2013-11-05, 16:21
Medlem
Dj-mEros avatar
Ser jag en varg när jag jagar älg (eller när som helst egentligen) så smäller det direkt, delvis för att en av mina taxar blev söndersliten av en varg i fjol.
Senast redigerad av Dj-mEro 2013-11-05 kl. 16:24.
Citera
2013-11-05, 16:25
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Eller rättare sagt en länk från någon som inte är part i målet..
Du utesluter således alla som inte är vargfluktare?
Citera
2013-11-05, 16:35
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Jo tjenare Ett hus i "jangenreviret" kostar mindre än vad ett jaktarrende i södra Sverige gör.

Priserna stiger
Det höga arbetslösheten är väl största anledningen till de låga bostadspriserna i Hagfors:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...ors/?var=17255

För övrigt tycker jag det är löjligt att gnälla över att fastighetspriserna faller. Man köper väl en fastighet med avsikten att bo där en tid framöver och inte för att sälja med vinst. Lite som att spekulera på börsen och sen gråta ut och kräva ersättning när man blivit lurad.
Citera
2013-11-05, 16:56
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Inte kan du skylla betesskador på varg? Det enda som ger betesskador är att det finns för mycket älg, Ja, enligt skogsbolagen då.. De flesta vargkritiker hävdar ju att vargen utrotar älgen?

Nu är det inte riktigt så enkelt. Det beror helt på vad du har för ingångsvärden från början.

Skall man kunna bedriva en vettig älgjakt inom ett vargrevir bör man ha en älgstam på 10-12 djur/ 1000ha.Då finns det möjlighet att bedriva en vettig älgjakt samtidigt som det finns tillräckligt med mat åt vargen.

Eftersom jägare ofta tenderar att överkompensera för varguttaget. Går man över denna vinterstam, riskerar man betesskador.

En annan faktor att ta med i beräkningen är att det tenderar att uppstå större koncentrationer av älg där det för tillfället inte uppehåller sig några vargar. I dessa områden är det stor risk att det uppstår betesskador, då man inte kan förutse detta i förväg, utan älgskötselplanen ligger fast.

En annan faktor är att i vissa områden vill hundförarna inte släppa sina hundar. Älgjakten blir då ineffektiv. Många av jägarna har kanske bara avsatt en vecka, för älgjakt och sedan har ett litet antal entusiaster att försöka fullfölja intentionerna i älgskötselplanen. Det är då inte alltid att man lyckas med detta och älgstammen kan lokalt börja skena istället.

Man kan till viss del förebygga betesskador med att släppa upp kanske 15% löv när man röjer, men det är ju svårt om man redan utfört en mer traditionell röjning utifrån andra premisser.

Kontentan blir att älgen blir mer svårförvaltad. Lösningen måste bli att förvalta även vargstammen
Citera
2013-11-05, 17:07
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
För övrigt tycker jag det är löjligt att gnälla över att fastighetspriserna faller.
Tänk possitivt! Dör vargarna så stiger värdet på fastigheterna.
Citera
2013-11-05, 17:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Du utesluter således alla som inte är vargfluktare?
Så långt behöver vi inte gå, men kanske någon mäklarorganisation?
Citera
2013-11-05, 18:07
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu är det inte riktigt så enkelt. Det beror helt på vad du har för ingångsvärden från början.

Skall man kunna bedriva en vettig älgjakt inom ett vargrevir bör man ha en älgstam på 10-12 djur/ 1000ha.Då finns det möjlighet att bedriva en vettig älgjakt samtidigt som det finns tillräckligt med mat åt vargen.

Eftersom jägare ofta tenderar att överkompensera för varguttaget. Går man över denna vinterstam, riskerar man betesskador.

En annan faktor att ta med i beräkningen är att det tenderar att uppstå större koncentrationer av älg där det för tillfället inte uppehåller sig några vargar. I dessa områden är det stor risk att det uppstår betesskador, då man inte kan förutse detta i förväg, utan älgskötselplanen ligger fast.

En annan faktor är att i vissa områden vill hundförarna inte släppa sina hundar. Älgjakten blir då ineffektiv. Många av jägarna har kanske bara avsatt en vecka, för älgjakt och sedan har ett litet antal entusiaster att försöka fullfölja intentionerna i älgskötselplanen. Det är då inte alltid att man lyckas med detta och älgstammen kan lokalt börja skena istället.

Man kan till viss del förebygga betesskador med att släppa upp kanske 15% löv när man röjer, men det är ju svårt om man redan utfört en mer traditionell röjning utifrån andra premisser.

