2025-05-19, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vilken är din källa till att en majoritet av svenskarna vill minska vargstammen?

Börjar du bli senil, amatroll? Det hade ju i så fall förklarat en del. Undersökningen har ju både länkats och diskuterats i tråden. Du har själv deltagit i de diskussionerna, med som vanligt tämligen ovidkommande inlägg. Ta en titt på inlägg 7693 till exempel.

Men eftersom du måste matas med sked: Var femte år sedan 2004 undersöks allmänhetens inställning till de stora rovdjuren. Attityderna har inte förändrats i någon större utsträckning över åren. Den senaste undersökningen publicerades 2021, och innan jag citerar den kan det vara värt att notera - eftersom de som är mindre läskunniga annars inte kommer att förstå - att "det politiska antalsmålet" är 170-270 och att den befintliga vargstammen alltså är ungefär 350 vargar.

Citat:
Attityderna till det politiska antalsmålet för varg har varit relativt stabilt över tid. Lite mer än hälften av alla tillfrågade (56 procent) tyckte att 170–270 vargar är ett acceptabel nationellt mål. 16 procent önskar att det befintliga målet minskas mycket eller något och 28 procent skulle föredra en ökning av det nationella antalsmålet för varg. (s. 10)

En majoritet av svenskarna vill att de befintliga 350 vargarna ska reduceras ned till 170-270 vargar. Ergo: En majoritet av svenska befolkningen vill minska vargstammen.
Citera
2025-05-19, 11:57
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Börjar du bli senil, amatroll?

...

"det politiska antalsmålet" är 170-270 och att den befintliga vargstammen alltså är ungefär 350 vargar.

...

"Attityderna till det politiska antalsmålet för varg har varit relativt stabilt över tid. Lite mer än hälften av alla tillfrågade (56 procent) tyckte att 170–270 vargar är ett acceptabel nationellt mål. 16 procent önskar att det befintliga målet minskas mycket eller något och 28 procent skulle föredra en ökning av det nationella antalsmålet för varg. (s. 10) "

En majoritet av svenskarna vill att de befintliga 350 vargarna ska reduceras ned till 170-270 vargar. Ergo: En majoritet av svenska befolkningen vill minska vargstammen.
Det är inte samma sak. Har för mig att just detta har berättats för dig tidigare.
Tror att många, kanske en majoritet, anser/ansåg att Parisavtalet var en acceptabel målsättning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parisa...as_klimatavtal)

Det innebär ju inte att man inte tycker si eller så om de procentsatser som ingår i avtalet.
Eller att man har en aning om det som ingår.

Ditt Ergo är en felaktig slutsats!
Jag tror inte att en majoritet av svenskarna ens vet om hur många vargar vi har i riket, och om det finns en målsättning som över- eller understiger detta antal.

Jag tror du bluffar!
Dessutom medvetet, vilket gör det extra illa.

/VV
Citera
2025-05-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Det är inte samma sak. Har för mig att just detta har berättats för dig tidigare.
Tror att många, kanske en majoritet, anser/ansåg att Parisavtalet var en acceptabel målsättning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parisa...as_klimatavtal)

Det innebär ju inte att man inte tycker si eller så om de procentsatser som ingår i avtalet.
Eller att man har en aning om det som ingår.

Ditt Ergo är en felaktig slutsats!
Jag tror inte att en majoritet av svenskarna ens vet om hur många vargar vi har i riket, och om det finns en målsättning som över- eller understiger detta antal.

Jag tror du bluffar!
Dessutom medvetet, vilket gör det extra illa.

/VV

Hur skulle jag bluffa Viktor? Jag citerar en vetenskaplig rapport. Om någon bluffar så är det väl i så fall författarna till rapporten. Men det kan du ju inte klandra mig för.

Om du hade haft förmåga att läsa undersökningen så hade du sett att den bland annat visar:
1. att de flesta på det hela taget är positiva till rovdjur.
2. att de flesta tycker att det politiska antalsmålet på 170-270 vargar är acceptabelt eller bör minskas.
3. att de flesta tycker att det rätt att förvalta rovdjur genom jakt.
4. att de här resultaten är relativt jämna över tid.

Jag antar att du inte tycker att jag bluffar om 1, eftersom den speglar din egen åsikt. Men 2 och 3 måste ju vara bluff, eller hur? För där tycker du annorlunda.

Om du vill hoppa på någon som bluffar så ge dig hellre på grodologen, som envist försöker sprida lögner med hänvisning till den där undersökningen. Men just det, ni har ju samma åsikt i frågan, och åsikter är ju viktigare än fakta, eller hur?
Citera
2025-05-19, 22:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Hur skulle jag bluffa Viktor?
Lite mer än hälften av alla tillfrågade (56 procent) tyckte att 170–270 vargar är ett acceptabel nationellt mål.

Ergo: En majoritet av svenska befolkningen vill minska vargstammen.

Man kan inte dra den slutsatsen du drar av en tillfrågan om ett acceptabelt mål.
Ditt ERGO är felaktigt.

Oavsett om alla tillfrågade var insatta jägare, fårbönder intill ett revir eller knegande förortsbor i en stor stad.
-:"Tycker du att 170-270 vargar är acceptabelt att ha i Sverige?"
-:"Tja, det gör jag väl?"

Nu tror och hoppas jag att frågan inte ställdes så där, men i teorin skulle det kunna vara så.
Då inser säkert du också att ett ERGO, den tillfrågade vill minska vargstammen är hopplöst galet.

Så enkelt är det alltså inte.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in