2009-11-21, 11:44
Medlem
black-swans avatar
Ted.Bundy
Vissa kan ha ett intresse att försköna verkligheten. DI har inget intresse av detta.

Sedan vet jag inte hur många som verkligen vill arbeta inom staten.
Citera
2009-11-21, 11:56
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Ted.Bundy
Vissa kan ha ett intresse att försköna verkligheten. DI har inget intresse av detta.

Du har helt rätt. Man ska nog alltid vara lite kritisk till information och se det ur flera synvinklar.

MVH/Ted bundy
Citera
2009-11-21, 13:43
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Absolut inte omöjligt, VT2008 kom man in med 18.13 och VT2009 kom man in med 18.50. Det är faktiskt färre förstahandssökande till juristprogrammet VT2010 än det var VT2009, men ett större totalt antal sökande.
Sist antagna reserv på SU VT2009 hade 18.20, men jag vet inte alls hur reservantagningen går till och vad som menas med sist antagna reserv. Tror hur som helst att 18.85 bör ge dig en plats i 2a urvalet.

Såpass, då var snittet på SU ännu lägre än vad jag trott. Av någon underlig anledning är det bland de lättaste ställena att komma in på i BG men bland de svåraste på HP. Jag kan inte tolka det på nått annat sätt än att de flesta som vill plugga på SU är lite äldre som redan är bosatta i sthlm. De flesta yngre som kommer ut från gymnasiet med bra betyg vill till Uppsala eller Lund.
Citera
2009-11-21, 15:50
Medlem
rafizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Håller med. Dock så är den numera Agells Civilrätt, Malmström dog väl en tio-femton år sedan. Den borde även finnas i de flesta bibliotek, så man slipper nog betala för boken också.

Visst kan den ses som tråkig men hellre faktaspäckad och tråkig än full av anekdoter, flamsigheter och annan utfyllnad tycker jag. Och så mycket tråkigare än övrig kurslitteratur tycker jag inte mig inte minnas att den var.

Men en bra bok att börja med är den, det håller jag med om.
Agell är inte på något sätt tråkig. Finna rätt är det dock. Båda böckerna är skitbra. Agell är även han död. Dog 2008.
Citera
2009-11-21, 15:52
Medlem
rafizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathalie.ls
Tror ni man kommer in med 18,85 på juristprogrammet i stockholm till våren? Ni som verkar ha lite koll..
Ja, du kommer med största sannolikhet komma in som reserv.
Citera
2009-11-21, 15:54
Medlem
rafizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
jag vet inte alls hur reservantagningen går till och vad som menas med sist antagna reserv.
Reservantagningen går först ut på att de har reservupprop i någon sal vid SU (vanligtvis Södra huset) där Stålnacke sitter och rabblar upp en jävla massa namn och så får man svara ja eller nej. Därefter brukar det oftast finnas massor med platser kvar utöver det och dessa rings in via telefon. Sista antagna reserv är alltså den sista på telefonlistan som erbjudits en plats och tackat ja.
Citera
2009-11-21, 15:57
Medlem
rafizs avatar
Och för att svara på din fråga ligger medelåldern på ca 25 när man börjar. Många har arbetat flera år eller rest när de börjar. Några få äldre höjer medelåldern med kanske 2-3 år. Killen som var åldersman i min JIK-grupp var född 64.
Citera
2009-11-21, 15:59
Medlem
rafizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Staten är ju en av de absolut största arbetsgivarna för jurister. Man talar om siffror som ligger på upp emot 75 och 85%
Citera
2009-11-21, 16:14
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafiz
Staten är ju en av de absolut största arbetsgivarna för jurister. Man talar om siffror som ligger på upp emot 75 och 85%
Jo, det är mycket väl medveten om, men det intryck jag fått är det är rätt få som läser till jurist för att jobba där. Detta med par yrken som undantag.
Citera
2009-11-21, 16:15
Medlem
mcdms avatar
Citat:
Reservantagningen går först ut på att de har reservupprop i någon sal vid SU (vanligtvis Södra huset) där Stålnacke sitter och rabblar upp en jävla massa namn och så får man svara ja eller nej. Därefter brukar det oftast finnas massor med platser kvar utöver det och dessa rings in via telefon. Sista antagna reserv är alltså den sista på telefonlistan som erbjudits en plats och tackat ja.

Så bäst chans att få en reservplats får man genom att vara på plats vid "reservuppropet" men det GÅR att få en reservplats genom telefonsamtal..
Och den här reservlistan, sorteras den på betyg/namn/ålder eller liknande, eller är den kanske rent av helt slumpmässig?

För att 18.20 (VT09's sist antagna reserv) skall säga någonting om lägsta antagningspoäng som reserv så krävs det ju att reservlistan är baserad på betyg, är den däremot helt slumpmässig eller av någon annan art än just betyg så säger ju 18.20 inte någonting om reservintagningen.
Citera
2009-11-21, 16:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

De uppgifter jag har fått är följande:

Totalt ca. 27 000 verksamma jurister fördelade på,
Rättsväsendet: ca. 5000 st
Övrig statlig: ca. 6000 st.
Kommunal förvaltning: ca. 1500 st.
Advokatbyråer: ca. 6000 st.
Bank och försäkring: ca. 2000 st.
Organisationer: ca. 1000 st.
Övrig privat sektor: ca. 5500 st.

Källa: Jesper Ekroth (universitetslektor)
Citera
2009-11-21, 18:14
Medlem
Här kommer en fråga till er som pluggar på juristlinjen. Vad brukar genomsnittsåldern ligga på för de som börjar på juristlinjen? Jag är nämligen 22 och har funderat på om jag är för gammal för att börja på juristlinjen med tanke på hur lång utbildningen. Visst är det aldrig för sent att börja plugga men det är bara en fråga som har gnagat på mig rätt mycket på sistone. Vad finns det för nackdelar och fördelar? Är man för gammal om man kommer ut på arbetsmarknaden? Vad är det för kunskaper som är viktiga att besitta? Det är nog värt att tillägga att jag har en kandidatexamen i företagsekonomi med finans som inriktning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in