Citat:
Ursprungligen postat av
ekorrerror
Jaha, är det det nedskrivet nånstans?
.
Inom såväl judendom som kristendom tillämpas det femte budordet. "Du skall icke dräpa", samtidigt som de i de gammaltestamentliga böckerna finns instruktioner för hur slakt skall gå till.
Inom kristendomen uppmanar aposteln Paulus oss i Galaterbrevet att slakta och äta.
Inom humanismen placerar man verkligen människan i centrum
Inom juridiken har människan en särställning, En varg kan inte ta körkort, rösta i kommunalval eller handla på systembolaget. Ett djur har alltså inga medborgerliga rättigheter, däremot omfattas de av skydd enligt djurskyddslagen och får inte utsättas för onödigt lidande. Jakt är däremot legalt.
Om du tillhör en religiös eller filosofisk inriktning som anser annorlunda om du exempelvis är Jainist eller djurrättsabolitionist så är det din ensak och jag respekterar ditt val, samtidigt som jag vill bli respekterad för mitt val att leva som (till stor del) självförsörjande skogstorpare, där jakten och fisket är en viktig del av resursutnyttjandet. Dessutom ser jag gärna att vargförekomsten i mitt närområde minskar så att jag kan skaffa mig ett 20-tal får och eventuellt några getter för att kunna bli än mer självförsörjande utan att förvandla markerna till ett "gated community"