2013-11-05, 21:34
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Obsarna är det personer som observerar Varg?

Betesskador att älgarna äter tamdjurs gräs eller bondens grödor?

Om du ser en varg har du gjort en vargobservation.

I de här sammanhangen brukar man tala om av länsstyrelsens fastställda observationer. Det är också viktigt att ha koll på vargarna så gott det nu går om man exempelvis tänker jaga i området. Det är också en form av observationer. Denna info brukar spridas med hjälp av "djungeltelegrafen" Det kan ändå vara svårt att veta exakt då vargenm ofta ligger ganska still i flera dygn, för att sedan förflytta sig ibland flera mil på ett dygn.

Det du nämner är naturligtvis en form av betesskador. Fast även om älgen finns över i hela Sverige utom Gotland, är älgen vanligast i skogslänen. I detta fall är det framför allt toppbetning i tallplanteringar som avses, alltså skogsskador. Unga tallplantor är älgens huvudföda vintertid då det inte växer något gräs eller några örter på vintern och andra träslag oftast röjs bort i tallungskog.

Detta gör att älgstammen ur skogsproducentens synvinkel måste hållas strängt kontrollerad. Man måste ha en älgskötselplan som fastställs av länsstyrelsen som avgör hur mycket älg du ska skjuta och hur mycket som ska vara kvar efter avslutad jakt. Denna kvarvarande population kallas vinterstam.
Senast redigerad av ekerilar 2013-11-05 kl. 21:40.
Citera
2013-11-06, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Nej, problemet är att dina argument är helt ihåliga.
Snacket om jägare som låter sina hundar stå ute och frysa hör bättre hemma i tråden "fördomar om jakt och jägare", för det är precis vad det är, fördomar. Jodå, visst händer det att hundar får stå i hundgård när husse och matte är och jobbar, men det hindrar inte att de är familjehundar när folk är hemma. Sen är det inte alls lika vanligt att ha hundarna i hundgård överhuvud taget nuförtiden.
Att du har dina hundar kopplade beror ju på att du inte använder dem till jakt, då det inte är jakthundar.

0,05% chans VAR? Förstår du frågan? Bor du där det inte finns några vargar så är det självklart inte ens 0,05% risk för att hunden skall bli vargdödad, bor du där det finns varg så är risken betydligt större än så. Att lägga fram en procentsiffra som gäller hela landet är ju totalt ointressant när för det första 51% av landets yta (renbetesland) är avspärrat för vargetablering, och den övriga landarealen har en extremt ojämn fördelning av varg, d.v.s. de är väldigt många i vissa områden och finns överhuvud taget inte i andra områden. Men problemet finns ju där vargen finns, då går det ju inte att räkna ett "genomsnitt" av hela landet för det blir totalt felvisande.

För att exemplifiera: Det dör ca 6.600 personer varje år på grund av rökning, i Sverige. Alltså är risken 0,07% för att en svensk skall dö av rökning, så rökning är ju inte alls så farligt som alla påstår? FEL, de som dör av rökning är de som röker, inte resten av befolkningen (i princip). Antalet rökare utgör ca 12% av befolkningen. Den egentliga risken att dö av rökning är alltså 0,6%, inte 0,07%. Det gäller att hålla ordning på sina procent, och fundera över vad de egentligen står för.

Förresten, för varje vargdödad hund var ju risken att bli vargdödad exakt 100%, inte 0,05% eller vilken siffra vi nu väljer att bolla omkring.
Det är det besvärliga med sannolikheter, så fort de har inträffat så går de från att bara vara en sannolikhet till att vara ett faktum, och då står man där med sin värdelösa statistik som inte alls representerar verkligheten utan bara en liten del av den.

Hur kan det vara fördom när jag ser det varje dag?

Jag tillämpar bara mina argument efter det jag ser med mina egna ögon och upplevt.

"En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vid brist på information om någon eller något kan kunskapsluckor fyllas ut med allmänna stereotyper. En fördom kan exempelvis baseras på sannolikhet och empiri istället för statisk faktakunskap. En fördom kan därför vara antingen korrekt eller felaktig."
Citera
2013-11-06, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astro220
Du försökte väl sälja ditt hus-men du fick du det sålt?
Du bor ju i ett samhälle,så sluta tjata om jangenreviret.

