2013-04-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Någon som gått juristprogrammet nån termin som kan berätta om hur det var i början? Hur tufft var det jämfört med gymnasiet tillexempel? Är det svårt att förstå "hur" man ska plugga och "vad" man ska plugga på?

Får man tips av lärarna vilka sidor man ska läsa tex och vilka uppgifter som är bra och göra eller hur är det?

Nu är det ett bra tag sedan jag gick på gymnasiet. Men PBI/PBL tog ett tag att vänja sig vid. Sen spelar det STOR roll vilken klasslärare man har, vissa ger betydligt mer råd/stöd/tips och andra (som "min"..) inget alls. Absolut ingen hjälp alls mer än "lös det, finn svaret".

Tror alla hade mer eller mindre "panik" ett par veckor in, det var som någon sa lite som att "bli iknuffad på djupt vatten utan att kunna simma"-känsla över det hela.

Men det vet ju liksom vad det gör, och det kommer (även om de flesta avhoppen var under de där veckorna), och man börjar första mer och mer av metodiken och sen är det rätt lätt. Även om google nog räddade oss allihop mer än en gång ibörjan.

Tempot tycker jag är "normalt", det var ingen mjukstart, men det är inget hysterisk tempo heller. Däremot kan det kännas så i början då allt är så nytt - och man hinner inte riktigt smälta det man nyss gjort innan det är dags att ladda om för nästa seminarum. Men samma sak där, med tiden ger det sig och blir klarare.

Sen återstår ju att se hur det går på tentan. Läser på UU så terminstenta.
Citera
2013-04-10, 21:18
Medlem
RippaSplittas avatar
Har en ganska simpel fråga, har 1.45 på HP (segt att det inte längre avrundas uppåt). Av tidigare antagningsstatisitik att döma kommer jag inte in på SU,GU,UU till hösten. Förmodligen kommer jag in i Umeå, alternativet är att söka tidigare till tidigare nämnda universitet VT14.

Vad tror ni kunniga om mina chanser att komma in till våren? Tar emot att söka Umeå, främst på grund av det geografiska läget och att jag inte har någon kötid för lägenhet.

Kravet för att komma in med HP verkar ha minskat de senaste åren, ett resultat av ökat fokus på kvant kan tänkas. Hur som haver så skulle jag uppskatta om någon kunde sia kring vårens antagning.
Citera
2013-04-10, 21:34
Medlem
Sobofieds avatar
Kullen -94 ska väl vara mindre och nya HP-provet lite svårare (för varje år blir det ju fler som söker med det nya), men vem vågar sia om sådant?

Vad jag hade gjort i din situation är nog att söka in till det uni du vill gå, och ha något annat "relevant" på samma skola som alt B om du inte skulle komma in. (statsvetenskap, ekonomi, kriminologi, retorik..) Då hinner du kanske komma i ordning bostadsmässigt, lära känna stan om den är ny, hitta ev. extrajobb osv. Sedan kan du söka in till VTs förhoppningsvis lägre intag. Dessutom får du ju ytterligare ett HP-tillfälle.

ed: SUs VT-intag i år var 1.45. Jag vet inte om man kan se via vhs vad "sista reserven" hade.
Citera
2013-04-10, 21:52
Medlem
RippaSplittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Kullen -94 ska väl vara mindre och nya HP-provet lite svårare (för varje år blir det ju fler som söker med det nya), men vem vågar sia om sådant?

Vad jag hade gjort i din situation är nog att söka in till det uni du vill gå, och ha något annat "relevant" på samma skola som alt B om du inte skulle komma in. (statsvetenskap, ekonomi, kriminologi, retorik..) Då hinner du kanske komma i ordning bostadsmässigt, lära känna stan om den är ny, hitta ev. extrajobb osv. Sedan kan du söka in till VTs förhoppningsvis lägre intag. Dessutom får du ju ytterligare ett HP-tillfälle.

ed: SUs VT-intag i år var 1.45. Jag vet inte om man kan se via vhs vad "sista reserven" hade.

Såg det, och i urval 2 var det 1.4. Som du sa kan man ju bara gissa men förhoppningsvis ligger det kvar på samma nivå. Gör nog så att jag fortsätter mina ekonomistudier till hösten och att jag med lite tur kommer in VT14.
Citera
2013-04-10, 21:52
Medlem
Citat:

SU:s antagningsstatistik för juristprogrammet (hp) var VT-13:

Urval 1: 1,45

Urval 2: 1,4

Sista antagna reserv vid reservuppropet: 1,35 (reservnr 59)

http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V13.pdf
Citera
2013-04-10, 21:55
Medlem
Nu orkar jag inte kolla, men sist in i urval två på UU nu VT13 hade väl 1,4 eller 1,45 med? Dvs det hade räckt där med. (Urval 1 låg det på 1.5)
Citera
2013-04-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Skitsnack enligt min uppfattning. Pluggar du hårt, får goda betyg från Örebro och presterar på en arbetsintervju kommer du kunna komma precis lika långt som en student från SU/UU/LU/GU. Jag läser själv i Stockholm. Jag tror det hela handlar om din individuella kapacitet och prestation i slutändan, inte vilket universitet du gick på. Sedan vet jag att det finns människor som hävdar att universitetet spelar sjukt stor roll. Jag delar inte deras uppfattning.

