhoppningar visa sig vara helt fel så lovar jag att återkomma och högaktningsfullt be om ursäkt.

Ett lite mindre försvarsinriktat atletico borde kunna ge honom 1-2 mål iaf. Fan vad kul denna match ska bli, ett Atletico med ett anfall i världsklass men lite sämre försvarspel borde på papperet ge oss en målfest. Hoppas mina förhoppningar slår in.