2007-01-14, 12:51
Moderator
nobodys avatar
Eftersom folk har problem med att hålla sig till ämnet i Jakthundar vs vargen. Och jag har uppmanat folk att starta en ny tråd om jägare vs varg men ingen gjort det så gör jag det.
Så kör på.
Citera
2007-01-14, 21:59
Medlem
Fedoras avatar
Och där sattes ribban på denna diskussionen. Egentligen är detta ämne väldigt uttjatad, och de flesta jag diskuterar med är överens. Man ska få försvara sina djur om de blir attackerade av varg. Punkt slut. Det är ingen stor risk, men man ska få skjuta vargen om man ser att den tänker käka upp hunden. Finns det någon som INTE håller med om det?
Citera
2007-01-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedora
Och där sattes ribban på denna diskussionen. Egentligen är detta ämne väldigt uttjatad, och de flesta jag diskuterar med är överens. Man ska få försvara sina djur om de blir attackerade av varg. Punkt slut. Det är ingen stor risk, men man ska få skjuta vargen om man ser att den tänker käka upp hunden. Finns det någon som INTE håller med om det?

Det är ett ämne som i princip är odiskuterbart. i princip alla är väldigt låsta i sina åsikter och visar väldigt lite fårståelse/sympati/empati för sina meningsmotståndare.

För övrigt tycker jag ofta att vargförespråkare uppvisar ett brutalt språkbruk.
mycket hat/mördare osv. Ofta verkar det som de egentligen inte är för vargen som mer emot Jakt och jägare generellt.
Citera
2007-01-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneTW
Alla jägare är tjuvskyttar och medlemmar i SGT. De betalar en belöning på 100000 kr till alla bekräftat dödade vargar.

Jag är jägare. SGT? Har jag missat något?
Citera
2007-01-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Jag är jägare. SGT? Har jag missat något?

Skjut,Gräv,Tig.

Jag kanske ska påpeka att sanningshalten och överenstämmelsen med verkligheten i mitt första inlägg var relativt låg.
Citera
2007-01-15, 02:08
Medlem
Citat:

mycket hat/mördare osv. Ofta verkar det som de egentligen inte är för vargen som mer emot Jakt och jägare generellt.

Tänk, jag tycker precis tvärtom.
Citera
2007-01-15, 02:10
Medlem
Citat:
Skjut,Gräv,Tig.

Och för ordningens skull bör man väl nämna att föreningen bara har en promille av jägarna som medlemmar.
Citera
2007-01-15, 02:14
Medlem
Men för att hålla oss till tråden kan vi väl lite mer seriöst debattera om hur mycket varg vårt samhälle tål... och om det är naturen vi ska värna om istället för att utveckla våra fritidsintressen.
Citera
2007-01-15, 11:35
Medlem
On Steroidss avatar
Citat:
Alla jägare är tjuvskyttar och medlemmar i SGT. De betalar en belöning på 100000 kr till alla bekräftat dödade vargar.

De hotar och misshandlar alla som står upp för vargen.

Jägarlobbyn har tagit över alla myndigheter och media och kommer att utnyttja dessa för smutskastning av vargen och dess förespråkare.

Så den sista vargen bör vara borta inom ett par veckor eller så.

Haha! När jag läser detta inlägg ser jag framför mig en 4årig pojke som står och hoppar i förtvivlan framför sin mamma...

Finns många olika segment inom begreppet jägare och alla är inte varghatare såklart!

Vilken sorts jakthund har du ArneTW?
Vad jagar du främst?
Vart i sverige jagar du?

Men nog kommer det regleras varg från Uppland och uppåt av jägare.
Den som påstår något annat är förd bakom ljuset!
Citera
2007-01-15, 15:22
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedora
Hur ofta är en jägare faktist närvarande och ser sin hund bli uppäten? Brukar det inte mer vara så att de märker att hunden inte kommer när de ropar på den och att de sen hittar den död i en liten glänta i skogen...?

Om vi tillåter jägare försvara sina hundar mot direkta vargangrepp är jag rädd för att många kommer skjuta vargar som inte ens gjort något och sen säga att den attackerade hans/hennes hund...
Citera
2007-01-15, 15:27
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Nu är du lite fel ute, de vargförespråkare du menar är såna där halvtokiga militanta veganer. Jag är varken emot jakt eller jägare men ändå för vargen. Det vill jag tro gäller för flera av oss vargförespråkare här på FB. Men jag kanske bara har en naiv syn på det hela...
Citera
2007-01-15, 16:42
Medlem
Fedoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Hur ofta är en jägare faktist närvarande och ser sin hund bli uppäten? Brukar det inte mer vara så att de märker att hunden inte kommer när de ropar på den och att de sen hittar den död i en liten glänta i skogen...?

Om vi tillåter jägare försvara sina hundar mot direkta vargangrepp är jag rädd för att många kommer skjuta vargar som inte ens gjort något och sen säga att den attackerade hans/hennes hund...

Om man har konstaterat att en varg kommer att attackera din hund, är det då OK att skjuta den? Eller enklare: får man skjuta den om den attackerat hunden en gång redan?

Många vargangrepp jag har hört talas om är när hundägaren hör hur hunden gnyr och hundägaren kommer för att hjälpa hunden, antingen genom att skrämma vargen eller skjuta den. Fast visst, många av vargangreppen leder troligtvis till en snabb död, och då kan man inte mycket göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in