Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Någon som gått juristprogrammet nån termin som kan berätta om hur det var i början? Hur tufft var det jämfört med gymnasiet tillexempel? Är det svårt att förstå "hur" man ska plugga och "vad" man ska plugga på?
Får man tips av lärarna vilka sidor man ska läsa tex och vilka uppgifter som är bra och göra eller hur är det?
Får man tips av lärarna vilka sidor man ska läsa tex och vilka uppgifter som är bra och göra eller hur är det?
Nu är det ett bra tag sedan jag gick på gymnasiet. Men PBI/PBL tog ett tag att vänja sig vid. Sen spelar det STOR roll vilken klasslärare man har, vissa ger betydligt mer råd/stöd/tips och andra (som "min"..) inget alls. Absolut ingen hjälp alls mer än "lös det, finn svaret".
Tror alla hade mer eller mindre "panik" ett par veckor in, det var som någon sa lite som att "bli iknuffad på djupt vatten utan att kunna simma"-känsla över det hela.
Men det vet ju liksom vad det gör, och det kommer (även om de flesta avhoppen var under de där veckorna), och man börjar första mer och mer av metodiken och sen är det rätt lätt. Även om google nog räddade oss allihop mer än en gång ibörjan.
Tempot tycker jag är "normalt", det var ingen mjukstart, men det är inget hysterisk tempo heller. Däremot kan det kännas så i början då allt är så nytt - och man hinner inte riktigt smälta det man nyss gjort innan det är dags att ladda om för nästa seminarum. Men samma sak där, med tiden ger det sig och blir klarare.
Sen återstår ju att se hur det går på tentan. Läser på UU så terminstenta.