Citat:
Tjena, har några frågor om juristprogrammet!
a) Har jag förstått det här med antagning rätt? En viss del studenter blir antagna uteslutande p.g.a. deras resultat på högskoleprovet? Jag har 1.8 på högskoleprovet, men mitt gymnasiebetyg ligger på ca 18, emellertid kan jag tillgodoräkna mig ytterligare 2,5 meritpoäng genom områdeskurser (i alla fall på LU). Är mitt gymnasiebetyg något som kan sätta käppar i hjulet?
b)
Med 1.8 på högskoleprovet så kan du glömma dina betyg, du kommer in överallt. Givetvis under förutsättning att du har behörigheten för att söka.
Citat:
Hur stimluerande är det intellektuellt? Fördomsfull som jag är tänker jag mig att det i mångt och mycket består av att rapa upp det som står i böcker, och är föga analytiskt. Följaktligen skulle även klientelet vara ganska obegåvade individer, läs de som fick bra betyg i gymnasiet enkomt för att de lade ner jävulskt mycket tid på plugg.
Jag är mer typen som har lätt för att lära mig, gärna analyserar saker och ting och drar slutsatser, och är väl egentligen mer lagd åt det samhällsvetenskapliga hållet. Bra på att tala är jag också, men att bara lära in fakta finner jag oerhört tråkigt (och därmed svårt). Men kanske skulle jurist passa mig bra ändå?
c)
Med tanke på den mängd litteratur som man läser på juristprogrammet och det överflöd av lagar och förordningar som finns, så är det omöjligt att lära sig allt utantill. Det man lär sig på juristprogrammet är den
juridiska metoden, m a o den uppsättning nycklar du behöver för att kunna lösa juridiska problem. Det torde vara svårt att finna en utbildning som är mer analyserande och intellektuell än vad juristutbildningen är, så den kommer nog passa dig utmärkt.
Citat:
Det har förvisso ältats ut och in i den här tråden, men; lärosäte. Jag bor i Umeå, så det vore onekligen praktiskt att plugga här (främst att slippa studieskulder, dessutom kul att ha kvar sina gamla polare), men om det är en reel skillnad i ens framtida utsikter så är det ju klart mer värt att plugga på LU eller UU (förutsatt att jag har betygen för det). Vad tycker ni? Kan det t.o.m. vara att föredra med tanke på att det kan vara en upplevelse att komma hemifrån?
Kör på Umeå, förvisso snorkallt och isbjörnar på gatorna, men en examen därifrån är lika bra och fin som en examen från andra universitet.