2012-04-10, 14:34
Medlem
Varför vill ni läsa juridik? Vad är det som är så lockande? Är det vad jag tror "statusen" och tron om att man blir advokat/åklagare efter utbildningen eller är det något annat?
Citera
2012-04-10, 15:37
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hop3
Varför vill ni läsa juridik? Vad är det som är så lockande? Är det vad jag tror "statusen" och tron om att man blir advokat/åklagare efter utbildningen eller är det något annat?
Att man kan bli advokat eller åklagare med en juristexamen i bagaget är en realitet, inte en fråga om tro eller förhoppning. Under alla omständigheter blir man i varje fall jurist.

Juristprogrammet är en otroligt allmänbildande och bred utbildning som öppnar många karriärsmöjligheter, och ja, i många fall ger både pengar och status. Viktigast tror jag dock inte att pengarna och statusen är, utan snarare arbetsuppgifterna och arbetssättet.
Citera
2012-04-10, 15:37
Medlem
Tjena, har några frågor om juristprogrammet!

a) Har jag förstått det här med antagning rätt? En viss del studenter blir antagna uteslutande p.g.a. deras resultat på högskoleprovet? Jag har 1.8 på högskoleprovet, men mitt gymnasiebetyg ligger på ca 18, emellertid kan jag tillgodoräkna mig ytterligare 2,5 meritpoäng genom områdeskurser (i alla fall på LU). Är mitt gymnasiebetyg något som kan sätta käppar i hjulet?

b) Hur stimluerande är det intellektuellt? Fördomsfull som jag är tänker jag mig att det i mångt och mycket består av att rapa upp det som står i böcker, och är föga analytiskt. Följaktligen skulle även klientelet vara ganska obegåvade individer, läs de som fick bra betyg i gymnasiet enkomt för att de lade ner jävulskt mycket tid på plugg.

Jag är mer typen som har lätt för att lära mig, gärna analyserar saker och ting och drar slutsatser, och är väl egentligen mer lagd åt det samhällsvetenskapliga hållet. Bra på att tala är jag också, men att bara lära in fakta finner jag oerhört tråkigt (och därmed svårt). Men kanske skulle jurist passa mig bra ändå?

c) Det har förvisso ältats i oändlighet i den här tråden, men; lärosäte. Jag bor i Umeå, så det vore onekligen praktiskt att plugga här (främst att slippa studieskulder, dessutom kul att ha kvar sina gamla polare), men om det är en reel skillnad i ens framtida utsikter så är det ju klart mer värt att plugga på LU eller UU (förutsatt att jag har betygen för det). Vad tycker ni? Kan det t.o.m. vara att föredra med tanke på att det kan vara en upplevelse att komma hemifrån?
Senast redigerad av Berbertroll 2012-04-10 kl. 15:47.
Citera
2012-04-10, 15:50
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

a) Har jag förstått det här med antagning rätt? En viss del studenter blir antagna uteslutande p.g.a. deras resultat på högskoleprovet? Jag har 1.8 på högskoleprovet, men mitt gymnasiebetyg ligger på ca 18, emellertid kan jag tillgodoräkna mig ytterligare 2,5 meritpoäng genom områdeskurser (i alla fall på LU). Är mitt gymnasiebetyg något som kan sätta käppar i hjulet?
b)

Med 1.8 på högskoleprovet så kan du glömma dina betyg, du kommer in överallt. Givetvis under förutsättning att du har behörigheten för att söka.

Citat:
Hur stimluerande är det intellektuellt? Fördomsfull som jag är tänker jag mig att det i mångt och mycket består av att rapa upp det som står i böcker, och är föga analytiskt. Följaktligen skulle även klientelet vara ganska obegåvade individer, läs de som fick bra betyg i gymnasiet enkomt för att de lade ner jävulskt mycket tid på plugg.

