Citat:
Ursprungligen postat av
JonnyBijl
Jag åker och ser över revir oftast flera gånger per dag (gryning till skymning) och paserar många jägares bostäder, det är ett undantag att hundarna inte sitter i hungården oavsett klimat. Så behandlar man sina kära "familjemedlemmar" där jag bor. Det är mycket möjligt att det fungerar annorlunda där du bor...
Ja, både och..., d.v.s. det finns många som har hundgård till sina hundar även här, men det faktum att hunden står ute flera timmar varje dag innebär inte att den inte är inne eller med familjen när de är hemma.
Jag känner även en hel del jägare både uppåt landet och i de värmländska skogarna, där det är ännu vanligare med "hundgårdshundar", men även där har det hänt mycket med hundhållningen.
Sen finns det de som är uppfödare av hundar, och då har man inte så mycket val. Man kan inte ha 15 hundar inne i huset, med valpkullar och hela köret. Då blir det tyvärr lite "hundfabrik" över det hela vilket jag förvisso inte gillar, men det är tillåtet och inte mycket att göra åt.
Dessutom far hunden inte nödvändigtvis alls illa av att stå i hundgård, om det handlar om de fysiska behoven. Jag törs nästan garantera att flertalet av de hundar du åker förbi är av spetstyp, och det är (nästan alltid) robusta hundar som är väl anpassade till arktiskt klimat. Många andra hundraser är även de väl anpassade, dessutom har många en eluppvärmd dyna i hundkojan. Det allvarliga som jag ser det är hundar som inte får sina
psykologiska/sociala behov tillgodosedda. Hundar som "står och fryser" är sällan ett problem, hundar som står ensamma utan social samvaro, det är ett riktigt problem, men inte så vanligt som du vill påskina! Hundar är flockdjur, så även om de kan vara själva många timmar om dygnet så skall de också ha intim social kontakt med sin flock dagligen. Men som sagt, där har hundhållningen utvecklats väldigt mycket jämfört med hur det var på t.ex. 60- och 70-talet.
Finns det undantag? Finns det hundar som far illa? Självklart, men det är inte regel, och om du skall uppröras över hundar som far illa så är det bättre att titta på alla dessa tatuerade och piercade förortsidioter av båda könen som skaffar "fräna" hundar som de inte klarar av att uppfostra eller ta hand om på rätt sätt. När en stor och kraftfull hund har blivit en modeaccessoar för folk med mindrevärdeskomplex, då har det verkligen gått åt helvete. Där har du ett allvarligt djurhållningsproblem, knappast i jägarkåren rent allmänt!