2009-11-19, 14:32
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lateque
Varför vill du byta från örebro till uppsala? Jag har 1.5 på hp, har sökt till uppsala/sthlm/lund och har planerat att tacka nej till min plats för att ta örebro till hösten, närmre till familjen osv. Är utbildningen där undermålig eller?

Bra fråga. Anledningen till att jag vill byta är främst att jag måste prova. Jag är inte alls missnöjd med utbildningen i Örebro men jag har inget att jämföra med och jag vill veta hur det är i Uppsala eftersom att många säger att det är sjukt stor skillnad (mycket bättre i Uppsala). En annan anledning är att jag är lite traditionsromantiker och jag lockas av att UU är ett så gammalt universitet. Dessutom verkar Uppsala vara en trevligare stad än Örebro.

Jag tror att alla universitet som erbjuder juristutbildning har olika för- och nackdelar. Jag vet några 20.0 elever som pluggar i Örebro för att de tror att det är lättare att vara bäst där än i Uppsala. Nån hade ringt Vinge och frågat om de brydde sig var man har fått sin examen, svaret blev "nej, så länge du är bäst så skiter vi i om det står Uppsala eller Örebro på examen". Med det i åtanke kanske Örebro är ett vettigt alternativ. Det är lättare att få kontakt med lärarna, det är mindre betygshets, etc.

Dock har jag hört mycket om att under de första åren av juristprogrammet i Örebro (tror det har hållit på drygt 4 år) så hade eleverna mycket lägre krav på sig. Jag är rädd att när dessa kommer ut så kommer statusen hos arbetsgivarna vara slutligt befäst. Är alla örebroare betydligt sämre än uppsaliensarna så kommer det bli svårare att få jobb.

Sen finns det ju en tumregel att man alltid ska välja den bästa skolan man kan gå på. Uppsala Universitet är alltid rankat som ett av de allra bästa lärosätena i Sverige, och brukar ligga runt plats 70 på världsrankingen. http://www.arwu.org/Country2009Main.jsp?param=Sweden
Örebro är ärligt talat en skitskola, rankat lägre än Södertörn, Högskolan i Dalarna, Mälardalens, osv. Nu drabbar det kanske andra i högre utsträckning än juristerna eftersom ÖRU satsar hårt på prestigeprogrammen och verkar skita i de andra, men ändå.
Stockholms Universitet skulle jag inte rekommendera heller. SU's största merit är den geografiska placeringen.
Citera
2009-11-19, 15:26
Medlem
Ok, jag har pluggat rättsvetenskap i Luleå i 2 år nu, och där kan man tala om skitskola (gäller ej de tekniska programmen), och jag hade också sökt till uppsala, termin 4. Jag fick besked idag, att jag har kommit in, men vet inte riktigt hur jag ska göra.

Alternativ:
1: Skita i uppsala och sthlm, ta örebro.
2: Välja att börja i Uppsala, termin 4, få mina betyg nedgraderade till lägsta godkända.
3: Börja i Uppsala från början, och börja om på en ny kula.

Har du sökt till senare del eller den vanliga vägen genom betyg? Hör gärna av dig privat.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Bra fråga. Anledningen till att jag vill byta är främst att jag måste prova. Jag är inte alls missnöjd med utbildningen i Örebro men jag har inget att jämföra med och jag vill veta hur det är i Uppsala eftersom att många säger att det är sjukt stor skillnad (mycket bättre i Uppsala). En annan anledning är att jag är lite traditionsromantiker och jag lockas av att UU är ett så gammalt universitet. Dessutom verkar Uppsala vara en trevligare stad än Örebro.

Jag tror att alla universitet som erbjuder juristutbildning har olika för- och nackdelar. Jag vet några 20.0 elever som pluggar i Örebro för att de tror att det är lättare att vara bäst där än i Uppsala. Nån hade ringt Vinge och frågat om de brydde sig var man har fått sin examen, svaret blev "nej, så länge du är bäst så skiter vi i om det står Uppsala eller Örebro på examen". Med det i åtanke kanske Örebro är ett vettigt alternativ. Det är lättare att få kontakt med lärarna, det är mindre betygshets, etc.

Dock har jag hört mycket om att under de första åren av juristprogrammet i Örebro (tror det har hållit på drygt 4 år) så hade eleverna mycket lägre krav på sig. Jag är rädd att när dessa kommer ut så kommer statusen hos arbetsgivarna vara slutligt befäst. Är alla örebroare betydligt sämre än uppsaliensarna så kommer det bli svårare att få jobb.

