Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Hur det ser ut på förvaltningsrätterna vet jag inte eftersom jag inte suttit ting vid en sådan. Möjligt att det är mycket skatterätt, men bäst att någon annan svarar.
När det gäller meritvärdet vet jag inte hur det värderas idag. Traditionellt sett har nog notariemeritering på tingsrätt setts som lite finare än förvaltningsmotsvarigheten. Varför vet jag inte. Sannolikt därför att juristbranschen är ganska konservativ och ibland smått efterbliven. Egentligen kan jag tycka att det borde vara tvärtom eftersom jag tror att man oftast får syssla med mer riktig juridik på en fövaltningsrätt (även om det säkert varierar). Det enda jag vet är att det generellt sett är lättare för en tingsnotarie att komma in på domarbanan (fiskalstjänst) på förvaltningssidan än vad det är för en förvaltningsrättsnotarie att komma in på domarbanan på den allmänna sidan.
Vi kör 3-4 halvårsplaceringar på tre avdelningar (Migration, Skatt och Allmänna). Många vill till skatt och det är inte helt garanterat att man kommer dit.
Mer riktig juridik från början? Ja, MEN i allt väsentligt gör man samma sak hela tiden; skriver domar. Mer varierande rättsområden än TR dock- 500 måltyper.
Ingen förvaltningsrättsnotarie har NÅGONSIN kommit in på HovR...
Peace
/ EN FR-NOT I STHLM