2009-01-29, 19:35
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
som säkerligen vet att man tar en jur.kand från Lund, och inte en jur-Lund.

Med risk för att framstå som mindre begåvad, vad betyder det sista????
Citera
2009-01-29, 19:56
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonees
Eftersom det verkar vara ganska tyst här inne runt juristutbildningen på GU tänkte jag slå ett slag för den (ja, jag läser där). Har förvisso precis börjat på C1, men ändå. Introduktionsterminen motsvarade mina högt ställda förväntningar. Upplägget är kanon. Det är en slags "prova på-termin" där man börjar med konstitutionell rätt samt EU, fortsätter med straffrätt och civilrätt för att avsluta med immaterial- och associationsrätt. Varje delmoment avslutas med tentamen. Utöver detta består kursen av många grupparbeten, nåt som inte är någon personlig favorit direkt men det är intressanta uppgifter. Man gör dessutom 5-6 praktikbesök på domstolar, advokatfirmor samt fackförbund, något som har varit mycket trevligt.

Både föreläsare, klassen på undervisningen och övriga studenter är kanon. Hade onda aningar om att det skulle vara "bratigt" men det är det verkligen inte. Vad gäller "studentlivet" med medlemskap i diverse olika föreningar etc är jag för egen del inte mycket för det. Kan därför inte uttala mig om hur föreingslivet är, men det finns en jäkla massa olika att välja mellan i alla fall. Nu när C1 har börjat har jag fått lite perspektiv på den tid jag fick lägga ner på studier under första terminen. Nu blir det minst 8 timmar/dag samt lite på helgerna, men tiden man får lägga ner är väl högst individuell. på C1 består undervisningen till 90% av att lösa juridiska problem i form av övningsuppgifter.

Detta blev mer en redogörelse för första terminen än utbildningen i allmänhet. Om någon undrar så fråga.
Introterminen är verkligen kanon på GU - både för de som verkligen känner att de hamnat rätt, och de (som jag) som tackar gudarna för att vi så tidigt fick förstå hur tråkigt det är att plugga juridik om man är fel person för ämnet
Citera
2009-01-29, 20:18
Medlem
r0g3rs avatar
tror nu att antagningsgränsen kommer höjas pga lågkonjunkturen?
Citera
2009-01-29, 22:08
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Med risk för att framstå som mindre begåvad, vad betyder det sista????

Det betyder ingenting, fullföljer man juristlinjen innebär det att man tar en jur.kand - jag försökte belysa daniroxens bristande kunskaper och understryka sambandet mellan detta faktum och att han studerade juridik i Örebro.
Citera
2009-01-29, 22:22
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Det betyder ingenting, fullföljer man juristlinjen innebär det att man tar en jur.kand - jag försökte belysa daniroxens bristande kunskaper och understryka sambandet mellan detta faktum och att han studerade juridik i Örebro.

En Lur-Kand
Citera
2009-02-02, 16:08
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

Med tanke på att jur. kand. mig veterligen inte finns kvar sedan 2007 är det väl ganska riktigt att tala om en juristexamen då det - kan Du höra trumvirveln? - är vad en juristexamen heter. Om Du vill fördjupa dina kunskaper i hur en juristutbildning är upplagd kan du ju börja på wikipedia, det torde ligga på en nivå som passar en översittarfjant som Du.

Med vänliga hälsningar från en av de lycksaliga som hann börja i Lund i rättans tid.

Emellertid har du rätt i sak: Örebro, om än utsatt för en ganska patetisk bashing, känns som en uppsamlingsplats för folk som inte fixade 1.5 på högskoleprovet. Vilket i mina fulelitistiska ögon ses som, eh, mindre fördelaktigt. Frid!
Citera
2009-02-02, 16:44
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Med tanke på att jur. kand. mig veterligen inte finns kvar sedan 2007 är det väl ganska riktigt att tala om en juristexamen då det - kan Du höra trumvirveln? - är vad en juristexamen heter. Om Du vill fördjupa dina kunskaper i hur en juristutbildning är upplagd kan du ju börja på wikipedia, det torde ligga på en nivå som passar en översittarfjant som Du.

Med vänliga hälsningar från en av de lycksaliga som hann börja i Lund i rättans tid.

Emellertid har du rätt i sak: Örebro, om än utsatt för en ganska patetisk bashing, känns som en uppsamlingsplats för folk som inte fixade 1.5 på högskoleprovet. Vilket i mina fulelitistiska ögon ses som, eh, mindre fördelaktigt. Frid!
Alla som började på juristprogrammet innan 2007 (eller när det nu var) får dock välja om deras examen ska heta juris kandidatexamen eller juristexamen, så nog kan man fortfarande tala om jur kand.

Ja, jag vet att detta var ett ganksa meningslöst inlägg för debatten.
Citera
2009-02-16, 18:15
Medlem
En fråga!

Om man inte går igenom utbildningen med raka ab(elr är det kanske a?) utan får hyfsade/medelmåttiga betyg samt inte har aspirationen att sitta ting elr arbeta på byrå ala östermalm, hur ser arbetsmarknaden ut för en då?
Citera
2009-02-16, 18:23
Medlem
suverän.. om du inte vill sitta på topbyrå eller ting så blir det ju genast en mycket bredare arbetsmarknad klart du får jobb, se till att knyta lite kontakter på skolan bara så ska det nog bli lättare.

MEN, varför gå in utan ambitionen att spika?
Citera
2009-02-16, 18:36
Medlem
Vill inte låta legär samt är ingen slacker bara det att jag är realistisk och tror mitt bästa kommer lägga mig vid snittet eller lite högre, så det känns skönt att höra att det finns jobb ändå och om jag tittar på vad en statligt anställd tjänar så tycker jag att det verkar mycket rimligt
Citera
2009-02-16, 18:53
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln

Jag blir nästan stolt över hur dryga vi kan vara mot varandra i denna tråden - endast överträffade av handelskillar bidrar vi med stabila svartmålningar och patroniseringar av varandra.

Du kallar mig översittare men själv rekommenderar du mig wikipedia i ett eget stycke, och försöker därtill illustrera en trumvirvel som tecken på min inkompetens - hade det inte räckt med att tänka till lite innan du svarade (se Basil Fawltys inlägg)? Hur som helst, I stand corrected. Så var det med den saken.

Dock kan man alltid glädjas åt att vi slipper bråka om Örebro. Må väl!
Citera
2009-02-17, 00:17
Medlem
WayneGretzkys avatar
Vad är skillnaden på Jur.kand och juristexamen då? Juristexamen låter rätt bögigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in