tjenamors allihop!
ny här på flashback! joinande enbart för denna tråd

jag kan dra lite historia, född 89, gick NV-programmet + english class i gymnasiet med medelmåttiga betyg (15 i snitt) då jag inte orkade plugga eftersom jag kände att jag antingen måste få typ 20.0 för att komma in via betygen på något hyffsat iallafall. Jag pluggade när det behövdes men i de ämnen jag hade lätt för (matte A-E) så pluggade jag knappt alls. Jag hade mycket väl kunnat få 18-19 om jag satsat lite mer. Jag är ingen slacker, utan jag kan lägga ner mycket tid på plugg om jag anser detta nödvändigt. Anyway, jag tog studenten för ett år sedan och har nu under ett år jobbat som bartender, rest en del och pluggat lite till högskoleprovet. Jag gjorde det nu i mars och fick 1.6. Såg att det var 1.5 förra året på de orter med högst intag på juridik men hur tror ni det blir iår?
1. Kommer 1.6 räcka?
2. Hur svår är egentligen linjen? Jag har väldigt lätt för matte, logik och språk, vilka mer egenskaper krävs för att få bra betyg på en linje som juridik? Jag tycker mycket om problemlösning och liknande.
3. Hur många timmar går man i skolan i veckan samt hur många timmar bör man spendera hemma med att plugga per vecka?
4. Hur är fördelningen mellan tjejer och killar? OCH framförallt, hur heta är tjejerna?
5. Har sökt Lund som 1:a handsval, spelar det någon roll för utbildningen eller något annat vilket universitet man väljer? Något som anser bättre än andra?
6. Vad krävs för att få "sitta ting" och hur viktigt är det efter examen?
7. På vilket sätt förbereder jag mig bäst inför pgrogrammet som börjar i höst? Jag har ju läst Sam A men finns det några grundläggande böcker eller liknande att läsa för att få en lite djupare inblick i det hela eller gås det relativt grundligt igenom i början av utbildningen?
8. Hur gamla är de flesta som börjar utbildningen? Är det många äldre som satsar på en karriärvändning som börjar?
de flesta svar kan jag säkert luska reda på själv i tråden men orkar verkligen inte!
tacksam för svar!
/Rex