Jag bor inte i något samhälle utan inom markeringen av Jangenreviret, skaffa korrekt fakta.
Citera
2013-11-06, 07:28
Medlem
Aardwolfs avatar
[quote=rotstalpet|46003857]
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Som säkert du har märkt om du har erfarenhet av varg och älg. Så rör sig älgen mycket mer när det finns varg i området.
Då borde ju det så kallade betesskadorna spridas över en större yta och inte bli så koncentrerade på en mindre yta?
QUOTE]

Vad jag sett hittils under de 6-7 år vi haft ett revir så tycks kärnområdet för varg vara på ungefär samma ställe. Dom har valt en ny lya, samtidigt som det kommit ett nytt par. Men lyan är inte allt för långt bort från den gamla. Så den ojämna fördelningen av älg är än så länge oförändrad.

Jo kärnområdet brukar vara detsamma. Men har märkt att där vargarna är så flyttar älgarna på sig och vargflocken följer efter. Reviren är ju mycket större än vad själva kärnområdet är.
Citera
2013-11-06, 08:57
Medlem
astro220s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jag bor inte i något samhälle utan inom markeringen av Jangenreviret, skaffa korrekt fakta.
Enligt lst´s inventeringskarta bor du utanför jangenreviret.
Länk till inventeringskarta:http://www.lansstyrelsen.se/varmland...4-02_karta.pdf
Senast redigerad av astro220 2013-11-06 kl. 08:58. Anledning: stavfel
Citera
2013-11-06, 11:10
Medlem
PaterNoster777s avatar
En 16-årig kille har blivit attackerad av en varg.
http://www.youtube.com/watch?v=AYG6yePNLA4
Citera
2013-11-06, 12:49
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Hur kan det vara fördom när jag ser det varje dag?

Jag tillämpar bara mina argument efter det jag ser med mina egna ögon och upplevt.

"En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vid brist på information om någon eller något kan kunskapsluckor fyllas ut med allmänna stereotyper. En fördom kan exempelvis baseras på sannolikhet och empiri istället för statisk faktakunskap. En fördom kan därför vara antingen korrekt eller felaktig."

Vad som hänt är följande: Du ser hundar som står i hundgård. Du drar slutsatsen att de ALLTID står där, och att de fryser (hur kom du fram till det, frågade du hundarna om de frös?).

Fördomen ligger inte i att du har sett hundar i hundgård. Fördomen ligger i att det faktum att du tolkat det som att hundarna alltid står där (att de inte är familjehundar) bara för att de står i hundgård när du sett dem.
Hundgård i sig utgör inget problem. De flesta hundar far bättre av att stå i hundgård när husfolket är borta och jobbar/i skolan o.s.v. än att ligga inne i soffan. I hundgården får de intryck som stimulerar deras hjärnor (hörsel, syn, lukt).
Frågan är hur länge de står i hundgård utan mänsklig interaktion. Står de där hela tiden (d.v.s. dygnet runt utom när det är jakt) så är det naturligtvis djurplågeri. Om de står där när ägarna är borta från hemmet några timmar så är det inget problem alls.

Så jo, visst har du fördomar...
Jag har en granne som nästan jämt står och hugger ved när jag åker förbi hans gård vid 4-tiden på eftermiddagen. Om jag vore du så skulle jag alltså dra slutsatsen att han aldrig gör någonting annat än att hugga ved. Det är naturligtvis möjligt att han alltid hugger ved, men det är inte särskilt troligt...
Citera
2013-11-06, 16:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
En 16-årig kille har blivit attackerad av en varg.
http://www.youtube.com/watch?v=AYG6yePNLA4

Nja, då hade han varit död.
Citera
2013-11-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Obsarna är det personer som observerar Varg?
Betesskador att älgarna äter tamdjurs gräs eller bondens grödor?

En vargobs är antingen en synobservation av en varg, eller en vargskit, vargspår eller vargyl. Dessa obsar kan ringas in av vem som helst men alla uppgifter kvalitetssäkras av ett par frivilliga (och duktiga) personer först. Denna rapportering har ingenting med länstyrelsen att göra. Vi har ett eget välutvecklat system.