Sen finns det ju en tumregel att man alltid ska välja den bästa skolan man kan gå på. Uppsala Universitet är alltid rankat som ett av de allra bästa lärosätena i Sverige, och brukar ligga runt plats 70 på världsrankingen. http://www.arwu.org/Country2009Main.jsp?param=Sweden
Örebro är ärligt talat en skitskola, rankat lägre än Södertörn, Högskolan i Dalarna, Mälardalens, osv. Nu drabbar det kanske andra i högre utsträckning än juristerna eftersom ÖRU satsar hårt på prestigeprogrammen och verkar skita i de andra, men ändå.
Stockholms Universitet skulle jag inte rekommendera heller. SU's största merit är den geografiska placeringen.
Citera
2009-11-19, 16:14
Medlem
Rockaways avatar
Upplever att dom som började på termin 1 nu i höst är något yngre än tidigare, min personliga uppfattning var att de flesta som började ligger mellan 19-22... innan så skulle jag säga att de flesta var kanske 20-23, så nåt års förskjutning bara... 23 är iaf ingen ålder...

Angående vårintaget så läste jag i någon annan tråd här att det antagligen skulle bli svårare att komma in på våren än på hösten...
Citera
2009-11-19, 17:18
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lateque
Varför vill du byta från örebro till uppsala? Jag har 1.5 på hp, har sökt till uppsala/sthlm/lund och har planerat att tacka nej till min plats för att ta örebro till hösten, närmre till familjen osv. Är utbildningen där undermålig eller?

Hej hej!

Jag läser också juristprogrammet termin 1 i Örebro. Det enda jag kan säga såhär, eftersom du har närmare till familj och vänner etc i örebro skulle jag lätt ta örebro. Du ska plugga i 4.5 år och därför måste du trivas och ha nära till familjen. Jag kommer ursprungligen från stockholm det är kanon att ha så nära hem! Så kan man åka hem över helgerna och äta god mat och slippa diska etc.

Angående utbildningen, jag är väldigt nöjd med Örebro! Tycker att lärarna är väldigt engagerade och är lätta att få kontakt med (det kan du glömma om du pluggar i någon annan skola du är bara 1 av de 350 st). Min farsa pluggade juridik i Uppsala, många av hans vänner gjorde det, har vänner om gör det och de har till naturen att man kastar skit på alla andra lärosäten (speciellt på juristprogrammet) Eftersom det råder betygshets, kamp och tingsplatser. Men enligt Dagensjuridik så kommer det inom 4-5år finnas hur mycket jobb som helst för jurister (pga 40-tallisterna går i pension)

Kan ju också tillägga att det är ett FB syndrom att det är bara vissa skolor som gäller (det påverkade även mig) men du kommer inse att det är 99% skitsnack Många har ingen aning om var de pratar om eller överdriver.
Utbildningen är en sån liten del av det framtida yrkesliv och det är under du väl börjar jobba som du kommer bli en bra jurist.

Ingen arbetsgivare sätter någon större vikt vart du har pluggat (som Feadog poängterade) utan dina betyg, personlig kompetens, kontakter. Där har du det viktigaste du behöver tänka på. Om du är orolig så kan du ju maila byråer och fråga!

Ett annan fördel är att det är lätt och få bostad här i Örebro, du kan lätt få en egen lägenhet vid universitetet eller de centrala delarna av stan.

Sorry för eventuella stavfel etc, skrev ihop det här snabbt och nu ska jag till gymmet!

Lycka till!
Citera
2009-11-19, 17:23
Medlem
Ok, låter intressant. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, pratade med brorsan förut, han pluggade ekonomi där iofs, och han tyckte det var som ett dagis. Men det är kanske för att de prioriterar prestigeprogrammen som har nämnts här. Jag vet inte, känner mig rätt kluven.

Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Hej hej!

Jag läser också juristprogrammet termin 1 i Örebro. Det enda jag kan säga såhär, eftersom du har närmare till familj och vänner etc i örebro skulle jag lätt ta örebro. Du ska plugga i 4.5 år och därför måste du trivas och ha nära till familjen. Jag kommer ursprungligen från stockholm det är kanon att ha så nära hem! Så kan man åka hem över helgerna och äta god mat och slippa diska etc.

