2009-01-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Affärsjurist kan man ju bli genom att läsa till civilekonom och lägga till handelsrätt, det ger ju betydligt mer i slutändan då man också har kunskaper i företagsekonomi.
Som påpekats miljoner gånger i andra trådar skulle ett sådant hopplock diskvalificera dig (förutom från domstols-, åklagar-, kronofogde- och myndighetsjuristtjänster) från anställning på samtliga advokatbyråer och från samtliga bolagsjuristtjänster. Det är kalrt man kan gå runt och kalla sig för affärsjurist ändå om man känner för det, men det blir inte så mycket kvar att pyssla med i form av just juristtjänster...

En omvänd struktur känns betydligt mer användbar.

/J
Citera
2009-01-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Klart du ska gå på reservuppropet, vilket är nån timme efter ord. upprop. En kursare låg rätt risigt till på reservuppropet i höstas, men kom in.

Blir fan bitter när jag ser den här tråden samt eran diskussion om reservupprop. Varför finns inte detta i Lund? (I know, överintag)
Kom dessutom in i Stockholm, men vem vill plugga där?
Citera
2009-01-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Blir fan bitter när jag ser den här tråden samt eran diskussion om reservupprop. Varför finns inte detta i Lund? (I know, överintag)
Kom dessutom in i Stockholm, men vem vill plugga där?

Jag :/

Är inte Lund mest för folk som vill "plugga"? (Läs: Festa)
Citera
2009-01-15, 09:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Frågan är ju egentligen varför man vill bli jurist egentligen.

Surt sade räven, säger jag. Du vill uppenbarligen bli det men kan inte. Vilket vi jurister nog ska vara glada för.

Citat:
Förvisso är väl affärsjurist just den kategorin som får betalt men annars är det lång utbildning för i princip ett dåligt betalt jobb.

Nej, generellt sett är jurister välbetalda jämfört med andra akademiska utbildningar.

Citat:
Affärsjurist kan man ju bli genom att läsa till civilekonom och lägga till handelsrätt, det ger ju betydligt mer i slutändan då man också har kunskaper i företagsekonomi.

Nej, detta visar bara hur lite du kan i frågan. Affärsjurist och jur. kand. är inte samma sak och går öht inte att jämföra. Dessutom har många jurister även en fil kand i företagsekonomi.

Citat:
Att sitta med massa mål i tingsrätter och liknande är ju bara löjligt. Jag har själv varit uppe i tingsrätten ett par gånger för småsaker och då snackat bort åklagaren totalt.

Trevligt.

Citat:
Jag tror inte att Juristprogrammet är så svårt egentligen men det krävs ett stort intresse för att vilja lösa brott och ta sig an alla de fall man ska lösa, sammanfattat så är det till för människor som gillar grubbla över problem och tänka över hur de ska lösas för att konsekvenserna ska bli så små/stora som möjligt och till sin hjälp har man den blåa boken som man ska hålla sig till.

Du har ganska gravt missuppfattat vad juristyrket går ut på.

Citat:
Jag hade tankar på att läsa till jurist innan jag började läsa till ekonom men jag kom fram till att jag inte är någon paragrafryttare och att jag gång på annan bara blir irriterad på rättssystemet. Jag har ju läst litegrann och vet vad det handlar om och min inställning har bara stärkts med åren.

Återigen - surt sade räven om rönnbären. Men, som sagt, det ska vi nog alla vara glada för.
Citera
2009-01-15, 10:59
Medlem
Buffelns avatar
[quote=kavalen2]skitprat[quote]

Skönt att du inte framstår som killen vars betyg inte räckte för att komma in på programmet.
Citera
2009-01-15, 17:28
Medlem
Till er som börjat i lund, hur har ni haft de första dagarna? Själv tycker jag det är kul och ser fram emot novisch lekarna, utmaningarna
Citera
2009-01-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Till er som börjat i lund, hur har ni haft de första dagarna? Själv tycker jag det är kul och ser fram emot novisch lekarna, utmaningarna

Fan vad jag är glad över att jag läser på SU, man slipper vara med i mobbofferslekar utan att bli utfryst av de andra förvuxna 13-åringarna.
Citera
2009-01-15, 17:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått

Novischtiden, småjurslekarna och allt annat är per definition skittråkigt om du frågar mig.
Citera
2009-01-15, 18:02
Medlem
Buffelns avatar
När jag började i Lund ordnades det en vanlig novischpub dit man kunde gå och ta en öl och lära känna sina nya kursare. Det tyckte jag var ett grymt trevligt och rumsrent initiativ.
Småjurslekarna och att klänga på faddrarna (som för övrigt bara ställer upp för att få ligga med småtjejer) lämnar vän av ordning förhoppningsvis därhän.

Håll dig hemma och lär känna din lagbok istället.
Citera
2009-01-15, 19:48
Medlem
r0g3rs avatar
Har precis kollat på alla avsnitt från en serie som gick på tv8 år 2007. Rättens Tjänare. Det är en advokat som intervjuar kända personer inom rättsväsendet. Otroligt intressant och lärorikt!

http://www.tv8.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id= 1108&Itemid=219

Här finns många av avsnitten:
http://viastream.player.mtgnewmedia.se/inner.php?TvSkin=tv8_se&PKCatID=865
Citera
2009-01-15, 19:50
Medlem
Nozicks avatar
[quote=Nozick]
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Fan vad jag är glad över att jag läser på SU, man slipper vara med i mobbofferslekar utan att bli utfryst av de andra förvuxna 13-åringarna.

+ 1, fast GU.
Senast redigerad av Nozick 2009-01-15 kl. 19:52.
Citera
2009-01-15, 21:47
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
När jag började i Lund ordnades det en vanlig novischpub dit man kunde gå och ta en öl och lära känna sina nya kursare. Det tyckte jag var ett grymt trevligt och rumsrent initiativ.
Småjurslekarna och att klänga på faddrarna (som för övrigt bara ställer upp för att få ligga med småtjejer) lämnar vän av ordning förhoppningsvis därhän.

Håll dig hemma och lär känna din lagbok istället.

Småtjejer? På universitetet kan man ju inte räkna på det sättet precis.

Annars håller jag om det du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in