Betesskador av älg gäller i huvudsak tall och tallplantor.
Citera
2013-11-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astro220
Enligt lst´s inventeringskarta bor du utanför jangenreviret.
Länk till inventeringskarta:http://www.lansstyrelsen.se/varmland...4-02_karta.pdf

Bara för att man är skriven på en adress så betyder inte det att man bor på platsen Välkommen till 2000-talet
Citera
2013-11-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Vad som hänt är följande: Du ser hundar som står i hundgård. Du drar slutsatsen att de ALLTID står där, och att de fryser (hur kom du fram till det, frågade du hundarna om de frös?).

Fördomen ligger inte i att du har sett hundar i hundgård. Fördomen ligger i att det faktum att du tolkat det som att hundarna alltid står där (att de inte är familjehundar) bara för att de står i hundgård när du sett dem.
Hundgård i sig utgör inget problem. De flesta hundar far bättre av att stå i hundgård när husfolket är borta och jobbar/i skolan o.s.v. än att ligga inne i soffan. I hundgården får de intryck som stimulerar deras hjärnor (hörsel, syn, lukt).
Frågan är hur länge de står i hundgård utan mänsklig interaktion. Står de där hela tiden (d.v.s. dygnet runt utom när det är jakt) så är det naturligtvis djurplågeri. Om de står där när ägarna är borta från hemmet några timmar så är det inget problem alls.

Så jo, visst har du fördomar...
Jag har en granne som nästan jämt står och hugger ved när jag åker förbi hans gård vid 4-tiden på eftermiddagen. Om jag vore du så skulle jag alltså dra slutsatsen att han aldrig gör någonting annat än att hugga ved. Det är naturligtvis möjligt att han alltid hugger ved, men det är inte särskilt troligt...

Jag åker och ser över revir oftast flera gånger per dag (gryning till skymning) och paserar många jägares bostäder, det är ett undantag att hundarna inte sitter i hungården oavsett klimat. Så behandlar man sina kära "familjemedlemmar" där jag bor. Det är mycket möjligt att det fungerar annorlunda där du bor...
Citera
2013-11-07, 11:38
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Jag åker och ser över revir oftast flera gånger per dag (gryning till skymning) och paserar många jägares bostäder, det är ett undantag att hundarna inte sitter i hungården oavsett klimat. Så behandlar man sina kära "familjemedlemmar" där jag bor. Det är mycket möjligt att det fungerar annorlunda där du bor...
Ja, både och..., d.v.s. det finns många som har hundgård till sina hundar även här, men det faktum att hunden står ute flera timmar varje dag innebär inte att den inte är inne eller med familjen när de är hemma.

Jag känner även en hel del jägare både uppåt landet och i de värmländska skogarna, där det är ännu vanligare med "hundgårdshundar", men även där har det hänt mycket med hundhållningen.

Sen finns det de som är uppfödare av hundar, och då har man inte så mycket val. Man kan inte ha 15 hundar inne i huset, med valpkullar och hela köret. Då blir det tyvärr lite "hundfabrik" över det hela vilket jag förvisso inte gillar, men det är tillåtet och inte mycket att göra åt.

Dessutom far hunden inte nödvändigtvis alls illa av att stå i hundgård, om det handlar om de fysiska behoven. Jag törs nästan garantera att flertalet av de hundar du åker förbi är av spetstyp, och det är (nästan alltid) robusta hundar som är väl anpassade till arktiskt klimat. Många andra hundraser är även de väl anpassade, dessutom har många en eluppvärmd dyna i hundkojan. Det allvarliga som jag ser det är hundar som inte får sina psykologiska/sociala behov tillgodosedda. Hundar som "står och fryser" är sällan ett problem, hundar som står ensamma utan social samvaro, det är ett riktigt problem, men inte så vanligt som du vill påskina! Hundar är flockdjur, så även om de kan vara själva många timmar om dygnet så skall de också ha intim social kontakt med sin flock dagligen. Men som sagt, där har hundhållningen utvecklats väldigt mycket jämfört med hur det var på t.ex. 60- och 70-talet.

Finns det undantag? Finns det hundar som far illa? Självklart, men det är inte regel, och om du skall uppröras över hundar som far illa så är det bättre att titta på alla dessa tatuerade och piercade förortsidioter av båda könen som skaffar "fräna" hundar som de inte klarar av att uppfostra eller ta hand om på rätt sätt. När en stor och kraftfull hund har blivit en modeaccessoar för folk med mindrevärdeskomplex, då har det verkligen gått åt helvete. Där har du ett allvarligt djurhållningsproblem, knappast i jägarkåren rent allmänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in