Jag är mer typen som har lätt för att lära mig, gärna analyserar saker och ting och drar slutsatser, och är väl egentligen mer lagd åt det samhällsvetenskapliga hållet. Bra på att tala är jag också, men att bara lära in fakta finner jag oerhört tråkigt (och därmed svårt). Men kanske skulle jurist passa mig bra ändå?
c)

Med tanke på den mängd litteratur som man läser på juristprogrammet och det överflöd av lagar och förordningar som finns, så är det omöjligt att lära sig allt utantill. Det man lär sig på juristprogrammet är den juridiska metoden, m a o den uppsättning nycklar du behöver för att kunna lösa juridiska problem. Det torde vara svårt att finna en utbildning som är mer analyserande och intellektuell än vad juristutbildningen är, så den kommer nog passa dig utmärkt.

Citat:
Det har förvisso ältats ut och in i den här tråden, men; lärosäte. Jag bor i Umeå, så det vore onekligen praktiskt att plugga här (främst att slippa studieskulder, dessutom kul att ha kvar sina gamla polare), men om det är en reel skillnad i ens framtida utsikter så är det ju klart mer värt att plugga på LU eller UU (förutsatt att jag har betygen för det). Vad tycker ni? Kan det t.o.m. vara att föredra med tanke på att det kan vara en upplevelse att komma hemifrån?

Kör på Umeå, förvisso snorkallt och isbjörnar på gatorna, men en examen därifrån är lika bra och fin som en examen från andra universitet.
Citera
2012-04-10, 16:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berbertroll

b) Hur stimluerande är det intellektuellt? Fördomsfull som jag är tänker jag mig att det i mångt och mycket består av att rapa upp det som står i böcker, och är föga analytiskt. Följaktligen skulle även klientelet vara ganska obegåvade individer, läs de som fick bra betyg i gymnasiet enkomt för att de lade ner jävulskt mycket tid på plugg.

c) Det har förvisso ältats i oändlighet i den här tråden, men; lärosäte. Jag bor i Umeå, så det vore onekligen praktiskt att plugga här (främst att slippa studieskulder, dessutom kul att ha kvar sina gamla polare), men om det är en reel skillnad i ens framtida utsikter så är det ju klart mer värt att plugga på LU eller UU (förutsatt att jag har betygen för det). Vad tycker ni? Kan det t.o.m. vara att föredra med tanke på att det kan vara en upplevelse att komma hemifrån?

a) Det är helt separata urvalsgrupper så du kan vara lugn. Det spelar ingen roll om du så har 10,0 i betyg. Med grundläggande behörighet och 1,8 kommer du in ändå.

b) Du kunde inte ha mer fel min vän. Juridik är nog bland det mest analytiska man kan plugga. Det en jurist gör i grund och botten är att lösa problem. Visst måste man läsa och referera till rättskällorna, men eftersom ingen (varken lagstiftaren eller någon annan) har skrivit om alla specifika problem så handlar det mest om att argumentera för varför något ska vara på ett visst sätt i det specifika fallet. Därför är också god argumentationsförmåga och retorik viktigt, kanske inte så mycket just under själva utbildningen, men definitivt i yrkeslivet. Samhällsvetenskapligt är det ju också, speciellt när man pluggar statsrätt, folkrätt, etc.

c) Här får du avgöra själv. Du kan ta dig precis lika lång med en examen från UmU som med en från UU eller LU. Idag torde det vara ytterst få arbetsgivare som bryr sig alls om vilket lärosäte som har utfärdat examen. Vissa rykten finns fortfarande om arbetsgivare som bara anställer från ett visst lärosäte (oftast då UU eller LU), men jag har aldrig träffat någon arbetsgivare som säger att det spelar någon roll, och då pluggar jag ändå på UU och de har därför ingen anledning att ljuga för mig om det. Däremot är det självklart så att du vinner mycket socialt, erfarenhetsmässigt, och kanske även när det gäller att bygga kontaktnät, på att flytta till en studentstad som Uppsala eller Lund jämfört med en stad som Umeå. Studenttiden är för de flesta den roligaste tiden i livet, och det blir inte bättre än i Uppsala och Lund. Vill du helst bara fortsätta umgås med dina gamla polare så visst, och att slippa studieskulder är så klart en fördel, men tro mig när jag säger att du missar något stort.
Citera
2012-04-10, 18:58
Medlem
Hej igen

Jag har lagt till juristprogrammet i Uppsala till mina val nu för att bättra på mina chanser att komma in och kommer således att söka till både SU och UU.

