2009-06-04, 20:18
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Jag håller med dig. Då kringgår man problemet. Dessutom är utan-till-kunskaper inget som tillämpas förutom i sammanhang då ngn vill briljera.

Det är ju pga kärringar som har skrivit av böcker från pärm till pärm dessa examensregler skapats.

Det är väldigt märkligt att många unga människor som studerar juridik inte har några skrupler vad gäller sitt eget fuskande. De är ju i regel annars väldigt politiskt korrekta.

Förmodligen bilvande perfekta medborgare till opportunister.

Hörde att lärarna gjorde en räd i Lund nyligen, när termin 2 terminstentade civilrätten. 35 fall till disciplinnämnden egentligen, men vår fakultet ingrep och drog tillbaks allt. Men det var alltså 35 som åkte fast, minst lika många tog sina grejer och drog från tentasalen när de såg att lärarna gick runt och kollade.

Ser antagligen likadant ut på varenda tenta. Innan man beskyller oss för ohederlighet bör man nog ta sig en riktig funderare över det medeltida examinationssystemet...
Citera
2009-06-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Hörde att lärarna gjorde en räd i Lund nyligen, när termin 2 terminstentade civilrätten. 35 fall till disciplinnämnden egentligen, men vår fakultet ingrep och drog tillbaks allt. Men det var alltså 35 som åkte fast, minst lika många tog sina grejer och drog från tentasalen när de såg att lärarna gick runt och kollade.

Detta kan bara inte stämma, är du säker på din sak? Att lagsamlingarna kontrolleras är fullt normalt, varför skulle det blivit ett sådant resultat denna gång?
Citera
2009-06-05, 00:36
Medlem
Citat:
Ser antagligen likadant ut på varenda tenta. Innan man beskyller oss för ohederlighet bör man nog ta sig en riktig funderare över det medeltida examinationssystemet...

Jag som trodde juristprogrammet bestod av ett gäng högmoraliska paragrafryttare.
Citera
2009-06-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Hur många har egentligen anklagats för fusk? Är det inte mest ett rykte?

Menar du generellt eller på Stockholms Universitets juridiska institution? Det är faktiskt en hel del som blir anmälda till disciplinnämnden på SU varje år - däremot brukar det inte vara så många nya utan främst något äldre kursare (termin 3 och framåt). De allra flesta fall rör anteckningsförbudet och otillåtet material. Det vill säga, att någon skrivit, markerat eller gjort figurer/tecken som inte varit tillåtna i sitt material. Fusklappar eller vad man nu hade på högstadiet förekommer mer sällan.
Citera
2009-06-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Blå lagboken brukar kosta omkring 700 - 800 kr på Juristernas hus i Sthlm.

Inte en ny. Men du menar förra årets?
Citera
2009-06-05, 10:43
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetsche
Inte en ny. Men du menar förra årets?

Quotade fel person.
Citera
2009-06-05, 13:20
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papi papisson
Detta kan bara inte stämma, är du säker på din sak? Att lagsamlingarna kontrolleras är fullt normalt, varför skulle det blivit ett sådant resultat denna gång?

Eva L-F och studentlärarna på t2 ska ha dykt upp på tentan utan förvarning för att se till att ingen antecknat gamla tenta- och seminariesvar. Det var vad jag hörde, och jag fick för mig att det stod i kårtidningen också. Orkar dock aldrig läsa den ordentligt.
Jag är alltså relativt säker på min sak. Måste väl finnas nån här som läser de lägre terminerna i Lund som kan bekräfta dock.
Citera
2009-06-05, 13:29
Medlem
vad är intagningsgränsen i lund för juridik till hösten tror ni?
Citera
2009-06-05, 13:37
Medlem
Citat:
Eva L-F och studentlärarna på t2 ska ha dykt upp på tentan utan förvarning för att se till att ingen antecknat gamla tenta- och seminariesvar. Det var vad jag hörde, och jag fick för mig att det stod i kårtidningen också. Orkar dock aldrig läsa den ordentligt.
Jag är alltså relativt säker på min sak. Måste väl finnas nån här som läser de lägre terminerna i Lund som kan bekräfta dock.

De var mycket riktigt där. Noterade dock varken att någon ertappades eller lämnade skrivningen p.g.a. detta besök. 70 personer måtte varit nästintill en tredjedel av de skrivande, det borde märkts. Men man får väl visst tunnelseende under skrivning. Dock märkligt att någon skulle överraskats av detta. Exakt samma procedur skedde under förra årets tentamen av stats- och förvaltningsrätt, fast då var det VP och studentlärarna.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Tummetott
vad är intagningsgränsen i lund för juridik till hösten tror ni?
Antagligen samma som förra året, eventuellt något högre. En stor kull tar studenten nu och det verkar överlag vara fler sökande till universiteten.
Senast redigerad av papi papisson 2009-06-05 kl. 13:39.
Citera
2009-06-05, 23:15
Bannlyst
lite nyfiken på vilken typ av människor som går juristlinjen, om man ska generalisera lite, så man vet vad man ska vänta sig. vad är det för folk? folk som festar? folk som sportar? vad har de gått för gymnasieprogram? vad kommer de från för samhällsklass? mycket brats? och vad har dom på sig i skolan, kostym varje dag?:P jag har ingen aning

det jag vill komma fram till är nog; hur är den typiska juridik-studenten?
Senast redigerad av rex1133 2009-06-05 kl. 23:18.
Citera
2009-06-05, 23:20
Medlem
Struttens avatar
Efter fyra och ett halvt år på utbildningen skulle jag vilja generalisera fritt!

I början var det ändravärlden-människorna och bratsen som märktes mest. De flesta brats försvann då det helt enkelt var för svårt för dem. Under tiden termin 2 till 7 märkte jag mest av alla andra, vanliga studenter. Folk som festar, sportar- helt enkelt vanliga människor! Sen, mot slutet, såg man ändravärlden-människorna igen, men nu har de kostym, backslick och ska bli affärsjurister.
Citera
2009-06-06, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex1133
lite nyfiken på vilken typ av människor som går juristlinjen, om man ska generalisera lite, så man vet vad man ska vänta sig. vad är det för folk? folk som festar? folk som sportar? vad har de gått för gymnasieprogram? vad kommer de från för samhällsklass? mycket brats? och vad har dom på sig i skolan, kostym varje dag?:P jag har ingen aning

det jag vill komma fram till är nog; hur är den typiska juridik-studenten?

Ganska brighta och motiverade personer överlag även om undantag finns. Annars är det väldigt blandat, jag blev förvånad över hur få brats som läste juridik.

Jag umgås med kanske ett gäng på tio pers, flera av dem sportar på ganska hög nivå, flera festar glatt, alla är övre medelklasspersoner där minst en av föräldrarna läst vidare. Alla har givetvis på sig kostym varje dag, hur ska annars folk se att man är jurist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in