Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Någon som gått juristprogrammet nån termin som kan berätta om hur det var i början? Hur tufft var det jämfört med gymnasiet tillexempel? Är det svårt att förstå "hur" man ska plugga och "vad" man ska plugga på?
Får man tips av lärarna vilka sidor man ska läsa tex och vilka uppgifter som är bra och göra eller hur är det?
Först ska det sägas att det skiljer sig från lärosäte till lärosäte - hur allting är "uppbyggt", men jag kan iallafall berätta hur det var för mig!
Den första veckan inleddes med att några klasskamrater sa; "ja, då var det 150 sidor i slutet av den här veckan som ska sitta!" - Jag kommer ihåg att jag hamnade i någon chock tillstånd, aldrig hade jag läst så mycket skolrelaterat på en vecka. Hann inte med alla sidorna den där veckan (de juridiska texter tar 1000 år för mig att ta mig igenom, eftersom jag vill förstå dom helt och hållet

), men det gjorde inget, eftersom min första tenta låg rätt långt fram (2 månader), läste upp sidorna inför tentan.
Det är inte så tufft jämfört med gymnasiet, eftersom jag älskar juridik, det är det jag vill syssla med i framtiden - jag älskar att lära och läsa nya saker om det (fastän vissa ämnen verkligen är pain in the ass). På gymnasiet, var det inte sådär, där hade jag Matematik C, Naturkunskap B och flera andra ämnen som jag inte intresserade mig för överhuvudtaget, det var ren plåga för mig att ta mig till lektionerna och att plugga inför proven, när jag inte hade minsta lilla intresse för det. Nu känner jag att det jag lär mig, kommer jag möjligtvis att använda mig av i framtiden, till ett välbetalt jobb (

), vilket gör det hela ännu roligare. Men, det går dock inte att jämföra gymnasiet med universitet, i och med att allt blir så självständigt på universitetet, hade jag problem med en läxa kunde jag alltid fråga mina lärare på gymnasiet, men nu är det inte längre så. Jag måste vända mig till dom jag studerar med om det är något jag inte förstår, och det är inte alltid säkert att dom vet bättre än vad man själv vet.
Där var jag studerar, får vi en "läsplan" för allt vad vi ska ha läst till de kommande lektionerna och föreläsningarna, så det är absolut inte svårt för mig att veta vad jag ska läsa - Det är svårare att ta tag i det och läsa det!