Citat:
Ursprungligen postat av
soukeshikem9
Tack!! Jag glömde helt bort om det där med förtur. Du gav mig mycket bra info att fundera över!!

<3
Jag undrar också – är det två eller tre specialkurser man kan välja? De har inte informerat oss om hur man ska välja osv
Du läser 45 hp specialkurser. Typiskt är detta 3 kurser på 15 hp var, MEN det finns vissa kurser som är 30 hp och då kan det vara 2 totalt. Så man läser först en 15 hp kurs under andra delen av T7, och sedan antingen 2 15-poängskurser eller EN 30 hp kurs under T8. Notera att du får påbörja/registreras på max 4 specialkurser som erbjuds av programmet. Ibland läser folk en extra specialkurs av olika skäl (ex betygstaktik eller intresse), men sedan i ditt examensbevis får du bara inkludera kurser upp till 45 hp. (som jag minns det).
Du ser vilka kurser som erbjuds i katalogen på specialkurssidan. Du söker sedan via antagning punkt se där du rangordnar dina 5 val. För t7 söker du bara för B-perioden, men för T8 gör du ett val för A-perioden och ett för B-perioden. Notera att vissa kurser ibland har högre söktryck och du kan reservplaceras, så tänk noga igenom dina prioriteringar.
Allt detta utgår då alltså från när jag gjorde det, så brasklapp ifall de inför någon förändring när det är din tur att söka. Men ni kommer få mer information när det närmar sig!
Mitt tips är dock såklart att välja sådant där du har intresse av och goda chanser till bra betyg. Är ändå 45 hp på spel. Och givetvis att en eller flera av kurserna hör till ämnen du vill skriva uppsats inom för att säkra din plats i föredragen examensarbetesgrupp.