Citat:
Ursprungligen postat av W1SEGUY
Tjenare
Har snart pluggat klart första året på ett ekonomiprogram, där jag läst Företagsekonomi (FEK 30p) och Nationalekonomi (NEK 30p). Funderar på att hoppa av och börja på juristprogrammet till hösten och undrar om det går att tillgodoräkna dessa kurser på nått sätt?
tacksam för svar!
Det skiljer sig sannolikt ifrån lärosäte till lärosäte.
Vad gäller Stockhom så läser vi visserligen både FEK och NEK, men det är två speciella kurser eftersom de är anpassade för jurister vilket i princip innebär att fokus är på sådant vi ska ha nytta av (vilket blir krystat vid NEK där vi inte har nytta av något). Kurserna är alltså lite annorlunda och jag tror
inte, även om jag är lite osäker, att du kan slippa läsa dessa två kurser med hänvisning till att du redan har läst FEK och NEK. Med tanke på att det rör sig om väldigt korta kurser är det i princip onödigt att försöka slippa dem, speciellt med tanke på att du med dina grundläggande kunskaper i FEK och NEK bör kunna ta dig igenom kurserna väldigt lätt.
Med tanke på reformen som ska ske/sker vid juristprogrammet på SU finns kanske inte ens kurserna ifråga kvar när/om du läser på programmet.
Sen finns det möjlighet att tillgodoräkna sig FEK och/eller NEK inom ramen för specialkurserna. Har jag förstått reglerna korrekt innebär dock grundkurs 30 hp i FEK eller NEK att endast 22,5 hp får tillgodoräknas som specialkurs. Det skulle då lämna en lucka på 7,5 hp, men det är kanske möjligt att tillgodoräkna lite poäng ifrån den kursen man inte valde att tillgodoräkna först och främst. Om du t.ex. använder FEK för att tillgodoräkna 22,5 hp som specialkurs och sedan NEK för att tillgodoräkna resterande 7,5 hp. Det bör funka men jag är osäker.
Värt att tänka på kanske är att det tar ett bra tag innan man kommer till specialkurserna.