Angående utbildningen, jag är väldigt nöjd med Örebro! Tycker att lärarna är väldigt engagerade och är lätta att få kontakt med (det kan du glömma om du pluggar i någon annan skola du är bara 1 av de 350 st). Min farsa pluggade juridik i Uppsala, många av hans vänner gjorde det, har vänner om gör det och de har till naturen att man kastar skit på alla andra lärosäten (speciellt på juristprogrammet) Eftersom det råder betygshets, kamp och tingsplatser. Men enligt Dagensjuridik så kommer det inom 4-5år finnas hur mycket jobb som helst för jurister (pga 40-tallisterna går i pension)

Kan ju också tillägga att det är ett FB syndrom att det är bara vissa skolor som gäller (det påverkade även mig) men du kommer inse att det är 99% skitsnack Många har ingen aning om var de pratar om eller överdriver.
Utbildningen är en sån liten del av det framtida yrkesliv och det är under du väl börjar jobba som du kommer bli en bra jurist.

Ingen arbetsgivare sätter någon större vikt vart du har pluggat (som Feadog poängterade) utan dina betyg, personlig kompetens, kontakter. Där har du det viktigaste du behöver tänka på. Om du är orolig så kan du ju maila byråer och fråga!

Ett annan fördel är att det är lätt och få bostad här i Örebro, du kan lätt få en egen lägenhet vid universitetet eller de centrala delarna av stan.

Sorry för eventuella stavfel etc, skrev ihop det här snabbt och nu ska jag till gymmet!

Lycka till!
Citera
2009-11-19, 19:55
Medlem
r0g3rs avatar
Jag har ingen aning hur de prioriterar, men jag tycker verkligen inte att det är någon lek stuga.

Btw, bara ett tecken på att Örebro är seriöst och håller måttet: Vi har många föreläsare från Stockholm/Uppsala. Sedan undervisar även Joakim Nergelius vid Örebro.

Hoppas det klarnar för dig, du har ju ganska gott om tid
Citera
2009-11-19, 21:16
Medlem
Feadogs avatar
lateque- du har PM
Citera
2009-11-20, 23:55
Medlem
juristprogrammet

Tror ni man kommer in med 18,85 på juristprogrammet i stockholm till våren? Ni som verkar ha lite koll..
Citera
2009-11-21, 01:53
Bannlyst
Lunds juristprogram

Ar det nagon har som gar dar just nu? Har ett par fragor.
Citera
2009-11-21, 10:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathalie.ls
Tror ni man kommer in med 18,85 på juristprogrammet i stockholm till våren? Ni som verkar ha lite koll..

Mycket tveksamt, kanske som reserv. Jag har iof inte orkat kolla på statistik för vårintagningar där (tycker du kan göra det själv), men det har nog oftast krävts över 19. Ändå har SU tredje lägst betygssnitt. Du får nog satsa Umeå eller Örebro till hösten om du inte kan göra HP.
Citera
2009-11-21, 11:30
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Utbilda er till jurister för tusan inför de stundande sötebrödsdagarna!

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Sokes-7-500-unga-jurister/

http://www.st.org/?id=6907

Hur ska Media ha det egentligen? Ena stunden har juristutbildningen jättebra framtidsutsikter för att nästa stund vara det totalt motsatta.

Citat:
Juristutbildningen vid Stockholms universitet är den enskilt absolut populäraste utbildningen hos de sökande till vårterminen 2010. Bland topp 10 ligger samtliga av våren juristutbildningar. Men framtiden för bilvande jurister är inte ljus. Om fem år chansen att få jobb medelstor, inom tio är det enligt arbetsförmedlingens prognoser mycket svårt.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fo%3DSNBS%26stat%3D0%26ArticleID%3D2 009\11\21\362596%26SectionId%3DDinapengar%26menuse ction%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-21, 11:34
Medlem
mcdms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathalie.ls

Absolut inte omöjligt, VT2008 kom man in med 18.13 och VT2009 kom man in med 18.50. Det är faktiskt färre förstahandssökande till juristprogrammet VT2010 än det var VT2009, men ett större totalt antal sökande.
Sist antagna reserv på SU VT2009 hade 18.20, men jag vet inte alls hur reservantagningen går till och vad som menas med sist antagna reserv. Tror hur som helst att 18.85 bör ge dig en plats i 2a urvalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in