Citat:
Ursprungligen postat av lateque
Varför vill du byta från örebro till uppsala? Jag har 1.5 på hp, har sökt till uppsala/sthlm/lund och har planerat att tacka nej till min plats för att ta örebro till hösten, närmre till familjen osv. Är utbildningen där undermålig eller?
Bra fråga. Anledningen till att jag vill byta är främst att jag måste prova. Jag är inte alls missnöjd med utbildningen i Örebro men jag har inget att jämföra med och jag vill veta hur det är i Uppsala eftersom att många säger att det är sjukt stor skillnad (mycket bättre i Uppsala). En annan anledning är att jag är lite traditionsromantiker och jag lockas av att UU är ett så gammalt universitet. Dessutom verkar Uppsala vara en trevligare stad än Örebro.
Jag tror att alla universitet som erbjuder juristutbildning har olika för- och nackdelar. Jag vet några 20.0 elever som pluggar i Örebro för att de tror att det är lättare att vara bäst där än i Uppsala. Nån hade ringt Vinge och frågat om de brydde sig var man har fått sin examen, svaret blev "nej, så länge du är bäst så skiter vi i om det står Uppsala eller Örebro på examen". Med det i åtanke kanske Örebro är ett vettigt alternativ. Det är lättare att få kontakt med lärarna, det är mindre betygshets, etc.
Dock har jag hört mycket om att under de första åren av juristprogrammet i Örebro (tror det har hållit på drygt 4 år) så hade eleverna mycket lägre krav på sig. Jag är rädd att när dessa kommer ut så kommer statusen hos arbetsgivarna vara slutligt befäst. Är alla örebroare betydligt sämre än uppsaliensarna så kommer det bli svårare att få jobb.
Sen finns det ju en tumregel att man alltid ska välja den bästa skolan man kan gå på. Uppsala Universitet är alltid rankat som ett av de allra bästa lärosätena i Sverige, och brukar ligga runt plats 70 på världsrankingen. http://www.arwu.org/Country2009Main.jsp?param=Sweden
Örebro är ärligt talat en skitskola, rankat lägre än Södertörn, Högskolan i Dalarna, Mälardalens, osv. Nu drabbar det kanske andra i högre utsträckning än juristerna eftersom ÖRU satsar hårt på prestigeprogrammen och verkar skita i de andra, men ändå.
Stockholms Universitet skulle jag inte rekommendera heller. SU's största merit är den geografiska placeringen.
Många har ingen aning om var de pratar om eller överdriver.