Lycka till!

Tack så mycket! Håller med dig, visst är det viktigaste att man är riktigt duktig. Och det gäller ju vad och vart man än pluggar, givetvis. Men sedan lockar inte Örebro direkt heller som det känns nu. Så svårt det ska vara!
Citera
2013-04-10, 22:09
Medlem
RippaSplittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
SU:s antagningsstatistik för juristprogrammet (hp) var VT-13:

Urval 1: 1,45

Urval 2: 1,4

Sista antagna reserv vid reservuppropet: 1,35 (reservnr 59)

http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V13.pdf

Intressant, så 1.35 räckte. Då jag har en nuvarande utbildning att "falla tillbaka på" så har man ju inget i förlora i fråga om att vänta tills reservuppropet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Nu orkar jag inte kolla, men sist in i urval två på UU nu VT13 hade väl 1,4 eller 1,45 med? Dvs det hade räckt där med. (Urval 1 låg det på 1.5)

Stämmer, 1,4. Känner mig lite bättre till mods men det är ju tyvärr omöjligt att veta hur det kommer se ut.
Citera
2013-04-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RippaSplitta
Intressant, så 1.35 räckte. Då jag har en nuvarande utbildning att "falla tillbaka på" så har man ju inget i förlora i fråga om att vänta tills reservuppropet.

Stämmer, 1,4. Känner mig lite bättre till mods men det är ju tyvärr omöjligt att veta hur det kommer se ut.

Jo det är ju alltid omöjligt veta. Samtidigt så vårens intag på UU är ungefär i linje med tidigare år, och detta trots att det drogs ner rejält på antalet platser inför den antagningen. Men, vad som händer när HP med decimal slår igenom, hur det minskade antalet platser slår igenom på HT etc är ju svårt att säga. Sticker antagningspoängen till HT nu så kommer den ju antagligen öka våren -14 med då folk som inte kom in på hösten söker om.

"Enklast" för dig borde vara att höja högskoleprovsresultatet..
Citera
2013-04-10, 22:37
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Möjligtvis kan man få det intrycket av denna tråd, som mest äe befolkad av studenter utan någon som helst koll. Tills jag ser statistik eller annan källa på motsatsen vägrar jag tro att en seriös arbetsgivare skulle välja bort någon pga lärosäte. Vi är inte i USA. Dina betyg, övriga meriter, och insats på intervjuerna lär väga mycket tyngre.
Jag håller inte alls med om att Örebros jur.utbildning skulle svartmålas i tråden. Tvärt om så framhålls det gång på gång att lärosätet inte spelar någon roll.
Citera
2013-04-10, 22:52
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Någon som gått juristprogrammet nån termin som kan berätta om hur det var i början? Hur tufft var det jämfört med gymnasiet tillexempel? Är det svårt att förstå "hur" man ska plugga och "vad" man ska plugga på?

Får man tips av lärarna vilka sidor man ska läsa tex och vilka uppgifter som är bra och göra eller hur är det?
Du är förmodligen inte dummare än oss andra. M a o klarar vi av det så gör även du det. Oroa dig inte, alltså!
Ang. frågan: Det går inte att jämföra universitetsstudier med dito på gymnasienivå. Mängden litteratur gör att det i större utsträckning handlar om att förstå "the big picture", inte att sitta och traggla detaljer och belasta minnet med dessa. Min uppfattning är att det är ruggigt dåligt med tid på tentorna, vilket ställer stora krav på studenten att ha så pass bra koll på litteraturen att han/hon slipper leta efter svaret i böckerna/lagtexten. Vad man ska läsa framgår i stor utsträckning av föreläsningarna. Kursen beskrivs också i olika kursdokument och där får man också vägledning.
Citera
2013-04-10, 23:01
Medlem
Legal-Eagles avatar
Apropå den ständigt återkommande frågan: Kommer jag in med mina betyg/mitt hp-resultat.

1. Ser vi ut att vara några jävla siare med välpolerade kristallkulor?

2. Det finns en tråd som enkom avhandlar detta ämne.

3. På antagningen.se finns antagningsstatistik för tidigare år. Läs där och gör en egen kvalificerad gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in