Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Vad är syftet att läsa till jurist? Är det inte mest en utbildning för sam.vetare som saknar matematikkompetens till ingenjör/ekonom? Finns det öht individer i denna tråd som gått natur/läst teknik?
Jag får intrycket att jurist är som arkitekt - en utbildning man läser för status - men som inte ger bra jobb...
juristprogrammet = nödlösning för sam.vetare?
Finns det någon anledning att jag med teknisk bakgrund skall läsa på juristprogrammet eller bör jag istället lägga ner min tid på ett civ.ingenjörsprogram för att maximera chanserna till ett bra jobb?
hjälp mig!
Jag läste natur på gymnasiet med MVG i samtliga matematikkurser och medelmåttiga betyg i de mer samhällsorienterande ämnena. Idag läser jag på juristprogrammet och kände mig inte efter förkunskapsmässigt.
Bra resultat har enligt min mening ett väldigt starkt samband med intresse. På gymnasiet tyckte jag matematik och fysik var mycket intressant och en möjlig väg till en vettig karriär t.ex. som civilingenjör. Ett par år efter gymnasiet hade mina intressen helt (nåja!) svängt om och de samhällsvetenskapliga frågeställningar jag tidigare betraktade som flummiga och tråkiga blev en utmaning i sin komplexitet och möjlighet till olika infallsvinklar och argumentationslinjer.
Juristprogrammet kan mycket väl vara både ett utmärkt val om man vill göra karriär och en nödlösning. Om man inte har intresset kan det bli mycket svårt att klara av programmet med vettiga betyg och kanske framförallt framtida arbeten. Då kan juristprogrammet vara en nödlösning. Har man intresset kan jag omöjligt se juristprogrammet som en nödlösning, särskilt eftersom möjligheterna till ett "bra" jobb inte alls är minimala ens med halvkassa betyg.
Att öht antyda att någon ens skulle överväga en ekonomutbildning framför juristprogrammet är en skymf. Ekonomerna är och kommer alltid att förbli juristernas lillebrorsor.