2009-06-02, 20:19
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Håller med. Jag beställde hem Agell/Malmström ett par veckor innan kursstarten och började så klart läsa lite. Det kändes som en käftsmäll när jag öppnade boken utan några som helst referensramar, ja. Det var en bok av fyra, så jag trodde att jag skulle få en helvetisk termin. När man sen fick lite vägledning, kolla på föreläsningar och lite enkla tillämpningsuppgifter att lösa, så kändes det genast mycket bättre.
Ja, böckerna känns alltid enklare efter ett par föreläsningar. Jag läser själv inget innan dem.

Är det många som gör så förresten - plöjer materialet innan kursen och föreläsningarna startat?
Citera
2009-06-02, 20:44
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Han får ju försöka styra upp en lagbok också. Annars missar man ju hela poängen.

Lagbok är inte alls viktigt, bara dyrt. De mesta finns att tillgå via Karnow/Zeteo.
Lagboken behöver man i princip bara på tentorna. Sen är oftast lagrummen för kursen samlade i små kompendier.
Citera
2009-06-02, 20:45
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster

Är det många som gör så förresten - plöjer materialet innan kursen och föreläsningarna startat?

Ja, utan någon som helst nytta.
Citera
2009-06-02, 21:08
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ja, böckerna känns alltid enklare efter ett par föreläsningar. Jag läser själv inget innan dem.

Hade den ambitionen med Malmström. Ambitionen lades ner efter tio minuter när jag insåg att den var skittråkig.
Citera
2009-06-02, 21:43
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
OCH framförallt, hur heta är tjejerna?

60/40 typ, finns några heta men tyvärr är många av tjejerna på juristlinjen ganska tråkiga

Couldn't agree more! Trista och tysta för det mesta.
Citera
2009-06-02, 22:29
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Skit över huvud i juristböckerna och njut av sommaren. Det finns gott om tid att plugga under terminen och du kommer bara att bli less om du börjar för tidigt.

Word. Om du inte är sällsynt svagbegåvad behöver du knappast läsa in en massa förkunskaper för att hänga med i tempot under den ordinarie terminen. Så jävla farligt är det faktiskt inte.

Var sak har sin tid.
Citera
2009-06-02, 22:31
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Couldn't agree more! Trista och tysta för det mesta.

Som killarna med andra ord; tysta och trista
Citera
2009-06-02, 23:59
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Lagbok är inte alls viktigt, bara dyrt. De mesta finns att tillgå via Karnow/Zeteo.
Lagboken behöver man i princip bara på tentorna. Sen är oftast lagrummen för kursen samlade i små kompendier.

Tycker det är som natt och dag att läsa kurslitteratur och lagtext samtidigt än att först ta fram lagboken till övningstentorna.

Men alla är olika. Nu skiljer det sig säkert från kurs till kurs, men att bara läsa lagtext är ofta väldigt givande.
Citera
2009-06-03, 00:16
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Tycker det är som natt och dag att läsa kurslitteratur och lagtext samtidigt än att först ta fram lagboken till övningstentorna.

Men alla är olika. Nu skiljer det sig säkert från kurs till kurs, men att bara läsa lagtext är ofta väldigt givande.

Jag förnekar inte ATT lagtextext i sig är viktigt, mer att man inte måste
lägga ut 2000 kr för att köpa en blå lagbok t.ex. Det går att använda sig av nätlagböcker osv osv.
Citera
2009-06-03, 00:24
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
lägga ut 2000 kr för att köpa en blå lagbok t.ex. Det går att använda sig av nätlagböcker osv osv.

DET håller jag däremot med om. Den blåa överlag tycker jag är onödig så länge man pluggar, sliter och spiller kaffe på den.

Men om man känner att det är dags att köra igång lite tidigare och går så långt att man tar Civilrätt som sommarlektyr tycker jag man gott kan punga ut de hundralapparna den röda eller gröna lagboken kostar. Det är helt enkelt värt det.

Att jag sedan tycker att sommarlovet är till för rekreation är en annan sak.
Citera
2009-06-03, 08:45
Medlem
flipsters avatar
Citat:

Vill man inte använda nätupplagor kan man köpa lagböcker jättebilligt hos myndigheter osv. Förvisso får man då ett ex. som är ett år gammalt.

Blå lagboken brukar kosta omkring 700 - 800 kr på Juristernas hus i Sthlm.
Citera
2009-06-03, 08:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vill man inte använda nätupplagor kan man köpa lagböcker jättebilligt hos myndigheter osv. Förvisso får man då ett ex. som är ett år gammalt.

Blå lagboken brukar kosta omkring 700 - 800 kr på Juristernas hus i Sthlm.

Eller så snor man från sin f d arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in