2009-06-03, 12:39
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Vill man inte använda nätupplagor kan man köpa lagböcker jättebilligt hos myndigheter osv. Förvisso får man då ett ex. som är ett år gammalt.

Blå lagboken brukar kosta omkring 700 - 800 kr på Juristernas hus i Sthlm.

Juridicum SU själva brukar sälja av sina egna för 400-600 kr.
Citera
2009-06-03, 12:40
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
DET håller jag däremot med om. Den blåa överlag tycker jag är onödig så länge man pluggar, sliter och spiller kaffe på den.

Men om man känner att det är dags att köra igång lite tidigare och går så långt att man tar Civilrätt som sommarlektyr tycker jag man gott kan punga ut de hundralapparna den röda eller gröna lagboken kostar. Det är helt enkelt värt det.

Att jag sedan tycker att sommarlovet är till för rekreation är en annan sak.

Det där är nog mkt en smaksak, jag gillar den för att den är kompakt
och alla lagrum finns med som är viktiga under studietiden. Röda är för stor, blåa inte komplett.
Citera
2009-06-03, 13:58
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Eller så snor man från sin f d arbetsgivare.

om man vill hamna i belastningsregistret
Citera
2009-06-03, 14:54
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Juridicum SU själva brukar sälja av sina egna för 400-600 kr.
Japp. Jag vill dock inte köpa begagnade lagböcker. Det finns alltför många som blivit anklagade för fusk för att de haft en begagnade lagbok och missat sudda bort gamla anteckningar. Annars köper jag det mesta på Juristernas bokhandel på SU.
Citera
2009-06-03, 19:49
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Vill man inte använda nätupplagor kan man köpa lagböcker jättebilligt hos myndigheter osv. Förvisso får man då ett ex. som är ett år gammalt.

Blå lagboken brukar kosta omkring 700 - 800 kr på Juristernas hus i Sthlm.

Den blå sänks till ca 800 kr under augusti på Adlibris.
Citera
2009-06-03, 21:50
Medlem
Oj jag drog visst upp en häftig debatt. Aja otroligt tacksam för alla tipsen. Ska skaffa civilrätt och börja studera den. Ska ju inte läsa juridik förräns nästa år så jag tror att jag hinner lära mig den ganska bra. Skaffar nog också en lagbok, kan jag bläddra lite i den.

Tack!
Citera
2009-06-03, 23:31
Medlem
Whattabas avatar
Finns ingen som helst chans att komma in med 1.4 på Lund va? Har ingen koll på statistiken.
Citera
2009-06-03, 23:41
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Japp. Jag vill dock inte köpa begagnade lagböcker. Det finns alltför många som blivit anklagade för fusk för att de haft en begagnade lagbok och missat sudda bort gamla anteckningar. Annars köper jag det mesta på Juristernas bokhandel på SU.

Hur många har egentligen anklagats för fusk? Är det inte mest ett rykte?
Citera
2009-06-04, 00:53
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Som killarna med andra ord; tysta och trista

Nej, vi är ju helt sjukt awesome!
Citera
2009-06-04, 00:59
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Hur många har egentligen anklagats för fusk? Är det inte mest ett rykte?

Troligtvis både och. Jag tror att det är mycket skräckpropaganda för att inga elever ska försöka sig på något, många elever skulle nog i princip göra vad som helst för att försöka få ett högre betyg även om det skulle innebära att tänja på tentamensreglerna. Jag tror att det bästa vore att man införde open-book tentor rakt av, vilket man har i Uppsala. Ta exemplet sakrätt; hur ska man kunna memorera 4 poäng som ju inte finns i någon lag, förutom SkbrvL och 1845 års lag om köp av lösa saker?
Citera
2009-06-04, 00:59
Medlem
ZätaHs avatar
dubbelpost

dubbelpost
Senast redigerad av ZätaH 2009-06-04 kl. 01:13.
Citera
2009-06-04, 19:49
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Troligtvis både och. Jag tror att det är mycket skräckpropaganda för att inga elever ska försöka sig på något, många elever skulle nog i princip göra vad som helst för att försöka få ett högre betyg även om det skulle innebära att tänja på tentamensreglerna. Jag tror att det bästa vore att man införde open-book tentor rakt av, vilket man har i Uppsala. Ta exemplet sakrätt; hur ska man kunna memorera 4 poäng som ju inte finns i någon lag, förutom SkbrvL och 1845 års lag om köp av lösa saker?

Jag håller med dig. Då kringgår man problemet. Dessutom är utan-till-kunskaper inget som tillämpas förutom i sammanhang då ngn vill briljera.

Det är ju pga kärringar som har skrivit av böcker från pärm till pärm dessa examensregler skapats.

Det är väldigt märkligt att många unga människor som studerar juridik inte har några skrupler vad gäller sitt eget fuskande. De är ju i regel annars väldigt politiskt korrekta.

Förmodligen bilvande perfekta medborgare till opportunister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in