2009-10-15, 21:48
Medlem
Askels avatar
Jag läser redan juridik. Jag vill kanske läsa ekonomi också. Söker jag bara ekonomiprogrammet då också? Och inget händer med juristutbildningen då? För jag vill gärna vara kvar som jurist med.

Alltså, till er som är oroade. Efterom Uppsala var dumma nog att öppna ytterligare 270 platser kommer det inte alls vara svårt att komma in i vår.
Citera
2009-10-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askel
Jag läser redan juridik. Jag vill kanske läsa ekonomi också. Söker jag bara ekonomiprogrammet då också? Och inget händer med juristutbildningen då? För jag vill gärna vara kvar som jurist med.

Alltså, till er som är oroade. Efterom Uppsala var dumma nog att öppna ytterligare 270 platser kommer det inte alls vara svårt att komma in i vår.

uppsala tar bara in 200 till per år. sammanlagt ska de ta in 500 pers /år och på vårtermin så har de förut tagit in ca 310 pers. så det är ca 200 platser extra i uppsala
Citera
2009-10-16, 14:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiaha
uppsala tar bara in 200 till per år. sammanlagt ska de ta in 500 pers /år och på vårtermin så har de förut tagit in ca 310 pers. så det är ca 200 platser extra i uppsala

Någon som har läst nån förklaring på varför de utökar? Pekar inte prognoserna på att det kommer examineras för många jurister om 4-5 år och det kommer bli svårt för de som går ut att få jobb, redan innan ökningen?
Citera
2009-10-16, 19:07
Medlem
W..Dempss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Någon som har läst nån förklaring på varför de utökar? Pekar inte prognoserna på att det kommer examineras för många jurister om 4-5 år och det kommer bli svårt för de som går ut att få jobb, redan innan ökningen?

Pengar? Högskolorna får väl mer pengar ju fler de utexar, och är ju knappast som att det är speciellt dyrt eller svårt att utöka platserna på juristlinjen.
Citera
2009-10-25, 22:50
Medlem
Medelåldern på juristprogrammet?

Hej.

Jo nu råkade jag skriva bättre än vad jag trodde på högskoleprovet.
så jag tänkte söka till juristprogrammet kanske...

Vad är medelåldern i uppsala o sthlm?
Jag är 23år nästa år .

Jag vill inte bli han som känner sig lite äldre o inte riktigt är med i "gänget"!

Ja ni fattar....
Citera
2009-10-25, 23:22
Medlem
Dr.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonWatcher
Hej.

Jag är 23år nästa år .

Jag vill inte bli han som känner sig lite äldre o inte riktigt är med i "gänget"!

Ja ni fattar....

23 år är väl en perfekt ålder att påbörja ett sådant program i mitt tycke. Hursomhelst är medelåldern oftast omkring din ålder, ett år upp eller ner spelar absolut INGEN roll. Jag har själv inte börjat plugga än men jag är ganska säker på det ändå.

Go for it!
Citera
2009-10-25, 23:29
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Hej.

Jag är 23år nästa år .

Ja ni fattar....
Om vi skall vara precisa och petiga är det snittåldern för förstaårsstudenter du bör efterfråga och jämföra med din ålder på 23 år. Utbildningen tar trots allt 4,5år, så skall du jämföra med hela programmets genomsnittsålder bör du addera 2,25 år till dina 23år. Det är ett rätt vanligt misstag att folk exempelvis jämför sin ålder mot den genomsnittliga åldern för civilingenjörsstudenter, men den skall inte sammanblandas med snittåldern för förstaårsstudenter.

Utöver min petighet ovan håller jag med Muggen, kör på. Du är sannolikt bara något år över medelåldern för förstaårsstudenter, och åldern är i dessa intervall högst mental - det är en vansinnig skillnad på en 22-årig tvåbarnsmor och en 22-åring som just flyttat hemifrån. Så så länge du inte är vansinnigt lillgammal, är tvåbarnsfar, har en förkärlek för gungstolar och äter Werters original skall du nog se att det ordnar sig
Citera
2009-10-26, 12:36
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
det är en vansinnig skillnad på en 22-årig tvåbarnsmor och en 22-åring som just flyttat hemifrån. Så så länge du inte är vansinnigt lillgammal, är tvåbarnsfar, har en förkärlek för gungstolar och äter Werters original skall du nog se att det ordnar sig

Ursäkta min petighet, men de 22-åriga tvåbarnsmammor jag har träffat är oftast trash med en mental ålder på 14-15. Inte alls den intellektuella och mentala nivån som man brukar se hos 22-åriga juriststudenter.

23 år är ingen ålder för en förstaårsstudent på juristprogrammet. Jag vet, för jag är själv en 23-årig förstaårsstudent på juristprogrammet Vi har folk som är 30+, bor i studentkorridor och är minst lika mycket med i gänget. Sen finns det ett par-tre 40+ också, men de bor hemma hos familjen :P
Citera
2009-10-26, 14:50
Medlem
Fy fan så skönt o höra!

Var pluggar du , Feadog?
Citera
2009-10-26, 15:30
Medlem
Det är väldigt blandat i alla fall i Stockholm. Det finns några som kommer direkt efter gymnasiet, fler som har väntat ett eller två år, och en hel del i din ålder också. Sen finns ju några som är runt 30, och några enstaka som är 40+.
Citera
2009-10-26, 19:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Fy fan så skönt o höra!

Var pluggar du , Feadog?

Örebro. Uppsala efter jul om inget drastiskt händer med intagningspoängen...
Citera
2009-10-26, 19:50
Medlem
skolmatsals avatar
snittåldern lär vara 20, med många nybakade studenter och en del som varit på universitetet ett eller två år. Sen är det alltid en del 30+ men de är i klar minoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in