Detta har säkert diskuterats otaliga gånger tidigare i tråden, men jag har lite svårt att välja mellan de båda. Till saken hör att jag kommer bo hemma hos föräldrarna oavsett var jag kommer in då jag inte har överdrivet långt att åka till något av lärosätena.

Helst skulle jag nog plugga på SU på grund av att de har kriminologikurser där, men låt oss säga att jag kommer in på UU men inte SU, är det värt att börja plugga på UU eller vänta och söka igen till SU? Kan man påbörja utbildningen i UU och sen byta till SU? För om jag har förstått det rätt finns ej kriminologi på UU.

Sen så kanske det är lättare att lära känna nya människor i Uppsala än i Sthlm pga av att många hänger med sina gamla vänner ist för att lära känna nya?

Alltså:
- Fördel med Uppsala: lättare att lära känna nya?
- Försel med Sthlm: Kriminologikurser

Någon skillnad i svårighetsgrad mellan de båda utbildningarna?
Citera
2012-04-10, 19:03
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
- Fördel med Sthlm: Kriminologikurser

På vilket sätt är det en fördel att det finns kriminologi på SU när man läser till jurist där? Man läser inte kriminologi inom programmet såvida man inte gör det som specialkurs.
Citera
2012-04-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
På vilket sätt är det en fördel att det finns kriminologi på SU när man läser till jurist där? Man läser inte kriminologi inom programmet såvida man inte gör det som specialkurs.
Har man inte så att man läser X antal poäng valbara kurser?
Citera
2012-04-10, 19:20
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Har man inte så att man läser X antal poäng valbara kurser?

Jo, specialkurser som sagt.

Ett förtydligande ifrån min sida; om du verkligen vill läsa kiminologi om en sisådär tre-fyra år som specialkurs, ja då är det väl en fördel att läsa på ett universitet där det finns kriminologi, men det är inget som i sig egentligen ger juristprogrammet på SU en fördel. Kriminologiska institutionen står på egna ben och jag skulle dessutom bli förvånad om man inte kan tillgodoräkna sig kriminologisk grundkurs 30 hp som specialkurs vid UU precis som vid SU, även om du då skulle läsa själva kursen vid SU.
Senast redigerad av namgreb 2012-04-10 kl. 19:24.
Citera
2012-04-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jo, specialkurser som sagt.

Ett förtydligande ifrån min sida; om du verkligen vill läsa kiminologi om en sisådär tre-fyra år som specialkurs, ja då är det väl en fördel att läsa på ett universitet där det finns kriminologi, men det är inget som i sig egentligen ger juristprogrammet på SU en fördel. Kriminologiska institutionen står på egna ben och jag skulle dessutom bli förvånad om man inte kan tillgodoräkna sig kriminologisk grundkurs 30 hp som specialkurs vid UU precis som vid SU, även om du då skulle läsa själva kursen vid SU.

Man tackar! Vet du om det är några större skillnader i upplägg och svårighetsgrad mellan de båda?
Citera
2012-04-10, 19:44
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Man tackar! Vet du om det är några större skillnader i upplägg och svårighetsgrad mellan de båda?
Uppsala har mer grupparbete och problembaserat lärande där du får lösa uppgifter (Case) medan Stockholm har mer traditionellt med mer eget arbete, Uppsala har (för det mesta?`) terminstentor dvs en tenta per termin medan Stockholm har kurstentor så de har 2-4 tentor per termin.
Citera
2012-04-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Uppsala har mer grupparbete och problembaserat lärande där du får lösa uppgifter (Case) medan Stockholm har mer traditionellt med mer eget arbete, Uppsala har (för det mesta?`) terminstentor dvs en tenta per termin medan Stockholm har kurstentor så de har 2-4 tentor per termin.
Okej. Tror jag föredrar det arbetssätt du beskriver att SU har. Tack för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in