Kontentan blir att älgen blir mer svårförvaltad. Lösningen måste bli att förvalta även vargstammen

Som säkert du har märkt om du har erfarenhet av varg och älg. Så rör sig älgen mycket mer när det finns varg i området.

Då borde ju det så kallade betesskadorna spridas över en större yta och inte bli så koncentrerade på en mindre yta?

Där jag har mest erfarenhet ifrån där är det gott om vandringsälgar på vintern och det är vi nog bägge medvetna om att det inte är så bra om jägarna skjuter ner den stammen också. Lär bli lite livat där de kommer ifrån. Ska nämnas att det är "täckt av vargrevir där".
Citera
2013-11-05, 18:33
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Så långt behöver vi inte gå, men kanske någon mäklarorganisation?
Carl- Johan Jürss, var f.d. chefsmäklare på LRF-konsult, och han uttalade sig i tidningen Fastighetstidningen, som ges ut av Fastighetsägarna, som är en intresseförening främst för ägare av hyresfastigheter, både för bostäder och andra kommesiella fastigheter. Tro mig, de är inte intresserade av jakt eller vargar! I varge () fall så länge som priserna på kommersiella fastigheter inte påverkas.
Citera
2013-11-05, 18:33
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Tänk possitivt! Dör vargarna så stiger värdet på fastigheterna.
Jag tänker positivt. Om jägare håller på och spekulerar ner villapriserna i vargfluktarattraktiva områden så kanske jag slår till snart. Jobba kan jag göra med datorn. Lite trist när det inte finns några större rovdjur att flukta på här.
Citera
2013-11-05, 19:21
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Det höga arbetslösheten är väl största anledningen till de låga bostadspriserna i Hagfors
När det gäller Hagfors finns det vissa tätorter, som Råda, och studerar man situationen ännu mera lokalt, och går ned på fastighetsnivå, kan man finna att arbetsviljan/förmågan ibland är obefintlig.

Citat:
Jag tänker positivt. Om jägare håller på och spekulerar ner villapriserna i vargfluktarattraktiva områden så kanske jag slår till snart.
Du spekulerar således i att vargfluktarna först skall lyckas med att pressa ner fastighetspriserna, så att du skall kunna köpa upp skogsfastigheter billigt.

Om några år sitter fastighetsmagnaten, det kommer att vara billigt att köpa upp stora områden, MahatmaHitler som ordförande för en militant utbrytargrupp ur Naturdemokraterna och kräver: Utrota varenda jävel!
Citera
2013-11-05, 19:51
Medlem
[quote=Aardwolf|46001654]Som säkert du har märkt om du har erfarenhet av varg och älg. Så rör sig älgen mycket mer när det finns varg i området.
Då borde ju det så kallade betesskadorna spridas över en större yta och inte bli så koncentrerade på en mindre yta?
QUOTE]

Vad jag sett hittils under de 6-7 år vi haft ett revir så tycks kärnområdet för varg vara på ungefär samma ställe. Dom har valt en ny lya, samtidigt som det kommit ett nytt par. Men lyan är inte allt för långt bort från den gamla. Så den ojämna fördelningen av älg är än så länge oförändrad.
Citera
2013-11-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotstalpet
För att utveckla det ytterligare så kan jag säga att vi har god koll på vargobsarna. P g a placeringar på dom flesta obsar inklusive vargyl så kan vi t om peka ut ungefär var lyan är!
-Vissa vet exakta placeringen, men det är ingenting som går ut till allmän kännedom.

Det finns ett kärnområde där det blir älgtomt och där det är mycket stora risker för hundarna!
En del hundägare lägger nog ner helt och hållet. Vissa chansar ändå. Troligen möter hundarna vargarna ibland utan att det händer något. I varje fall kommer vargen att höra hundens skall.

Jag med flera, befinner sig i revirets ytterkant och det gäller att hålla sig informerad.
Ett sätt är att lägga ut "sandfällor" på vissa körvägar där spåren kan avläsas och sedan sopas igen till nästa dag.

Tyvärr fördelar vargen sina jakter väldigt ojämt, ibland finns ingen älg och ibland finns för mycket älg! Det blir en jäkla röra helt enkelt! Det kommer nog att märkas på skogen så småningom.
Det har redan i dagsläget observerats rejäla beteskador. Det är ännu inte helt bevisat att det beror på vargens älgförvaltning. Vi får vänta och se vad dom kommer fram till....
Obsarna är det personer som observerar Varg?

Betesskador att älgarna äter tamdjurs gräs eller bondens grödor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in