2009-05-27, 19:39
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Jaha ok, aja då är det bara att hålla tummarna.

Men om du har sökt sent kommer du per automatik efter alla som har sökt, även de som har lägre betyg/hp etc.

Så var det i alla fall för några år sedan.
Citera
2009-05-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men om du har sökt sent kommer du per automatik efter alla som har sökt, även de som har lägre betyg/hp etc.

Så var det i alla fall för några år sedan.

Jaha, det var ju mindra kul. Nej jag får helt enkelt hålla tummarna och hoppas att där finns plats. Ingen som vet hur eftertraktade dessa kurser är? Kan jag kanske maila kursansvarige och fråga?
Citera
2009-05-27, 21:17
Bannlyst
Om man tar sin examen i USA eller England, hur ska man bära sig åt för att jobba som affärsjurist i Sverige?
Det är ju ganska stor skillnad på svensk respektive amerikansk, engelsk lag.
Citera
2009-05-27, 21:32
Medlem
r0g3rs avatar
Jäklar, juridikstudier på distans...
Citera
2009-05-27, 22:35
Bannlyst
tjenamors allihop!

ny här på flashback! joinande enbart för denna tråd jag kan dra lite historia, född 89, gick NV-programmet + english class i gymnasiet med medelmåttiga betyg (15 i snitt) då jag inte orkade plugga eftersom jag kände att jag antingen måste få typ 20.0 för att komma in via betygen på något hyffsat iallafall. Jag pluggade när det behövdes men i de ämnen jag hade lätt för (matte A-E) så pluggade jag knappt alls. Jag hade mycket väl kunnat få 18-19 om jag satsat lite mer. Jag är ingen slacker, utan jag kan lägga ner mycket tid på plugg om jag anser detta nödvändigt. Anyway, jag tog studenten för ett år sedan och har nu under ett år jobbat som bartender, rest en del och pluggat lite till högskoleprovet. Jag gjorde det nu i mars och fick 1.6. Såg att det var 1.5 förra året på de orter med högst intag på juridik men hur tror ni det blir iår?

1. Kommer 1.6 räcka?

2. Hur svår är egentligen linjen? Jag har väldigt lätt för matte, logik och språk, vilka mer egenskaper krävs för att få bra betyg på en linje som juridik? Jag tycker mycket om problemlösning och liknande.

3. Hur många timmar går man i skolan i veckan samt hur många timmar bör man spendera hemma med att plugga per vecka?

4. Hur är fördelningen mellan tjejer och killar? OCH framförallt, hur heta är tjejerna?

5. Har sökt Lund som 1:a handsval, spelar det någon roll för utbildningen eller något annat vilket universitet man väljer? Något som anser bättre än andra?

6. Vad krävs för att få "sitta ting" och hur viktigt är det efter examen?

7. På vilket sätt förbereder jag mig bäst inför pgrogrammet som börjar i höst? Jag har ju läst Sam A men finns det några grundläggande böcker eller liknande att läsa för att få en lite djupare inblick i det hela eller gås det relativt grundligt igenom i början av utbildningen?

8. Hur gamla är de flesta som börjar utbildningen? Är det många äldre som satsar på en karriärvändning som börjar?

de flesta svar kan jag säkert luska reda på själv i tråden men orkar verkligen inte!

tacksam för svar!

/Rex
Senast redigerad av rex1133 2009-05-27 kl. 22:55.
Citera
2009-05-27, 23:44
Medlem
r0g3rs avatar
1. Ingen vet. kanske eller kanske inte.

2. Läser inte, men har sökt. Det jag har hört att man brukar prata om 40-60 timmar ungefär. Men alla är olika. Sen att klara jurist är inte så svårt, men det är betygen som spelar roll.

3. Enligt mina vänner som läser juridik så är det typ en "lektion" om dagen.

4. Hur är fördelningen mellan tjejer och killar? OCH framförallt, hur heta är tjejerna?

När jag varit och hälsat på vänner i lund och Uppsala så har juridik tjejerna inte varit direkt så snygga... Sen har jag för mig att de brukar typ vara 60% tjejer och 40% killar

5. Det är betygen som gäller inte vart du har läst. Alla skoler utom Örebro har examinerat jurister. Men visst, det finns olika status för skolorna.

