2012-04-02, 19:42
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel196
Jo, det får man. Ringde notariekansliet och frågade. Alla 25 p räknas bort. Exempelvis 20p B och 5p Ba kan räknas bort.

Du har rätt. Jag hade fel.
Citera
2012-04-02, 22:03
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Det läste du väl precis att så var fallet, konkurrensen är hård har man så dåliga betyg att man är beroende av att få räkna bort 7,5p så känns det som man är lite fel ute i sina ambitioner.

Vi har ju t.ex Namgreb med 97% AB, han bryr sig knappast om hur många poäng han får räkna bort, lika lite som någon annan som faktiskt är duktig bryr sig om det.
När jag läser dina inlägg så kommer jag osökt att tänka på min kompis ettriga lillebror...
Citera
2012-04-02, 22:25
Medlem
Traditions avatar
Funderar på att läsa juristlinjen nu till hösten. Undrar hur arbetsmarknaden ser ut inom den privata sektorn.

Vilka jobb finns?
Bättre eller sämre än det offentliga?
Citera
2012-04-02, 22:30
Medlem
Vad är syftet att läsa till jurist? Är det inte mest en utbildning för sam.vetare som saknar matematikkompetens till ingenjör/ekonom? Finns det öht individer i denna tråd som gått natur/läst teknik?

Jag får intrycket att jurist är som arkitekt - en utbildning man läser för status - men som inte ger bra jobb...

juristprogrammet = nödlösning för sam.vetare?

Finns det någon anledning att jag med teknisk bakgrund skall läsa på juristprogrammet eller bör jag istället lägga ner min tid på ett civ.ingenjörsprogram för att maximera chanserna till ett bra jobb?

hjälp mig!
Citera
2012-04-02, 22:47
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Vad är syftet att läsa till jurist? Är det inte mest en utbildning för sam.vetare som saknar matematikkompetens till ingenjör/ekonom? Finns det öht individer i denna tråd som gått natur/läst teknik?

Jag får intrycket att jurist är som arkitekt - en utbildning man läser för status - men som inte ger bra jobb...

Finns det någon anledning att jag med teknisk bakgrund skall läsa på juristprogrammet eller bör jag istället lägga ner min tid på ett civ.ingenjörsprogram för att maximera chanserna till ett bra jobb?

hjälp mig!

Jag läste natur på gymnasiet med MVG i samtliga matematikkurser och medelmåttiga betyg i de mer samhällsorienterande ämnena. Idag läser jag på juristprogrammet och kände mig inte efter förkunskapsmässigt.

Bra resultat har enligt min mening ett väldigt starkt samband med intresse. På gymnasiet tyckte jag matematik och fysik var mycket intressant och en möjlig väg till en vettig karriär t.ex. som civilingenjör. Ett par år efter gymnasiet hade mina intressen helt (nåja!) svängt om och de samhällsvetenskapliga frågeställningar jag tidigare betraktade som flummiga och tråkiga blev en utmaning i sin komplexitet och möjlighet till olika infallsvinklar och argumentationslinjer.

Juristprogrammet kan mycket väl vara både ett utmärkt val om man vill göra karriär och en nödlösning. Om man inte har intresset kan det bli mycket svårt att klara av programmet med vettiga betyg och kanske framförallt framtida arbeten. Då kan juristprogrammet vara en nödlösning. Har man intresset kan jag omöjligt se juristprogrammet som en nödlösning, särskilt eftersom möjligheterna till ett "bra" jobb inte alls är minimala ens med halvkassa betyg.

Att öht antyda att någon ens skulle överväga en ekonomutbildning framför juristprogrammet är en skymf. Ekonomerna är och kommer alltid att förbli juristernas lillebrorsor.
Senast redigerad av Liquidator 2012-04-02 kl. 22:52.
Citera
2012-04-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Du kommer garanterat att komma in på GU om du ansöker både till HT -12 och VT-13.

