2009-06-06, 01:52
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Ganska brighta och motiverade personer överlag även om undantag finns. Annars är det väldigt blandat, jag blev förvånad över hur få brats som läste juridik.

Jag umgås med kanske ett gäng på tio pers, flera av dem sportar på ganska hög nivå, flera festar glatt, alla är övre medelklasspersoner där minst en av föräldrarna läst vidare. Alla har givetvis på sig kostym varje dag, hur ska annars folk se att man är jurist?

Kostym varje dag under utbildningen? Jag hade knappt kostym vid examinationsceremonin och garanterat inte vid något annat tillfälle.
Citera
2009-06-06, 13:21
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Gillar man MUF:are gillar man juristlinjen.
Citera
2009-06-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ganska brighta och motiverade personer överlag även om undantag finns. Annars är det väldigt blandat, jag blev förvånad över hur få brats som läste juridik.

Jag umgås med kanske ett gäng på tio pers, flera av dem sportar på ganska hög nivå, flera festar glatt, alla är övre medelklasspersoner där minst en av föräldrarna läst vidare. Alla har givetvis på sig kostym varje dag, hur ska annars folk se att man är jurist?

Finns ingen med kostym på juristlinjen i lund
Citera
2009-06-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Finns ingen med kostym på juristlinjen i lund
Har inte heller sett någon (affärs)jurist med kostym i Linköping.
Citera
2009-06-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Gillar man MUF:are gillar man juristlinjen.

Mest sossar som läser juridik tycker jag det verkar som?

Sen var jag ironisk när jag berättade om kostymbärandet.
Citera
2009-06-06, 19:42
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Sen var jag ironisk när jag berättade om kostymbärandet.

Haha. Det gick tydligen inte fram till oss lärare. Jag försökte dra mig till minnes om det fanns folk som faktiskt hade kostym under studietiden. Nu slipper kag fundera mer på det.

Upplevde att det var det politiska spannet bland studenterna var ganska brett.
Citera
2009-06-07, 00:34
Medlem
Starwarskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex1133
lite nyfiken på vilken typ av människor som går juristlinjen, om man ska generalisera lite, så man vet vad man ska vänta sig. vad är det för folk? folk som festar? folk som sportar? vad har de gått för gymnasieprogram? vad kommer de från för samhällsklass? mycket brats? och vad har dom på sig i skolan, kostym varje dag?:P jag har ingen aning

det jag vill komma fram till är nog; hur är den typiska juridik-studenten?

Den klassiska juriststudenten är den duktiga människan från gymnasiet som inte drar sig för att sabba för andra för att själv vinna på det. I de flesta fall är personer också direkt tråkig och har utstrålning som en betongvägg. Juriststudenterna ligger i framkant när det gäller att vara politiskt korrekta, oerhört rädda för att inte passa in, snacka skit om varandra, sprida dålig stämning och indirekt hetsa varandra till döds.

Dock finns ett få undantag men flertalet är verkligen människor som jag aldrig vill arbeta eller umgås med. Det är min bestämda uppfattning efter att ha handskats med dom dagligen i flera år
Senast redigerad av Starwarskid 2009-06-07 kl. 00:37.
Citera
2009-06-07, 00:40
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starwarskid
Juriststudenterna ligger i framkant när det gäller att vara politiskt korrekta, oerhört rädda för att inte passa in, snacka skit om varandra, sprida dålig stämning och indirekt hetsa varandra till döds.

Det där låter oerhört motsägelsefullt. Rädda för att inte passa in samtidigt som de sprider dålig stämning? Politiskt korrekta samtidigt som de snacka skit?
Citera
2009-06-07, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starwarskid
Den klassiska juriststudenten är den duktiga människan från gymnasiet som inte drar sig för att sabba för andra för att själv vinna på det. I de flesta fall är personer också direkt tråkig och har utstrålning som en betongvägg. Juriststudenterna ligger i framkant när det gäller att vara politiskt korrekta, oerhört rädda för att inte passa in, snacka skit om varandra, sprida dålig stämning och indirekt hetsa varandra till döds.

Dock finns ett få undantag men flertalet är verkligen människor som jag aldrig vill arbeta eller umgås med. Det är min bestämda uppfattning efter att ha handskats med dom dagligen i flera år

Till viss del stämmer det på vissa, men det är de som är undantagen i så fall.
Citera
2009-06-07, 08:42
Medlem
Starwarskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Det där låter oerhört motsägelsefullt. Rädda för att inte passa in samtidigt som de sprider dålig stämning? Politiskt korrekta samtidigt som de snacka skit?

Det är inget motsägelsefullt i det. Umgås med folk från Jur kand ett tag och du märker vad jag pratar om. Alla är inte så men många.
Citera
2009-06-07, 13:39
Medlem
Vill läsa till jurist på Göteborgs universitet nästa år. Problemet är det att man måste ha 18,90 i snitt. Det som kan hjälpa mig är att läsa ämnen på komvux i ett år som ger meritpoäng, som i sin tur kommer att höja mitt snitt. Jag talade med min studieledare och hon säger att man även kan få meritpoäng i områdeskurser, alltså fristående juridiska kurser på gymnasienivå. Min fråga är, vet någon här vilka ämnen som jag kan läsa för att skaffa mig en del meritpoäng? Jag har funderat på Eng C och Sv C, som ger mig meritpoäng eftersom kravet bara är Eng A och Sv B. Finns det några andra ämnen jag kan läsa som ger ytterliggare meritpoäng, någon som vet?

Alltså vilka ämnen ger meritpoäng då man söker till juristlinjen vid Göteborgs universitet och vad är maxpoäng i MP?

Tack för svar!
Senast redigerad av erik333 2009-06-07 kl. 14:08.
Citera
2009-06-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik333
Vill läsa till jurist på Göteborgs universitet nästa år. Problemet är det att man måste ha 18,90 i snitt. Det som kan hjälpa mig är att läsa ämnen på komvux i ett år som ger merit
poäng, som i sin tur kommer att höja mitt snitt. Jag talade med min studieledare och hon säger att man även kan få meritpoäng i områdeskurser, alltså fristående juridiska kurser på gymnasienivå. Min fråga är, vet någon här vilka ämnen som jag kan läsa för att skaffa mig en del meritpoäng? Jag har funderat på Eng C och Sv C, som ger mig meritpoäng eftersom kravet bara är Eng A och Sv B. Finns det några andra ämnen jag kan läsa som ger ytterliggare meritpoäng, någon som vet?

Alltså vilka ämnen ger meritpoäng då man söker till juristlinjen vid Göteborgs universitet och vad är maxpoäng i MP?

Tack för svar!

18,9 låter väldigt högt. Det är knappast efter reservuttagningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in