6. Sitta ting måste du göra om du ska bli åklagare eller domare. Vet inte hur viktigt det är.

tror mina svar ska vara någorlunda korrekta. Läser som sagt inte men har sökt nu med 18.6.

Måste fråga, har du något intresse för juridik? verkar lite som du söker bara för "status"
Citera
2009-05-27, 23:54
Bannlyst
tack för svar!

Jag är helt klart intresserad, inte just kanske superintresserad av juridik men jag är intresserad av att kunna göra skillnad för människor, samhället mm.

Det i kombination med arbetssättet, utbildningen bredd och sånt får mig att vilja gå juridikens väg.

sedan vad jag ska välja för inrikting har jag inte alls bestämt, måste se om jag överhuvudtaget trivs först, men utav det jag läst samt hört från kompisar som går juridik så låter det som en utmärkt linje för mig, om jag då kan tjäna hyffsat med pengar och förhoppningsvis göra skillnad så tycker jag inte det är fy skam.

självklart finns det andra utbildningar där man kanske kan göra mer skillnad men tillvägagångssättet inom juridiken passar mig, det är iallafall min spontana tanke i nuläget, och om den förändras så har jag iallafall testat, mer kan jag inte göra. skulle däremot ångra mig om jag inte ens prövat
Citera
2009-05-27, 23:55
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
1. Ingen vet. kanske eller kanske inte.

2. Läser inte, men har sökt. Det jag har hört att man brukar prata om 40-60 timmar ungefär. Men alla är olika. Sen att klara jurist är inte så svårt, men det är betygen som spelar roll.

3. Enligt mina vänner som läser juridik så är det typ en "lektion" om dagen.

När jag varit och hälsat på vänner i lund och Uppsala så har juridik tjejerna inte varit direkt så snygga... Sen har jag för mig att de brukar typ vara 60% tjejer och 40% killar

5. Det är betygen som gäller inte vart du har läst. Alla skoler utom Örebro har examinerat jurister. Men visst, det finns olika status för skolorna.

6. Sitta ting måste du göra om du ska bli åklagare eller domare. Vet inte hur viktigt det är.

tror mina svar ska vara någorlunda korrekta. Läser som sagt inte men har sökt nu med 18.6.

Måste fråga, har du något intresse för juridik? verkar lite som du söker bara för "status"

Punkt 2,3 och 4 stämmer mycket bra faktiskt dock så får man läsa mer inför tentorna. Punkt 5 kanske man ska ta med en nypa salt eller inte - vad vet jag!? Att sitta i ting är aldrig fel men inte heller livsnödvändigt såvida du inte vill bli domare eller åklagare.
Citera
2009-05-28, 00:28
Bannlyst
låt oss anta att jag kommer in, jag har ändå bara Sam A i bagaget, hur förbereder jag mig på bästa sätt? litteratur mm?
Citera
2009-05-28, 00:47
Medlem
r0g3rs avatar
Är inte samhälle B ett krav?? Vet att Historia B är det iaf
Citera
2009-05-28, 00:49
Medlem
r0g3rs avatar
nvm hade helt fel. Fan vad "dåliga" krav det är till jurist. Borde ju vara sam B och Hi B...

"Grundläggande behörighet samt Sv B, Hi A och Sh A. Betygen ska vara lägst Godkänd"
Citera
2009-05-28, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
nvm hade helt fel. Fan vad "dåliga" krav det är till jurist. Borde ju vara sam B och Hi B...

"Grundläggande behörighet samt Sv B, Hi A och Sh A. Betygen ska vara lägst Godkänd"

fyyyyyyfan vad du gjorde mig orolig nyss :P har varken historia B eller samhäll B! phew

antar att det är just denna behörighet så att NV-gymnasister ska kunna gå juristlinjen utan att behöva ha valt till specifika kurser under gymnasiet =) like me
Senast redigerad av rex1133 2009-05-28 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in