Oj! Du har alltid så otroligt bra koll.
1. Bland de som kom in med 1.5 senaste antagningen så var de flesta reserver i första urvalet.
2. Det kan bli svårt att söka Juristprogrammet vid GU VT-13. Men du kanske tänker på socionom eller vad du nu kommer att få plugga.

Sorry man skall inte mata trollen, men jag var bara tvungen.

Tentaresultaten från första tentan på T2:an har kommit här i GBG, var väldigt många som var väldigt usla.. Katastrofalt låga resultat... Om det inte är många som verkligen spikar de två följande tentorna kommer det blir runt 5 AB:n från vår klass(om denna tentan utgjort en egen kurs så hade det varit 4-5 personer med AB om jag inte minns fel). Antingen har något blivit väldigt snett för Ingmar(examinator) eller så är vi otroligt dåliga!
Citera
2012-04-03, 00:12
Medlem
Imperishables avatar
Citat:

hjälp mig!

Jag läste natur och förvånansvärt många jag har pratat med på programmet läste även de natur. Var du har fått idén att juridik inte leder till bra jobb vet jag inte men det var knappast en nödlösning för mig och jag tvivlar på att det är det för folk i allmänhet. Dessutom kräver ekonom endast Ma C (med undantag för HHS) så det kan man enkelt läsa även som samhällare bara man är medveten om behörigheten. (Eller så menar du att man inte klarar av matten, men jag tolkade det som formella möjligheter.)
Citera
2012-04-03, 00:13
Medlem
Imperishables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
2. Det kan bli svårt att söka Juristprogrammet vid GU VT-13. Men du kanske tänker på socionom eller vad du nu kommer att få plugga.

Så barnsligt men så vackert!
Citera
2012-04-03, 00:35
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Tentaresultaten från första tentan på T2:an har kommit här i GBG, var väldigt många som var väldigt usla.. Katastrofalt låga resultat... Om det inte är många som verkligen spikar de två följande tentorna kommer det blir runt 5 AB:n från vår klass(om denna tentan utgjort en egen kurs så hade det varit 4-5 personer med AB om jag inte minns fel). Antingen har något blivit väldigt snett för Ingmar(examinator) eller så är vi otroligt dåliga!

Trist! Jag kan tänka mig att valet av examinator har hållit nere poängen. Rättade han samtliga frågor?
Citera
2012-04-03, 16:53
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

hjälp mig!

Ekonomi är knappast en bra och stabil utbildning längre; det examineras hur många ekonomer som helst i dag. Juridik är brett och ger mycket goda jobbmöjligheter. För den som är intresserad av att tjäna pengar erbjuder affärsjuridik den möjligheten (där delägare kan tjäna över 300' per månad). Ingenjörsutbildningarna kan vara bra, lite beroende på vilken man läser, men lönemässigt kan de flesta nog inte mäta sig med juristprogrammet.
Citera
2012-04-03, 16:56
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Funderar på att läsa juristlinjen nu till hösten. Undrar hur arbetsmarknaden ser ut inom den privata sektorn.

Vilka jobb finns?
Bättre eller sämre än det offentliga?

Skatterätt, fastighetsrätt, arbetsrätt, M&A, riskkapital, familjerätt osv. Det finns jättemycket att jobba med inom den privata sektorn. Lönemässigt är det, åtminstone om man jobbar med affärsjuridik bättre betalt än om man jobbar inom det offentliga. Arbetsmässigt beror det förstås på vad man tycker är intressant.
Citera
2012-04-03, 17:31
Medlem
Citat:
Oj! Du har alltid så otroligt bra koll.
1. Bland de som kom in med 1.5 senaste antagningen så var de flesta reserver i första urvalet.

Sorry man skall inte mata trollen, men jag var bara tvungen.

Det är väl ganska uppenbart att "ni" (antagligen lågintelligenta kvinnor och androgyna män som kommit in genom betygskvoten) är extremt usla.

Angående min miss om att Lanthandels visst inte har vårintag så pekar det snarare på hur oviktigt någonting gällande HGU är för mig och många andra som faktiskt förstår substansen i det sarkastiska uttrycket lanthandels.
Senast redigerad av privateinterest 2012-04-03 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in